Læsetid 3 min.

August er sæson for nye begyndelser

Sæsonen for skolestart er over os. Den skal fejres som en højtid for kejtede møder og nye begyndelser
12. august 2017

Det er sæson for skolestart og dermed også for synlig nervøsitet i gadebilledet. Det er en magelig fornøjelse at følge begyndelserne og nerverne på afstand, mens man genoptager en rimelig velkendt hverdag.

Små stolte, højtidelige børn går rundt med nyt tøj og skoletaske på ryggen og med spændte forældre, der ikke vil virke nervøse, i hænderne.

I de store byer vil man snart se studiestartsgrupper på introløb og sammenrystningsudflugter. Det er flokke af højrøstede, håbefulde, selvbevidste unge mennesker med et skægt strejf af kollektiv kejtethed over sig. De kender jo ikke hinanden, de er ikke vant til selskabslege, de håber det bedste.

Folk kan godt virke lidt desorienterede, når de gør deres bedste for at gøre indtryk, passe ind eller skille sig ud. Det springer nok især i øjnene, når man selv engang har vimset rundt og signaleret personlighed i de grønne omgivelser omkring en rusturshytte.

Og selv om det er længe siden, jeg befandt mig i et fagligt førsteårsmiljø, hvor halvdelen af alle sætninger begyndte med et »det kan godt være, det bare er mig«, og den anden halvdel af sætningerne begyndte med »det, Kant prøvede at sige, var nok bare …«, skal det virkelig ikke forhindre mig i at nyde synet af kåde, studentikose føl, der lige er kommet på græs.

Ude på landet indkvarterer efterskoleeleverne sig på deres privilegerede døgninstitutioner med alle mulige diffuse forventninger og planer om at få selvbilledet på plads. De bliver typisk på matriklen indtil næste sommer, hvor de kommer til at græde og ses igen på en festival. Måske ser man dem i offentlige transportmidler i løbet af året. De er lette at kende på deres indforståede jargon og nyetablerede stil.

I hvert fald for mig, der er i stand til at genkalde mig følelsen af medlidenhed med alle de andre passagerer i bussen, der ikke var en del af den højrøstede samtale om, hvad der var sket på efterskolen det seneste døgns tid. Der var også en periode helt i begyndelsen af min efterskoletid, hvor jeg eksperimenterede med at være tavs og mystisk, men den var så kort, at ingen opdagede det.

Den lettelse og ungdommelige energi (og med ungdommelig mener jeg bøvet), der stod ud fra studentervognene for et par måneder siden, det er den, de nye gymnasieelever lige nu lægger op til med al deres forlegenhed og nervøsitet.

Ligesom studenterne har studenterhuer, så man bedre kan se, man skal sige tillykke, burde de nye elever på ungdomsuddannelserne have en eller anden karakteristisk hat, så man kan se, at de skal have et opmuntrende blik fra det gamle bedrevidende fjols, man åbenbart har udviklet sig til, siden det var ens egen tur.

Hvis jeg selv som 1.g’er havde fået sådan et blik, ville skyerne have trukket sig sammen over mit hoved, min fornærmethed ville vare evigt og formentlig resultere i en harmdirrende kronik til et større dansk dagblad om andre menneskers fordomme og/eller samfundets forventninger.

Alle de nye begyndelser, man kan iagttage i august, skaber perfekte betingelser for at dyrke et sentimentalt og forsonligt blik på de tidlige, ufærdige udgaver af én selv. Måske er det ikke altid det mest nysgerrige blik, for erindringen om de store vendepunkter og første skoledage er tit temmelig fikserede i anekdoteform og let genkaldelige førstehåndsindtryk af dem og det, man efterhånden lærte at kende.

Alligevel synes jeg, der er grund til at dyrke første skoledagssæsonen som en højtid for godartet nervøsitet, kejtede møder og nye begyndelser. Også selv om det er rart, at begyndelser går over, og at man efter ferien kan sætte sig på sin pind uden at skulle lege en navneleg først.

Lone Nikolajsen er kulturjournalist. Klummen er udtryk for skribentens egen holdning.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu