Læserbrev

Hvornår får De Konservative nok af Støjberg?

15. juli 2017

Det er med stigende forbløffelse og vantro, at man følger konservative folketingsordføreres stadig mere desperate forsøg på at skærme partiets regeringsdeltagelse ved med stedse ynkeligere argumenter at holde hånden over udlændingeminister Inger Støjbergs (V) lovbrud og åbenlyse vildledning af Folketinget.

Må jeg minde Naser Khader og andre i ’lov og orden’-partiet par excellence om fortalen til Valdemar Sejrs Jyske Lov fra 1241, der indledes således (citeret fra Danmarks Historie 1,1977, s. 395):

»Med lov skal land bygges. Men ville hver mand nøjes med sit eget og lade andre nyde samme ret, da behøvede man ingen lov. Men ingen lov er jævngod at følge som sandheden. Hvor man er i tvivl om sandheden, da skal loven vise sandheden.

Var der ikke lov i landet, da havde den mest, som mest kunne gribe. Derfor skal loven gøres efter alle mænd, så retfærdige og fredsommelige og sagesløse kan nyde deres ret og fred, og uretfærdige og onde mænd kan ræddes for det, der står skrevet i loven.«

Man forstemmes over at se sådanne retsprincipper – der i følge historikerne skulle være formuleret af justitsminister og partiformand Søren Pape Poulsens (K) tidligere bysbarn, biskop Gunner af Viborg – tilsidesat af vor tids lovgivere. Det Konservative Folkeparti, og i højeste grad dets formand, forsømmer ingen lejlighed til at påberåbe sig hensynet til befolkningens retsfølelse som grundlag for såvel lovgivning som administration. Især på strafferetsområdet, men vel også på de øvrige retsområder.

Det Konservative Folkeparti krænker min retsfølelse, når det aktivt medvirker til at forhindre lov og ret i at ske fyldest og i stedet sikrer, at magt trumfer ret. Dækker denne linje virkelig alle medlemmerne af den konservative folketingsgruppe og partiets regeringsmedlemmer? Mette Abildgaard, Rasmus Jarlov, Birgitte Klintskov Jerkel, Anders Johansson, Naser Khader, Mai Mercado, Brian Mikkelsen, Søren Pape Poulsen og Orla Østerby, må jeg få et svar?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Dorte Sørensen
  • Hans Larsen
  • Eva Schwanenflügel
Dorte Sørensen, Hans Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Ja, det har også længe undret mig, at de Konservative gemmer sig bag en busk, når det gælder ministeransvarsloven. Men det er måske fordi det er gået op for dem, at der ikke er stemmer i at vælte ministre? ;-)

Ved at vælte en minister kan man risikere, at der må udskrives valg.
Det skal de konservative - forståeligt nok - ikke nyde noget af foreløbig.
Principper er godt, men et varmt sæde i Folketinget er selvfølgelig bedre.

Poul Simonsen

Sidste gang jeg hørte en konservativ udtale sig mod racismen, var tidligere skatteminister Isi Foigel. Han kaldte racisme for uintelligent og dumt.
Så siden ham har det tegnet konservative politikere.