Læserbrev

God skolegang er central for børn

Debat
7. august 2017

Tak til Information for deres sommerserie om anbragte børn, som heldigvis også selv er kommet til orde med deres egne indlæg Det er et emne, som fortjener opmærksomhed, for vi har her at gøre med en børne- og ungegruppe, hvis udvikling mange offentlige instanser bliver involveret i og skal samarbejde om. Alle vil det bedste, men det kan være svært at koordinere, for der kan være forskellige meninger om, hvilken indsats der skal have den højeste prioritet, når vi gerne vil opnå den optimale anbringelse til gavn for barnets udvikling og fremtid i voksenlivet.

Men et enkelt forhold får nemt en tilbagetrukken rolle i hele denne proces, nemlig børnenes skolegang. »De skal vel bare i skole, hvor svært kan det være?« tænker mange nok. Hjemkommunen betaler, og den nye kommune har pligt til at holde lidt øje med skolegangen, hvilket giver en noget flydende ansvarsfordeling. I den forbindelse bliver det også tit overset, at det anbragte barns forældre skal høres om forslag til skoletilbud, og at de har samme retssikkerhed som andre forældre til at indsende en klage over et specialtilbud til Klagenævnet for Specialundervisning.

Det er i dag et faktum, at kun under halvdelen af de anbragte børn opnår folkeskolens afgangsprøve, og det lader vi ske, selv om den seneste forskning på området har fastslået, at den mest afgørende faktor for at nå frem til et godt voksenliv inden for samfundets rammer, er en vellykket skolegang.

Kvaliteten af skolegangen kan derfor ikke vurderes højt nok, hvis den anden del af pakken, et godt anbringelsessted, skal kunne give de bedste fremtidsmuligheder til et anbragt barn.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her