Læserbrev

Pas på stråmænd

4. juli 2017

Dion Sommer er i sit debatindlæg »Pas på det robuste barn!« (28. juni) ude efter begrebet ’robuste børn’. Her nævnes min bog med samme titel. Den får i forbifarten prædikaterne »fin« og »sober«. Det takker jeg selvfølgelig for. Men derefter tages der fat med grovfilen.

Selve temaet robuste børn savner forskningsmæssigt belæg, hævdes det. Det er en stereotyp, en fiktion, et forældet begreb og en forsimplet børneopfattelse. Det bygger på en naiv opfattelse af, at robusthed drejer sig om ikke at pylre om, lefle for eller curle børn. De skal i stedet opdrages med konsekvens og disciplin.

Den uopmærksomme læser kunne få den opfattelse, at min bog står for alt det kritisable, der her præsenteres. Måske er det utilsigtet – det vælger jeg at tro. Dog er det nemt at få en anden opfattelse, når der nu ikke henvises til andre indlæg med de nævnte synspunkter. Derfor kommer bogen og jeg til at fungere som en stråmand for postulater og konstruktioner, som jeg ikke har nogen berøring med, endsige er fortaler for.

Lad mig derfor blot oplyse, at hele grundopfattelsen i min bog er, at børns karakterdannelse udvikles i et socialt fællesskab, hvor tillid er grundlaget for overtagelse af normer, der internaliseres. Det sker både i familien, i daginstitutionen og i skolen, og bogen redegør for denne praksis med konkrete eksempler. Lad mig også nævne, at jeg i bogen dels trækker på et filosofisk grundlag, som har rødder tilbage i antikken, dels på psykologiske teorier og dels på empiriske undersøgelser, som jeg forholder mig kritisk til.

Man behøver ikke være enig i mine valg eller mine opfattelser, og for min skyld må man også gerne argumentere for en systemteoretisk opfattelse.

Men det vil være gavnligt for den konstruktive debat, at man ikke tillægger mig synspunkter, jeg ikke har.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu