Klumme

Med den kommende lukning af X Factor kan man så håbe, at den ligegyldige debat om det program kan bringes til ophør

Næste sæson af X Factor bliver den sidste, lover DR. Det er fint med mig. Måske debatten om fremtidens Public Service kan blive mere konstruktiv og fremadrettet, nu hvor DR har lagt prygelknabe nummer ét i graven
Dommertrioen til den sidste omgang X Factor: Thomas Blachman, Sanne Salomonsen og Remee

Dommertrioen til den sidste omgang X Factor: Thomas Blachman, Sanne Salomonsen og Remee

Mogens Flindt

16. august 2017

Der har været utallige forsøg på at vælte DR’s X Factor fra toppen af seertalspyramiden i årenes løb, men de har fejlet. Det udenlandske fredagskoncept med Thomas Blachman som et uforskammet omdrejningspunkt for en mangfoldighedskonsulents drømmeparade af hånefulde amatører har været usårligt. Et trofast millionpublikum har sikret dets succes.

Men nu har DR efter ti år trukket stikket for »at gøre plads til nye ideer og ikke mindst for at producere dansk underholdning«, som mediedirektør Henriette Marienlund udtrykker det. Nøgleordet er dansk.

Her kan man henfalde til en række mere eller mindre fantasifulde spekulationer. X Factor har nemlig også været det nemme omdrejningspunkt for en debat om Public Service. Kritikerne har set programmet som beviset på DR’s stigende kommercialisering, og som altid hjælper det på en kompliceret problemstilling, hvis man finder et enkelt symbol, som gør den ulidelig enkel.

Derfor kan DR’s beslutning om at gøre næste års X Factor til den sidste sagtens fortolkes som et signal til mediepolitikerne om, at man har lyttet til kritikken og nu gør DR mere dansk. Hvis DR stædigt havde fastholdt konceptet (og fredagsseerne) kunne det lige så vel tolkes som, at DR-ledelsen endnu en gang havde nægtet at se den politiske virkelighed i øjnene.

De tre dommere i X Factor tidligere i år, Mette Lindberg, Thomas Blachman og Remee.
Læs også

Jeg forsøger at tage det helt roligt. Det er sund fornuft at sige stop, mens legen er god, som man lærte i børnehaven. Og så er det næsten symbolsk, at den 11. og sidste sæson har dansk rockmusiks kvindelige veteran, Sanne Salomonsen, som dommer sammen med de to mandlige veteraner, Thomas Blachmann og Remee.

Der gik ikke mange minutter efter meddelelsen om lukningen af X Factor, før både Blachman og Remee – der skylder showet en meget stor del af deres egen succes – var på dr.dk med ideer til et nyt fredagsshow. Og mon ikke danske produktionsselskaber selv kan opfinde et underholdningskoncept, der – som det så smukt hedder – »kan samle danskerne« fredag aften. Det kunne Nordisk Film i sin tid med Den Store Klassefest på TV 2, så hvorfor ikke?

X Factor har i årevis været en slags bevis på, at mediedebatten kørte på et plan, der intet havde med seerne at gøre. Programmet har i hele sin levetid været elsket og set af et millionpublikum med den dertilhørende afsmitning på f.eks. TV Avisens seertal. Det har kostet mange millioner – et enkelt programs pris kunne formentlig betale en direktør i det meste af et år, men pengene har været godt givet ud. Bred og folkelig underholdning er en vigtig og nødvendig del af Public Service.

Men X Factor har ligget i gråzonen mellem det kommercielle og Public Service og er derfor blevet en del af debatten om Public Service, selv om det har været svært at finde holdbare argumenter for og særligt imod.

Tendenserne til kommercielt ydmygelsesfjernsyn a la Robinson Ekspeditionen eller Paradise Hotel har været der – specielt i de indledende øvelser, hvor virkeligt håbløse amatører filtreres fra. Men programmet har også eksponeret en musikglæde blandt danskere med mange forskellige etniske baggrunde, der har været både forfriskende og samlende. Var der ligefrem lidt forkætret sammenhængskraft over det?

Danmarks Radio var i krise, da det i 2007 besluttede at sende X Factor – et program, der skulle blive koncernens største underholdningssucces nogensinde. Men både på bestyrelsesgangen og i offentligheden medførte det store diskussioner, for programmet brød med ideen om, hvad der var ’DR-værdigt’. Siden er X Factor blevet centrum for debatten om public service. En række hovedpersoner genfortæller det skelsættende første år
Læs også

På den måde er X Factor blevet brugt som argument både for og imod Public Service. Og så er det i øvrigt påfaldende, hvor få af X Factor-vinderne, der har fået en blivende og markant karriere i dansk populærmusik.

Med den kommende lukning af X Factor kan man så håbe, at den ligegyldige debat om det program kan bringes til ophør. Det er måske også DR’s håb, at politikere og andre kritikere nu tvinges til at være mere fremadskuende og konstruktive end bagudrettede og negative.

Jeg ser nu frem til, at DR melder ud, hvordan en ny millioninvestering i fredagsunderholdningen får et tydeligt Public Service-islæt. Udover, at det skal være dansk, hvilket i disse tider i sig selv signaliserer noget særligt. Næsten alle de store underholdningskoncepter er britiske eller amerikanske. Fra Vild med dans over Den store bagedyst til Danmark har talent.

Udmeldingen i mandags fra DR kunne være starten på noget nyt og godt.

Lasse Jensen er mediejournalist. Klummen er udtryk for skribentens egen holdning.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Johnny Winther Ronnenberg

Nej Agersø ;-)

Jeg ved ikke hvorfor at så mange set det så mange gange i så mange år. Det er så tåkrummende, at neglene sætter sig fast i hælene på en. Jeg har nogle gange set noget af det for at få tiden til at gå og jeg havde kun DR og TV2 på det tidspunkt. Jeg endte hver gang, med at slukke og finde en bog ;-)