Kommentar

Indførelsen af Sundhedsplatformen kan skade effekten af behandlingen

Implementeringen af Sundhedsplatformen har allerede ført til færre behandlinger. Hollandske studier af lignende store omlægninger viser, at der er overhængende risiko for at effekten af behandlingerne i psykiatrien også vil falde
23. august 2017

Sundhedsplatformen blev indført i Region Hovedstadens Psykiatri i maj 2017. Indførelsen af det nye journalsystem har givet store dønninger i behandlingssystemet.

Sundhedsplatformen samler oplysninger om patienten i én journal, men det er uvist, om det vil give behandlingsmæssige fordele på længere sigt. Indførelsen af det nye journalsystem er blevet kaldt en »udrulning«. Det er både kultur, tankegang og organisering, som overrulles og står på spil i dagligdagen.

Hollandske studier viser, at det kan have voldsomme konsekvenser, når man gennemfører store, pludselige omorganiseringer i behandlingsorganisationer, der leverer terapiprogrammer. Studierne konkluderede, at effekten af terapien var to-tre gange større, før ændringer fandt sted, end mens de blev iværksat. Forringelsen skyldtes sandsynligvis, at det for behandlere og organisation viste sig vanskeligt at fastholde følgeskab til det kendte behandlingsprogram.

Det er det samme, som nu er på spil med Sundhedsplatformen.

Destruktivt forstyrret

Organisationsændringers effekt kan ikke generaliseres, men de hollandske kolleger er blevet destruktivt forstyrret. Det er gået hårdt ud over patienternes udbytte af psykoterapeutisk behandling, hvilket er alarmerende.

I forbindelse med indførelsen af Sundhedsplatformen i Region Hovedstadens Psykiatri har al faglig undervisning været sat på stand by i en længere periode. Mødeskemaer har skullet omorganiseres. Indbyrdes kommunikation mellem behandlere vedrørende patientkontakter har helt ændret organisering og foregår nu først og fremmest igennem den såkaldte in basket, som behandleren klikker sig ind i.

Samspillet mellem Sundhedsplatformen og det fælles medicinkort for sundhedsprofessionelle er behæftet med fejl og har medført medicineringsproblemer. Journalskrivende sekretærer er på vej ud eller skal muligvis have andre funktioner i organisationen. Og nogle behandlere kan kun få adgang til visse behandlingsoplysninger ved at bryde en digital sikkerhedsregel. Behandlere skal nu skrive de allerfleste notater selv og nogle læger rapporterer, at de bruger tre til fire gange så lang tid på journalføring, end før systemet kom til.

Det vil umuliggøre den klassiske, psykiatriske journal, som delvist vil kunne erstattes af Sundhedsplatformens såkaldte smart phrases, hvilket er forudfattede formuleringer, som man kan klikke ind i journalen. En del af klikkearbejdet forventes at foregå, mens patienten er i rummet, og det er en væsentlig forstyrrelse af behandlingskontakten.

Det kan ikke undre, at antallet af behandlinger er faldet med 20 procent eller mere, siden systemet blev indført. Men de hollandske erfaringer vedrørende fald i effekt af behandling kan ikke negligeres.

Vi har ingen data for størrelsesordenen af det problem i Region Hovedstaden, men det burde være topprioritet at få det, da flere omorganiseringer givetvis vil komme. Forskning, som vedrører implementering af organisationsforandringer og konsekvenser for behandlingseffekt, er sparsom, men nødvendig.

Usikre gevinster

Den forventede ’gevinstrealisering’ efter investeringen på 2,1 milliarder kroner i Region Hovedstadens Sundhedsplatform lader nok vente på sig, men besparelser er allerede planlagt.

Med hensyn til behandlingseffekt under (og efter) platformens indførelse er det et åbent spørgsmål, om vi vil se gevinst eller tab. Og det er en fælles udfordring i åbent at kunne adressere alle de spørgsmål, som vil kunne opstå. Hvis ikke der er mulighed for det, vil Sundhedsplatformen enten blive betragtet som et opreklameret, smart mirakel, eller som en katastrofe, som man flygter fra.

En visitationschef i Region Hovedstadens Psykiatri skrev i et avisindlæg i Weekendavisen den 12. maj, at kritikken af Sundhedsplatformen nok skyldes dødsangst. Måske har han fat i noget. Sundhedsplatformen blev varslet med overskriften »Go Live«. Men noget er helt forandret, og vil forsvinde. Vi frygter døden, men må lære at leve med den.

Vi må være hamrende bevidste om at fortsætte det levende nærvær i terapien med vores patienter. Det er der, effekten af behandlingen vil være truet. Vi må holde øjnene åbne og arbejde med alle de forstyrrelser – inklusiv de organisationsskabte – som kommer ind i terapirummet. Øjeblikket er foranderligt og uerstatteligt, også i terapien efter Sundhedsplatformen.

Torben Heinskou er psykiater, overlæge.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Thomas Olsen
Thomas Olsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henning Egholk

Sundhedsplatformen leveret af Epic troede jeg naivt nok skulle samle systemerne i hele landet. Nu har region syd sagt nej tak og måske gør andre det samme. Altså er det kun Sjælland der benytter systemet efter d. 25.nov. Hvor jeg atbejder som sygeplejerske anvender vi Opus patientjournal. Den fungerer fint og giver godt overblik. Vi rapporteret selv i systemet. Der er udløb på serviseringen af Opus, hvilket gjorde et nyt patientsystem interessant. Hovedstadens problemer håber jeg er løst når vi går live. Patienterne skal nok blive behandlet, men dokumentationen bliver måske lidt "tynd" i starten. Vi får se.

Henning Egholk

Sundhedsplatformen leveret af Epic troede jeg naivt nok skulle samle systemerne i hele landet. Nu har region syd sagt nej tak og måske gør andre det samme. Altså er det kun Sjælland der benytter systemet efter d. 25.nov. Hvor jeg atbejder som sygeplejerske anvender vi Opus patientjournal. Den fungerer fint og giver godt overblik. Vi rapporteret selv i systemet. Der er udløb på serviseringen af Opus, hvilket gjorde et nyt patientsystem interessant. Hovedstadens problemer håber jeg er løst når vi går live. Patienterne skal nok blive behandlet, men dokumentationen bliver måske lidt "tynd" i starten. Vi får se.

Henning Egholk