Klumme

Giv mig de røde lejesvende tilbage

Ja, de må også godt være blå. Bare de laver godt tv. Desværre har DR’s ledelse bragt sig selv i en situation, hvor de af os, der burde være institutionens venner, ikke orker at forsvare magtfuldkommenheden og overforbruget af skattekroner. Imens sliber de gamle fjender sparekniven
1. september 2017

Licensheste, mangfoldighedskonsulenter på 1. klasse og voldtægt af køer under 2. Slesvigske Krig. Listen over fadæser vokser med samme hast som overtrækket på kontoen med politisk kapital.

Danmarks Radio er bankerot og indskriver sig på den måde i samme tragiske historie som Post Danmark, DONG, SKAT og alle de andre hæderkronede samfundsinstitutioner, der er blevet kørt i sænk af en uansvarlig ledelse.

Det er tragisk at være vidne til. Især fordi meningen er så god. At give danskerne noget godt at være fælles om.

Danmarks Radio har historisk haft to hovedfjender: først markedsfundamentalisterne, der finder selve ideen om en offentlig radio- og tv-kanal vederstyggelig. Som en Venstre-politiker engang forklarede mig: Når Discovery Channel kan lave kvalitetsudsendelser på markedsvilkår, hvorfor skulle det så ikke kunne lade sig gøre i Danmark?

Ja, tak. Mon ikke det gør en forskel, at kundegrundlaget tæller et par milliarder mennesker?

En ren kommerciel kanal i Danmark bliver noget med reklamer for kviklån og asiater, der ydmyger hinanden i bizarre gameshows. Patter og clickbait. Det tror jeg, at liberalisterne også godt ved, hvorfor de trods mere end et årti med borgerligt flertal stadig ikke har taget sig sammen til at privatisere TV 2.

Så er der den anden hovedfjende. Danmarkshistoriens taberhold – de nationalkonservative. EU-fuskeren Morten Messerschmidt (DF) er netop nu i færd med at genopfinde sig selv som indehaver af kongerigets mindste sko, når han fra sin blog på Berlingske raser mod DR’s politiske slagside især med hensyn til serier som 1864. Det er den ældste vin på nye flasker, og vi har hørt det hele før til bevidstløshed.

Både liberalisterne og de nationalkonservative har altid afskyet DR, og det vil de blive ved med. Dem kan man ikke stille tilfreds.

Fra røde lejesvende til gråmelerede bureaukrattyper

Hvad så med vennerne? Alle os på midten, der værdsætter gode kulturprodukter, og som gerne skulle udgøre det store flertal. Vi er desværre i højere og højere grad fremmedgjorte over for den måde, DR drives på – med genudsendelser, ødselhed i toppen og underbetaling af praktikanter og freelancere.

DR’s direktør, cand.jur. Maria Rørbye Rønn, der er Danmarks højestlønnede embedsmand med en månedsløn på 307.343 kroner, har udtalt, at DR er noget, vi alle har en holdning til.

Det udsagn er lige så korrekt, som det er banalt, men utroligt nok fremstår Rønn selv ligeglad. Hun mestrer den form for sort tale, som er en kronprins værdig, men går man på skattejagt i ordskvalderet står ét klart: Hun brænder for ledelse.

Det er i hvert fald det indtryk, man sidder tilbage med efter at havde hørt hende i Radio24syv-programmet Det næste kapitel. Her bemærker studieværten, at det er svært at researche på Rønns baggrund, da hun aldrig selv har skrevet eller ment noget særligt.

DR har således udskiftet de røde lejesvende med gråmelerede bureaukrattyper, men i den proces er en del af kærligheden til formidlingen og det gode produkt gået tabt. Det har alligevel ikke tilfredsstillet den aggressive højrefløj, og vi andre er efterladt med en følelse af, at vi betaler en masse penge til en middelmådig virksomhed, der minder om noget, der findes på det private marked.

Selvfølgelig skal nyhedsdækningen være neutral, men faren for DR er ikke politisk underholdning, men bovlamme udsendelser uden kant, som bliver til af frygt for den evindelige shitstorm fra højre.

Serien 1864 havde en kunstnerisk og politisk vision, og det fortjener respekt. At det så var en pinligt ringe udført vision, er noget andet.

DR dør ikke af katastrofer som 1864, men af en lind strøm af forsigtig virksomhedskultur uden noget på hjerte som personificeret ved generaldirektøren. Det er da nedslående, at et medieflagskib ledes af en person med så få publicistiske ambitioner, at hun lige så vel kunne sidde et sted, hvor der produceres legoklodser.

Niels Jespersen er cand.mag. Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Anders Graae
  • Hans Aagaard
  • Torben K L Jensen
  • lars søgaard-jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Niels Duus Nielsen
  • Jørn Andersen
  • Kurt Loftkjær
  • Steffen Gliese
  • Henning Kjær
  • Peter Knap
  • Hans Larsen
  • Oluf Husted
Anders Graae, Hans Aagaard, Torben K L Jensen, lars søgaard-jensen, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Jørn Andersen, Kurt Loftkjær, Steffen Gliese, Henning Kjær, Peter Knap, Hans Larsen og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Niels Jespersen

DR kan for min skyld være røde, blå eller hva' Helvede de vil ......
bare jeg ikke skal tvangsbetale til foretagendet.

Torben Lindegaard. Jeg er lidt i samme retning som dig, men vi skal betale, er jeg bange for. Det kan gøres med licens som nu, over skartten, som jeg foretrækker eller den fuldstændige ukontrollable reklamefinansering, der egentig betyder brugerbetaling gennem pristillæg på varerne.
Jeg finder derfor Niels Jespersens betragtninger interessante.
Personlig mener jeg DR skal ses som offentlig kulturformidling og vi kan derfor sagtens stille krav til DR på kulturfronten og glemme alt om økonomisk forrentning.
En ting, der måske kunne være med til at bringe DR ind i fremtiden vil være at lukke ned for streeming og i stedet satse på en model A la Netflix.
Men samstemmende med Jespersen lad os få de meget engagerende men dyre management folk ud og erstatte dem med meget engagerende men betydelig billigere kulturfolk og pædagoger.

Dorte Sørensen

Skal "vi" ikke bruge kræfterne på at gøre DR stærkere og bedre - Har Danmark ikke brug for et mediehus, der varetager det danske sprog gennem oplysende kulturprogrammer, nyheder osv.......
Det opnår "vi" ikke gennem besparelser, hån og latterliggørelse.
Mht streeming så er jeg glad for, at DR imodsætning til TV2 lægger deres programmer - både radio og TV - ud så de kan høres og ses når brugeren har tid og lyst.

Et par bemærkninger - DRs generaldirektør er vel ikke den højest betalte embedsmand, hun er i "hvertfalt" langt overgået pensionisten prins Henrik.
DRs journalister er hvis gået fra rød til blå - og det er langt da de røde lejesvende i sin tid bestod af bl.a. Uffe Ellemann-Jensen, Ole Andreasen osv.

Anders Graae, Anne Mette Jørgensen, Torben K L Jensen, lars søgaard-jensen, Helle Walther, Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Holger Madsen, Henning Kjær, Ole Frank og Mikkel Kristensen anbefalede denne kommentar

Nu var der nok mange gode grunde til, at de bollede en ko i 1864. Men helt generelt er det vel for lidt dyresex i public service TV, hvis det skal repræsentere danskerne?

Jeg forstår ikke klagerne over licensen, for jeg betaler årligt 3-4x så meget for en dårlig internetforbindelse inkl. Yousee´s mindste pakke.

Blå lejesvende har overtaget nyhedsformidlingen

Når jeg hører og ser DR's produkter fsv. angår nyhedsformidling, er mit generelle indtryk, at vi allerede har fået de blå lejesvende på banen. Jeg husker faseskiftet fremkomme med generaldirektør Kenneth Plummer i 2005 i Anders Fogh Rasmussens regeringsperiode. For hukommelsens skyld ha jeg fundet et link om Kenneth Plummer: https://da.m.wikipedia.org/wiki/Kenneth_Plummer .

Husker jeg forkert?

Helle Walther, Eva Schwanenflügel og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Ja Plummer - var han ikke ven med daværende kulturminister Brian Mikkelsen.

Hvad med at den næste generaldirektør igen bliver journalist ol. som der var en god tradition for i DR før Nissen.

Hun kunne netop i k k k e sidde der hvor de laver legoklodser , for der er de ekstremt kreative og innovative hele tiden .

En opgørelse viste at 82 pct af DRs udsendelser i en given periode var genudsendelser. Det sammenholdt med for mange ligegyldige højt lønnede stillinger og platte pseudo produktioner gør at DR skal igennem en gennemgribende forandring.
Jeg forestiller mig langt færre sendetimer og at udsendelser ligger på nettet meget længere tid end nu.
Vi skal have ledere der ved nok om journalistik og kultur. Begynd med allerede i dag at fyre de der har ansvaret for de anmassende reklamer for kommende udsendelser der begynder få sekunder inde i rulleteksterne og aldeles forhindrer eftertanken når der en sjælden gang er behov for det.Typisk efter en god film eller kommentar.

Anne Mette Jørgensen, Kim Houmøller, lars søgaard-jensen, Eva Schwanenflügel og Hanne Ribens anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

I meget gamle dage, længe før jeg blev født, og så er det længe siden, var "objektiv journalistik" ikke noget, man gik så meget op i. Hver provinsby havde mindst fire forskellige aviser, som henvendte sig til medlemmer af de fire største politiske partier i lokalområdet. Disse aviser gav hver sin politisk farvede vinkling på dagens begivenheder, og alle var glade.

Men så opfandt man dampradioen og senere fjernsynet, som staten tog monopol på, og som monopol måtte institutionen ikke vinkle nyhedsdækningen for at tækkes et bestemt politisk synspunkt. Oxymoronet "objektiv journalistik" blev født.

I vore dage er monopolet brudt, men vrangforestillingen om objektiv nyhedsformidling lever videre. Der er et hav af nyhedskilder, men de forsøger alle at være neutrale, selvom nyheder i sagens natur ikke kan være neutrale, da de berører forskellige mennesker forskelligt.

Det samme gælder underholdning. MSM forsøger - af økonomiske årsager - at nå alle, eller så mange som muligt, og om dette er tilfældet afgøres af de såkaldte seertal. Så kritikken af de mange genudsendelser er efter min mening forfejlet, for jeg er sikker på, at der sidder en mindre hær af medieanalytikere og analyserer seertallene efter enhver genudsendelse, og hvis medierne mistede seere på at sende genudsendelser, ville de helt sikkert ikke gøre det.

Problemet er efter min mening tyrkertroen på, at der findes "neutral" og "objektiv" nyhedsformidling og/eller underholdning. Hvad højrefløjen ser som "røde lejesvende" ser jeg som "blå lakajer".

Anne Mette Jørgensen, Per Klüver og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

DR bør strammesig gevaldigt op. Det gælder TVA der er overfladisk, og skøjter hen over stoffet og gentager sig selv, vi er ikke analfabeter. Deres Drama er godt, og debatten kan være det. DR 2, har ofte gode udsendelser, men der er plads til forbedringer. Men TV 2 er værre, så DR kom på banen og vis hvad I dur til høj som lav.

Anne Mette Jørgensen, lars søgaard-jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Måske er det værd at bide mærke i, at DR nu har hele 6 kanaler, før i tiden var det kun 1.
Nogle fremfører, at dette medfører smør smurt meget tyndt, andre siger, at det medvirker til diversitet.
Men genudsendelse på genudsendelse er generelt søvndyssende, og i hele sommerperioden har der intet været af nye udsendelser. Dvs, at hele redaktionen har haft en meget lang sommerferie, på en meget høj løn. 3 måneder på stand by.. Det er immervæk noget.
Jeg mener ikke, at vi kan eller skal undvære DR, det ville underminere hele samfundet.
Men ledelsen kunne godt være meget frækkere, og skære en del på toplønnen, især i den politiske bestyrelse, som jo ansætter generaldirektøren!
Hvis DR skal financieres over finansloven, åbnes der for at politiske partier i endnu højere grad end tidligere, vil finde 'råderum' til at beskære public service.
Derimod vil det give mening at indføre graduering i betalingen for unge, arbejdsløse og handicappede.

Peter Knap, Anne Mette Jørgensen og lars søgaard-jensen anbefalede denne kommentar
Henrik Petersen

Del sendefladen op på det, der er egentligt "Public service" altså kulturprogrammer, nyheder og andet dansksproget TV og lade det køre som streaming over skatten. Resten - dvs. den altovervejende del af DRs programmer, kan køre med brugerbetaling a la Netflix. Det er fuldtstændigt urimeligt at tvangsopkræve over 200,- kr. om måneden for noget, som private tv kanaler udbyder til en meget billigere pris - uden 80 procents genudsendelse. Bortset fra det begrænsede "Public service" udbyd, så er der intet argument for, at DR skal finansieres over skatten. Det er en statsejet virksomhed, der konkurrerer med privatejede på der burde være lige betingelser. Dvs. at kunden/bruger har ret til at til- og fravælge kanaler og tv-pakker og kun betaler det han/hun har lyst til at benytte. Fik en privatejet kanal overdraget retten til at udskrive en kopskat på mer end 200,- kr om måneden, var de blevet slæbt i retten omgående. Naturligvis skal den brugerbetalte del af DR have ret til reklamefinansiering. Jeg kan ikke se, at folk der ikke ønsker at benytte DRs service skal nødes til at betale for et produkt, de ikke ønsker.

Henrik Petersen

Og så er det ikke en statsopgave at producere "X-faktor" og genudsendelser af Barnaby i al evighed, på linje med skoler, hospitaler, vejvæsen og andet, der finansieres over skatten.

Michael Kongstad Nielsen

De røde lejesvende er en saga blot, hvis de overhovedet nogensinde har eksisteret.
Men lad sige, det var sådan nogle, der nægtede at læse usande nyheder op, fabrikeret af af finanslovspartierne for at sælge varen, men insisterede på, at public servise piller snyd og skønmaleri fra, når virkeligheden skal serveres, så ville ønske de var tilbage,

Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel, ole eising, Flemming Berger og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Anne Mette Jørgensen

Jo mere du er uenig des mere skal du tale pænt, siger Klement hver gang før debatten.
Jeg orker ikke mere at tale pænt.
Jeg har af og til set Maria Rønbye komme kørende på sin cykel og jeg råber, 3 millioner. Hun vender sig om med sin snublekyse og ser, som den slags pæne mennesker forskrækket ud. Næste gang råber jeg, over 3 millioner.
Jeg er med til at betale hendes hyæneløn og det som DR har udviklet sig til er et hån mod alle licensbetalere.
Vi har alle 15oo kr. tilgode i uretmæssigt opkrævet moms for de seneste 3 år og jeg vil fratrække de 15oo kr. næste gang og vil hermed opfordre alle til at gøre det!!!
Deadline som jeg før yndede at se gider jeg ikke mere. Det er blevet tandløst efter Martin Krasnik og Adam Holm ikke er der mere og så ham. der er meget på Grønland. Beklager at jeg pt. ikke husker hans navn.
Når DR sender udsendelser med indsigt er det nsæten kun folk fra CBS, og de talrige andre der er mener at vide hvordan vi lever.
Selv en forhenværende journalist fra Information er skide bange for at træde over Danmark på tæerne. Selvfølgelig skal over Danmark have taletid. De kan jo tale det rigtige sprog og kender aller svinkeærinderne, men at invitere folk fra Varde, Kolding, Struer, københavn , den gamle mand og kvinde, den unge ensomme, den kvinde eller mand i sengepraktik i studiet, nej vel det vil Hr. og fru Danmark da ikke se på. Det minder os jo om noget grimt og vi kan da ikke have folk der ikke kan alle deres regneark og deres tillærte retorik, hvor de sidder sammen med hinanden og har feel good tid.
Men husk lige at alle de I ikke orker at se og høre på, betaler akkurat det samme til Jeres løn, som ham fra Cepos.
Når der er noget med den ramte er det i aftenshowet efterfulgt at hyggemusik og altid hvordan de kom igennem en svær sygdom eller anden krise og aldrig siger de. Det lærte jeg intet af. Jeg har ikke fået det bedre efter min kræft, min stress, da min datter døde. Nej DR har eksperter i at finde folk , der er Åh så glade, og så kan alle de der sidder derude få det endnu mere dårligt fordi livet ikke blev nemmere bagefter. Hold kæft hvor er jeg træt at løgn og moral. Det er sgu bedre at gå i kirke end at høre på journalister på DR.
Tænk sig at det stadig lykkes at fortælle at DR er befolket med røde lejesvende. Det er de i den grad ikke. De er befolket med blå hyæner.
Jeg ser stor set aldrig TV avis mere og en der i den grad fordummer TV. avisen er , Kim Balsøe eller hvad han hedder. Det er så intetsigende og fordummende og han kan intet sige som vi ikke ved i forvejen.
hold op med at tale ned til os, og skam Jer!!!

Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

I 80'erne blev man på DR dannet. Man fik masser af kunst og kultur i bedste sendetid.

I dag er det blevet så fattigt på vitaminer. Vi fik TV2 for at få et alternativt og det var fint nok. At DR så skulle miste kompasset totalt og efterabe og gå efter seertal totalt er sørgerligt