I en artikel i Information den 19. august anbefaler en tidligere britisk topdiplomat, sir Ivor Roberts, at it-virksomheder skal være med til at modvirke opfordringer til vold fra (terror)grupper som Hamas, IS og al-Qaeda.
Jeg vil ikke gå ind på, hvad it-virksomheder eventuelt bør bidrage med, men det bekymrer mig, at en angivelig topdiplomat ikke ved, at der er afgørende forskel på Hamas, IS og al-Qaeda.
Hvor de to sidstnævnte spreder skræk og rædsel verden rundt, er Hamas’ interesse alene at få så meget palæstinensisk land som muligt vristet ud af israelske hænder – sådan at palæstinenserne får selvbestemmelse, som også FN mener, de har krav på.
Jeg er opmærksom på, at den israelske propaganda energisk forsøger at placere Hamas i dårligt selskab sammen med IS og al-Qaeda, men derfor behøver det jo ikke at være rigtigt. Man bør snarere hæfte sig ved, at det kun er få dage siden, at en formodet IS-sympatisør angreb og dræbte en Hamas-soldat i det sydlige Gaza, fordi Hamas efter aftale med Israel søger at hindre, at eventuelle IS-grupper i dette område skyder raketter ind over grænsen til Israel.
Hamas og Islamisk Stat er ikke venner, men fjender – hvad sir Ivor Roberts og andre burde vide.