Læserbrev

Gode pædagoger er ikke bare dygtige professionelle

13. juli 2017

Tak til Nathalie M. Rasmussen og Information for kronikken »Pædagoger skal ikke arbejde med mennesker. De skal holde af mennesker« (den 5. juli).

Efter at jeg i 1992 systematisk talte med 127 yngre hjemløse, blev jeg klar over, at hovedparten af disse unge mennesker havde oplevet alvorlige omsorgssvigt i barndommen. Desuden havde de aldrig mødt en pædagog som den Anders, Nathalie beskriver. Sådan en, der engagerer sig, som ikke bare er på arbejde. Det beskrev jeg i den disputats, der blev resultatet af mine mange samtaler.

Vi ved også fra undersøgelser, at sårbare og socialt udsatte børn, der møder en sådan pædagog, har langt bedre chancer for at opbygge det selvværd, som er nødvendigt for at klare sig godt som voksen.

Selv om jeg har talt meget om det siden, synes intet at have ændret sig. Det er ikke for alvor i høj kurs blandt socialarbejdere at være mere end dygtige professionelle. Og det er heller ikke noget, de sociale tilsyn lægger vægt på i deres kontrolbesøg på institutionerne.

Nathalie fortæller historien om, hvordan det kan gå godt – og derfor på sin vis også om, hvordan det kan gå galt. Og det gør det alt for ofte.

Nathalies kronik burde være pligtlæsning for alle dem, der er på vej til at blive, eller allerede er socialarbejdere.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

John Christensen

Tror der er rigeligt med "pligtlæsning" på de pædagogiske uddannelser allerede.

Det Anders kan, er ikke noget man kan læse sig til - det hedder engagement.
Det med engagement, var mere udbredt før LIBERALISERINGEN overtog styringen - og gjorde alt til celler i et regneark.

Din disputats har ikke rykket alverden, og det er måske kendetegnende for den slags arbejder?