Klumme

Vi har brug for mere underbukseomsorg

Radiovært René Fredensborg, der er træt af umulige danske kvinder og har hentet en kæreste fra Filippinerne, har ret i, at der mangler omsorg. Det er bare ikke feministernes skyld
’Både forargelsen over provokationen og den satiriske position er indtaget, derfor vil jeg forsøge at forholde mig til præmissen, som jeg læser den: hvordan vi yder omsorg for hinanden’, skriver Mette-Line Thorup i dagens klumme. Arkivfoto

’Både forargelsen over provokationen og den satiriske position er indtaget, derfor vil jeg forsøge at forholde mig til præmissen, som jeg læser den: hvordan vi yder omsorg for hinanden’, skriver Mette-Line Thorup i dagens klumme. Arkivfoto

Kåre Viemose

Debat
2. august 2017

Man kan godt få lidt ondt af radiovært René Fredensborg. Ikke fordi han tilsyneladende aldrig har mødt en dansk kvinde, der ikke ville føle sig undertrykt over at skulle vaske hans underbukser i hånden – hvorfor han har fundet sig en filippinsk kæreste, der viser sin kærlighed gennem den form for omsorg, og desuden har skrevet en klumme om det. Men fordi han åbenbart ikke er klar over, at han faktisk har fat i noget. Hvis han ellers vil tages seriøst.

Det mener jeg ikke bare, fordi denne klumme kommer på bagkant af debatten, der raserede de sociale medier i weekenden, og jeg derfor må indtage det ledige standpunkt for en kvinde, der angiveligt tilhører gruppen af »kreative københavnermiddelklasses hvide, midaldrende, privilegerede, veluddannede, heteroseksuelle« (Facebook-stereotypisering).

Både forargelsen over provokationen og den satiriske position er indtaget, derfor vil jeg forsøge at forholde mig til præmissen, som jeg læser den: hvordan vi yder omsorg for hinanden.

Jeg har en forkærlighed for mænd, der, når de siger noget om andre – her om frigjorte, danske kvinder (Fredensborgs stereotypisering) ­ – får sagt en hel masse om sig selv og muligvis også om samfundet. Det kan vi nemlig godt blive klogere af.

Indrømmet, Fredensborg gør mere ud af provokationen end refleksionen. Han har for travlt med at være den frække machodreng i klassen, der tør sige det, de andre undertrykte skvatmikler ikke tør (min stereotypisering og fravigelse fra min selvpåførte regel om kun at bruge kønsneutrale nedladenheder).

Det lykkedes bedre for Thomas Blachman, der for år tilbage skabte røre ved at betragte en nøgen kvinde i bedste sendetid og dermed blotlage den mandlige blufærdighed. Og for Hassan Preisler, der i sit radioprogram insisterer på, at mænd – ikke mindst han selv – skal tale om følelser og kun følelser. (Underforstået, at det kan de ellers ikke. Preislers stereotypisering).

Jeg tror nemlig, der kan være noget om, at omsorg er blevet en mangelvare i de vestlige samfund, og at vi ikke er så gode til at vise, hvad vi faktisk sætter pris på. For det er, hvad der foregår under klatvasken, hvilket er »totalt ukontroversielt« i Asien, som bl.a. Christina Yoon Petersen påpegede i debatten på Facebook:

»Min mor mader alle, hun kan lide, det gør min koreanske familie også (…) Min mor har vasket vores ting i hånden i årevis, også selv om hun havde en vaskemaskine. Tænk, at så mange går så meget amok over små kulturforskelle, fordi de bliver sat ind i et kærlighedsforhold.«

Det er bare ikke feminismens skyld, at omsorgen ikke har så gode eksistensvilkår, René Fredensborg.

Og jeg tror ikke på, at du er en stereotyp, dum mandlig børnevoksen, der bedst kan lide husmødre – så kunne du sikkert have fundet en i Danmark, hvis du turde at træde et skridt uden for din kreative klassekreds (min stereotypisering) – eller at det hele er et gonzojournalistisk projekt med ufrivillige statister.

Desuden er du heller ikke alene. Ifølge Berlingske er de to asiatiske lande Thailand og Filippinerne topscorere over, hvor danske mænd finder kærligheden i udlandet.

Jeg tror, at Vesten har fremelsket en livsstil, der medvirker til at undertrykke de basale behov for at vise omsorg for andre. For mænd, kvinder, børn og kloden. I en evig jagt på materiel lykke og personlig anerkendelse. Og at det mærkes tydeligst i de år, hvor børnene er små, og alting samtidig skal realiseres på arbejdsmarkedet.

Og hvor bringer det os så hen? For mit vedkommende ikke hjem til et ikkeeksisterende karbad for at skrubbe en mands ryg. Men til en refleksion over, om jeg kan blive bedre til at vise kærlighed til andet og mere end mit eget projekt. Det tror jeg, mange af os kunne. (Og hvis du stereotypiserer mig som en frelst Informationsjournalist, er det helt ok. Det er jeg også noget af tiden.)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jørn Andersen

kald en spade for en spade , rf er en nacissistisk selvoptaget uempatisk person der konstant leder efter patten.

Mette Poulsen

Problemet ligger vel i at Rene Fredensborg selv taler sin kæreste ned? Istedet for at være forelsket og bruge sin tid sammen med hende, så er han bitter og bruger sin tid på at forklare hele Danmark, at den primære årsag til at han er sammen med hende er at han ikke rigtigt har kunne få det til at virke med andre kvinder. Hun er en eller anden sekundavare; ikke for andre - for ham selv! Det er da helt baglæns af kærlighed.

Maj-Britt Kent Hansen

I søndags optrådte René Fredensborg og hans far på tv om sugardating, Der var RF's kone en anden. Det viser sig så, at den udsendelse var håbløst forældet. Helt fra 2015.

Christoffer Pedersen og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Hvis jeg skal være 'hudløst ærlig', som man siger, finder jeg 'kønsrolleeksperten' og linselusen Rene Fredensborgs forelæsninger om danske kontra thailandske og filippinske kvinders mangel på omsorgspotentiale over for deres børns fædre omtrent lige så relevante for læserne af nærværende dagblad som kollegaen Mads (Blærerøv) Christensens ditto, da det handlede om, hvad ofrene for massemordren Anders Breiviks amokløb på Utøya i juni 2011 burde have gjort for at uskadeliggøre bæstet, mens de ventede på ordensmagtens ankomst til åstedet.

Christoffer Pedersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Flemming Berger, Lise Lotte Rahbek og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Gretelise Holm havde denne kronik i Politiken i går:
http://politiken.dk/debat/kroniken/art6051965/Kvinder-vil-rigtig-gerne-v...

Christoffer Pedersen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

Jeg synes, at debatten på Information synker dybere og dybere.