Læsetid 3 min.

Så længe vi opdrager piger som prinsesser, fortsætter de seksuelle krænkelser

Det er intet under, at kvinder har svært ved at sige fra eller føler skyld, når de krænkes seksuelt. Vi er jo opvokset med ’Tornerose’ og har vænnet os til, at det er helt ok, at en fremmed mand kysser en bevidstløs kvinde. Og med ’Klods-Hans’, der har tænkt sig at tage prinsessen uanset, hvad hun mener om den sag
2. september 2017

I kølvandet på Politiken og Informations fokus på kvinder, der har været udsat for seksuelle overgreb, har debatten meget fokuseret på, at der skulle ændres noget i drengenes opdragelse. Det skal der selvfølgelig. Men hvad med pigernes?

Jeg ved godt, at det ikke er pigernes skyld, at de bliver udsat for seksuelle krænkelser. Men hvad er det egentlig, vi fortæller pigerne, når vi læser eventyr for dem som Brødrene Grimms Snehvide og Tornerose, hvor det er helt naturligt, at en fremmed mand kysser en kvinde, der sover – uden hendes samtykke. Eller når H.C. Andersens Klods-Hans siger om prinsessen: »Tager hun mig, så tager hun mig. Og tager hun mig ikke, så tager jeg hende alligevel.«

Vi fortæller pigerne, at det er okay, at en mand tager magten over en kvindes krop ved eksempelvis uden hendes samtykke at beslutte, at de skal kysse. Faktisk er det så okay, at det er en prinsesse værdigt.

Hvad var der sket, hvis prinsesserne i Brødrene Grimms eventyr ikke var vågnet, da de blev kysset? Havde prinsen så løftet op i kjolen og krænget en finger op, som det skete for nogle af de unge kvinder i Politikens føljeton. Det er svært at forestille sig, at det vil ske i eventyret. Men hvorfor egentlig ikke? Den fremmede prins har jo allerede taget magten over kvindens krop ved at tiltvinge noget så intimt som et kys, mens kvinden er bevidstløs, så kan han vel lige så godt fortsætte?

Prinsesserne i næsten alle eventyr er passive objekter, som mest bare er smukke, mens prinserne er subjekterne, der handler; har evner og kompetencer til at redde prinsessen. Det er denne fortælling, vores piger opdrages med.

Kvinder vil kysses

Når pigerne bliver større, ser de de såkaldte tøsefilm, og her fortsætter opdragelsen i samme spor. Tag f.eks. min generations største tøsefilm The Notebook. Mændene kysser kvinderne, for de vil jo gerne, som en af pigerne fra Politikens serie siger: Hun ville jo gerne, men ikke lige nu.

Vi opdrager pigerne til at bilde sig selv ind, at de ikke er i stand til at sætte grænser eller sige fra. For så kan fyren nok ikke lide dem efterfølgende. Et eller andet sted forventes det af dem, at de er med på fyrens spil, hvilket vidnesbyrdet fra en af pigerne i Politikens serie vidner om.

Jeg har selv været i en situation, hvor jeg klart kunne mærke, at mine grænser blev overskredet, men hvor jeg ikke var i stand til at sige klart fra. Jeg var bange for, om fyren så ville kunne lide mig dagen efter.

Piger opdrages med andre ord med normer om, at de er objekter, noget smukt, noget drengene kan vælge at kysse eller lade være med at kysse. Det er de ikke selv herre over, men det er vigtigt, at de er fuckable.

De normer skal vi simpelthen have lavet om på.

Slut med prinsesseopdragelse

Jeg hørte en podcast lavet af Friktion og Aftenskolen. Den handler om feministisk børneopdragelse, og Sara Gjermandsen, som bl.a. arbejder med gender bending ved DIIS, fortæller, hvordan hun har gjort sin datter meget bevidst om, at hun bestemmer over sin krop, og at hun må sætte grænser for den.

Derfor kan Saras datter i en alder af fem år sige klart fra, når hun mærker, at hendes grænser bliver overskredet. Det burde vi alle sørge for, at vores piger kan. Det vil jeg gøre for min datter, så hun ikke skal ende i en situation, der ligner den, jeg var i.

Vi må gøre de små piger bevidste om, at prinsesser har lige så mange muligheder for at handle som prinser.

Camilla Kaj Paulsen er cand.soc.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for Alvin Jensen
    Alvin Jensen
  • Brugerbillede for lars søgaard-jensen
    lars søgaard-jensen
  • Brugerbillede for ingemaje lange
    ingemaje lange
  • Brugerbillede for David Zennaro
    David Zennaro
  • Brugerbillede for June Beltoft
    June Beltoft
  • Brugerbillede for Henrik Wagner
    Henrik Wagner
  • Brugerbillede for Steffen Gliese
    Steffen Gliese
  • Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
    Eva Schwanenflügel
Alvin Jensen, lars søgaard-jensen, ingemaje lange, David Zennaro, June Beltoft, Henrik Wagner, Steffen Gliese og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Charlotte Svensgaard
Charlotte Svensgaard

@anders sørensen; .
Det er nærmere kvinders tøj - de signaler de sender. Ja, i klæder jer som sex symboler og derfor bliver i behandlet sådan. Ja, det er høje hæle, ja det er alt der er kortere end knææet, ja det er strømpebukser, ja det er gennemsigetige bluser, ja det er alt tøj der er stramt, ja det er jeres meget smukke hår, ja det er jeres makeup, ja det er jeres udstråling, ja det er jeres blik.

Så når jeg ser en mand i en t-shirt som jeg finder lidt for stram, og et par shorts som er over knæet og hans "smukke hår og skæg" og fordi han ikke ser skamfuldt ned i jorden som hans "pligt" er? så er jeg også berettiget til at overgramse og slut shame ham? - for han ved jo ikke hvilke signaler det er han sender til kvinder?

Nej, mænd er blinde og dobbelt moralske når de antyder at det ofret som er skyld i et overgreb, ikke ofret. Og i den antydning ligger der en retfærdiggørelse af at begå et overgreb, hvis overgrebs manden finder at der er noget som han lidt for godt kan lide. Og så er der ikke langt til at kvinder skal hoppe i burka fordi de kan være "fristene" i følge mænd. Hvad med at mænd får lært at tage ansvar for egne handlinger i dette kapitel og pigerne får lært at stikke en syngende lussing.

Vivi Rindom, Alvin Jensen, Trond Meiring, lars søgaard-jensen, June Pedersen, Eva Schwanenflügel, Maria Jensen, Johnny Winther Ronnenberg, June Beltoft, Steffen Gliese, Lene Møller Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen og Jørn Vilvig anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steffen Gliese

Anders Sørensen, hvad man i ungdommen nemmer, man sent i alderdommen glemmer.
Hele ideen om moral, samfund, virkelighed dannes i barndommen, ikke mindst fra eventyr og børnelitteratur. I Norden har vi haft det held at have forfattere, der formåede at formidle voksen viden til børn på deres præmisser.
Jeg er imidlertid ikke sikker på, at historierne virker, som kronikøren påstår: for børn identificerer sig ikke som voksne, de iagttager og de hører, men de optager ikke ukritisk, hvad de hører, der forventes af dem i en historie - men nok i højere grad fra de voksne, der er omkring dem.

Karsten Aaen, Else Marie Arevad, lars søgaard-jensen, Flemming Berger og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Johnny Winther Ronnenberg
Johnny Winther Ronnenberg

Jeg syntes at det er pinligt, når mænd nedgør kvinder på grund af deres påklædning :-( Jeg tror, at jeg begår selv mord på kønnets vegne ;-)

Alvin Jensen, ingemaje lange, Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for David Zennaro

Jeg ville have liket Charlotte Svensgaards indlæg, for det er selvfølgelig vigtigt, at kvinder (og mænd) får lært at trække grænser. Men så kom sidste sætning, og jeg går ikke ind for vold. Heller ikke af kvinder mod mænd.

Brugerbillede for Dennis Jensen

Jeg tror der behøves videre bevisførelse for at konkludere at Grimms eventyr er roden til en usund selvforståelse hos små piger? Jeg tror altså ikke der er mange, der henter deres scoretricks i folkeeventyrene. De er selvfølgelig udtryk for en patriarkalsk tid men børn - og mennesket generelt - er jo ikke små, tomme skaller som bare ukritisk optager alt uden nogensinde at forene det med andre idéer eller stille spørgsmålstegn. Hvad man man læser/ser i Tornerose, bliver jo ikke et urokkeligt fundament for ens syn på kønsroller.

Jeg er ikke helt med på hvad gender bending er; tilhører det endnu en af de her feministiske retninger, som mener at børn ikke må have én definitiv kønslig identitet?

Brugerbillede for Bjarne Bisgaard Jensen
Bjarne Bisgaard Jensen

Det er en fryd for øjet og fantasien, når kvinder i deres påklædning og øvrige fremtoning bryder med leverpostejen.
Gid flere heteromænd turde det samme, bøsserne og transerne kan godt finde ud af det.

Brugerbillede for kjeld hougaard

Jeg forstår om den som aldrig blev kysset af en rigtig prins, kan mindske sin frustration ved at med fryd se at begrebet “seksuelle krænkelser” nu fortiden synes kunne være alt fra voldtægt der – som al vold – er forkastelig og kriminelt, til en beundrende bemærkning fra en mand til en kvinde om en pragtfuld bagdel i en stram nederdel. Som for prinsessen på ærten, for visse skal der meget lidt til. Tornerose beskriver ikke virkelige hændelser, men skal som alle eventyr ses metaforisk. En beskrivelse af en almen menneskelig situation. Tornerose, med aner til 1300 tallet, som sov fordi en anden kvinde blev jaloux. Først kysset, kærligheden, kunne vække hende – og hele slottet – til liv og glæde, og ikke kun eksistens i en gold, vegeterende urørt skønhed. Klods Hans? En metafor om en antielitær menneskelig urkraft af uimponeret gå på mod. Så kære ven, sig til dine piger med PH: ”det haster med det kys, den kommer før du tror, den drømmeløse søvn” – Eller vælg den muslimske løsning for din angst.

Brugerbillede for Trond Meiring

David Zennaro,
Jeg er også imod vold, men jeg synes at en mand/dreng der uopfordret og uønsket befamler en kvinde, bare gør sig fortjent til en "syngende lussing" fra fornærmede, og indtil videre uskyldige kvinde. Uanset hvordan de begge går klædt på.

Vivi Rindom, Johnny Winther Ronnenberg og Elisabeth Andersen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Tue Johnsen

Undskyld mig, men sikke dog en omgang kværulantisk idioti.

Nej, piger i Danmark bliver ikke opdraget som små prinsesser, som ikke er herre over egen krop eller eget sind. Det er jo ganske enkelt ikke rigtigt. Det her er mere end noget andet, udtryk for den intellektuelle falliterklæringer, som Danske akademikere gladeligt imødekommer, ved at copy-paste problemstillinger fra den Amerikanske debat, og så ellers pådutte det Danske samfund samme. Problemet er bare, at det her ikke er et word-dokument, hvor vi kan lave en hurtig ord-erstatning.

Danske børn vokser op med mere selvstændighed og individualitet end nogensinde før. En reel debat vi kan tage, er jo om den frie vilje har taget helt overhånd (både blandt piger og drenge) men absolut ingenlunde om hvorvidt pigerne ikke selv tager stilling. Prøv at gå udenfor din dør.

Morten Pedersen, Karsten Aaen, ulrik mortensen og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for David Henriksen
David Henriksen

Der er helt rigtigt en pointe i ikke at opdrage små piger til at tro at de er prinsesser men jeg mener mere det ligger i dannelse og senere perspektiver i samarbejde på en arbejdsplads. Jeg har mødt en ganske stor del af yngre kvinder på arbejdsmarkedet som reelt tror at de vitterligt altid har ret og ikke kan gøre noget forkert. Når de bliver konfronteret med at sådan hænger det ikke sammen bryder deres verden sammen. Med andre ord, samarbejdsproblemer på en enorm skala.

Jeg ved ikke om Tornerose kan blive bebrejdet for at nogle kvinder ikke tager seksuelle krænkelser alvorligt. Mere information, måske som endel af folkeskolens seksualundervisning burde kunne hjælpe.

Brugerbillede for Vibeke Rasmussen
Vibeke Rasmussen

Tja, hvis ikke lige der er grund til at føle sig krænket – hér af noget så lidt krænkende som eventyr! – kan man jo altid prøve at konstruere sig frem til en grund. Når Klods-Hans fx siger:

"Jeg faar saadan en lyst til at gifte mig. Ta'er hun mig, saa ta'er hun mig! og ta'er hun mig ikke, saa ta'er jeg hende alligevel!"

taler han jo helt åbenlyst og indlysende ikke om at voldtage kongedatteren, men om at tage hende til ægte!

I øvrigt og på flere måder aktuelt (ta' dén Pr. Henrik) så blev Klods-Hans efterfølgende "Konge, fik en Kone og en Krone og sad paa en Trone, og det har vi lige ud af Oldermandens Avis – og den er ikke til at stole på." (Fake news?) Men det er så en helt anden historie …

Vibeke Hansen, Tue Johnsen, Karsten Aaen, Trond Meiring, Johnny Winther Ronnenberg og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek
Lise Lotte Rahbek

Njoh.. jeg har nu opdaget flere nutidige påvirkninger på småtøser, som langt udspiller eventyrernes. F.eks påklædning. Hvad i himlens navn skal småpiger uden bryster lære at gå med top for? Hvorfor findes der et stort antal computerspil, hvor pige-figurerne kun kan blive popstars, skuespillere eller danserinder, men aldrig nationalbankdirektører eller bilbranche-designere? Hvorfor er det overordnet stadig sådan, at piger stadig kan få lyserøde plastikkomfurer og hårsløjfer i gave mens drenge får borge, geværer og sørøverskibe?
Nåååhnej, nu skal jeg jo ikke sætte spørgsmåltegn ved små-folknes EGNE præferencer. De er naturligvis helt uden påvirkning fra tv eller spil, overhovedet. Det er altsammen vældig naturligt.. piger er bare mere passivlyserøde end drenge. Eller.. *suk*

Brugerbillede for Trond Meiring

Lise Lotte Rahbek,
Jeg ved heller ikke om nogen computerspil, hvor den mandlige "karakter" kan blive nationalbankdirektør eller "bilbranche-designer". Men der er efterhånden mange spil med kvindelige figurer som krigere med sværd eller bue f.eks., men de er i regelen ret letklædte og sexede, type fotomodel. Jeg ville da bestemt ruste mig bedre, hvis jeg skulle i nærkamp med skarpe sværd, økse, spyd og hvad ved jeg (?), for ikke at tale om alskens dødbringende magiske formularer og forbandelser...
;-)

Niels Nielsen, Lise Lotte Rahbek og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Johnny Winther Ronnenberg
Johnny Winther Ronnenberg

Lise Lotte Rahbek

Det vel synet på opdragelsen der er problemet og ikke hvad de ønsker sig. Børn er meget bevidste i dag også omkring påklædning og forældrene er meget bevidste om det og handler på det.

Da mine to ældste sønner gik i børnehave så ønskede de sig rosebud dukker med ekstra tøj til, så det fik de naturligvis og det var også andre drenge i børnehaven der gjorde for det var årets hit. At jeg så følte mig som en idiot, da jeg købte dem i BR er en anden sag, jeg overlevede det trods alt ;-)

Niels Nielsen, Lise Lotte Rahbek og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

Når jeg ser små piger i dag, der selv på ganske almindelige hverdage, som noget helt naturligt er iført farvestrålende tylsskørter, gerne rosa eller pink, må jeg indrømme, at jeg tænker, Åh, hvem der bare; dengang. Med fare for at komme til at lyde som Monty Python-parodien "Four Yorshiremen", måtte vi nøjes med at binde to nylon-frisørslag om livet, et fór og et bag, og så lade som om. :)

Men når man taler om prinsesser, ser jeg egentlig med større undren og til dels bekymring på, hvordan giftemodne "piger" drømmer om som brud at være prinsesse for en dag. Er kimen til dét ønske/behov sået i barndommen, eller er det noget helt andet, der spiller ind her? Og er der ikke også nogle af ritualerne ved moderne bryllupper – ikke kun at skulle bære men også at skulle fremvise sit strømpebånd; at alle skal kysse bruden – der er grænseoverskridende? Men det er nu ikke min fornemmelse, at grunden til at brudene ikke siger fra er, at de ikke selv er herre over situationen. Måske snarere tværtimod?

Niels Nielsen og Johnny Winther Ronnenberg anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Tue Johnsen

Lise Lotte Rahbek

Det er jo desværre ikke første gang, at du taler over evne. Du har tydeligvis ingen idé om computerspil, eller i hvilket omfang danske børn bliver opdraget. Vil du finde kønsopdelt opdragelse, så skal du kigge ind i muslimske-(, jødiske-) eller indre missionske hjem. Her finder du den gammeldags patriakalske opfattelse, hvor drengen redegøres til en fuldkommen separat rolle end pigen.

Den gennemsnitligne danske familie, kultur-kristen - men ikke mere end det, er totalt og fuldstændig ligeglad med, hvad deres børn foretager sig. så længe de er glade for det de laver. Om piger er Spiderman eller om drenge laver med et plastikkomfur og inviterer til the-selskab er der ikke en kæft, som går op i.

Hvad der dog måske kommer som en overraskelse for dig er, at piger og drenge sjovt nok ikke er helt ens. De er biologiske forskellige, som ofte driver deres interesser og målsætninger, selv som pre-pubertære børn. Piger og drenge bliver aldrig ens, er jeg bange for.

Vibeke Rasmussen

Og godt spørgsmål, Johnny Winther Ronnenberg. '-)

Jeg véd det ikke, men tror at det har meget med påklædning at gøre. At kunne iføre sig noget meget feminint, blonder, flæser, tyl, som så giver en fornemmelsen af at være "prinsesse"?

Min og mine veninders udklædning i frisørslag var for eksempel et forsøg på at efterligne en tu-tu, og dermed et forsøg på at lege balletdanser og ikke prinsesse. Men forskellen er vel egentlig ikke så stor, da det jo stadig drejer sig om blonder, flæser, tyl, og at føle sig feminin.

Når voksne "piger" leger prinsesse på deres bryllupsdag, er det jo også kjolen, der har det største fokus. Stor fest uden stor kjole er vist ikke altid en option. Man kan håbe, at dagens småpiger i deres tylsskørter får udlevet prinsessedrømmen, inden de når skelsår og alder … og i indfrielsen af den drøm sætter sig i gæld, der trist nok i flere tilfælde rækker langt ud over ægteskabets levetid.

… men nu røg jeg da vist ud ad en tangent. :)

Niels Nielsen og Johnny Winther Ronnenberg anbefalede denne kommentar