Læserbrev

Følelser og politik kan ikke adskilles

Debat
17. august 2017

Følelser og politik kan ikke adskilles. En lang række af de politiske beslutninger, vi træffer, bygger på en følelse af, hvad der er ret og rimeligt. Det, jeg argumenterede for i mit ugebrev, var blot, at følelser dermed er helt legitime i politik. At vi som politikere ikke skal tale ned til danskernes følelser og holdninger.

Dermed ikke sagt, at vi skal benægte fakta eller sætte spørgsmålstegn ved videnskab – tværtimod. Vi skal have alle tænkelige data lagt frem. Også dem, der i dag gemmes væk under hensyntagen til en politisk korrekthed.

Pointen er blot, at vi godt kan træffe politiske beslutninger på trods af en given viden og ikke kun på grund af den. Når Anders Stjernholms parti, Alternativet, eksempelvis ønsker døren til Danmark åbnet på vid gab for alverdens migranter, beror det paradoksalt nok på en følelse. Tilgængelige data viser jo netop, at det er en dårlig forretning, der årligt koster Danmark mindst 33 milliarder kroner. En politisk prioritering jeg er dybt uenig i, da jeg hellere ser pengene brugt på skoler, plejehjem og sygehuse.

Det ændrer dog ikke på, at jeg anerkender Alternativets følelse af og holdning til, hvad der er rigtigt som helt legitim. Hvis Anders Stjernholm virkelig mener, at følelser skal udelades det politiske rum, så kunne han jo starte med at tage Finansministeriets analyse af ovennævnte udgifter til ikkevestlige indvandrere og deres efterkommere til efterretning.

Peter Skaarup er gruppeformand for Dansk Folkeparti, MF.

Informations dækning af debatten:

Peter Skaarup om alternative sandheder og det postfaktuelle samfund: Følelser er vigtigere end viden i politik
Det kræver hverken ’akademisk eksamen eller en særlig grad af viden’ at træffe beslutninger om, hvordan det danske samfund bør se ud, mener Dansk Folkepartis gruppeformand, Peter Skaarup

’Følelser er det bedste kompas til at træffe politiske beslutninger’ 
Socialdemokraten Kaare Dybvad Bek mener, at følelser er hele grundlaget for at gå ind i politik. Ifølge ham er hverdagserfaringer et vigtigere pejlemærke end ekspertviden i den politiske debat

’Selvfølgelig skal politikerne være informerede. Sådan kvalificeres beslutninger’
De Radikales uddannelses- og forskningsordfører, Sofie Carsten Nielsen, kritiserer Dansk Folkepartis gruppeformand for at være populistisk, når han vil have flere følelser og mindre viden i politik

Professor: Det er sørgeligt, hvis demokratiet enten skal reduceres til at være et teknokrati eller et emojikrati 
Viden er fundamentet for demokrati ifølge professor David Budtz Pedersen. Og når viden skal omsættes til politiske beslutninger, er det ved hjælp af ideologi, ikke følelser

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Johnny Werngreen

Først en løgn:om at dørene skal stå på vid gab for alverdens migranter: Næh, en erkendelse af, at flygtningeproblematikker skal løses i et internationalt fællesskab og ikke med humant indskrænkede nationale restriktioner. Dernæst en følelse af kvalme, når et fuldvoksent menneske kan omtale indsatser for mennesker i nød som en dårlig forretning. Enten er Peter Skaarup og han ligesindede ubegavede eller også er de ualmindelig kyniske. I begge tilfælde: Skam jer!

Frede Jørgensen

Hold da op, Peter Skaarup; jeg skynder mig ud på toilettet for at kaste op.