Kronik

Uanset hvilke ydmygelser kommunen fandt på, fandt min mor sig i dem

Min mor var en dydig borger. Sådan en, der bare tog imod, når manden på kommunen nedgjorde hende. Sådan en, der ikke krævede sin ret, når sociallovgivningen blev omgået, og hun stod uden penge til husleje og mad. Sådan en, sagsbehandleren nød at forvise til bunden af samfundet. Det dør man lige så langsomt af
Illustration: Mia Mottelson/iBureauet

Illustration: Mia Mottelson/iBureauet

Debat
22. juli 2017

Han var iført mørkeblå blazer og en lyseblå skjorte af den type, som systemets mænd er så begejstrede for. Når han lænede sig tilbage, og det gjorde han hver gang næste hånende kommentar skulle falde, protesterede skjorteknapperne omkring navlehøjde og en snert af hvidt flæsk kunne anes.

Når jeg sad der foran den blå skjorte og de hvide marmorerede knapper, der ligesom min mor havde en kamp med at holde sammen på det hele, spekulerede jeg på, om det altid var den onde kuglepen, der kunne få plads til et stykke ekstra wienerbrød i kommunens kantine. Den slags kan børn godt spekulere over, mens de iagttager ydmygelsen af deres mor.

Vi sagde aldrig hans navn offentligt, og jeg kan forstå på Københavns beskæftigelsesborgmester, Anne Mee Allerslevs, kommentar (Information den 13. juli), at det var godt og rigtigt gjort. Man skal ikke hænge medarbejderne ud for sociallovgivningens fejl og mangler, mener hun.

Kommunens ondeste kuglepen sad i venstre skjortelomme. Den var sølvfarvet. Den brød med regelmæssige mellemrum socialloven og gav afslag på alt lige fra kommunegaranterede lån, der ellers kunne have fået en forslået kvinde ud af et voldeligt forhold, til specialpædagogiske fripladser anbefalet af eksperter i børns trivsel.

Den sølvfarvede kuglepen trak børnepenge og boligsikringen fra kontanthjælpen, og når det blev dømt ulovligt, trak den blå skjorte med den sølvfarvede kuglepen lidt på skulderen, for det var da virkelig heller ikke let at overskue alle de paragraffer.

Vi sagde aldrig hans navn offentligt. Vi råbte ikke, og trusler strejfede ikke vores tanker. Det var sikkert godt og rigtigt gjort.

God tone og tavshed

Efter første afslag, blev min mor mere syg. Hun tabte sig, og nære familiemedlemmer kunne ikke længere genkende hende. Med afslaget måtte hun blive i det voldelige forhold en tid endnu. Da hun blev indlagt, modtog hun første serie elektrochok, og hun mistede store dele af hukommelsen.

Vi sagde aldrig navnet på byens ondeste kuglepen offentligt. Hans kolleger, der sikkert har været fine og dygtige mennesker, var også tavse. Ordentlige mennesker er tavse. Det bekræfter Anna Mee Allerslev. Den gode tone og tavshed. Det skylder vi byens ondeste kuglepen.

»Er du klar over, hvad du allerede har kostet samfundet? Sådan en indlæggelse er jo ikke gratis.«

Min mor begyndte at græde, for når byens ondeste kuglepen brød lovgivningen, vidste hun ikke længere, hvor maden skulle komme fra, eller hvordan varmeregningen skulle betales.

Men vi sagde ikke noget offentligt, og vi protesterede ikke, for det gør pæne og ordenlige mennesker ikke. Hun blev indlagt igen. På indlæggelsesdatoen kan jeg se, at det var min seks-års-fødselsdag. Jeg husker den ikke, men jeg tror ikke, at der var lagkage og boller.

»Vil du ikke nok finde en god plejefamilie til min datter,« spurgte min mor manden i den blå skjorte, men den blå skjorte mente at vide, at enhver måtte tage ansvar for sit eget liv og de børn, hun selv havde valgt at sætte i verden.

Da første reservelæge skrev til den blå skjorte, blev henvendelsen ignoreret, for mænd på kommunekontoret ved altid bedst. Bedre end borgerne, bedre end lægerne. De blå skjorter med de onde kuglepenne ved altid bedst.

Og vi sagde aldrig hans navn. Pæne borgere finder sig altid til rette med beslutninger fra onde kuglepenne.

Et blåt ingenting

Min mors telefon var gul, og når hun skulle ringe til kommunen, rystede hendes hænder, så hun næsten ikke kunne ramme de små huller i drejeskiven. Hendes stemme blev lille, og hun lød som et barn, der skulle berette om et tyveri af chokolade fra kiosken: »Ja … Ja … 14 – 10 – 49 – xxxx«.

En omstilling og endnu en for til sidst at nå til manden i den blå skjorte med byens ondeste kuglepen: »Ja, hvis man ikke kan forsørge sit barn, så skulle man nok ikke have fået det« … efterfulgt af min mors spæde svar om, at hun ikke kunne gøre for, at hun var blevet syg.

Og så blev hun indlagt igen.

Og vi sagde ikke navnet på byens ondeste kuglepen. For ordentlige mennesker forholder sig i ro, og de protesterer ikke.

Jeg mistede min mor. Hun blev aldrig rigtig glad igen. Hun kom aldrig igen til at kunne huske den dag, jeg blev født, og den tid, hvor hun var indlagt, fik vi aldrig tilbage. Hendes øjne var stadig blå, men livet havde forladt dem.

Nu så man bare ind i et blåt ingenting. En af dem, der tog min mor fra mig, gik altid i pæne, nystrøgede skjorter. En pæn og respekteret borger med gode sunde værdier om, at det er sundt og godt at arbejde, og enhver skal kunne forsørge sig selv.

Vi sagde aldrig hans navn offentligt. Det gør pæne og ordentlige mennesker ikke.

Efter jeg var blevet myndig, ringede lægen hjem til mig. Han ville bede om min tilladelse til en serie elektrochok. Hun var blevet kroniker, sagde de. De fik min tilladelse, mens mine børn ventede på, at jeg skulle skære deres eftermiddagsfrugt ud.

Jeg sagde til min mor, at hun skulle søge førtidspension. Det kunne jo ikke blive ved med at gå. Hun sagde, at »sådan en får man jo ikke bare i dag« – og hun ville ikke længere sidde i en telefonsluse og vente på de hånende ord og ydmygelser.

Hospitalet søgte den for hende. Den gik hurtigt igennem. Byens ondeste kuglepen var gået på pension, og det var et rigtigt menneske, der behandlede sagen.

Det rigtige menneske, husker jeg ikke navnet på, så jeg kan ikke sige navnet offentligt.

Pæne, ordentlige borgmestre

Det skete, at hun telepaterede med borgmesteren – altså ikke Anna Mee Allerslev, men en anden borgmester. Selv har jeg aldrig haft evnerne ud i telepati og tankeoverføring. Jeg tror, det mest fremkommer under en psykose.

Jeg ved ikke, hvad min mor og borgmesteren kommunikerede om, men borgmesteren var sikkert glad for at kunne indgå i en dialog.

Ikke mindst med en borger, der aldrig gjorde vrøvl, offentliggjorde navne på hans medarbejdere, råbte eller gjorde det mindste, der kunne opfattes truende. I den forbindelse betyder det nok ikke så meget, hvor mange menneskers liv byens ondeste kuglepen nåede at ødelægge. Vores familie var næppe den eneste.

Borgmesteren sagde aldrig den onde kuglepens navn, og han blandede sig bestemt ikke i enkeltsager, eller hvad kommunalt ansatte i øvrigt foretog sig af vurderinger.

Sådan er det med pæne borgmestre. De forholder sig tavse over for onde kuglepenne og blå nystrøgne skjorter.

Ingen fine fornemmelser

Min søster blev født ind i et land med onde kuglepenne. Hun klarede det ikke. Hun valgte selv at afslutte tilværelsen. Jeg tror aldrig, jeg finder ud af hvorfor. Hun ligger ved siden af min mor. De folk, der kom til begravelserne, sagde: »Ja, så fik hun da fred.« Jeg tror heller aldrig, jeg kommer til at forstå, hvad det egentlig var, de skulle have fred fra.

På samme kirkegård skråt over for min mor og min søster ligger borgmesteren – den gamle borgmester altså. Hans sten er stor og flot, og ingen kan være i tvivl om, at her ligger en meget vigtig mand. Min mors sten er lille. Det er min søn, der har valgt den. Han synes, granitten lyser som diamanter i solen.

Når jeg står der, så siger jeg navnet. Nogen må jo gøre det. På kirkegården kommer ingen og fortæller mig, hvad jeg må sige og ikke må sige.

Jeg bliver heller ikke irettesat, hvis jeg bruger et skældsord eller to. På kirkegården er der ingen fine fornemmelser eller hensyn, der skal tages til onde kuglepenne. Her er thujaer, roser og japansk ahorn, men ingen fine fornemmelser.

På kirkegården må man godt sige navnet. På kirkegården må man godt skælde ud, men på kirkegården, da er det ligesom for sent.

Linda Villadsen er en af medstifterne til foreningen Næstehjælperne

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Karl Aage Thomsen

Som pædagog på en døgninstitution kan jeg godt genkende hele din historie om din mor og jeres opvækst. Jeg har været med som bisidder hos mange møder der ligner din moders. Din unavngivne sagsbehandler er desværre ikke den eneste onde kuglepen i din kommune. Din mor skulle have taget en bisidder med. Det var, er hendes ret overfor disse onde kuglepenne. Men det er som du skriver for sent nu. Men det er min opfordring til alle, der skal have møde med nogen i kommunens forvaltninger.
Katho

Susanne Kaspersen, Allan Stampe Kristiansen, Tinne Stubbe Østergaard, Susanne Riis, Søren Ferling, Rene Aalling Jensen, kjeld jensen, ingemaje lange, Karsten Aaen, Flemming Berger, Anne Eriksen, John Andersen, Henrik Klausen, Randi Christiansen, Jette M. Abildgaard, Estermarie Mandelquist, Christel Gruner-Olesen, Steffen Gliese, Carsten Wienholtz, Susanne Andersen, Anne Schøtt og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Poul Sørensen

I gamle dage for 60-70 år siden var det vigtigt for kommunen, at etablere sig som dem der bestemte og de havde en autokratiske (autokratisk betyde lineal) lederstil, hvor det handle om, at etablere respekt og især anså man folk med en militær uddannelse som ideele ledere inden for kommunen, fordi de kunne holde borgerne i skak og desværre ser vi igen denne form for millitarisering af samfundet.

- Unge mennesker vrøvler om respekt i deres selvbeskuende rap og systemet svare igen med et system, hvor det igen er tydeligt at det drejer sig om at træde på borgerne for at hold dem i skak - men selvfølgelig træder man på borgerne på en pæn måde og selvfølgelig fare den ansvarlige bormester Anna Mee Allerslev ud og opfordre til anstændighed ellers risikere de at borgerne vælter dem ved næste valg.
- De unge kan rappe videre i deres borgelige opgør med nogen normer, men de kommer ingen vegne andet end længere ind under systemets fod.

Det jeg savner er ikke den kommercielle musik og alt dens vrøvl, men engagerede mennesker som Hanne Reintoft, der systematisk igennem mange med hårdt arbejde klædte hele det forbannede system af og hængte de kommuner ud, der ikke var villige til at indse, at de skulle servicere borgerne og ikke træde på dem.

- Fantastisk god artikel der viser omfanget af det vanvid der kommer til at udspille sig når ingen tager ansvar for at kommunen skal yde service på en engageret måde, der kan hjælpe borgerne videre og ikke bare hjælper dem et skridt nærmere graven.
- Det er vigtigt med et menneskeligt system også i forhold til at vi bliver ældre, bare tænk på hvor mange ældre som man fylder med nervemedicin og når deres pårørende klager over de ikke kan kende deres familje medlem igen på grund af nerve medicin, så bliver de fejet af bordet uden en forklaring, at end at det er systemet der bestemmer.

- Systemet er beregnet til at tiltrække mennesker der vil magt og det skal laves om til, at systemet tiltrækker mennesker der vil arbejde med andre.... og ja jeg anklager hele det offentlige system for at behandle folk som uopdragne rødder som man bare kan træde på.... med mindre selvfølgelig hvis de er rige....

Susanne Kaspersen, Susanne Riis, kjeld jensen, Karsten Aaen, Anne Eriksen, John Andersen, Jette M. Abildgaard, Steffen Gliese, Jan Fritsbøger, Carsten Wienholtz, Anne Mette Jørgensen, Søren Ferling, Susanne Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Lasse Glavind

Det er en rystende (og god) beskrivelse af det københavnske vanvid, der bare har fået lov at fortsætte år efter år efter år, uden at de ansvarlige politikere og embedsmænd er blevet stillet til ansvar. Som både tidligere ansat og mangeårig græsrod i kommunen kan jeg desværre kun bekræfte den her smertelige historie - den er mere normal end gal - hvilket kun gør den endnu mere uhyggelig.

Og så var borgmesteren rød - ræverød hvis du spurgte ham - og en skide flink fyr, når man var ansat i hans sekretariat inde på rådhuset - en rigtig guttermand, der altid bakkede sine ansatte op undtagen når sagerne blev for grelle, for så gik han i flyveskjul og henviste til forvaltningen og al den lovgivning han søreme ikke havde noget ansvar for - de grimme sager var altid nogen andres skyld. Og sådan er det fandeme stadig, selv om borgmesteren i dag er en anden.

Susanne Kaspersen, Allan Stampe Kristiansen, Susanne Riis, Karsten Aaen, Flemming Berger, Anne Eriksen, John Andersen, Henrik Klausen, Jette M. Abildgaard, Vivi Rindom, Birthe Christensen, Steffen Gliese, Anne Mette Jørgensen, Søren Ferling, Susanne Andersen, Anne Schøtt, Slettet Bruger og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Vigdis Lysne

"Man skal ikke sætte børn til verden, hvis man ikke kan forsørge dem." Det lyder jo ret fornuftig. Men hvad med den her vinkling: "Børn, der har valgt forældre der ikke kan forsørge dem, får ligge i den seng de har redt for sig .." Det lyder liksom ikke fuldt så godt, vel?

Allan Stampe Kristiansen, Susanne Riis, Rene Aalling Jensen, kjeld jensen, Flemming Berger, Anne Eriksen, Henrik Klausen, Randi Christiansen, Annika Hermansen, Steffen Gliese, Kim Houmøller, Carsten Wienholtz, Søren Ferling, Susanne Andersen, Lise Lotte Rahbek, Ebbe Overbye og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Onde kuglepenne ses desværre mange steder. I min familie kalder vi den slags typer for Rosa Kleb, navnet på en iskold og morderisk KGB-officer fra en James Bond-roman. I dit tilfælde skete mordet langsommere end når Rosa Kleb nedlagde sine ofre med en giftampul i en stilet-sko, men resultatet var det samme.
Det er virkelig på tide, at vælgerne træder i karakter til det kommende kommunalvalg!

Susanne Kaspersen, Susanne Riis, Ole Christiansen, kjeld jensen, Karsten Aaen, Anne Eriksen, Randi Christiansen, Jette M. Abildgaard, Birthe Christensen, Steffen Gliese, Anne Mette Jørgensen, Søren Ferling og Anne Schøtt anbefalede denne kommentar
Søren Ferling

Flot reaktion på kommunernes afstumpethed.

Allan Stampe Kristiansen, Susanne Riis, Ole Christiansen, kjeld jensen, Flemming Berger, Anne Eriksen, John Andersen, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar

Husker en gang Erik Wedersøe levende og humoristisk fortalte, at da de var på vej hjem fra en jordomsejling i ’Gitte Gry’, just havde rundet Bretagne og var på vej ind i Den engelske kanal, stillede ind på de danske stationer, og som den første danske stemme i æteren hørte Hanne Reintofts stemme i sit sociale radioprogram Ret og pligt – ”Dét dér skal du heller ikke finde dig i” – så vidste han, de var på rette kurs … ;-)

Allan Stampe Kristiansen, Tinne Stubbe Østergaard, Susanne Riis, Poul Sørensen, Torben K L Jensen, Vibeke Hansen, kjeld jensen, Karsten Aaen, Anne Eriksen, Christian Mondrup, Vivi Rindom, Steffen Gliese, Kim Houmøller, Carsten Wienholtz, Bjarne Bisgaard Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Jeps Jan Weis, Hanne Reintoft er der ingen der kan gå galt i byen med ;-)

Allan Stampe Kristiansen, Susanne Riis, Poul Sørensen, kjeld jensen, Flemming Berger, Anne Eriksen, John Andersen, Randi Christiansen, Steffen Gliese og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar

Det ville være en uriaspost af de store, hvis nogen i dag - med det rette sindelag - tog på sig at lave et Ret og Pligt- program, som det Hanne Reintoft styrede så fint og menneskeligt
Alle gode, velmente råd ville blæse i vinden, fordi stort set ingen humane tiltag i dag kan lade sig gøre.

Susanne Riis, kjeld jensen, Anne Eriksen, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jan Fritsbøger

det mest tragiske er at onde kuglepenne faktisk er "god borgerlig politik" og i dag er obligatorisk i kommunerne, for tag ikke fejl, undertrykkelsen kommer ovenfra, man har endda sikret sig at det er forgæves at anke, regeringen har nedlagt en masse instanser som havde den kedelige vane at underkende de onde kuglepenne, men det problem er blevet løst, nu er ankemulighederne lagt om så vi i stedet for ankeinstanser som sikrede borgernes retssikkerhed, har fået nye som i stedet sikrer systemets hellige ufejlbarlighed, nu er fakta ligegyldige man gør i stedet enhver myndighedsafgørelse legitim helt uafhængigt af fakta.

Susanne Kaspersen, Allan Stampe Kristiansen, kjeld jensen, Karsten Aaen, Anne Eriksen, Eva Schwanenflügel, Ulla Søgaard, Birthe Christensen, Steffen Gliese, Ebbe Overbye og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

Det er meget præcist beskrevet. Desærre lukker de såkaldte bedsteborgere øjnene for den grusomme nedbrydende virkelighed som syge borgere SKAL igennem, for deres eget bedste forstås.
Det er ydmygelsen. afmagten og udsigtsløsheden der er den værste. Velvidende at havde man haft råd til at føre uvildige sager mod kommunerne, ville mange af sagerene ikke juridisk holde vand.
Men det overskud har man ikke som sygemeldt hverken økonomisk eller menneskeligt.
I grunden en rigtig god taktik, slå ned på dem der ikke evner at gøre modstand, på et tidspunkt giver de op.
Sygt system, som bestemt ikke er til for borgerne. Husk det er de raske der bliver syge.

Susanne Kaspersen, Allan Stampe Kristiansen, Finn Egelund, kjeld jensen, Karsten Aaen, Anne Schøtt, Lise Lotte Rahbek, Henrik Klausen, Eva Schwanenflügel og Estermarie Mandelquist anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor vi har forladt det moralske standpunkt, som var velfærdssamfundets: at intet måtte gå forud for den enkelte borgers tarv.

Susanne Kaspersen, Allan Stampe Kristiansen, Rene Aalling Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Og nu er joakim b olsen igen ude med sit bs, sit blanke sludder, om at økonomi kun er et spørgsmål om egne valg.

Rene Aalling Jensen, kjeld jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Henrik Klausen

Jeg kunne godt tænke mig at kende sagsbehandlerens navn.

Anne Schøtt

Hvor er det sørgeligt...den kommuneansatte blåskjortede kuglepen, der bruger sin magt til at gøre ondt med og ikke ser mennesket, moderen. Og det breder sig som ringe i vandet, børnene der er ilde stedt med en nedbrudt mor.

Randi Christiansen

En så uansvarlig, inkompetent og modbydelig sagsbehandler burde hænges offentligt ud for sine forbrydelser.

Randi Christiansen

Eller hvad ?

Mads Kjærgård

Bortset fra det, så var det måske fordi der var et kommunistisk Cuba, DDR, USSR, Kina, at forholdene var så tålelige i Vesten. Hvornår var det, at det begyndte at gå ned ad bakke, var det i 1991? Hmm.....

Susanne Kaspersen, Carsten Munk og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

#Randi
Det var måske en ide til en modreaktion, skriv navnene ned og offentliggør listen. Men jeg tænker, at det måske ikke er lovligt? Men det ville virke tænker jeg!

Anne Eriksen

Dem, der kører i ministerbiler - har andre til at bruge kuglepennen - når de har fortalt dem hvordan!

Eva Schwanenflügel

Ja Randi, har læst om Joakim B. Olsens indlæg på Avisen.dk. Kan ikke læse hele smøren i Jyllandsposten, det er kun for abonnenter, men godt det samme, det er den samme sang fra de varme lande hver gang han ytrer sig. Har på fornemmelsen, at han er begyndt at kede sig i sommerhuset, og nu har fået lyst til at provokere med endnu en af sine uforbeholdne meninger, for han ved udmærket godt, at folk flipper ud over hans udtalelser. Det er det samme som med internet-troll'en Knudsen, vi læste om her i ugen; det er SÅ fedt, når andre bliver rasende og giver en rigtig god skideballe.
Desværre kan man ikke blokere JBO, for bare han slår en prut kommer det på forsiden af en eller anden avis.. Men man kunne undre sig over, at han i det hele taget får så megen opmærksomhed på baggrund af disse bovlamme betragtninger, vi åbenbart skal forsures med på månedlig basis.
Det mest originale er jo, at Olsen aldrig har arbejdet eller taget en uddannelse, og har været på offentlig støtte hele sit liv. Hvis ikke han var blevet hyret af Lars Seier, havde han måske været i ressourceforløb ;-)

Karsten Aaen, Carsten Munk, Poul Sørensen, Vivi Rindom, Anne Eriksen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Anne Eriksen

Der skal åbenbart være et vist mål af klovne d.d., her blandt andet JBO. Trump kan også bruges, desværre kan han endnu gøre skade.
Næsten for idiotiske til at kunne findes i denne arketypetest! :)

http://www.humanmetrics.com/cgi-win/jtypes2.asp

Poul Sørensen

Lidt deprimenrende at at P1 "ret og pligt" er ophørt med at eksistere. Uden Hanne Reintoft, så var det åbenbart umuligt for DR med deres budget på 3.6 milliard, at opretholde en socialbrevkasse med en markant profil, som kan nå helt derud, hvor almindelige mennesker ofte ender i situationer der er helt umenneskelig ... interessant at nu mere samfundet presser de dårligst stillede nu mere syntes DR at de ikke har noget ansvar for at hælpe de socialt udsatte.... til gengæld stiller DR gerne op for lave folks villa haver hvis de ikke selv kan overskue at holde den....
- Der er gennem råddent, men alligevel føre de sig frem med selvros ind imellem deres mange genudsendelser...Vi har brug for en revolution.

Susanne Kaspersen, Anne Mette Jørgensen, Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen, Randi Christiansen, Egon Stich og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Anne Eriksen

Der er rekord i genudsendelser - simpelthen!
Nej, DR vil gerne stå sig godt med politikerne, det handler også om penge. Tidens trend er skam ikke at hjælpe folk i knibe, det må de selv finde ud af, bare de overholder reglerne.

Det er ikke kun folks haver, husene får også en omgang, som jeg ser det - har overvejet...
Alt udsendes med minimum 2 værter, så der ikke er et øjebliks pause i de morsomme, skarpe bemærkninger, der udlades i æteren.
Man tager gerne rundt i landet, selvom det samme kunne opleves hvorsomhelst. Helikopter er bedst! Film kan ses fra vore bedstemødres tid, men naturudsendelser skal være BBC, de er nemlig gode. Det med at nakke og æde er snart sendt igen-igen til hudløshed, hvis nogen nogensinde har fundet dem sjove.

Man sender også noget med syge folk (og 2 værter) hvor den ene testes lidt, vi får at vide, at Sundhedsstyrelsen og videnskaben er unikke og ved alt og vacciner er uskadelige. Nej, en time med gode råd á la Hanne Reintoft er slet ikke morsom nok og det er alt for alvorligt til dette forrygende medie...

Susanne Kaspersen, Poul Sørensen, Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen, Ole Christiansen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Ja, det er faktisk under al kritik, at dr ikke kan finde plads og penge til en socialbrevkasse. Mon det er en politisk beslutning, at det skal være så vanskeligt som overhovedet muligt, at borgere, som er i klemme i systemet, kan få hjælp i et program fra en institution, som har en helvedes masse offentlige skattekroner i r****, tvungen dyr medielicens og ikke mindst en public service FORPLIGTELSE. Som nu varetages med underlødige quiz programmer en masse suppleret med totalt overfladisk journalistik. Man er uhyre ringe orienteret om verdens gang, hvis man kun ser dr.

Susanne Kaspersen, Poul Sørensen, Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

' .... at borgere, som er i klemme i systemet, kan få hjælp - og slet ikke et program fra en institution, som ...'

Karsten Aaen

Kære alle

JBO's udtalelser om ulighed stammer fra den her artikel, se her:

https://jyllands-posten.dk/protected/premium/indblik/Indland/ECE9738709/...

Forskere, som altså i den her omgang er (borgerlige?) økonomer mener helt klart - ud fra deres forskning indtil nu - at indkomstforskelle i DK skyldes folks eget valg - og ikke det man kunne kalde strukturel ulighed, altså ulighed som følge af lukninger af fabrikker mm. og mv.

Et ret langt citat illustrerer dette meget godt - fra den her artikel:
https://jyllands-posten.dk/protected/premium/indblik/Indland/ECE9738709/...

"Formueulighed kan skyldes mange ting. Folk er født med forskellige evne, og har du særlige evner, er det naturligt, at du får en større formue. Arv fra forældre spiller også en vigtig rolle,« siger professor i økonomi ved Københavns Universitet Claus Thustrup Kreiner. Men når økonomerne renser for konkrete forskelle og en lang række baggrundsfaktorer, så kan den økonomiske forskning vise, at »dybe adfærdsforskelle« er afgørende for den økonomiske ulighed.

I et såkaldt pilotstudie har økonomerne udvalgt en gruppe på 3.500 personer på omkring de 40 år, der gennem økonomiske eksperimenter – over internettet – bliver kategoriseret ud fra deres evne til at udvise tålmodighed i økonomiske spørgsmål. De får eksempelvis tilbudt et mindre beløb, samtidig med at de får at vide, at beløbet kan blive større, hvis de venter en måned eller tre måneder. Gennem en række varianter af det eksperiment identificerer økonomerne grundlæggende forskelle i tålmodighed hos forsøgspersonerne. »Vi graver så at sige ned til en fundamental adfærd. Hvis du er tålmodig, så er du villig til at afgive noget forbrug, du vil spare mere op, og du vil have en højere formue end andre,« forklarer Thustrup Kreiner. Når økonomerne så sammenholder evnen til at udvise tålmodighed med helt unikke, detaljerede registeroplysninger om hver enkelts formueforhold – alt fra opsparing, værdi af bolig og bil – viser der sig en klar sammenhæng mellem tålmodighed og formue. »Vores hypotese er, at dybe adfærdsforskelle imellem mennesker spiller er stor rolle for uligheden,« siger Thustrup Kreiner. Han står i spidsen for en række forskere, der fra efteråret og en årrække frem skal videreudvikle denne adfærdsforskning i et nyt grundforskningscenter. Alt sammen forskning, der starter med hypotesen om, at der »eksisterer fundamentale adfærdsforskelle, der skaber væsentlig ulighed.«"

For nu at tage det sidste først, er hypotesen deres altså aldeles ikke en korrekt udført videnskabelig hypotese - en korrekt hypotese ville lige sådan her: "Eksisterer der adfærdsforskelle, der kan begrunde folks økonomiske ulighed. Og hvis ja, hvordan kan disse adfærdssforskelle så forklares."

Ny synes denne af forskerne opstillede hypotese at være en tautologi, altså en cirkel-slutning, hvor man argumenter med at der findes adfærdsforskelle, fordi ja, det gør der, og fordi der findes der her adfærdsforskelle, så findes der også økonomisk ulighed....fordi det gør der! Dybt uvidenskabeligt er dette!

Mht. til det eksperiment, som forskerne har udvalgt mm. og mv. så handler eksperimentet ikke om det som forskerne tror, at det handler om, fordi de stadig - som økonomer - tror at mennesket næsten kun bliver motiveret af penge. Men de glemmer at der kan være forskellige de 3500 personers opdragelse ift. økonomi, i deres sociale status samt i den måde de har lært at omgå penge på, da de her 3500 mennesker var børn. Derudover mener jeg at de her økonomiske forskere har indrettet - med vilje? - et typisk borgerligt økonomisk eksperiment, hvor man ser på invidividets villighed til at gøre dette eller hint. Og derfor mener jeg, at resultatet mere eller mindre er givet på forhånd.

Ift. hypotesen, som de her økonomiske forskere har opstillet, vil jeg gerne først lige bidrage med en personlig historie: I 1994 døde min mor - det betød, at jeg i 1998 havde penge nok til udbetaling på det lille hus, jeg stadig bor i. I 1999 døde min far - det betød bl.a. at jeg havde råd til at betale en skattegæld, sætte mit hus lidt i stand, og nogle andre småting, bl.a. betalte jeg min studiegæld til banken ud, i 2003 døde min farmor, det betød, at jeg havde råd til at betale min studiegæld til staten ud, at jeg havde råd til at tage en uddannelse som VoksenUnderviser; sidste år døde min mormor, det betød at jeg arvede en hel masse penge, som jeg brugte, dels til at betale af på gammel gæld til banken, dels til at få nyt tag på mit lille hus. Pointen er den her:

Havde jeg ikke arvet, fra min mor, fra min far, fra min farmor, og nu fra min mormor ville jeg aldrig have haft råd til at gøre det jeg har gjort, eller få lavet det ved huset, som jeg har fået lavet. Så den der med, at der vores eget valg, der i sidste ende afgør hvor økonomisk rige vi er, hopper jeg altså aldeles ikke på! Og for at køre det op i en anden liga, så er det også sådan, at f.eks. Lars Larsens børn ikke selv har gjort et stykke arbejde for at de kan blive rige, det har arvingerne til Danfoss eller Grundfoss bestemt da heller ikke gjort. Selv!

Susanne Kaspersen, Anne Mette Jørgensen, Poul Sørensen, Johnny Winther Ronnenberg, Eva Schwanenflügel og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

"Formueulighed kan skyldes mange ting. Folk er født med forskellige evne, og har du særlige evner, er det naturligt, at du får en større formue. Arv fra forældre spiller også en vigtig rolle."

Mon ikke det er på tide, at almen polyhistori er en forudsætning for at udøve et hverv som professionel økonom. Nu har vi snart hørt mere end rigeligt til ensporede såkaldte eksperter med manglende overblik = ideologisk forblændede fagidioter og deres samfundsskadelige sekreter.

Arv og miljø er begynderpensum men åbenbart ikke gået ind på lystavlen i økonomsegmentet. Hvorfor mon?

Eva Schwanenflügel

Ville vi acceptere at spille Matador med familie og venner, hvis kun få fik startkapital, mulighed for at købe huse og hoteller? Jeg tror ikke jeg gad!

Randi Christiansen

Matadorernes påstand er jo, at hvis bare man spiller spillet - deres spil - og giver sig selv 100 %, så kan enhver få succes. En stor fed livsløgn, som det er ret besynderligt og temmelig forfærdeligt, at så mange er ofre for. Og socialisternes analyse har tydeligvis ikke den fornødne gennemslagskraft, hvilket er endnu mere besynderligt.

Hvis jeg spørger hvorfor, kan jeg kun få øje på to årsager : analysen er for dårlig og mediedækningen ligeså. Og skulle der endelig være nogen lyse hoveder blandt socialisterne - preben vilhjelm, piketty m.fl. - har alle så travlt med at klare sig i konkurrenceræset, at kun de få har overskud til at vove forsøget med at skabe et liv uden for konkurrencestatens fængslende hamsterhjul i den ene procents fængsel.

Randi Christiansen

Hovsa - ' ... konkurrencestatens hamsterhjul i den ene procents fængsel.'

Eva Schwanenflügel

Nemlig, Randi!

Poul Sørensen

Anne Eriksen
Jeg fatter heller ikke hvem der ser "nakke og æde" i mens de varmer sig snapseflasken.... med så mange problemer vi har i samfundet og så er X-faktor (har jeg forstået) et af deres dyreste programmer, det er da fuldstændigt sindsygt. Deres dyreste programmer burde omhandle misbrug, børn og unge der mistrives, psykiatrien, plejehjem og skoler.... DR burde vise hvad vores penge bruges til og ikke til idiotiske underholdnings programmer.
DR har 3.6 milliarder og det er de 3.6 milliarder og hvordan man får fingrene i dem, som det går ud på når man tilhøre en af de 2500 ansatte på DR.... Hvordan kan jeg få DR til at financere min personlige livsstil, rejselyst eller hobby sådan tænker de ansatte på DR.

Tinne Stubbe Østergaard, Carsten Larsen, Randi Christiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Poul, du har fuldstændig ret. DR værdsætter deres udsendelser efter seertal.
Det burde de ikke, siden det er public service.
Der har været alt for lidt fokus på de maginaliserede i samfundet, på et mere realistisk grundlag end fx Felix med hunden, hvor det hele tiden er de positive aspekter af hjemløshed der bliver bedrevet.
Hvornår går en undersøgende journalist ind og gransker jobcentrene?

Carsten Larsen, Poul Sørensen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Christoffer Pedersen

Eva Schwanenflügel

Der har da været en del udsendelser med marginaliserede synes jeg. Men jeg kunne også godt ønske mig flere og god idé med en dokumentar om jobcentrene, inkl. at gå nærmere på både ansatte og klienterne. Men samtidig skal DR selvfølgelig bruge sendetid og ressourcer nogenlunde i forhold til fordelingen i befolkningen?

Eva Schwanenflügel

Christoffer, jeg synes bare de udsendelser der hidtil har været vist, har været overfladiske og fokuseret alt for meget på den enkelte og dennes personlige kvaler, fremfor at fokusere på det håbløse system, og hvordan det reproducerer sig selv til ingen nytte for de, der i virkeligheden skulle have gavn af det.
Og nej, jeg mener ikke DR, eller TV2 for den sags skyld, skal repræsentere befolkningen udfra en eller anden form for sammensætning, de skal repræsentere hele befolkningen. Måske i særdeleshed de, hvis stemmer stort set bliver ignoreret. Der har været et utal af demonstrationer mod sagsbehandlingen på jobcentrene og kontanthjælpsloftet, men kun TV Lorry har været tilstede. Derfor er en meget stor del af danskerne helt uvidende om, hvor galt det står til med velfærdssamfundet og retssikkerheden for almindelige mennesker, der er arbejdsløse og syge. De er i systemets vold, og det er ikke for sjov, jeg bruger det udtryk. Mange mennesker er døde, mens de var i ressourceforløb, og visse er tilkendt førtidspension efter de lå i graven.
Det burde vi alle vide, og public service udbyderne burde være sig deres ansvar bevidst, og lave noget ordentlig journalistik om dette.

Susanne Kaspersen, Tinne Stubbe Østergaard, Johnny Winther Ronnenberg, Poul Sørensen, Randi Christiansen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Poul Sørensen

DR burde også fokusere mere på magt misbrug, som den her artikel også sætter fokus på. Bort set fra ovestående historie, så høre vi næsten aldring om magt misbrug fra enkelt personer og jeg er sikker på at der er mange derude på arbejdspladserne der oplever magtmisbrug både overfor andre kollegaer, kunder, klienter og mange andre sammenhænge men der er ingen der reagere. Der er garanteret også meget racisme, der bare bliver afskrevet som sjov selvom det er invaliderende for den det går ud over.
- Vores samfund har brug et medie der kan sætte standarder og være en service for samfundet, men DR er kun service for at en række medarbejdere kan berige sig på licens betalernes regning.
- Der er ingen der taler truth to power og får afviklet DR til fordel for institutioner der fungere som vagthunde. man kan trække DR til truget men man kan ikke få dem til at lave noget fornuftigt for de 3.6 milliader der hældes i truget...
- Magt misbrug er et kæmpeproblem både i menneskelige relationer, men også når institutioner føler at borgerne er til for at fylde deres madtrug og at de ikke behøver at gøre deres bedste for at forbedre på samfundet.

Poul Sørensen

... DR vil komme og slå din græsplæne og trimme dine roser eller sætte dit hus istand men de vil intet gøre for, afsløre magtmisbrug der invalidere masser af mennesker i dagens Danmark.
- Jeg har arbejdet på et plejehjem og til min overraskelse, så handlede meget om de forskellige kvinders indbyrdes og mindre om at få den rigtige pleje til klienten.... der er masser af problemer der skal addresseres, det er ikke bare mænd der skaber problemerne, kvinder kan skam også... men de ansatte på DR de har vel msæket sig så meget ved licenstruget, at de har råd til private plejehjem, så derfor har de slet ingen personlig interesse i hvordan samfundet køre... præcis som politikerne...

Tinne Stubbe Østergaard

Socialsadisme! Hanne Reintoft fortsatte på mange måder Lis Møllers sociale udsendelser. Lis Møller var Konservativ og sad i Folketinget i flere perioder (var iøvrigt mor til Per Stig Møller og var gift med Poul Møller). Hendes radio- og TV-udsendelser med socialt udsatte var præget af oprigtig interesse og venlig værdighed og respekt.
"LM blev landskendt for sine programmer og sin gode evne til at lytte. Hun holdt sig for det meste i baggrunden og var god til at få folk til at fortælle deres egen historie, som det fx fremgår af hendes bog Mennesker på skærmen, 1978. Eksempler på temaer, som hun tog op, var enlige mødre, sklerose, åndssvage og psykisk syge. I flere tilfælde blev hendes udsendelser fulgt op af konkrete initiativer. 1963 satte hun fokus på børnehjemsbørn, som forældrene havde afbrudt kontakten med. Hun talte for, at disse “glemte børn” skulle anbringes i privat familiepleje, samt at man efter nogle år skulle tillade bortadoption, også uden forældrenes samtykke. Derefter blev der foranstaltet en undersøgelse af problemet. 1966 oprettede LM Boligfonden for Enlige Mødre og var formand for den frem til sin død i 1983. Fonden formidlede midlertidige boliger til enlige forsørgere med udgangspunkt i private tilskud og frivillig arbejdskraft, primært blandt konservative kvinder. 1968 stiftede hun Danske Daginstitutioner, en konservativ pendant til de socialdemokratiske Frie Børnehaver. Danske Daginstitutioner arbejdede med at kortlægge behovet for daginstitutioner og påvirke kommunerne til at imødekomme dette. Hun var formand frem til 1973 og fortsatte derefter i bestyrelsen. Hun fik desuden 1982 etableret et krisecenter for kvinder i Gentofte efter at have mødt stor modstand mod planen gennem mange år.
I 1966 blev LM valgt ind i Folketinget med store personlige stemmetal. I 1969 anmodede hun om at blive flyttet fra tvs kulturafdeling til aktualitetsafdelingen, fordi hun ønskede at anlægge mere aktuelle vinkler på det sociale stof. Derefter protesterede samtlige medarbejdere på TV-Avisen og satte spørgsmålstegn ved hendes uafhængighed. Hun trak så sin anmodning tilbage. En leder i Information karakteriserede det som en sejr, som ikke kunne undgå at give tv-journalisterne en dårlig smag i munden, fordi flere andre ansatte også var politisk engagerede."
- Hanne Reintoft var kendt som SF'er, medskaber af Venstresocialisterne og derefter DKP'er, men lige som Lis Møller var hendes sociale arbejde i DR først og fremmest præget af praktisk medfølelse, der samtidig gav resten af befolkningen indsigt i vilkårene for socialt udsatte.

Hvis Konservative bestod af politikere som Lis Møller og Connie Hedegaard, ville højrefløjen se mindre sort ud...

Om Lis Møller http://www.kvinfo.dk/side/170/bio/1189/

Ja, Lis Møller var en hæderskvinde. Jeg er gammel nok til at kunne huske hendes udsendelser og den debat, de førte til - ikke blot i offentligheden, men også i private kredse såsom mine forældres omgangskreds og på deres arbejdspladser.
Hun lavede også en udsendelse om en kvinde, der frivilligt efter en skilsmisse havde givet forældremyndigheden til barnets far - udsendelsens titel var "Er hun en dårlig mor ?", hvad mange før udsendelsen ville havde besvaret med et rungende JA - efter udsendelsen måtte mange revidere deres opfattelse og erkende, at mænd faktisk også kan være glimrende forældre, især fordi kvinden - der var yderst reflekterende og velargumenterende på ingen måde fremstod som en "ravnemor".
Hun lavede også en udsendelse, hvor hun problematiserede den daværende skilsmisselovgivning. Dengang kunne den ene af ægtefæller forhale en skilsmisse i årevis ved at modsætte sig den.
Hun kunne lytte og give plads til folk - ingen blev hængt ud, men fik rigelig lejlighed til at argumentere for deres synspunkt med samtlige mellemregninger.

TAK, Linda Villadsen for dine særdeles kloge ord og sætninger. TAK.

Samfundet kræver en personlig autorisation ved:

Nedlæggelse af kloakrør, der afleder vores menneskelige efterladenskaber.

AUT.-Kloakmester. Hvor kommunerne ikke, hverken udsteder byggetilladelse eller ibrugtagningsattester, uden en autoriseret fagperson tilknyttet.

Installering af vores el-netværk.

Aut.-EL-Installatør

Sundhedspersoner.

Fysioterapeuter
SOSU-assistenter.
Sygeplejersker
Læger

Osv osv.

I tunge børnesager, tvangfjernelser findes der i dag anno 2020 ikke een eneste autoriseret fagperson, socialrådgiver, som er autoriseret, med personligt ansvar over for overholdelse af lovgivningen.

Når bizarre børnesager, kommer til offentligheden kendskab, ser vi ansvaret, som et vådt stykke sæbe, uden ejermand.

Dokumentation for det manglende ansvars pådragelser mangler desværre ikke. Tværtimod.

https://www.k10.dk/showthread.php?t=19235&page=63 hvor #enmillionstemmer VIDENSBYRD kan følges med væmmelse og foragt.

Med venlig hilsen, AUT.-Flymekaniker, som er betryggende for din flyvning på ferie eller arbejde.