Læsetid 3 min.

Scenekunsten er rykket ud af teatersalen, men støtten er ikke fulgt med

Der sker noget afgørende nyt med den måde, vi oplever og forbruger scenekunst på i øjeblikket. Den opføres i stigende grad på andre scener end teatrenes. Derfor skal kunststøtten følge med derhen, hvor det sker
26. august 2017

Scenekunsten er ved at sprænge sine egne rammer. Faktisk er det allerede sket. Det forekommer ganske tydeligt, når man sidder og læser de mange visionære og ambitiøse ansøgninger, vi hvert år modtager og behandler som udvalgsmedlemmer i Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst.

Tendensen er, at flere og flere ideer og projekter opstår uden for de traditionelle rammer, som de etablerede teatre og institutioner tilbyder. Scenekunstnere, der forlader de traditionelle teaterrum og i stedet skaber forestillinger på gaden, i offentlige transportmidler eller sågar hjemme i folks egne stuer.

Vi ser et sandt boom i antallet af festivaler, hvor man kan opleve scenekunsten i en autoritetsfri, overraskende og oplevelsesmættet ramme. Gadeteater, nycirkus og dans indtager i stigende grad havne, gader og pladser over hele landet. Og publikum strømmer til. Et bredt nysgerrigt publikum.

Som kunstnere skal man være forberedt på et publikum, som med selvfølgelighed forlader en forestilling, hvis de keder sig. Men som omvendt går åbent og nysgerrigt med på snart sagt alle præmisser, så længe det virker.

Systemet skal ruskes

Vi står med andre ord i en situation, hvor alt kan ske. Publikum og kunstnerne har rykket sig og er på vej nye spændende steder hen. Men støttesystemet og de økonomiske rammer er ikke fulgt med.

Derfor er det meget positivt, at kulturminister Mette Bock (LA) har meldt ud, at hun vil reformere scenekunstområdet. Der er brug for at ruske i systemet.

Hvorfor ikke gøre op med den forældede teaterlov, der med sine mange kasser og gammeldags ordninger – bl.a. den dyre formidlingsordning – belønner vanetænkning og vanskeliggør samarbejder?

Hvorfor ikke give de store teatre med faste rammeaftaler langt mere rum til at tage chancer, dyrke talentudvikling og skabe co-produktioner med nogle af de mange kunstnere og grupper, som er dygtige til at række ud efter nye publikummer?

Og hvorfor ikke følge med tiden og belønne de kunstnere og teatre, som formår at skabe nye publikumsvenlige formater, der kommer eksempelvis unge og befolkningsgrupper uden for teatrets sædvanlige vennekreds i møde? Her viser statistikken, at det især er de små teatre, som formår at tiltrække nye typer publikum med indenfor. Eller udenfor.

Spild af ideer

Vi oplever, at der er et stort spild af fantastiske ideer og projekter, som aldrig ser dagens lys, fordi pengene simpelthen ikke er der lige nu. Kendte skuespillere, som vil gå sammen med en ung instruktør om deres helt eget projekt. Et teater, der gerne vil invitere en spændende gruppe unge kunstnere til at ’bo’ hos sig i tre år.

Projekter, de etablerede teatre ville elske at få, spirer ofte helt andre steder. Ude blandt innovative dramatikere, instruktører, koreografer, skuespillere og dansere, som har knivskarpe ideer og visioner om den forestilling, de vil skabe – og ofte også om, hvilket publikum de ønsker, den skal møde.

Det er populært at tale om kunststøtte som risikovillig kapital eller investeringer i kunsten og vores fælles kulturelle sammenhold. Og det lyder fint, når ministeren kan fortælle, at Danmark ligger næsthøjest på listen over, hvor mange penge der bruges på kultur pr. borger. Men det er ikke ligegyldigt, hvordan de offentlige støttekroner fordeles.

Vores forslag til ministeren er at være ambitiøs og visionær og bruge flere penge på at investere der, hvor kunsten rykker sig hen. Det får vi mere ud af som publikum, kunstnere og som samfund.

Ditte Marie Bjerg er formand for Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg for scenekunst.

Geir Sveaass, Kasper Daugaard, Michael Fock og Sara Topsøe-Jensen er medlemmer af Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg for scenekunst.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Du kan godt slippe for annoncerne på information.dk

Det koster 20 kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu