Læserbrev

Trusler og vold må aldrig blive hverdag

8. juli 2017

»Vi skal langt tilbage for at finde en dæmonisering af psykisk syge tilsvarende den, der aktuelt pågår,« skriver Benny Lihme i et læserbrev i Information den 3. juli. Her hævder han i samme skynding, at jeg skulle have udråbt de psykisk syge til at være et arbejdsmiljøproblem for de SOSU-ansatte.

Til den første påstand må FOA og jeg melde hus forbi. Vi dæmoniserer ikke mennesker med psykiske lidelser. Tværtimod betragter vi både den psykisk syge voldsmand og den voldsramte ansatte som ofre for alt for ringe vilkår i psykiatrien.

Til gengæld vedkender vi os gerne, at vi mener, at psykiatrien byder på helt urimelige og til tider direkte livsfarlige arbejdsvilkår.

Siden 2012 har vi oplevet fem drab på ansatte i psykiatrien. Dertil kommer næsten en tredobling af FOA-medlemmer ansat i psykiatrien, som har oplevet fysisk vold inden for det seneste år. Den risiko er mere end otte gange større end risikoen på det øvrige arbejdsmarked.

Desuden har 66 procent af samme gruppe oplevet trusler om vold inden for det seneste år. Det er heller ikke ualmindeligt, at der på institutionerne bliver solgt stoffer, og at kriminelle derfor færdes i områderne omkring dem.

Hvis det ikke i Lihmes øjne er arbejdsmiljøproblemer, så kan jeg ikke forestille mig, hvad han anerkender som problemer i arbejdslivet.

Vi lader dem, der lider, bo ude blandt alle de mennesker, der ikke forstår noget af deres smerte og lidelse. Naboer og os i opgangen vil gerne bidrage med noget, der kunne være helende, helbredende og lindrende, men vi fatter intet, og vi får ingen hjælp til at forstå
Læs også

Der har alt for længe hersket en kultur i dele af psykiatrien, hvor svaret på trusler og vold har været, at hvis du ikke kan tåle et par flade, så skulle du nok have valgt at andet job. Det er den kultur, de ansatte og FOA gør oprør imod. Og det er vi faktisk stolte af, for vi skal tale om problemerne. Ikke dysse dem ned.

Ansatte i psykiatrien skal nemlig kunne gå på arbejde i sikker forvisning om, at de kommer uskadte hjem. Ingen lønmodtagere skal leve med et livsfarligt arbejdsmiljø. Heller ikke, når de arbejder med nogle af samfundets svageste.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu