Læsetid 1 min.

Kollektiv afstraffelse af indvandrere er en fejlslutning

Læserbrev
17. juli 2017

For nylig fremsatte Nye Borgerlige et udlændingeudspil med et forslag om, at udlændinge fra 10 muslimske lande fremover ikke skal kunne få tildelt dansk statsborgerskab. Argumentet er, at kriminalitetsraten blandt befolkningsgrupperne fra de 10 lande er højere, end den er for den etnisk danske befolkning.

Hvis man følger logikken, undrer det, at Nye Borgerlige ikke har udvalgt flere lande end de 10 muslimske. For ifølge Danmarks Statistik har mandlige indvandrere og efterkommere af indvandrere fra lande som eksempelvis Sri Lanka, Eksjugoslavien og Filippinerne også et højere indekstal i kriminalitetsstatistikker end den etnisk danske befolkning.

Det samme gælder for mandlige efterkommerne af indvandrere fra Storbritannien, Sverige, og Island – lande, som vi ofte sammenligner os med.

Spørgsmålet er derfor, hvad der ligger til grund for udlændingeudspillet? Drejer det sig reelt om at mindske kriminaliteten i Danmark, eller handler det nærmere om at mindske antallet af muslimer?

Hvorfor skulle jeg, som er født i Danmark, straffes markant hårdere og anderledes end mine etnisk danske venner, fordi mine forældre er fra et muslimsk land? Hvorfor skal jeg stå til ansvar for andres handlinger?

Hvad forestiller Nye Borgerlige sig helt præcist? At generation efter generation af indvandrere fra de 10 nævnte muslimske lande skal nægtes dansk statsborgerskab? At generation efter generation skal behandles som andenrangsborgere?

Man kan ikke komme uden om, at det er diskriminerende og nærmer sig racisme at nægte individer statsborgerskab, fordi de tilhører en gruppe, der statistisk set begår mere kriminalitet end den etnisk danske befolkning.

Lad os i stedet fokusere på at forebygge kriminalitet og straffe enkeltindivider. Kollektiv afstraffelse er ikke vejen frem. Lad os ikke skære flere befolkningsgrupper over en kam.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv en gratis måned med uafhængig kvalitetsjournalistik

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
  • Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
    Eva Schwanenflügel
  • Brugerbillede for Hans Larsen
    Hans Larsen
  • Brugerbillede for Steffen Gliese
    Steffen Gliese
Niels Nielsen, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Bo Stefan Nielsen
Bo Stefan Nielsen

"NÆRMER sig racisme"?

Det var da nok årets underdrivelse. Nye Borgerlige har én vare på hylden. Partilederens ondskabsfulde omdøbelse af en frivillig forening, hvis virke er at gøre noget godt for nogle medmennesker i en svær situation og til civilsamfundets fælles vel, til "Væmmeligboerne" siger i sig selv rigeligt. Resten siger partiet med sine forslag om racediskrimination som det her.

Karsten Aaen, Niels Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Viggo Okholm
Viggo Okholm

En vis Peter Seir skriver lange indlæg sponsoreret på face book med holdninger til jer muslimer Mansour som er så langt ude at man kun kan ryste på hovedet. Men det værste er at kommentarerne til indlæggene er meget meget værre. Jeg forsøger at gå imod med rimelige argumenter synes jeg, men er nu udnævnt til væmmeligboer Lidt spøjst, men kan vi ikke bare blive enige om at håbe dette parti aldrig får stemmer nok til at komme i Folketinget.

Karsten Aaen, Niels Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel

Viggo Okholm, jeg håber i den grad du har ret.. Men DF er nu ikke meget bedre.
Martin Henriksen var forleden ude med et forslag om, at alle invandrere/flygtninge skulle have inddraget deres opholdstilladelse, hvis ikke de var blevet selvforsørgende i løbet af 3 år. Kenneth Christensen Berth kom til at sige, at han mente man burde beskyde flygtninge der forsøger at krydse Middelhavet. Selvom han siden ændrede det til at han mente varselsskud, var det kun fordi partiledelsen trak i snoren. Føj og atter føj!

Karsten Aaen, Hans Larsen og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Karsten Aaen
Karsten Aaen

Den seneste opgørelse jeg har set - et sted på internettet - viser at der lige nu p.t. sidder 175 rumænere i de danske fængsler, omkring 75-80 litauere i de danske fængsler samt omkring 90-100 somalierne, mener jeg det er?, i de danske fængsler.

Nye Borgerlige går vel bare Donald Trump i bedene, men heldigvis beskytter den danske grundlovs paragraf 70 os her her i DK mod de tanker og ideer, som Nye Borgerlige har - også mod at de bliver ført ud i livet. Nogensinde!