Kommentar

Stop københavnerbashingen, Pia Kjærsgaard

Der er skabt en forkert præmis om, at København skal drænes, hvis de mindre befolkede områder i Danmark skal blomstre, men det er noget vrøvl
29. juli 2017

Der er agurketid, og Folketingets formand spilder ikke tiden. Pia Kjærsgaard (DF) benytter den ekstra spalteplads til at lange ud efter København. Det er ikke første og formentlig heller ikke sidste gang, hun udskælder Danmarks hovedstad.

Kjærsgaard har et problem med, at der er gået for meget Københavnstrup i den. Men der er et andet problem, som i stedet bør adresseres, nemlig den kedelige tendens til ’københavnerbashing’.

Der er skabt en forkert præmis om, at København skal drænes, hvis de mindre befolkede områder i Danmark skal blomstre. Det er noget vrøvl. Tendensen med at revse Danmarks hovedstad er trist.

Jeg er enig i, at vi skal arbejde for at gøre hele Danmark attraktiv at bo i. Hvem er ikke det? Men jeg er uenig i, at den eneste løsning er at tvinge folk væk fra deres hjem, familie, klassekammerater og ægtefællens karriere. Og det er ikke rimeligt, når Folketingets formand svarer elitært og magtfuldkomment på journalistens konstatering om, at mange offentligt ansatte hellere vil sige deres job op end at flytte til Jylland:

»Det må vi se stort på. Det kan de blive nødt til, hvis det er der, arbejdspladserne er, og ellers må man finde lokal arbejdskraft. Og alle nye institutioner der oprettes, skal selvfølgelig ligge i provinsen. Der er gået for meget Københavnstrup i det.«

Nej. Det må vi ikke se stort på. Særligt ikke når det er en skrøne, at væksten kun sker i de store byer. Det er en fejlslutning, hvis man tror, at andre dele af Danmark kun kan blive rigere, når vi tager fra København. Det er flere gange blevet dokumenteret, at udviklingen hænger sammen, og at væksten faktisk også sker i de mellemstore byer. Derfor er Kjærsgaards udfald mod København mest af alt symbolsk med manglende visioner og forståelse for sammenhængskraften.

Tvungen fraflytning

Jeg forstår godt dem, som flytter til København for at være en del af byens pulserende liv. Jeg forstår også godt dem, som flytter fra København for at få græs under tæerne, mere luft og alle de dejlige ting, det danske land tilbyder. Men jeg forstår ikke, at Kjærsgaard – der bor trygt i Gentofte, dejligt tæt på København – uden tøven vil tvinge andre væk. Helt upåvirket af, at hendes politik rammer rigtige mennesker i rigtige familier.

København skal ikke hetzes. København skal være Nordens indgangsportal og grønne metropol. København skal være en hovedstad, som andre lande og storbyer ser op til og inspireres af. København skal være fremtidens by, hvor nye teknologiske, bæredygtige og innovative løsninger bliver omfavnet, opfundet og opdyrket.

I disse dage kappes verdens byer om at vinde virksomhedernes og turisternes gunst. På trods af den lille størrelse og dårligt vejr er København med i kapløbet. Det er unikt for en lille storby at være helt i front. København er en global spiller, der udfordrer de store og sætter dagsordenen med nye bæredygtige løsninger for en levende by og et velfærdssamfund i top.

København skal udleve sit potentiale. Ikke kun for Københavns skyld, men for hele Danmarks skyld. Det hænger nemlig sammen. Det gavner Danmark, når København går frem. Hovedstader er i dag magneter, som tiltrækker virksomheder, turister og innovation til hele landet.

Men tiltrækningen kan København ikke stå for alene. Vi er afhængige af politisk lederskab og 97 kommuners opbakning. Her nytter det ikke, at ledende politikere skaber en kunstig opdeling mellem København og resten af Danmark. I vores lille land bør vi i stedet skabe en fælles kampgejst. En for alle og alle for en, burde det hedde fra Folketingets side.

Når nye designere glædesstrålende fortæller mig, at deres hovedkvarter er i hovedstaden tæt på Københavns Lufthavn, mens produktionen er i Nordjylland, vinder vi alle. Når børnefamilier bor i grønne Greve, men arbejder i København, eller når man samarbejder på tværs med Kronborgs Hamlet i Helsingør og Det Kongelige Teater i København, vinder vi alle.

I mine øjne skal der ikke være mindre København. Der skal være mere. For der skal være meget mere Danmark i verden. Hvis vi skal vinde i den hårde globale konkurrence, skal vi anerkende, at vi er mindre end de små hver for sig, men stærkere end de store, når vi står sammen.

Så kære Pia Kjærsgaard. Tag opgaven som folkets formand på dig. Vær hele Danmarks formand. Vi har brug for dig. Også i København.

Anna Mee Allerslev (R) er beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Hans Larsen
Hans Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu