Kun en brøkdel af sandheden om offentlige it-systemer

Jeg er overrasket over Informations fragmentariske forklaring på, hvorfor offentlige it-systemer så ofte går galt. Min oplevelse efter 30 år i branchen er en anden
5. august 2017

»Derfor går offentlige it-systemer så ofte galt« anfører Information den 15. juli og fokuserer på det tidligere Datacentralen I/S, sidenhen CSC og nuværende DXC med tidligere medarbejdere, en professor og en ekstern konsulent. For en it-medarbejder med mere end 30 års baggrund i nævnte virksomheder er Information ikke tæt på sandheden.

»Vi var mange, der sagde op. Og det var bestemt ikke de dårligste, der rejste,« citeres min tidligere kollega Ebbe Rolf Nielsen for, og han antyder, at de mindre dygtige og indolente snydepelse blev tilbage efter CSC’s overtagelse af Datacentralen i 1996.

Det er usømmeligt at besørge i egen rede, og det er ynkeligt, at Ebbe Rolf Nielsen promoverer sig selv på bekostning af tidligere kollegaer. Både tidligere administrerende direktør Hans Henrik Østergaard og Ebbe Rolf Nielsen forlod virksomheden for mere end 18 år siden. Kun Østergaard bidrager lidt til sandheden. Der er løbet meget vand i åen siden forrige årtusind.

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for David Zennaro
    David Zennaro
David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Johnny Winther Ronnenberg
Johnny Winther Ronnenberg

En meget rammende beskrivelse af hvordan det offentliges tilgang til udvikling af IT systemer er.

Scrum er glimrende til mindre systemer og mange programmører foretrækker den form herunder mig selv. Men det bliver problematisk når man på store projekter sætter mange teams i gang med delprojekter for ingen har så rigtig kontrol over processen og helheden i den. Der har man mere brug for ældre systemudviklings metoder, hvor analysen er mere grundig og dybtgående inden man går i gang.

Claus Gårde Henriksen og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mikkel Kristensen
Mikkel Kristensen

jeg har aldrig oplevet et eneste IT-system der fungerer ordenligt ihvertfald tager det enormt langt tid, at lærer krydrer med brug af genvejstaster shit + F det ene og ctrl + F det andet kryderet med lidt mus og nogle excel ark.. ikke specielt logisk indtil man altså lærer at bruge det... de eneste systemer jeg synes der fungere godt, er små programmer man kan downloade (tit gratis) som så udfører en smart funktion.. grunden til dette må være at, brugeren, designeren og programmøren er en og samme person... jeg kan som bruger ikke designe eller programmere - dem der designer og programmere aner ikke en disse om hvad brugeren gerne vil kunne... det offentlige har samtidig så store systemer at det er gange 100.000 af de systemer jeg har prøvet... nærmere utroligt hvis det går godt vil jeg sige dette også sagt i privat regi.. det hører vi altså bare ikke om...

Brugerbillede for twan  manders

Hvis man laver lidt google søgning finder man hurtig 5-6 IT projekter der gik galt for det offentlige, der er tusindvis artikler om disse projekter.

Man kan stort set ikke finde nogle artikler om de flere 100 vis af projekter der gik godt i det offentlige.

Det er lidt som de 100 fodbold bøller der fik alt omtale sidste søndag mens de resterende
ca. 20 000 ikke bliver nævnt nogle steder.