Læsetid 5 min.

Det møder aldrig fordømmelse, når københavnere tramper på provinsen

Tænk, hvis jeg sagde til en feminist, en sort eller en bøsse, der beklagede sig over diskrimination, at de nok bare trængte til en krammer og en tudekiks. Jeg ville blive blæst bagover af en velfortjent shitstorm. Men folk i provinsen må københavnere gerne spise af med tudekiks
Tænk, hvis jeg sagde til en feminist, en sort eller en bøsse, der beklagede sig over diskrimination, at de nok bare trængte til en krammer og en tudekiks. Jeg ville blive blæst bagover af en velfortjent shitstorm. Men folk i provinsen må københavnere gerne spise af med tudekiks
iBureauet/Mia Mottelson
15. juli 2017
Delt 656 gange

Det værste ved København set fra provinsen er hovedstadens kulturelle dominans og den undertrykkelse og latterliggørelse af provinsens normer, sprog og levevis, der uimodsagt finder sted. Det er blevet så normalt hos københavnerne, at der sjældent lægges mærke til det, og hvis der en gang imellem protesteres, kaldes det ’provinsklynk’ og lignende.

Alle de problemstillinger, der diskuteres om majoritetskulturens dominans i andre relationer (det patriarkalske samfunds dominans over kvindelige værdier f.eks. eller den kristne, hvide kulturs dominans i dele af verden), findes også i forholdet mellem provins og hovedstad. Magten udgår fra København, og normerne defineres af mennesker, der er født og opvokset i København, eller som har tilpasset sig de herskende normer her.

Alle de medier, der sætter den offentlige dagsorden, har base i København. Hovedparten af de journalister, der arbejder på TV 2 i Odense pendler på arbejde fra bopælen i København, TV 2 har systematisk udbygget afdelingen i Sydhavnen, og selv Jyllands-Posten, der ellers er undtagelsen fra reglen, har i dag en meget stor afdeling i København. De københavnske medier derimod har nedlagt alle deres redaktioner uden for voldene.

Samtidig er uvidenheden om livet i provinsen massiv. Det så man f.eks. ved valget i 2015, hvor den københavnske medieverden betragtede det som helt naturligt, at man var nødt til at sende reportere til Syd- og Sønderjylland for at finde ud af, hvad der kunne få folk til at stemme på Dansk Folkeparti i så stort et tal.

Og i disse dage, hvor BT har lanceret en serie med titlen Stemmer fra udkanten er det også med en formulering om, at »vi er rejst ud for at … «, for mediet har selvfølgelig ikke føling med den del af Danmark til daglig.

Blind dominans

I Danmark har der i mange år har været stigende fokus på kvinders manglende ligestilling og på dette område er vi et af de lande, der er nået længst. Mens tingene i disse år rykker sig i den rigtige retning for kvinders ligestilling, ved provinsboerne godt, at deres kamp for lighed er tabt. Uanset, hvor mange statslige arbejdspladser der flyttes ud, og uanset hvor mange artikler, der skrives om, at »flere og flere flytter på landet«, så er der altid endnu flere, der flytter den anden vej.

De, der sidder inde med definitionsmagten – det vil sige dem, der ytrer sig og får taletid gennem medierne og i kulturlivet – er stort set alle bosat i København og blinde over for majoritetskulturens dominans og de strukturelle forhold, der understøtter og forstærker denne skævhed.

Hvor man i dag på en lang række områder skal være meget bevidst om, hvordan man taler om mennesker fra andre kulturer end éns egen, gælder det ikke i forhold til provinsen. Blindheden i forhold til tonen i debatten på dette område er så omfattende, at den sjældent italesættes. Den er ellers allestedsnærværende.

Den 1. juni bragte Berlingske således en kronik med overskriften »Der er intet liv uden for København«, skrevet af en ung, streetsmart københavner, der ved en fejl var flyttet til »den uringule udkant«, som han malende kaldte det. Mere afdæmpet, men i samme spor, var bladets politiske redaktør, Bent Winther, der først på året mente, at jyderne først og fremmest har brug for »mere selvtillid – og måske en krammer«.

For går det egentlig ikke meget godt? De har da lige fået en politiskole og en masse statslige arbejdspladser, mente han. Men de statslige arbejdspladser fører ikke til mange nye, højtuddannede borgere, fordi langt hovedparten af københavnerne har sagt nej tak til at flytte til provinsen. Så hellere finde et andet job, gå ned i løn eller endda blive arbejdsløs. Alt er bedre end provinsen.

De gode sider ved livet i provinsen værdsættes ikke og tales sjældent op: At det her er meget lettere at leve det stressfrie liv, flere og flere drømmer om (eller i hvert fald med mindre stress), bl.a. fordi man er tættere på den natur, mere og mere forskning viser, er vigtigt for at undgå stress, at barndommen og livet som forældre er lettere og mere overskuelig, at huspriserne er langt lavere og så videre.

Provinsen er ghettofri zone

Problemet forstærkes af, at den københavnske majoritetskultur udvikles, nurses og bekræftes i kulturelle ghettoer, hvor man stort set kan leve sit liv uden at skulle omgås særlig mange, der er radikalt forskelligt fra én selv. Det kan man ikke i provinsen, og det synes jeg er en af de bedste ting ved livet uden for København.

Da mine børn gik i skole i Sønderborg, havde de begge klassekammerater, hvis forældre var nogle af byens rigeste og mest indflydelsesrige familier, og andre, hvis forældre var arbejdsløse eller bistandsklienter. Er man som voksen det mindste aktiv i en forening eller går på et aftenskolehold, omgås man mennesker fra alle sociale lag.

I praksis er det umuligt at leve sit liv i provinsen i en kulturel ghetto, hvor man stort set kun omgås sine egne, sådan som deprimerende mange gør i København.

Jeg skriver ’deprimerende’, for jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det er godt og sundt for den enkelte og for den demokratiske debat, at man hele tiden er i kontakt med de andre: dem, der stemmer anderledes, ser anderledes ud, lever livet anderledes. Det ville også give en helt anderledes forståelse for provinsproblematikken.

Globalt provinsoprør

Problemet er ikke kun dansk. Jeg mener, at det er samme grundlæggende diskurs, der spillede en stor rolle i den amerikanske valgkamp mellem Donald Trump og Hillary Clinton, og som man kan se som en del af problemstillingen i den populistiske bølge, der i disse år skyller ind over Europa.

Især i USA var det for mig at se tydeligt, at der i høj grad også var tale om en metropol/provins-problemstilling, hvor provinsen fik en kanal til at gøre oprør mod storbyernes kulturelle dominans. I Europa er billedet forskelligt fra land til land, men oplevelsen af, at ens værdier og liv bliver hånet, spottet og latterliggjort af metropolkulturen går igen i de fleste lande i et eller andet omfang.

Overalt i verden går udviklingen kun én vej: fra provins til storby. Kun to gange i den nyere verdenshistorie er det med tvang lykkedes kortvarigt at vende denne strøm af mennesker: I Cambodja under Pot Pot og i Kina under Kulturrevolutionen. Men én ting er at vide, at der ikke flytter flere mennesker til provinsen, og at man ikke får alle de institutioner og det kulturliv tilbage, som er gået tabt. Noget andet er den manglende forståelse for problemet.

Der bliver trukket beklagende på skuldrene, når emnet tages op. Der tales om provinspopulisme, når der klages, og andre kalder det provinsklynk.

Men hvis jeg som mand offentligt omtalte kvinder på den måde, københavnere taler om provinsen, ville jeg blive blæst bagover af en velfortjent shitstorm. For har kvinder f.eks. »ikke bare brug for mere selvtillid – og en krammer«? På samme måde som provinsen?

Bjarke Larsen er forlagsdirektør og blogger hos pov.international. Han er født og opvokset i Jylland, og har i sit voksne liv boet både i København og i Jylland, bl.a. 25 år i Sønderborg.

Hovedstaden set fra Danmark

Det sted, vi bor, er den mest afgørende faktor for, hvad vi stemmer ved folketingsvalg. Uddannelse, socialklasse, køn og alder betyder mindre, end om man bor i Jylland eller København, viser analyser af vælgeradfærd.

Hvorfor er det sådan? Hvad er de konkrete forskelle på hovedstaden og resten af landet, når det kommer til livssyn, kultur og værdier, i drømmen om det gode liv, forestillingerne om fællesskab?

Det sætter denne kronikserie fokus på i forsøget på at forstå, hvad det pt. mest afgørende opgør i dansk politik, handler om.

Seneste artikler

  • Det ultimative oprør er at flytte fra by til land

    21. juli 2017
    Min familie og jeg flyttede fra København for at komme på afstand af det konkurrencesamfund, som nok kan tage pusten fra de fleste. Min hverdag er ikke en idyllisering af fortiden, og den er ikke et forsøg på at gemme mig for udviklingen; den er snarere en slags levet kapitalismekritik
  • Det er politik – ikke naturkræfter – der tømmer landdistrikterne

    19. juli 2017
    Jeg køber ikke præmissen om, at urbaniseringen er en naturkraft. Når højtuddannede søger mod byerne, mens kontanthjælpsmodtagerne presses ud i provinsen, er det et resultat af politiske beslutninger
  • Fuck globaliseringen, siger vi bare herude i udkanten

    11. juli 2017
    Alt det forfærdelige i hovedstaden, Magtens Centrum, slår os med angst. ’Det der vil vi ikke være med til!’ siger vi til hinanden. ’Vi vil hjem til udkanten, og vi bliver hjemme. Vi vil sidde og skutte os i mørkningen og hygge os med tilbudssandkagen fra Spar, mens vi hører vores mormorkanal’, skriver Bent Vinn Nielsen
Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Poul Solrart Sørensen
    Poul Solrart Sørensen
  • Brugerbillede for Michael Friis
    Michael Friis
  • Brugerbillede for Mette Poulsen
    Mette Poulsen
  • Brugerbillede for Flemming Berger
    Flemming Berger
  • Brugerbillede for Jesper Eskelund
    Jesper Eskelund
  • Brugerbillede for Anne Eriksen
    Anne Eriksen
  • Brugerbillede for Jens  Kofoed
    Jens Kofoed
  • Brugerbillede for Anne Schøtt
    Anne Schøtt
  • Brugerbillede for Randi Christiansen
    Randi Christiansen
  • Brugerbillede for Christian  de Thurah
    Christian de Thurah
  • Brugerbillede for Viggo Okholm
    Viggo Okholm
  • Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek
    Lise Lotte Rahbek
  • Brugerbillede for David Zennaro
    David Zennaro
  • Brugerbillede for Dennis Baggers Laursen
    Dennis Baggers Laursen
  • Brugerbillede for Henning Kjær
    Henning Kjær
Poul Solrart Sørensen, Michael Friis, Mette Poulsen, Flemming Berger, Jesper Eskelund, Anne Eriksen, Jens Kofoed, Anne Schøtt, Randi Christiansen, Christian de Thurah, Viggo Okholm, Lise Lotte Rahbek, David Zennaro, Dennis Baggers Laursen og Henning Kjær anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel

Det der undrer mig, er at København hvert år får tusindvis af tilflyttere fra provinsen, som så går hen og bliver ærkekøbenhavnere på en studs. Mange i medierne og kommentariatet er også fra Fyn og Jylland, ligesom Folketinget er meget diverst repræsenteret. Hvad skyldes så 'udkantsforagten'? Eller findes den i det hele taget? Man undres.

Allan Stampe Kristiansen, Arne Lund, Karsten Aaen, Steffen Gliese, morten rosendahl larsen, Benjamin Hansen og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jens Thaarup Nyberg
Jens Thaarup Nyberg

Eva Schwanenflügel; - 05:12
Ja, man undres - men i lyset af de mange tilflyttere, er der måske tale om et internt opgør, som vi københavnere nok ikke skal blande os i :-)

Allan Stampe Kristiansen, Niels Nielsen, Arne Lund, morten rosendahl larsen, Martin Madsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lars Bo Jensen
Lars Bo Jensen

Mange af mine holdninger, bliver opfattet som københavnske, af de landbrugsfundamentaliske, men jeg bor i region Syddanmark.
Bjarke Larsen kan ikke have læst trådene her på Information, når han mener: "Det møder aldrig fordømmelse, når københavnere tramper på provinsen"

Allan Stampe Kristiansen, Jens Falkenberg, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Randi Christiansen, Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Børge Rahbech Jensen
Børge Rahbech Jensen

Den artikel er så mangelfuld, den minder om (dårlig) satire.
To af de store udfordringer er ganske rigtigt, at "Alle de medier, der sætter den offentlige dagsorden, har base i København" og "latterliggørelse af provinsens normer, sprog og levevis".

Derimod er det uklart, hvor stor den påståede kulturelle dominans er. I København er Vega vist et af få spillesteder hvis ikke det eneste, som har flere arrangementer end de store musikhuse i Jylland. Provinsen får også inspiration fra udlandet.

Debatter bliver mere underlige, når det står klart, at debattører i København og provinsen knap taler samme sprog eller har fælles værdier. Et eksempel er priser på ejerboliger, som betragtes som formuer i København men omkostninger i provinsen.

------
Eva Schwanenflügel: "Hvad skyldes så ’udkantsforagten’?"

Et svar på det spørgsmål antydes måske i skuespillet "Erasmus Montanus".
Et andet svar kan være, den motiveres af det, hovedstaden har, som provinsen ikke har, herunder nem adgang til en stor, international lufthavn.

Arne Lund, Karsten Aaen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel

Jyderne kalder Sjælland for Djævleøen, og iøvrigt er alle der bor på Sjælland Kjøvenhavnere ;-)

Allan Stampe Kristiansen, Jesper Frimann Ljungberg, Kjeld Jensen, Anne Mette Jørgensen, Peter Hansen, Randi Christiansen, Anne Eriksen, Benjamin Hansen, Jens Thaarup Nyberg og Niki Dan Berthelsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Benjamin Hansen
Benjamin Hansen

Jeg synes at hver anden valgperiode skal have folket styret liggende uden for Christiansborg.
Jeg forslår man lejer en sportshal i Esbjerg eller en by på størrelse med hjøring, og i en periode på 4 år holdes alle folketingets møder der. Så lære politikerne noget geografi, sprog og menneskelighed som bonus. Hvis man kigger på besøgstal i folketingssalen, vil en sådan udflytning stortset med JBOs regnestok være gratis.
Er der flere end mig der stemmer for udflytning af taburetter?

Jens Severin, Klaus Vink Slott, Annika Hermansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niki Dan Berthelsen
Niki Dan Berthelsen

Måske er det også lidt svært at være provokeret som jyde, når fordommene den anden vej blandt andet handler om at københavnere snakker lidt for meget :)

Anne Mette Jørgensen, Anne Eriksen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jens Thaarup Nyberg
Jens Thaarup Nyberg

Eva Schwanenflügel;15. juli - 22:07;
Ja, de er kvikke, de fordømte jyder; på een gang, at trampe på både Sjællændere og Københavnere.

Anne Mette Jørgensen, Anne Eriksen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Benjamin Hansen
Benjamin Hansen

De kan starte med 4 år i Hjørring eller Lemvig, så kan de få 4 års ferie på Christiansborg, herefter kam de tage 4 år i Rudkøbing, efterfulgt af 4 års ferie på Christiansborg, 4 år i Maribo elle Rødby...
De skal ikke klage over bolig, da de kan få boliger til under 1/3 af Kbh pris.
Og da der er politisk flertal for udflytning af arbejdspladser, er det ren win - win.....

Vibeke Hansen, Flemming Berger, Anne Eriksen, Viggo Okholm og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel

Benjamin, det forslag kommer du nok ikke langt med. Nu er provinsen jo flyttet til København, og har fået tilskud til lejligheden plus flybilletter hjem til gården, så deeet....!

Marianne Stockmarr, Anne Mette Jørgensen, Anne Eriksen og Benjamin Hansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for jens peter hansen
jens peter hansen

Nu er folk der bor på Sjælland og de nærmeste øer jo også udkantsdanskere. Hospitalerne i Nykøbing F og Næstved bliver fyldt med københavnske læger fem dage om ugen. Nogle bliver kørt derned i bus. I Slagelse er der lige lukket en afdeling, fordi personalet ikke talte dansk og i øvrigt var dybt inkompetente ( men vel ikke mere end på Herlev når det gælder meningitis). Problemet er jo ikke at masser af mennesker flytter til København, men at de ikke vil tilbage, når de er færdige, eller snarere, at der ikke er arbejdspladser til både hende og ham. Jeg kender en del der pendler hver dag fra Odense til København og fra Sydsjælland til København. Hernede ved Møn havde vi og har endnu i kort tid en forsøgs- og forskerstation på den lille ø Lindholm. Her forskede man bl.a. i dyreoverførte (zoonotiske ) sygdomme og alle mistænkte udbrud af fx svinepest bliver undersøgt der. Denne arbejdsplads havde omkring 90 medarbejdere hvoraf den største del var højtuddannede, som ikke havde noget ønske om at flytte til Lyngby, hvor det, der engang var Landbohøjskolen, med djævelens vold og magt skulle flyttes hen i et megamiljø, som man mente ville give en forunderlig synergi. Her 5 år efter er man ikke blevet færdig i Lyngby og de investeringer, der kort tid for inden havde været på Lindholm på 250 mio. kr , må anses for at være tabt for evigt. Lyngby kommune har ikke været glad for placeringen. I en terrortid er det oplagt at en sygdomsforskerstation i et tætbebygget område ikke er lykken og et mægtigt hegn skal sættes op for at sikre området. Krematorium med skorsten vil man heller ikke have. Her er et bindegalt tilfælde af hvad der opfattes som københavnsk arrogance. Det mærkelige er, at nu sender man ved grød små statsinstitutioner ud til byer i sjællandske, mens man altså for kort tid siden gjorde lige det modsatte. På den anden side, hvis man ikke får akademiske arbejdpladser i provinsen, får man ikke del i udviklingen. Det sørgelige er, at provinsen vinker farvel til de kvikkeste og dem der kan flytte sig. Et godt eksempel har jeg fra universitetet, hvor jeg her i en høj alder gik på historiestudiet for et par år siden. På mit hold var der omkring 25. Halvdelen med rødder i provinsen. De tog næsten alle et semester i udlandet. Én af københavnerne gjorde det.
Måske er Apple, Microsoft og Googles indflytninger til provinsbyerne en ny trend der kan vende udviklingen.

Eva Schwanenflügel, Niels Nielsen, Bjarke Hansen, Karsten Aaen, Kim Houmøller, Jens Thaarup Nyberg, David Zennaro, Peter Hansen, Jens Illum, Randi Christiansen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Dennis Jensen
Dennis Jensen

Jeg var selv så "heldig" at snakke med en ingeniør, som jeg kørte med via et gomore lift. Hans Tesla S var selvføgelig lidt af en oplevelse, men man mærkede hurtigt arrogancen overfor provinsen samt den politiske naivitet og intolerance, som han selv misforstod som "indsigt". Blandt de fantastiske kommentarer var samtaler om Trump og murer, hvor han overfor sin søn sammenlignede det med Berlin muren, Hitler og Holocaust (i bedste kulturradikale stil). Hvorfor stemte sønderjyder på DF? jo, hans forklaring var at de alle måtte være psykisk syge! Når man forsøgte at rodfæste den "populistiske" frygt for indvandring i legitime bekymringer for relationen til jobmarkedet, pres på lønninger og kulturel konflikt, ja, så fik man de vante liberale drømmerier om hvorledes "opkvalificering" og "videreuddannelse" ville være løsningen på alt. Han brugte faktisk ordet "tudekiks" i relation til den lavere middelklasse.

Nu forsøger jeg generelt at være et pænt menneske, men mængden af ignorant, intolerant og naivt hovmod/bedrevidenhed, som jeg blev mødt med, har klargjort at visse mennesker simpelthen ikke kan administrere deres stemmeret på forsvarlig vis. Det er bestemt ikke DF'erne i Sønderjylland, jeg snakker om. Det er alle de frelste STEM/ingeniør/comp. sci typer, der misforstår deres teknologiske forståelse for politisk-filosofisk indsigt. Alting, i deres øjne, har en "objektiv" korrekt løsning, som den ignorante pøbel blot overser, fordi de mangler DJØF/STEM/ingeniør segmentets "indsigt".

Jeg kan ikke fordrage de her typer på ti tønder land.

Jacob Jensen, Asger Tarpgaard, Eva Schwanenflügel, Bjarke Hansen, Jens Falkenberg, Kim Houmøller, Jens Thaarup Nyberg, Agnete Stovgaard, Henning Kjær, Peter Hansen, Kim Rosenkål, Annika Hermansen, kjeld jensen, Randi Christiansen, Anne Eriksen og Benjamin Hansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anne Eriksen
Anne Eriksen

Benjamin Hansen,
Er det ikke så riiigeligt at se og høre det i fjernsynet?
En ting er at splitte SKAT op i bidder (det biiver næppe en succes, men så kan man skylde provinsen for det).
Man ville ikke lære noget af det, tage en lur i luksusbilen og udsøge et godt sted at spise. Man vil absolut ikke bliver mere "menneskelig" (få en forståelse for den jævne befolkning) Der er også lige det bekvemmelige og mon der er "kultur" på stedet.

Lad dem for himlens skyld blive hjemme! (er både københavner og provinsbo :)

Eva Schwanenflügel og Benjamin Hansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Viggo Okholm
Viggo Okholm

Godt med sådanne lidt provokerende artikler så vi kan få vore forud indtagelser og fordomme blandet lidt. Ingen har vist noget at lade hinanden høre, men udviklingen i Danmark og verden gør jo at afstanden mellem dem os og verden er lige stor som sådan både fysisk og psykisk, men alligevel har medieudvikling samt transport gjort det lettere at ændre og forstå. Men egentlig kan jeg godt forstå at københavnere kan have svært ved at ønske sig til eksempelvis Ølgod eller Tolne, bare for at tage et par eksempler, det ene sted er usigelig smuk, det andet sted er jeg vokset op.

Eva Schwanenflügel, Mette Poulsen, Niels Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Benjamin Hansen
Benjamin Hansen

Anne Eriksen
Du har nok ret.... Måske er jeg blot vokset op med en mor, der aldrig selv spiste den levertran hun synes skulle være en del af min kostplan. Politik sælges altid i indpakninger af hvad der er godt for andre, ikke den reelle dagsorden....

Eva Schwanenflügel, Vibeke Hansen, kjeld jensen, Charlotte Svensgaard og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anne Eriksen
Anne Eriksen

jens peter hansen,
Du har ret - men det er magthavernes arrogance - idet der jo sidder en del "provinser" på Borgen. En anden del af det, er den ligegyldighed, man behandler borgernes skattekroner på.
Hvad enten det er sjuskede IT køb, tog eller fly?

Et hav af hovsa-løsninger og love, der skal omgøres - fokus på her og nu sager fra medierne, der synes vigtigere end at løse noget, der kræver lidt fra indersiden. Øh? - politikerlede og dumhed - jah...
Hvorfor er det sådan, når der regulært er mange, der er bedre til det?

Eva Schwanenflügel, Niels Nielsen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Annika Hermansen
Annika Hermansen

Enig artiklen er ikke den bedst skrevne, men problemerne er reelle nok. Et af de største problemer er det faktum at magtens elite bor i København og omegn. Politikerne bor i København. De har deres børn i de københavnske skoler, men deres gamle mor i et plejehjem på Lolland. Hele statsadministrationen, alle medier, fagforeningen og statslige styrelser har base i København og hvis de skal blive kloge på hvor den en dansk kommune fungerer cykler de langs søerne over på Rådhuspladsen. Selv Information er mere optaget af hvad der foregår i Københavns Kommune end i de 97 andre kommuner i landet, der bare bliver puttet i en samlet grå kasse.
Det er et kæmpe stort demokratisk problem fordi 9/10 af den danske befolkning ikke er repræsenteret, der hvor beslutningerne træffes og der hvor meninger om hvor vi skal hen brydes. DF har forsøgt at repræsentere det store tavse flertal, men er efterhånden også ved at blive Københavnerfiseret. Måske er Christian Thuelsen Dahl flyttet il Kbh? SF forsøger det samme, men det lykkes ikke da deres vælgere bor i Kbh. Enhedslistens spidser bor i København og har også deres vælgere i Kbh. Så er der de liberale partier tilbage, der er mere optagede at verden udenfor DK end af hvordan vi skaber gode rammer for alle såvel i by som på land.
Dertil kommer, at Københavns og omegnskommunerne er de rigeste i landet. Den rigeste kommune har ca. 20 gange så meget på kistebunden pr borger end den fattigste. Kbh. Kommune lægger ca. 1 mia. kr. i kassen hvert år. Denne enorme forskel i økonomisk formåen skaber også store sociale- såvel som sundhedsmæssige forskelle et land som DK ikke burde have. O hvorfor ser sådan ud? Jo det skyldes den kommunale udligning, der gør, at København sammen med omegnskommuner får flest penge når regering og folketing deler bloktilskuddet ud.
Jeg tror de færreste dansker er klar over det. Københavnerne fordi det ikke interesserer dem og provinsen fordi de er så vandt til at der ingen penge er. og at deres stemme ikke tæller lige så meget som hovedstadsstemmerne.
Så kære venner Københavnere såvel som provinsfolk - når I kommer ud til udkanten af landet så vid, at der ikke er lige muligheder hverken personligt for den enkelte borger eller strukturelt til at skabe de samme muligheder for alle danskere.

Allan Stampe Kristiansen, Michael Friis, Eva Schwanenflügel, Mette Poulsen, Peter Hansen, Niels Nielsen, Egon Stich, Bjarke Hansen, Viggo Okholm, ingemaje lange, Agnete Stovgaard, Anne Eriksen, kjeld jensen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Annika Hermansen
Annika Hermansen

Jeg glemte lige at skrive - og hvordan kan det være at ingen gør noget ved den kommunale omfordeling? Jo fordi politikerne og magtens elite bor i København.................

Allan Stampe Kristiansen, Eva Schwanenflügel, Peter Hansen, Bjarke Hansen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Annika Hermansen
Annika Hermansen

Jeg glemte lige at skrive - og hvordan kan det være at ingen gør noget ved den kommunale omfordeling? Jo fordi politikerne og magtens elite bor i København.................

Brugerbillede for Randi Christiansen
Randi Christiansen

I overforbrugs/misbrugskonkurrencesamfundet er samarbejdets ædle kunst bare ikke i højsædet. Det er alle mod alle, vind eller tab - det er sygt. Og nu er vi som aldrig før lokalt og globalt udfordret af konsekvenserne af den modus vivendi. Flygtninge-og klimakriser omkalfatrer verdensordenen, mens de rige lande - som har skabt deres rigdom på at stjæle med arme og ben, men ikke vil indrømme det og tror, der kan betales aflad med ulandsbistand - bare fortsætter kursen hvis afledte dynamiske effekter er ødelæggende.

Eva Schwanenflügel, Flemming Berger og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik Brøndum
Henrik Brøndum

@Dennis Jensen

Må jeg ikke anbefale denne metode, som også har været markedsført i den norske TV-serie Skam, overfor arrogante:

"Hvad har jeg gjort eller sagt, siden du har behov for at være nedladende overfor mig?"

eller

"Det glæder mig du føler du er nødt til at kritisere min person, det kan vel kun skyldes du ikke har tilstrækkelige argumenter overfor mine analyser og synspunkter?"

Eva Schwanenflügel, Flemming Berger og Dennis Jensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Dennis Jensen
Dennis Jensen

Henrik Brøndum,

Jeg udtrykte mig desværre ikke specielt markant overfor ham i situationen, da jeg havde en, ehm, materiel interesse i at komme fra Århus - Odense uden vrøvl. Jeg gjorde mig blot et par verbale stikprøver og så mig tilfreds med en dårlig anmeldelse på Gomore (rimeligt passivt aggressivt!), samt ovenstående arrige kommentar i informations kommentarspor ;)

Man kan ikke vinde hver gang. Man kan dog få udløb for galden!

Asger Tarpgaard, Eva Schwanenflügel, Peter Hansen, Egon Stich, Vibeke Hansen, ingemaje lange, Henrik Brøndum og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Martin Wlazlo
Martin Wlazlo

Jeg må indrømme at når jeg besøger familie eller venner i provinsen, hører jeg på 10 gange flere fordomme om København end hvad jeg selv bidrager med overfor provinsen.

Tilsyneladende er deres udtryk som "Københavner-snob" og "sikke noget københavneri" helt legalt, men skulle det gå den anden vej, så fortjener vi åbenbart en rap over nallerne. Mon ikke man burde indse og acceptere, at regionale fordomme altid har eksisteret, og altid vil eksistere. Jeg bidrager gerne med en åhusianer joke eller to.

Rikke Nielsen, Eva Schwanenflügel, Niels Nielsen, Karsten Aaen, Max Hansen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Kristian Kolby
Kristian Kolby

For mange jøder?
Ha-ha god vittighed ikke DR?
Vi kunne også tale om gasregningen! Kom igen DR!!
Sandheden er danmark slutter øst for Valby bakke!

Brugerbillede for Peter Hansen
Peter Hansen

Der er et problem og en tendens som bør imødegåes!

Problemet er, at hvis stort set alle og alt, medier, politikere, meningsdannere osv. er samlet på stort set et sted, så vil de også have deres interessessfære, horisont og udsyn ud fra dette sted, ja hele deres livs og samfundsopfattelse vil være dybt præget at deres bosætning, også selv om nogle gør sig umage, og en gang i mellem rejser ud i det store mørke Danmark uden for visse volde.

Derfor bør der også ske noget, og jeg har da et par umiddelbare forslag, for det første bør der være fokus på disse ting, og div. medier, aviser med mere, bør overveje igen at have redaktioner ude i de største byer i Danmark, her sker også noget, man opdager det bare ikke altid, eller også sender man en mand i marken i ny og næ, som så finder en eller anden hyggelig eller skæv historie, som kun bekræfter københavnernes fordomme om resten af landet.

En anden ting man kunne gøre, og som ville batte noget i det lange løb, det var, (igen) at flytte et af de store medier ud, at bo i provinsen, f.eks. kunne man kræve, at TV2 igen skulle flyttes tilbage til Odense, i praksis foregår alt jo i studierne i København, det er ganske lidt der sendes direkte fra Odense og jeg kan ikke se hvorfor TV2-News ikke kunne ligge i Odense, det er kun et spørgsmål om vilje, og ja alle undskyldninger kender vi... måske er Odense også for tæt på København, det kunne måske være en ide at flytte TV2 til Herning eller Aalborg i stedet, så ville man måske få flere lokale "bosættere" at se i div.værtsroller og programmer.

Man kunne også forestille sig, at DR måske placerede mere vægtige udsendelser og kanaler i provinsen, og gerne i byer hvor de ikke er i dag.

For det tredje, så er det uforståeligt, at en ny licensfinansieret radiokanal som radio24syv blev placeret i København, problemstilligen var der allerede på det tidspunkt og den burde have være lagt et sted i provinsen, måske i Trekantsområdet, eller Århus, simpelthen for at få lidt spredning, og lidt flere indtryk, anden kultur, synsvinkler og udsyn fra andre kanter i landet, end altid kun et lille område i det østligste af dette smukke land, længst væk fra det meste af hvad der røre sig i resten af landet.

En anden ting er storebæltsforbindelsen, den er i dag en grænse i mellem landsdele, hvor Jylland og Fyn er integrerede i hinanden, og på daglig basis interagere i mellem folk og fæ, så synes "grænsen" i mellem Fyn og Sjælland at være det større, især på det mentale plan, og her kunne fjernelsen af den indenlandske toldmur måske også være med til, at skabe mere sammenhængskraft og kendskab landsdelene i mellem, for hvem køre i dag lige over broen, for at få sig en kop kaffe eller en middag på den anden side, bare lige for oplevelsens skyld, det gør man ikke, men det gør man f.eks. hvis man bor i Fredericia, så tager man måske en søndags tur til Middelfart eller Odense, bare for hyggens skyld, og det er også almentdannende set i et bredere perspektiv.

Men ovenstående tanker, vurderinger og beslutninger bør man tage for i det mindste, at skabe lidt balance i det store mediecirkus, ellers er jeg bange for, at vi i, øst og vest, efterhånden bliver mere og mere forskellige, så det handler også om sammenhængskraft overordnet og ud i fremtiden.

Eva Schwanenflügel, Egon Stich, Lise Lotte Rahbek, Flemming Berger, Viggo Okholm, Steffen Gliese, Anne Eriksen og Annika Hermansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jakob Johannsen
Jakob Johannsen

Dræningskanaler, 10 etagers underjordisk parkeringskælder, undergrundsbane, etagebyggeri, osv.

Ja der skal store kræfter i spild når man vil bo så tæt.

Brugerbillede for Jens Illum

Tak, Jens Peter Hansen, for et illustrativt eksempel på en idiotisk beslutning om at flytte en velfungerende arbejdsplads. Jeg undrer mig, når udflytningen af statslige arbejdspladser omtales som noget nær en humanitær katastrofe i kategorien tvangsforflyttelse, i lyset af den massive centralisering, vi har oplevet de seneste årtier.

Brugerbillede for Jens Illum

Foragten for provinsen trives skam også fint i selve provinsen. Ikke så få her på Lolland længes efter hovedstadsområdet, eller i det mindste Sjælland.

Fra min barndom i Solrød, husker jeg såmænd udmærket længslen efter metropolens mylder. Forstæderne var så provinsielle, at man som ung nærmest fik kvælningsfornemmelser.

København var det eneste sted i Danmark, man kunne udholde at bo, og da jeg var flyttet til storbyen, mindes jeg, hvor grundigt deprimeret jeg blev efter få timer i provinsen.

Noget har imidlertid ændret sig for mig, og nu vil jeg skulle tvinges væk herfra. Her er fred og ro, frisk luft og masser af plads, og alle kender alle i min hyggelige provinsby.

Martin Wlazlo, Eva Schwanenflügel, Niels Nielsen, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Anne Eriksen, Randi Christiansen og Peter Hansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Agnete Stovgaard
Agnete Stovgaard

Som Bjarke Larsen skriver: ”I Europa er billedet forskelligt fra land til land, men oplevelsen af, at ens værdier og liv bliver hånet, spottet og latterliggjort af metropolkulturen går igen i de fleste lande i et eller andet omfang”. Jamen, det er da muligt, møder faktisk kun spotten og latterliggørelsen i københavnerpressen, hvortil jeg medregner DR.
Og er al den negative aftale af yderområderne ikke kun til brug for at sikre forsat vækst i ejendomshandelen? Sådan ser det i hvert fald ud, set fra udkanten, hvor vi ved at hånen, spotten og latterliggørelsen er iscenesat, og især eskalerede efter en DR udsendelse i 2010: ”Danmark Knækker”
For hvordan får man ellers de mange nyttige, hårdtarbejdende og godtroende mennesker, der har investeret alt for dyrt i boliger i København til at tro, at de har gjort det rigtige?
Og hvordan har vi det med hån, spot og latterliggørelse her ude i udkanten – den preller så at sige af på os, vi ved jo, at vi har et godt liv. Men selvfølgelig er de fleste af os ikke særlige gode forbrugere, vi bor billigt, har egne økologiske produkter eller let adgang til dem. Vi bor godt uden mærkbar støj, forurening eller kriminalitet – faktisk bor vi så godt, at vi ikke behøver at tage på ferie.
Kun et sted har vi svært ved at orientere os, og det er ud i det politiske liv, for også i den politiske retorik træder latterliggørelsen frem, og hvordan skal vi kunne stole på politikere, som ikke anerkender det gode menneskelige liv på landet, men mener det gode liv, skal kunne gøres op i øget vækst?

Eva Schwanenflügel, Niels Nielsen, Flemming Berger, Steffen Gliese, Anne Eriksen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Børge Rahbech Jensen
Børge Rahbech Jensen

Jens Illum: "København var det eneste sted i Danmark, man kunne udholde at bo"

Adskillige debatter antyder, at det snart ændres. Selv har jeg aldrig boet i København, men har forstået, Vesterbro er blevet mondænt, og der arbejdes på, København skal have den ro og idyl, provinsen er kendt for.

Niels Nielsen, Jens Falkenberg og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Hansen
Peter Hansen

@ Dennis Jensen

citat: "så fik man de vante liberale drømmerier om hvorledes "opkvalificering" og "videreuddannelse" ville være løsningen på alt."

Det er spot on, det er det de siger, men min oplevelse er nu mere,at arbejdsgiverne hellere vil have den billigste arbejskraft muligt, og så kommer alt det med uddannelse osv. langt længere nede på listen.

Det sidste jeg hørte i den anledning, det var Netto (Dansk Supermarked), der jo pt. søger en masse nye folk, de havde henvendt sig, til jobcentret eller lignende, og der havde været noget møde med en fra NETTO, og han havde så mere eller mindre sagt, at hvis man var faguddannet, f.eks. som salgsassistent, så kunne man glemme alt om at søge job, de ville hellere have de uuddannede, som så kom på et internt uddannelseskursus i stedet, sandsynligvis betalt af det offentlige, hovedårsagen var, at den supermarkedsuddannede salgsassistent var for dyr i løn.

Så altså, min konklusion, det er, at den snak med uddannelse osv. fra en liberal, det er kun snak, for de ønsker i realiteten kun at blive ved med at gøre arbejdsudbudet kunstigt større, så de kan vælge, vrage, og betale mindst muligt i løn, hvis du er officielt uddannet, så er du for dyr, det er også derfor, at alle østarbejdere får så meget arbejde, for alt andet lige, så er det både nemmere og mere sikkert, at ansætte en der taler dansk, og har en forståelse for arbejdsregler, kultur osv. men de er billige og det trumfer alt det andet, selvom den liberale officielt siger noget andet.

Eva Schwanenflügel, Agnete Stovgaard, Niels Nielsen, Egon Stich, Lise Lotte Rahbek, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Dennis Jensen, Anne Eriksen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Hansen
Peter Hansen

@Jens Illum

Det er jo netop også det, at medierne generelt, mere eller mindre ubevidst giver et indtryk af, at det kun er i København der sker noget, og det falder mange unge mennesker jo for, for de gider da ikke bo i den kedelige provins, selvom de måske aldrig har kedet sig...

Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese og Annika Hermansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik Wagner
Henrik Wagner

Som eksilkjøbenhavner gør man ofte klogest i at gå stille med dørene for at undgå de ømme udkants ligtorne. Alene ordet udkant kan sætte sind i kog, og ligesom med andre minoritetsgrupper er det mere okay at bruge betegnelsen perker og perker imellem. Hovedstadsmodersmål og frisk tale indebærer risiko for at blive misforstået herude, og artiklens overskrift om, at man ikke møder fordømmelse, når man tramper på provinsen, harmonerer slet talt ikke med virkeligheden. Man bør derimod liste og studere sin udkantsparlør for ikke at blive misfortolket, og selv mild kritik er ofte ilde hørt. Man kan jo bare rejse hjem.

Omvendt oplevede jeg nu heller ikke København, som det helt store rummelige mekka, men snarere som en mindre europæisk provinsby, og hvad angår det med at føle sig repræsenteret, var det heller ikke en del af pakken, hverken med hensyn til repræsentation i medier, folketing eller af kongehus, og jeg gætter på, at det har mest at gøre med, at demokratiet er en stærkt opreklameret størrelse i sin nuværende form.
Herfra udkanten er der i praksis også nogenlunde lige langt til problemløsninger, uanset om det skal igennem storkommunen, regionen, Christiansborg eller EU. Globaliseringen har derimod mange fordele, hvis man ikke er monokulturel. Men også når det vælter indover grænsen med billig arbejdskraft, flygtninge, tiggere, forurening og klimakrise, og minder om at verdens store problemer ikke kan holdes fra døren med flere (Københavnske) TV indsamlingsshows.

Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek, Karsten Aaen, Anne Eriksen og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik Brøndum
Henrik Brøndum

@Dennis Jensen

Det er selvfølgelig rigtig dårlig stil at gøre dig til gidsel for en eller anden prædiken når du har betalt for turen! (Og for så vidt også hvis det havde været et gammeldags tommelfingerridt).

Jeg har, som du sikkert har bemærket, en mega kæphest i at fremme den amatør debat vi har her, så den bliver bedre og langt mere interessant end den de professionelle debattører udøver. Formålet er at få de professionelle til at søge mere over mod at øge viden og analyser i deres skriverier - fordi de kan. Vi kan som amatører ikke gøre dette, da vi ikke har nær samme adgang til kilderne.

Jeg forsøger derfor at få afløb for min galde ved at løfte jern, svømme i koldt vand eller samle cigaretskodder op på gaden. Vrede kan være udmærket i mundtlige debatter - men meget sjældent i skriftlige.

Brugerbillede for Max Hansen

Det lysner i udkanten, hæmoriderne er udryddet,- alle røvhullerne er flyttet til København...

Brugerbillede for Anne Eriksen
Anne Eriksen

Svend Brinkmann har opgivet at få os til at stå fast og anbefaler i dag i Politiken til at slukke mobilen i ferien, ligge i græsset og tænke!
Måske som et modtræk til konkurrencestaten - til nyttetænkningen - hvad der kan betale sig.
Man behøver nu ikke at tænke ret lang tid, før man studser over den imponerende ubetænksomhed, vort land ligger under for. En stabil økonomi betyder, at man skal spare, så meget som muligt. Nedsat indtjening giver appetit på nytænkning og innovation, nå ikke?
Så at skynde sig at løbe hurtigere på jobbet, men uden at negligere kontrolrapporterne?
Heller ikke?

Hvis man tænker lidt, så synes verdens totale svigt på klimaområdet - de mennesker, vi vælger som ledere - at være ubegavede og meget begrænset intellektuelt. Se lige Trump og Danmarks Løkke på slap line, Erdogans hærgen og trusler om halshugning af modstandere og diverse raketter i Nordkorea.

Er det hele bare et landsbysamfund, hvor man ikke taler/ spiller kort med nogen, der bor 20 til 100 km væk? Hvor landets dele kan karakteriseres som specielle i sin art? - Hvor DR kan lave udsendelser om det mærkelige liv man lever på i "den egn", det man spiser og måden man taler på? Nej, glem alt om noget konkret og begavet, derfra. Det drejer sig om underholdning, om folk, der er anderledes.
Det kunne tyde på, at amatører måske flere chancer for at ramme noget?

Brugerbillede for Henrik Brøndum
Henrik Brøndum

@Nille Torsen

Jeg er nu ikke helt enig i tallene for Kbh (din henvisning):

"Opgørelsen viser blandt andet, at det kun er Københavns Kommune i hovedstaden, der de sidste 12 måneder har haft en nettotilflytning:"

Kbh er jo også fritaget for flygtninge, men nok ikke for indvandrere - der formodentlig i relativt stort omfang kommer fra højtuddannede. Jeg kender personligt nogle stykker der er flyttet fra "landet" i Sydengland til Kbh for at få bedre job/pendling cocktail.

Brugerbillede for Frank Hansen
Frank Hansen

Hvad er mon dette Gomore, som hele tiden omtales? Nogle gange læser jeg det som Go'morgen, andre gange som Gonoré. Har aldrig hørt om det.

Brugerbillede for martin  sørensen
martin sørensen

Det er faktisk ret enkelt... Hovedstaden har et langt større behov for provinsen, end provinsen har behov for en hovedstad. mens man konstant forsøger og fortælle os at verden er omvendt.

Michael Friis, Eva Schwanenflügel og Peter Hansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Goran Tomic

At være fra provinsen svarer ikke til at være en kvinde. Hvis kulturen i provinsen er så meget bedre end kulturen i det ghettoiserede København, er der ingen grund til at sænke sig ned på vores niveau og antage en masse om andre grupper. Navnet er Pol Pot, ikke Pot Pot.

Brugerbillede for martin  sørensen
martin sørensen

Hvorfor skal Danmark være så centraliseret?

Danmark er et af det mest centraliserede lande i verden, ja. vi høre tit. frasen der er gentaget til ugenkendelighed. danskere er et homogent folk et af de mest homogene folk i verden.

Nu tillader jeg mig som faglært mejerist og spørge. er vi et homogent folk eller et homogeniseret folk? for der er en VÆSENLIG forskel på de to begreber. min enkle påstand er. københavner centraliseringen. har homogeniseret danmark, og er stadigt igang med denne process. og vores. problemer med. at integrere udlændinge. hænger faktisk nøje sammen med. vores lands kultur homogenisator. hvor vi alle skal gøre til en del af storkøbenhavn, Danmark og danskheden er ikke en enhedskultur. som man ellers ynder og. sige det på Parnasset, Der er mange måder og være dansker på. og vi er et forskelligartet folk med en dybt forskellig kultur, der er afhængelig hvor vi kommer fra. Vores sprogs dialekter er så forskellige at man i visse tilfælde må stille spørgsmålet om det faktisk ikke er forskellige sprog. forskelen på vendelbomål sønderjysk himmerlandsk bornholmsk og københavns dansk er så forskelligt med så forskellige ord. der betyder det samme, så forsklen mellem rigsdansk og norsk er lige så stor. som de forskele vi har mellem rigsdansk storkøbenhavnsk og mange af vores dialekter. så store forskelle, så at man kan stille spørgsmålet er vi faktisk samme folk ?

Er vi et homogent folk eller et homogeniseret folk ? homogeniseret med københavnsk tyranni. hovedstaden har mere behov for provinsen end provinsen har behov for hovedstaden-

Faktum er meget enkelt. den nye teknologi vi har gør behovet for centrale styreenheder mindre og mindre. mens vi centralisere mere og mere. hvilket er fuldkommen ulogisk og meget godt forklare de problemer vi faktisk har som land og som kultur. Dansk folkeparti er som parti et symtom på denne centralisering. ja man tror ved at danne et parti så kan man danne en særlig dansk identitet og da det er godt og være dansker så føler mange i provinsen sig tiltrukket til dette parti. ( nu skal denne debat ikke ende i en DF debat så det ender her).

Danskheden har et problem med forskelligheden. både internt i vores eget land. og overfor fremmede der kommer udefra- vi vil homogenisere alt ind til samme assimilerede grå masse- og tolerere ikke forskelle, derfor er vi et homogeniseret land. og ikke et homogent land. derfor har vi denne evige konflikt mellem provis og hovedstad- hvor hovedstaden og provisen faktisk ikke forstår det rette magtforhold der bor flere danskere uden for hovedstaden end i hovedstaden. hovedstaden har i sin falske storhed mere behov for at dræne provinsen end provinsen nogensinde får vand som degnen der fik dryppet fra regnen på præsten.

Hvordan kan man kalde hovedstaden for højere udviklet når i stadigt er på inferiøre kobberkabler på nettet. mens vi ude i provinsen sider på rene fiber forbindelser- jeg ved godt at man graver fiber på livet løs i hovedstaden og det er fint at i endelig kommer op i tråd med os andre på informationsmotorvejen i har også hægt i bremsen længe inde i storbyen ;-) .

Jo mere vi digitalisere jo mindre har vi i provisen behov for centre. med central styring. vores centraliserede styreform. er ved at være en centraliseret anakronisme,. på toppen af et højeffektivt decentraliseret samfund. mens man nægter og slukke kultur homogenisatoren i centraliseringen. og anerkende at vi IKKE er et homogent land og ALDRIG har været en homogen kultur. ja så vil denne debat forsætte evigt.

da jeg voksede op i 80ne snakkede man om hovedstaden som den syge mand dengang var det i århus odense og aalborg at det snede. ja københavn var hægtet af. mens provisen, hade føretrøjen sjovt nok så var det den tid hvor danmark hade den største vækst da vi hade den største decentralisering hvor københavn faktisk ikke fyldte mere end det københavn faktisk gjorde rent fysisk. se dette blev set som en "syg" hovedstad at københavn ikke var. altdominerende.

Som det er nu vil jeg hellere være styret fra oslo eller berlin end københavn så meget hader jeg personligt hovedstaden og den centralisering der kommer herfra- med en kultur sygdom, som der skal gøre os alle til københavnere.

Problemet er centralisering, og at vores represantive demokrati er blevet et par bukser som der er blevet alt for små i forhold til. vores lands faktiske udvikling.

Vi har i provinsen behov for en hovedstad der fylder langt mindre i vores liv. mens hovedstaden har et sygeligt behov for at fylde alt i vores land.

Brugerbillede for martin  sørensen
martin sørensen

Hvorfor skal Danmark være så centraliseret?

Danmark er et af det mest centraliserede lande i verden, ja. vi høre tit. frasen der er gentaget til ugenkendelighed. danskere er et homogent folk et af de mest homogene folk i verden.

Nu tillader jeg mig som faglært mejerist og spørge. er vi et homogent folk eller et homogeniseret folk? for der er en VÆSENLIG forskel på de to begreber. min enkle påstand er. københavner centraliseringen. har homogeniseret danmark, og er stadigt igang med denne process. og vores. problemer med. at integrere udlændinge. hænger faktisk nøje sammen med. vores lands kultur homogenisator. hvor vi alle skal gøre til en del af storkøbenhavn, Danmark og danskheden er ikke en enhedskultur. som man ellers ynder og. sige det på Parnasset, Der er mange måder og være dansker på. og vi er et forskelligartet folk med en dybt forskellig kultur, der er afhængelig hvor vi kommer fra. Vores sprogs dialekter er så forskellige at man i visse tilfælde må stille spørgsmålet om det faktisk ikke er forskellige sprog. forskelen på vendelbomål sønderjysk himmerlandsk bornholmsk og københavns dansk er så forskelligt med så forskellige ord. der betyder det samme, så forsklen mellem rigsdansk og norsk er lige så stor. som de forskele vi har mellem rigsdansk storkøbenhavnsk og mange af vores dialekter. så store forskelle, så at man kan stille spørgsmålet er vi faktisk samme folk ?

Er vi et homogent folk eller et homogeniseret folk ? homogeniseret med københavnsk tyranni. hovedstaden har mere behov for provinsen end provinsen har behov for hovedstaden-

Faktum er meget enkelt. den nye teknologi vi har gør behovet for centrale styreenheder mindre og mindre. mens vi centralisere mere og mere. hvilket er fuldkommen ulogisk og meget godt forklare de problemer vi faktisk har som land og som kultur. Dansk folkeparti er som parti et symtom på denne centralisering. ja man tror ved at danne et parti så kan man danne en særlig dansk identitet og da det er godt og være dansker så føler mange i provinsen sig tiltrukket til dette parti. ( nu skal denne debat ikke ende i en DF debat så det ender her).

Danskheden har et problem med forskelligheden. både internt i vores eget land. og overfor fremmede der kommer udefra- vi vil homogenisere alt ind til samme assimilerede grå masse- og tolerere ikke forskelle, derfor er vi et homogeniseret land. og ikke et homogent land. derfor har vi denne evige konflikt mellem provis og hovedstad- hvor hovedstaden og provisen faktisk ikke forstår det rette magtforhold der bor flere danskere uden for hovedstaden end i hovedstaden. hovedstaden har i sin falske storhed mere behov for at dræne provinsen end provinsen nogensinde får vand som degnen der fik dryppet fra regnen på præsten.

Hvordan kan man kalde hovedstaden for højere udviklet når i stadigt er på inferiøre kobberkabler på nettet. mens vi ude i provinsen sider på rene fiber forbindelser- jeg ved godt at man graver fiber på livet løs i hovedstaden og det er fint at i endelig kommer op i tråd med os andre på informationsmotorvejen i har også hægt i bremsen længe inde i storbyen ;-) .

Jo mere vi digitalisere jo mindre har vi i provisen behov for centre. med central styring. vores centraliserede styreform. er ved at være en centraliseret anakronisme,. på toppen af et højeffektivt decentraliseret samfund. mens man nægter og slukke kultur homogenisatoren i centraliseringen. og anerkende at vi IKKE er et homogent land og ALDRIG har været en homogen kultur. ja så vil denne debat forsætte evigt.

da jeg voksede op i 80ne snakkede man om hovedstaden som den syge mand dengang var det i århus odense og aalborg at det snede. ja københavn var hægtet af. mens provisen, hade føretrøjen sjovt nok så var det den tid hvor danmark hade den største vækst da vi hade den største decentralisering hvor københavn faktisk ikke fyldte mere end det københavn faktisk gjorde rent fysisk. se dette blev set som en "syg" hovedstad at københavn ikke var. altdominerende.

Som det er nu vil jeg hellere være styret fra oslo eller berlin end københavn så meget hader jeg personligt hovedstaden og den centralisering der kommer herfra- med en kultur sygdom, som der skal gøre os alle til københavnere.

Problemet er centralisering, og at vores represantive demokrati er blevet et par bukser som der er blevet alt for små i forhold til. vores lands faktiske udvikling.

Vi har i provinsen behov for en hovedstad der fylder langt mindre i vores liv. mens hovedstaden har et sygeligt behov for at fylde alt i vores land.

Brugerbillede for Arne Lund

Diskussionen er lige så fladpandet som landeplagen om "eliten" vs. "folket". Men medierne æææslker jo den slags debatter. Udspringer vel af Foghs idiotiske udsagn om "smagsdommere" vs. "jævnfolket".

Rikke Nielsen, Eva Schwanenflügel og Jens Winther anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Hansen
Peter Hansen

@Arne Lund

Lad mig gætte, du kommer fra København ikke sandt?

Dennis Jensen, Anne Eriksen, Lise Lotte Rahbek og martin sørensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Hansen
Peter Hansen

@Martin Sørensen

Du har ret, norsk er bare dansk dialekt, og jeg vil foreslå en genforening med Norge, og så kan det passende være Norges tur til, at besidde hovedstaden. :)

Eva Schwanenflügel og martin sørensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for martin  sørensen
martin sørensen

problemet er at det represantive demokrati ikke representere os længere.

Det er en anakronisme der har overlevet sig selv ved at skabe behovet for sin egen besvarelse, ved at konstant og centralisere. alt. centraliseringen er problemet og løsningen er

Direkte demokrati , Penge skabt uden gæld , Ubetinget basis indkomst , en skattereform med fuld grundskyld, og et forenklet skattesystem.

Det er grundlæggende uretfærdigt. at området omkring københavn oplever en prisstigning i ejerboligen som er så markant at det faktisk truer vores økonomiske stabilitet. https://www.dr.dk/nyheder/penge/imf-pas-paa-boligbobler-danmark

mens HELE folket kommer til at betale. har vi 1/3 del af folket der har glæden af de værdistigninger. som der er så markante. så det skævvrider samfundet totalt.

En basis indkomst der består af de. samfundsskabte værdier sammen med at vi stopper bankernes tyranni overfor. os der bor i udkantsdanmark og direkte demokrati, der afløser det korupte syge system vi har nu. hvor en lille elite bestemmer alt. i et de facto oligarki i et reelt plutokrati.

Vi har et illusorisk demokrati, der reelt er så dysfunktionelt at samfundsdebatten er sat helt ude af spil styret af spinn og fake news. fra magtens centrum . fokuseret omkring hovedstaden.

mens teknologien giver os stadigt mindre behov for denne centrale styreenhed .

Brugerbillede for martin  sørensen
martin sørensen

problemet er at det represantive demokrati ikke representere os længere.

Det er en anakronisme der har overlevet sig selv ved at skabe behovet for sin egen besvarelse, ved at konstant og centralisere. alt. centraliseringen er problemet og løsningen er

Direkte demokrati , Penge skabt uden gæld , Ubetinget basis indkomst , en skattereform med fuld grundskyld, og et forenklet skattesystem.

Det er grundlæggende uretfærdigt. at området omkring københavn oplever en prisstigning i ejerboligen som er så markant at det faktisk truer vores økonomiske stabilitet. https://www.dr.dk/nyheder/penge/imf-pas-paa-boligbobler-danmark

mens HELE folket kommer til at betale. har vi 1/3 del af folket der har glæden af de værdistigninger. som der er så markante. så det skævvrider samfundet totalt.

En basis indkomst der består af de. samfundsskabte værdier sammen med at vi stopper bankernes tyranni overfor. os der bor i udkantsdanmark og direkte demokrati, der afløser det korupte syge system vi har nu. hvor en lille elite bestemmer alt. i et de facto oligarki i et reelt plutokrati.

Vi har et illusorisk demokrati, der reelt er så dysfunktionelt at samfundsdebatten er sat helt ude af spil styret af spinn og fake news. fra magtens centrum . fokuseret omkring hovedstaden.

mens teknologien giver os stadigt mindre behov for denne centrale styreenhed .

Brugerbillede for Dennis Jensen
Dennis Jensen

Henrik Brøndum,

Det er naturligvis beklageligt, hvis du finder min galde ukonstruktiv for den skriftlige debat. Jeg mener imidlertid at lidt harme, så længe det gives argumentatorisk substans, kan være meget konstruktivt. Jeg finder det under alle omstændigheder mere konstruktivt for vores sociale relationer og for samfundet, end at samle cigaretskodder eller løfte jern. Det er i mit perspektiv blot en slags personlig self improvement af enten fysisk eller moralsk karakter, som intet gør for samfundet, mennesket eller miljøet. Vrede er en undervurderet motivation, så længe man er vred over noget meningsfuldt.

Peter Hansen,

Helt enig. Opkvalificering og videreuddannelse bliver utilstrækkelige undskyldninger, som blot skal afværge kritik. I det ligger en grundlæggende foragt for de som jo "bare" kan opkvalificere sig. Gik man ingeniør gutten lidt på klingen, var det også tydeligt at der jo "ikke var brug for lavtløns job" og at de "selv var ude om at tage en uddannelse, som der ikke var en fremtid i".

Den her type mennesker og politikere (ja, det er efterhånden to forskellige ting!) slipper afsted med at kalde sig humanistiske, fordi de sælger indholdsløs semantik om "et åbent samfund", en "fri verden" etc, som konstant stilles i opposition til skræmmebilleder om tidligere tiders totalitarisme. Budskabet er: Ret ind og accepter jeres egen sociale, fysiske og økonomiske degeneration - samt vores hån, eller se totalitarismen komme igen.Den nuværende verdensorden er imidlertid langt mere totalitær end Lenin's Sovjet eller Castro's Cuba. Hvad gavner et "åbent samfund" eller "frihed" når de pæne ord udelukkende dækker over markedskræfternes fri underlæggelse af alle facetter af vores eksistens? Det er klart at den ubegavede ingeniør eller model fetischistiske djøffer ikke ser et problem, når deres arbejdskraft endnu ikke kan erstattes eller presses.

Hånen over den lavere middelklasse og flosklerne om frihed bliver enormt hykleriske, når de i realiteten selv taler for den totale dehumanisering af store segmenter af befolkningen i "frihedens" navn, hvormed der i virkeligheden henvises til markedskræfternes totalitære frihed over os. Det mest vante udsagn fra de socialliberale såkaldte humanister er "Jamen, hvis polsk arbejdskraft kan gøre det billigere ..." Udsagnet dækker over langt mere umenneskelighed end en sønderjyde, der ønsker mere grænsekontrol eller bekymrer sig for resultatet af et lokalt flygtninge center. Alligevel får de lov til at monopolisere idéen om humanisme.

Jens Thaarup Nyberg, Eva Schwanenflügel, Peter Hansen, Agnete Stovgaard, Randi Christiansen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar

Sider