Kommentar

Det handler om langt mere end DR’s størrelse, Lasse Jensen

I det kommende medieforlig er det afgørende, at vi finder ud af, hvordan vi sikrer finansieringen af medieindhold af høj kvalitet, og hvordan vi får danskerne til at bruge det. Det er afgørende for et oplyst demokrati
28. august 2017

Lasse Jensen har været til møde med mediebranchen på Rødding Højskole, og i mediekommentaren den 23. august kan man konstatere, at det fik han ikke meget ud af. Jo, at alt tilsyneladende handler om DR’s størrelse. Og at undertegnede, som selvoptaget kulturminister, tror, at det er mig personligt, der skal udforme det vigtige udspil til den fremtidige mediepolitik. Det er det ikke, konstaterer Jensen. Og deri har han helt ret.

Ud over det var det eneste, Jensen fik med sig, en anden deltagers kommentar om, at mødet var som en forsamling taxavognmænd, der hver især skulle se, hvordan de kunne få mest ud af markedet og helst få politikerne til at bremse truslerne fra udlandet.

Jeg fik langt mere ud af mødet. Jeg synes faktisk, deltagerne åbent diskuterede, hvem der kan producere det danske kvalitetsindhold, der er bred enighed om, at vi ønsker – og dernæst drøfte, hvordan vi får det distribueret og gjort tilgængeligt i et mediehav, der bliver større og større.

Kvaliteten skal nå publikum

Mange gav udtryk for, at produktionen af kvalitetsindhold ikke er det største problem. Vi lever i et land, hvor der er rigtig mange dygtige producenter både i den offentligt finansierede og den private sektor. Ikke kun de gamle medier, men også små nye medievirksomheder producerer indhold af høj, høj kvalitet. Indhold, som ikke blot anvendes i Danmark, men også udlandet. Det er opløftende!

Den store udfordring er altså ikke, at vi mangler talent. Nej, den helt store udfordring er, hvordan vi får kvalitetsindholdet distribueret. Hvis der er nogen, der har svaret på, hvordan vi får børn og unge til at bruge dansk kvalitetsindhold i højere grad, tror jeg, vi er mange, både producenter, politikere – og forældre – der vil være lutter øren. Det er ikke nok, at indholdet produceres. Det skal også bruges.

Det andet store spørgsmål er naturligvis finansieringen. Og konkurrencen med store, internationale spillere som Google, Youtube etc. På Røddingmødet fik jeg den klare opfattelse, at der er en stigende erkendelse af, at vi ikke blot kan sætte hegn op og sikre os via forbud og begrænsninger.

Læs også

Spørgsmålet om beskatning skal adresseres og gerne hurtigt. Sagen er blot, at det skal ske i internationalt regi. Det er ganske enkelt umuligt at gå dansk enegang. Vi er i gang med forberedelserne, både i nordisk og europæisk sammenhæng.

Mens dette arbejde pågår, skal vi også afdække mulighederne for samarbejde. Flere danske aktører samarbejder allerede i dag med f.eks. Netflix om produktion af nyt, dansk indhold. Er det en trussel eller en mulighed? Det afhænger selvfølgelig af, om danske aktører formår at lave aftaler, der sikrer dansk produktion, dansk mulighed for visning – og danske indtægter.

Fælles forståelse

Tilbage til den kommende medieaftale. Jeg har forsøgt at tilrettelægge et meget langt tilløb til de egentlige forhandlinger, der indledes primo 2018, gennem en bred inddragelse af borgere, politikere og mediebranchens aktører.

Hvilket indhold betragter vi som uundværligt i et oplyst demokrati? Hvem kan producere og distribuere det? Og hvordan får vi det finansieret?

Alle partiernes medieordførere har været inviteret med på en ’generationsrejse’ rundt i landet, hvor vi har talt med 3.-klasser i Sorø, 6.-klasser i Haderslev, gymnasieelever i København, 68’er-generationen i Aalborg, medlemmer af ÆldreSagen i Vordingborg, et møde med børnefamilier i Odense og endelig en række medarbejdere på Grundfoss i Bjerringbro. Det personlige møde gør et stærkt indtryk.

Hertil kommer sitet antennerneude.dk, hvor der foreløbig er indkommet omkring 3.000 bidrag fra borgere i alle aldre. Nej, det er ikke en folkeafstemning og nej, det er ikke forskningsbaseret viden. Men det er samtale. Og forberedelse.

Her i efteråret bliver der arrangeret en række workshops for alle partiernes medieordførere omkring udvalgte temaer, der skal indgå i den kommende medieaftale.

Det står naturligvis Lasse Jensen frit for at kritisere forberedelsens tilrettelæggelse, inklusive Røddingmødet.

Hensigten er imidlertid at skabe en fælles forståelse for, hvad vi faktisk er enige om som udgangspunkt. Og vi er faktisk enige om mere, end man umiddelbart skulle tro.

Vi har et fælles ansvar for at skabe tidssvarende rammer for produktion og distribution af det danske kvalitetsindhold, som vi simpelthen ikke vil være foruden, hvis vi ønsker en oplyst befolkning og et velfungerende demokrati.

Den opgave er bunden og rummer langt mere end diskussionen om DR’s størrelse. Mit håb er, at vi kan lave en bred medieaftale, der gør de lovgivningsmæssige rammer mere tidssvarende. Det kræver samarbejde, dybe spadestik og mod til nytænkning.

Om det lykkes, ved jeg ikke. Men forsøget skal gøres.

Mette Bock er MF for LA og kulturminister og kirkeminister. 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Mette Bock

Gør DR-TV til et tilvalg i TV-pakken.

Hvis Staten ser et behov for at tvinge DR-TV til at sende visse public-service udsendelser, så lad det blive finansieret over skattebilletten.

Så skal du aldrig høre et ondt ord fra undertegnede.

DR er et medie ! Hvorfor så ikke begrænse sig til at ære det.
Ikke et produktionsselskab med egne enheder - orkestre, drama, analysevirksomhed, konkurrencer, og anden underholdning ....., men medie for Danmark og hvad der foregår derude.
Dette burde forligspartierne diskutere - principper istedet for smagsdommeri og håbløs debat om, hvad public service er.

ole rasmussen

I EB står, at DR leverer 82% genudsendelser, og der er genudsendelser på alle kanaler, og det synes de selv er helt fair. Mette Bock skriver : "Hensigten er imidlertid at skabe en fælles forståelse for, hvad vi faktisk er enige om som udgangspunkt. Og vi er faktisk enige om mere, end man umiddelbart skulle tro."

Hvad det er man - og hvem er man? - er enige om, det står hen i det uvisse. Måske at vi skal have 90% genudsendelser? Og det jeg læser forskellige steder er en inhabil minister uden moral, som er fedtet ind i en sag om 2 mio. uden at lave noget for pengene, som vil lande et DR som uafhængigt medie, forringe nyhedsprofilensom skal amputeres og forbeholdes FaceBook, en arrogant DR ledelse som ikke lytter, og som opfattes som svagtseende og tunghør, at mangfoldighed er uden mening og et ubrugeligt værktøj, og at vi skal forberede os fremtid på Snapchat, så det er endnu en omgang Bullshit som leveres, denne gang fra ministeren, så måske det er punkt hvor "man" ernig.

ole rasmussen

Korrektion af indlæg

I EB kan man læse, at DR leverer 82% genudsendelser, og de er gratis. Der er genudsendelser på alle kanaler (i en pærevælling), og det synes DR selv er helt fair. Licensbetalere elsker nærmest genudsendelserne, udtaler de!
Mette Bock skriver : "Hensigten er imidlertid at skabe en fælles forståelse for, hvad vi faktisk er enige om som udgangspunkt. Og vi er faktisk enige om mere, end man umiddelbart skulle tro."
Hvem er man (dig og mig!), og hvad er man enige om? Det står hen i det uvisse. Måske en rate på 90% genudsendelser er målet?
Det jeg læser forskellige steder er, at ministeren er inhabil og uden moral. Mette Bock er som tidligere mediedirektør fedtet ind i en sag med Michael Christiansen om 2 mio. kr. i løn i 2009 uden at have leveret noget for pengene. Det var bare en aftale man lavede. I dag en minister, som vil lande en ny aftale, ved at udvande et uafhængigt DR på ryggen af en hjemmeside endnu mere end det er i forvejen, ved at amputere Public Service med begrebet mangfoldighed. Hendes dagsorden er ubestemmelig, men tenderer underholdning på bekostning af debat, samfundsinformation og uafhængig kritisk journalistik. DR skal forbeholdes brugere som har deres liv på FaceBook og Snapchat.
Hun forsvarer en arrogant og inkompetent DR ledelse, som ikke lytter til andre end sig selv, og som af andre opfattes som svagtseende og tunghør. Ministeren mener ikke noget. Så det er endnu en omgang Bullshit, denne gang fra ministeren, som for mange vil være det eneste punkt på ministerens dagsorden, hvor "man" kan blive enig.

Dorte Sørensen

Var det ikke bedre at styrke DR så vi i årene frem får gode , oplysende og sjove udsendelser samt stærke og grundige nyhedsheder sendt på DR så ALLE ved hvor de kan finde dem og hvorfra de kan ses og høres, når folk har tid og lyst.
Hvorfor tror MB at fx. Netflix og You Tube vil og kan formidle alsidige udsendelser - mon ikke de vil tænke på fortjeneste i første omgang. Ligeledes mon det ikke bliver dyre for folk , hvis de skal købe udsendelserne fra alle disse udbydere. Osv.......

Malan Helge, Steffen Gliese og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Hvis man ikke benytter sig af DRs tilbud, synes jeg man skal lade være med at betale licens. Så er det problem løst, i hvert fald på det individuelle plan.

Det er ganske vist forbudt i dette stalinistisk inspirerede forbudsland, men så man man jo trøste sig med, at man som dissident slutter sig til den hæderkronede række af politiske forbrydere, som har en anden mening end magthaverne, og som ikke er bange for at sætte friheden på spil for at tale magten midt imod.

Hvis Mette Bock mener det alvorligt med en statsstyret kanal, kan hun jo finansiere den selv. Er det ikke det, Labil Alliance altid prædiker? Har du penge kan du få, har du ingen må du gå.

Johnny Winther Ronnenberg

I stedet for at fokusere på hvor ringe DR er. Så burde fokusset være på hvad ønsker befolkningen af medierne? Det gælder også "den mindst ringe" ;-)

Findes der bruger undersøgelser der præcist afdækker hvad befolkningen ønsker og retter medierne ind efter det? Eller er det kioskbaskeren, der er det vigtigste? Jeg kan ikke huske en kioskbasker fra "den mindst ringe" ;-)

Det kan godt være at DR ville rette ind hvis de spurgte brugerne direkte og reagerede på brugerne direkte, men vi bliver ikke spurgt, eller hvad?

Niels Duus Nielsen

JWR, er det netop ikke ideen med de såkaldt "frie" medier, at de ikke nødvendigvis skal rette ind efter, hvad publikum ønsker? Blot at få at vide, hvad man allerede ved, lærer man jo ikke meget af, og af og til lykkes det faktisk for medierne at præsenter noget, som jeg slet ikke vidste, at jeg interesserede mig for, men som jeg efterfølgende er meget glad for at få at vide. Problemet er faktisk det modsatte, altså at nyhedsstrømmen mere og mere tilpasses min "personlige profil", som det hedder.

Hvis det kun er pengene og seertallene, der tæller, får vi bare laveste fællesnævner; mon ikke, det er derfor, DR sender så mange genudsendelser - fordi der er et publikum til det? Seertallene er jo Gud i den branche, så hvis publikum løber over til konkurrenten, ville de jo ikke gøre det, vel?

I de gode gamle dage, som ikke nødvendigvis var så gode, som jeg husker dem, kunne man forlyste sig med obskure tidsskrifter og marginale pamfletter, som blev udgivet af mennesker, som brændte for sagen, og ikke så meget på grund af pengene. Statsradiofonien havde en mission, der gik ud på at oplyse folket, uanset om folket ville oplyses eller ej, for det skulle de, det stod i loven, så der var altid plads til endnu en højpandet samfundstøtte med en akademisk uddannelse, der kunne forklare os lægfolk, hvad der var op og ned på finkulturen.

Og selv om det af og til kunne blive lidt for hovskisnovski, tror jeg, at vi var mange, der faktisk lærte lidt af at se TV dengang.

Noget af det sidste, jeg så, inden jeg skrottede mit TV, var Bamse og Kylling, som har lært mig rigtig meget om, hvordan mennesker omgås, på godt og ondt. Især Bamse og Kylling på planeten Joakim, hvor de besøger Forlæns og Baglæns, var højdepunkter i min ungdom, især fordi jeg ikke anede, at jeg interesserede mig for Fjernsyn for Dyr, før jeg så det. Hvis jeg var blevet spurgt, havde jeg nok efterspurgt Disneyland, men efter at være blevet tvangsfodret med Bamse og Kylling vil jeg da til enhver tid vælge Bamse frem for designerunderholdning, som spekulerer i seertal frem for i en god historie.

Johnny Winther Ronnenberg

Niels Nielsen

Hvis bamse og kyllingen er dit højdepunkt, så er du godt nok gået glip af meget Jeg for venter mig lidt mere af en publicservice station ;-)

Jeg forventer at de kan oplyse både mig og dem der forlod folkeskolen uden at bestå på en sigende måde så alle bliver inkluderet. Hvis de ikke kan det så er det ikke "public service" så er det bare lårklapperi ;-)

Steffen Gliese

I den nordiske børnekultur grundlægges synspunkterne bage vore samfund, det gælder børne-tv, som det gælder de store børnebogsforfattere. Ingen lærer os bedre om samfund end Egner, Lindgren og Kirkegaard.

Allan Stampe Kristiansen og jens peter hansen anbefalede denne kommentar
ole rasmussen

Hvis folk gerne vil have Bonderøv, så synes jeg de skal havde det, bare ikke på DR. DR har en helt anden opgave. Programfladen må gerne krydres med spas, men samtlige DR programmer i Prime Time er spas hentet fra udenlandske private tv kanaler. Det koster åbenbart millionlønninger at kopiere andre, og 3,6 mia. til at drive en Institution med genudsendelser. Det er misbrug af skatteborgerne penge.

Medie for landet eller egenproduktion og ejerskab ?
Seertal eller elite - Underholdning eller oplysning - Skuespil eller bevidstgørelse ?
Eller begge dele i passende blandingsforhold.
Selvvalg og brugerbetaling eller "gratis".

Det er vist den aktuelle dagsorden, som folketinget skal slås om.

Steffen Gliese

Det kunne være interessant at finde ud af, hvad folk, der ser det lort, de sender nu i væg-til-væg-dækning, egentlig synes, de får ud af det.

ole rasmussen

Iøvrigt finder jeg ministerens Antennerne Ude er strikket sammen på en besynderlige måde. Der er tale om en kommunikation som ikke vil afdække kvalitet. Et indlæg, ingen debat, ingen kommentarer, så det er lidt en gratis omgang, da svar skal afgives i kategorier. Flere eller færre nyheder, men ikke om vi vil have flere gode eller dårlige nyheder. Kun om vil have mere af det samme. Det er da ensretning så det vil noget.

Poul Solrart Sørensen

Jeg håber vi alle kan blive enige om at fattige mennesker ikke skal betale "tiende" hvilket mange gør af deres rådigheds beløb for, at DR skal prædike kapitalisme og EU hen over deres bøjede hoveder, samtidigt med at de bliver EU, politikerne og hele det kapitalistiske system.... det er fandme for meget.

Folk henter deres nyheder på nettet, så DR kan passende blive lavet om til en hjemmeside og så lad nogen andre om at genudsende Banaby.

Poul Solrart Sørensen

ups.... for at DR skal prædike kapitalisme og EU hen over deres bøjede hoveder, samtidigt med at fattige bliver røvrendt af EU, politikerne og hele det kapitalistiske system.... det er fandme for meget.