Folk

FOLK: Prins Henrik og Dronning Magrethe skal ikke begraves sammen

Prins Henrik ønsker ikke at blive begravet ved siden af sin hustru. End ikke selv om Bjørn Nørgaard siden 2010 har arbejdet på denne fine dobbeltsakrofag, hvor ægteparet kunne blive stedt til hvile sammen. (På billedet ses dog kun en model af sakrofagen).

Prins Henrik ønsker ikke at blive begravet ved siden af sin hustru. End ikke selv om Bjørn Nørgaard siden 2010 har arbejdet på denne fine dobbeltsakrofag, hvor ægteparet kunne blive stedt til hvile sammen. (På billedet ses dog kun en model af sakrofagen).

Ritzau Foto

4. august 2017

Prins Henri

Prins Henrik og Dronning Magrethe skal ikke begraves sammen. Det oplyser Kongehuset i en pressemeddelelse. Ifølge traditionen i det danske kongehus begraves regentpar sammen, men Henri Marie Jean André, prins af Danmark, vil ikke begraves med dronningen.

Den evige treer

»Det er ingen hemmelighed, at prinsen i mange år har været utilfreds med sin rolle og den titel, han er blevet tildelt i det danske monarki,« siger kongehusets pressechef, Lene Balleby, i et interview til B.T.: »Den utilfredshed har i de senere år fyldt mere og mere.«

Prinsefornærmet

Kongehuset har gennem flere år forsøgt at imødekomme Prins Henriks ønsker, blandt andet har han fået lov til ikke at deltage i de officielle arrangementer og samtidig beholdt sin apanage på otte millioner. Derudover har han siden 2014 haft sit eget hof. Men det har altså ikke været nok.

Bjørn Nørgaard

Det er en ulykkelig situation for regentparret. Og ikke nok med det: Bjørn Nørgaard har siden 2010 arbejdet på en kostbar dobbelt sarkofag til regentparrets gravsted lavet af basalt fra Færøerne og marmor fra Grønland. Soklen er i fransk kalksten. 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Når man får en så høj apanage,
bør man afstå fra sådan ravage.
Han blir godt betalt,
men det er for galt
at han ikke gør gavn for sin gage.

Irene Callesøe, Eva Schwanenflügel, Ole Christiansen, David Zennaro og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar

Jeg forstår egentlig godt at Henrik ikke føler trang til at ligge i det "Brilleetui", som jeg har set een benævne det. Det er mere absurd end smukt. (naturligvis efter min mening) Soklen består af en masse trappetrin, sikkert symboliserende hierakiet , fra nederste trin og op til højeste! Og hvad laver de 3 afrikanske elefanter på "støttebenene" udover at vi har en elefantorden, som hvis jeg ikke husker forkert Margrethe engang gav til Ceausescu. Ovenover "brilleetuiet" ligger der vist noget gyldent løv el. lign, måske symboliserende rigdom, Altså guld der vokser som blade på træer! Udover dette synes jeg han opfører sig ualmindeligt ukærligt over for sin hustru gennem så mange år!