Læsetid 3 min.

Sæt sejl på skibsfarten

Planer om igen at udnytte vindkraften på de syv have begynder at tage form
9. august 2017

For to somre siden var jeg med i en del af Tall Ship Race som medseiler i en norsk tremastet bark, bygget for over 100 år siden. Det går i blodet at stå ved roret af et 75 meter langt sejlskib og mærke de mange tons bruse gennem vandet, drevet af intet andet end en snild tøjlen af vinden.

Kontrasten mellem det lydløse og de kræfter, der udfoldes, virker som magi. Sejlskibe må være verdens ældste og bedste eksempel på brug af vindkraft i transportsektoren.

I fjor sejlede jeg fem dage med Kruzenshtern, en 114 meter lang firemastet bark, der indtil Anden Verdenskrig var et fragtskib med navnet Padua i rute mellem Sydamerika og Europa. Solen skinnede på vej op gennem Storebælt, og over horisonten hang en tynd gulbrun sky.

Det var den synlige del af luftforureningen fra skibstrafikken. Forureningen er, ligesom klimapåvirkningen, gratis og tæller ikke med i skibenes driftsøkonomi. Brændstof er billigt, arbejdskraften dyr, og derfor er der ikke længere sejl på fragtskibe.

Kunne man genopfinde sejlfragtskibet? Padua var et blandt mange sejlskibe ejet af rederiet F. Laeisz. Dets største skib, Preussen, kunne laste ca. 8.000 tons dødvægt. Det er fire gange mindre end de tørlastskibe, der typisk benyttes i dag, men Preussen blev også bygget for over 100 år siden. Så det må være inden for teknisk rækkevidde at bygge moderne sejlfragtskibe, der ved vindens kraft kunne transportere mineraler, soja og andet tørgods rundt i verden.

Økonomisk set ville de dog med de aktuelle priser og lønninger næppe kunne holde sig flydende. I stedet drømmer nogle om at sætte sejl på de eksisterende maskindrevne skibe og på den måde spare brændstof.

Sejl afprøves

To slags sejl afprøves nu. Den ene type er en stor, computerstyret udgave af det sejl, der bruges til kitesurfing. Altså en faldskærmslignende drage, som trækker i skibet.

En anden type er et cylinderformet ’sejl’ af metal, en såkaldt Flettner-rotor. Når rotoren er tændt, snurrer den om sin lodrette akse, og det giver fremdrift, når vinden passerer snurreværket. Rotoren ligner en høj skorsten og har den fordel, at den er fast monteret og fuldautomatisk, så der ikke kræves nogen indsats fra besætningen.

Den internationale skibstrafiks bidrag til drivhuseffekten er voksende, og der er ingen reduktionsmål i sigte. Skibenes brændstof er superforurenende med et højt indhold af SOx og NOx. Forskerne i Centre for Energy, Environment and Health, et dansk universitetssamarbejde, konkluderede i 2011, at luftforureningen fra skibe gør det af med ca. 50.000 mennesker om året (for tidlige dødsfald) alene i Europa.

Af konkurrencehensyn, og fordi skibe bogstaveligt talt kan sejle væk fra myndighederne, går det trægt med at stramme de internationale regler, som hører under FN’s søfartsorganisation IMO. De 172 medlemslande har svært ved at blive enige.

Det sker i Helsingør

Der sker dog noget alligevel. Flere rederier er godt i gang med energieffektivisering og innovation. Mærsk Line har f.eks. sat sig det mål at CO2-udledningen pr. transporteret container i 2020 skal være 60 procent lavere end i 2007. Dog ikke ved at sætte sejl på containerskibene, som er for store og har containere allevegne.

Sætte sejl vil derimod Mærsk Tankers: et af deres produkttankskibe får næste år monteret to 30 meter høje Flettner-rotorer. Hvis dette forsøg indfrier forventningerne om brændstofbesparelser på syv-ti procent, kan rotorsejlet blive et hit.

Mens vi venter på, at sejlet vinder udbredelse igen, kan vi glæde os over, at HH Ferries fra efteråret giver udtrykket ’at sejle med strømmen’ en ny betydning. To af de store færger på Helsingør-Helsingborg-ruten slukker dieselmaskinerne og går over til 100 procent batteridrift med automatisk opladning fra land under hvert ophold i havnene.

Nils Enrum er cand. polit. og lektor

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Poul Carlsbæk
    Poul Carlsbæk
  • Brugerbillede for Alvin Jensen
    Alvin Jensen
  • Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
    Eva Schwanenflügel
  • Brugerbillede for Peter Knap
    Peter Knap
Poul Carlsbæk, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel og Peter Knap anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu