Sæt sejl på skibsfarten

Planer om igen at udnytte vindkraften på de syv have begynder at tage form
9. august 2017

For to somre siden var jeg med i en del af Tall Ship Race som medseiler i en norsk tremastet bark, bygget for over 100 år siden. Det går i blodet at stå ved roret af et 75 meter langt sejlskib og mærke de mange tons bruse gennem vandet, drevet af intet andet end en snild tøjlen af vinden.

Kontrasten mellem det lydløse og de kræfter, der udfoldes, virker som magi. Sejlskibe må være verdens ældste og bedste eksempel på brug af vindkraft i transportsektoren.

I fjor sejlede jeg fem dage med Kruzenshtern, en 114 meter lang firemastet bark, der indtil Anden Verdenskrig var et fragtskib med navnet Padua i rute mellem Sydamerika og Europa. Solen skinnede på vej op gennem Storebælt, og over horisonten hang en tynd gulbrun sky.

Det var den synlige del af luftforureningen fra skibstrafikken. Forureningen er, ligesom klimapåvirkningen, gratis og tæller ikke med i skibenes driftsøkonomi. Brændstof er billigt, arbejdskraften dyr, og derfor er der ikke længere sejl på fragtskibe.

 

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Alvin Jensen
    Alvin Jensen
  • Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
    Eva Schwanenflügel
  • Brugerbillede for Peter Knap
    Peter Knap
Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel og Peter Knap anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu