Klumme

Har Mette Frederiksen opgivet troen på sit partis bedste opfindelse, velfærdssamfundet?

Socialdemokraternes forslag om at tvangsfjerne børn, hvis familier er involveret i bandekriminalitet, er et brud med partiets historiske tradition for at kæmpe for, at samfundets opdragende institutioner kan gøre en forskel for den enkelte og være et fællesskab, der kan retlede de vildfarne
31. august 2017

Jeg har det ligesom Mette Frederiksen. Jeg knuselsker den danske velfærdsstat. Der er intet land, hvor jeg hellere ville være blevet født, have fået børn, se dem vokse op og selv blive gammel.

Hver gang jeg får chancen, lyder jeg som et ekko af den kronik, den socialdemokratiske formand skrev i Information i december sidste år: Vi har i Danmark »bygget det mest retfærdige, rige og lige samfund« i verden.

Således også for nylig, hvor jeg diskuterede bandekrigen på Nørrebro med en bekendt. Igen insisterede jeg på velfærdssamfundets fællesskab. Her i Danmark har vi nemlig tradition for ikke at lade folk sejle deres egen sø. Når de svageste ikke mener, de har andre muligheder end at vælge fællesskabet fra, insisterer vi på at bruge samfundets ressourcer på at få dem på ret køl igen.

Det er på mange måder en arv, vi har fået i gave fra Socialdemokratiet. Og jeg var helt enig med Mette Frederiksen, da hun i forbindelse med vedtagelsen af Socialdemokratiets nye principprogram i foråret udtalte til B.T.:

»Man skal vide, at Socialdemokratiet har 140 år på bagen, og vi tror meget stærkt på, at de værdier, der har båret ikke bare Socialdemokratiet, men også meget, meget store dele af Danmarks udvikling, også holder i fremtiden.«

Nu er jeg bare kommet i tvivl om, hvorvidt Socialdemokraterne under Mette Frederiksens ledelse stadig tror på, at velfærdsstaten er det bedste værktøj, vi har til at få folk på ret kurs. At vi i Danmark via socialarbejdere, skolefolk, integrationsvejledere og psykologer kan gøre en forskel for mennesker, der er en del af vores samfund, også selv om deres forældre og bedsteforældre ikke er født her.

At velfærdsstaten kan støtte dem, der ikke er født med de bedste kort på hånden, og via stærke institutioner kan kompensere for fejl og mangler hos den familie, der ellers skulle støtte dem.

Jeg har simpelthen fornemmelsen af, at socialdemokraterne er ved at miste troen på deres egne velfærdsinstitutioners duelighed. For hvorfor skulle de ellers komme med et forslag om at gøre det muligt at tvangsfjerne børn, hvis forældre eller ældre søskende er involveret i bandekriminalitet?

»Vi bliver nødt til at sige til de familier, der er involveret i bandekriminalitet, at der er et forældreansvar, der skal løftes. Der er en overhængende risiko for, at der er lillebrødre, der kommer til at gå i deres familiemedlemmers fodspor, og derfor er vi nødt til at lægge et hårdere pres på familierne,« lød S-formandens begrundelse over for Berlingske.

Umiddelbart kunne det ligne traditionel velfærdspolitik: Man tager over der, hvor den private sfære svigter. Men der er en væsentlig forskel på at løse problemer via institutioner, der hjælper mennesker til at hjælpe sig selv, og på at diktere og direkte lade staten overtage opdragelsesforpligtelsen.

Bruger man sidstnævnte model, indrømmer man samtidig, at velfærdsinstitutionerne ikke har virket efter hensigten. Det er der ikke noget forgjort i: Nørrebro ved nattetide er bevis nok på det. Det er straks værre, at man samtidig indirekte indrømmer, at man heller ikke tror på, at man kan få intitutionerne til at fungere.

Jeg er ikke så naiv at tro, at velfærdsstaten kan løse alle de problemer, et moderne, hyperkomplekst samfund byder på. Det tror jeg heller ikke, Mette Fredriksen er. Men til forskel fra hende har jeg ikke tænkt mig at svigte »den bedste danske opfindelse«, som hun selv har kaldt vores samfundsmodel.

Hvis vi ikke længere tror på den statslige disciplinering og opdragelse til fællesskab gennem fælles institutioner, som har sat vores velfærdssamfund i stand til at skabe formidable resultater – også når det brænder på – underminerer vi selve den idé, der har bragt os dertil, hvor vi er i dag. Og det kan jeg ikke forestille mig, at Socialdemokratiets formand virkelig ønsker.

Hun knuselsker jo velfærdsstaten ligesom mig og har tilmed lovet danskerne, at det er selve hendes partis eksistensberettigelse fortsat at slås for den.

Det indebærer også en kamp for, at de fælles institutioner bliver i stand til at overbevise de hættetrøjeklædte om, at samfundet har en bedre fremtid at tilbyde dem end et liv som gangster i de københavnske gader.

Mette-Line Thorup er journalist. Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Alvin Jensen
  • Espen Bøgh
  • Dorte Sørensen
  • Hans Larsen
  • Torben K L Jensen
  • lars søgaard-jensen
  • Niels Duus Nielsen
Alvin Jensen, Espen Bøgh, Dorte Sørensen, Hans Larsen, Torben K L Jensen, lars søgaard-jensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Forleden bragt Politiken en kronik af Mette Frederiksen.
http://politiken.dk/debat/kroniken/art6085213/Vi-skal-ikke-l%C3%A6ngere-....
Den giver et trist indblik i at hun åbenbart kun kan udtrykke sig i de værste fraser og flovsere.
Det er som at læse en dårlig redigeret pamflet fra partiets PR-afdeling. Fuld af påstande, de fleste kan skrive under på. Fx. "Vi arbejder for at styrke internationalt samarbejde", eller "et konkurrence-dygtig erhvervsliv…", eller "velfærdssamfundet bygger på tillid".
Selvmodsigelserne står i kø, når Frederiksen fx påstår, at "i Danmark tør vi sige, at vi er tvivl, fordi vi stoler på, at ingen bruger det imod os". Det er der ikke mange offentligt ansatte, der kan tilslutte sig. I samme skuffe er udsagnet om, at "det går fremad med ligestillingen". Ikke ét ord om den manglende ligeløn, hvor gabet mellem mænds og kvinders løn, øges år for år. Eller at Soc.dem gik imod forlænget barselsorlov til fædre, da Thorning havde magten. Eller at partiet vil indføre en finansskat for at hindre usund spekulation. Det var partiet imod i 2012, da man havde regerings-magten. Men altså ikke i dag, hvor man er i opposition. Troværdigt?
Hendes opfattelse af frihed omfatter ej heller de muslimske friskoler, som hun uden undtagelse vil lukke. Er det også et krav fra Tulle for at komme ind i sengevarmen?
Er dette skrab-ud fra Mette Frederiksens hard disk virkelig hvad en statsministerkandidat kan præstere, rent intellektuelt?

http://politiken.dk/debat/kroniken/art6085213/Vi-skal-ikke-l%C3%A6ngere-....

P.G. Olsen, Mads Berg, Hans Larsen, Søren Fosberg, Alvin Jensen, Steffen Gliese, Carsten Wienholtz, Niels Duus Nielsen, Ole Christiansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Skov og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Poul Sørensen

Velfærdsstaten er for dem der har et arbejde der giver en rimlig løn alle andre bliver røvrendt ikke mindst direkte eller indirekte med socialdemokratiets medvirken.
- men det ligger vel i hele præmissen, at det kun er dem der klare sig godt i skolen som skal have et liv - det vist en royal tradition og står et og andet sted i biblen - så det er nok også en socialdemkratisk præmis.

PS kig i vejviseren efter praktikpladser....

Mads Berg, Søren Fosberg, Alvin Jensen, Niels Duus Nielsen, Søren Andersen og Elisabeth Andersen anbefalede denne kommentar

Efter den socialdemokratiske "NULBON" Helle Thorning Schmidt, - kan det vel næppe blive ringere eller ynkeligere, så lad os håbe det ikke bliver tilfældet, men i stedet vil gå fremad.

En af usikkerhederne ligger desværre på DF's bord, for hvad er deres holdning til den velfærdsmodel, som socialdemokraterne fandt tilbage i 30erne og gennemførte til et stærk samlet folk i Danmarks vang og vænge, og som omfattede alle indenfor vore grænser.

Vi mangler stadig at se hvilken profil MF vil sætte som dagsorden for socialdemokratiet i fremtiden, men for tiden er "tavsheden rungende", - man ville have glædet sig en lille smule hvis et klart signal om et opgør med HTS perioden manglende socialdemokratiske profil, så man i det mindste vidste, at den linje var helt forladt.

Den "rungende tavshed" virker som tomhed, mens andre partier boltrer sig på den offentlige bane i medierne, - men hvor er socialdemokratiet og dets mærkesager for vælgerne.

Redlighed, - noget som er en mangelvare i den nuværende regering, - "så kritiser den da for pokker", slå fra jer socialdemokratiet, vis hængekøjekulturen er forladt, og fortæl om liberalismens fejltrin sådan som vi har oplevet den igennem tiden med liberal regeringsførelse og de store tab for samfundet som de har påført alle skatteborgere. igennem alle 00erne.

Fortæl om liberalismens fejltagelser "SKAT kørt i sænk med besparelser"; "sygehusene der er kørt ned af V og K, noget borgerne forventer er i orden for den skat de betaler", og alt det andet som et samfund dagligt bruger - veje, gadebelysning, politi, vand og afløb, - men som liberalisterne vil privatisere ligesom DONG(det var én af jeres falske egne), men som skatteborgerne havde betalt via deres skatter, - og det gør ikke noget at erkende sine egne fejl, men at lade modstandernes fejl stå uimodsagt er helt vanvittigt i en politisk arena hvor kampen udspiller sig.

Egon Stich, P.G. Olsen, Mads Berg, Søren Fosberg, Alvin Jensen, Niels Duus Nielsen og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Enig med Esben Bøgh - Dog... mht. sygehusene, så skal ansvaret for de mange kiks, dog også deles med tre stærke regionspolitikere fra SD: Bent Hansen, Ulla Astmann og Sophie Hæstorp. Her er det svært at se, om ikke umuligt, hvad der adskiller de tre fra VK-blokken.

Egon Stich, Alvin Jensen, Niels Duus Nielsen, Torben Skov og Espen Bøgh anbefalede denne kommentar

"Har Mette Frederiksen opgivet troen på sit partis bedste opfindelse, velfærdssamfundet?"
Hvis hun har, forstår jeg det godt. Velfærd er jo, at borgene befinder sig vel i deres færden.
Det er der flere og flere, der ikke gør.
Når velfærdssamfundet bliver et spørgsmål om at opkræve mest mulig i skat, for at kunne uddele mest muligt tilbage til borgerne, er systemet kørt af sporet. Det er blevet til en formynderstat - en stat, der der stjæler pengene op af lommen på borgerne, penge som er tjent ved flittigt arbejde.

Så, Mette Fredriksen, held og lykke med gentænkningen. Fjern skyklapperne fra Thorups øjne.

Søren Kristensen

Alle ønsker velfærd for den arbejdende del af befolkningen, fordi vi har fortjent det qva vores arbejdsindsats og ikke mindst fagforeningskontingent. Noget for noget. Hvad der skal ske med resten, de arbejdsløse og syge, har altid været lidt uklart også for socialdemokrater. På den led er Mette Frederiksen ikke spor anderledes end sine forgængere. Desværre, vil nogen måske mene. Men hallo, hun har aldrig lovet noget ud over det forventelige.Til gengæld er der større sandsynlighed for at hun vil holde det end der var med hendes forgænger. Det er dér hendes styrke ligger. Jeg tror vi kan regne med hende hele vejen til banken.

Johnny Winther Ronnenberg

Jeg regner lige så langt med hende, som jeg kan kaste et fyldt regionaltog om morgenen, for så ved jeg hvad jeg kan regne med ;-)

Egon Stich, Alvin Jensen og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar

Nej, MF har aldrig troet på VF, om det var før eller efter murens fald er ligegyldigt, for socialdemokratismen har med enkelte undtagelser altid været i KAPITALISMENS's lomme. Nu mener og opfordrer KAPITALEN til at muslimer er den nye fjende, og ups voila så er SD villig til at udføre sin nye gamle "mission", akkurat ligesom det var tilfældet under Hitlers FREMMARCH til MAGTEN. Ja men LÆS dog i det mindste Jeres Ideologiske Klassikkere, Rosa Luxemburg er ikke så ringe, for at lære af historien, at blive skelnet fra DF's Fascisme og ikke mindst at som SD leder ikke blive stemplet som en bondekone og småfascist.
Nu går det op for mig hvorfor den så 70'er glade småborgerlige tøs fra Hellerup jager muslimer!!! Nej, for satan sikke en kedelig & trist DK-verden...