Læserbrev

Svar på Anmeldelse

22. august 2017

Jeg vil gerne takke idéhistoriker Frank Beck Lassen for en omfattende anmeldelse den 12. august af min bog Nazismens idéunivers. Desværre ser jeg mig nødsaget til at svare, siden Lassen fremlægger flere stærkt misvisende påstande.

Jeg gentager vist nok »det idéhistoriske mummespil der består i at genkende ideer rundt om i historien«. Min betoning af idémæssig kontinuitet lægger sig ind under fagtraditionen, der går tilbage til den amerikanske idéhistorie-nestor Arthur O. Lovejoy.

I alle tilfælde er det fagligt legitimt at mene, at bestemte ideer kan fremtræde i ulige historiske sammenhænge. Her er Lassen forstemmende dogmatisk.

Jeg kritiseres for ikke at vise, hvordan romantisk nationalisme udviklede sig i ulige politiske retninger. Min ambition har ikke været at skrive hele den romantiske nationalismes historie, men at følge udviklingen inden for tysk kultur af ’organisk’, antiindividualistisk nationalisme.

I forbindelse med Herder og Fichte får jeg frem, at der findes liberal såvel som illiberal nationalisme – og jeg nævner, at en række Wehrmacht-officerer var nationalkonservative ikkenazister.

Lassen beskylder mig, for at foretage »en tendentiøs læsning« af Nietzsches filosofi. Jeg beskriver det, jeg ser som en vitalistisk tendens i denne filosofi. Selv om Nietzsche »blev læst i alle mulige retninger« – jeg præciserer da også det mangesidede og komplekse ved hans tænkning – er det et faktum, at mange i tysk kultur, både før og under nazitiden, lagde afgørende vægt på de vitalistiske elementer, jeg fremhæver.

Lassens påpegning af, at der fandtes SS-mænd, der deltog i jødeudryddelsen, som ikke var indoktrinerede af SS’ fanatisme, er helt irrelevant. Det, at nogen, som deltog i SS’ massedrab, ikke var motiverede af bestemte forestillinger, betyder ikke, at andre ikke kan have været motiveret af de samme forestillinger.

For øvrigt hævder jeg kun, at en del af voldsudøverne i SS var drevet af ideologisk fanatisme – ikke alle eller de fleste af dem.

Bogens næsten tusind noter indeholder et stort antal henvisninger til forskere, som underbygger mange af mine påstande samt en række nuancerende oplysninger og betragtninger. Hvorvidt min anmelder har påtaget sig besværet med at studere hele noteapparatet, er et åbent spørgsmål.

Dette læserbrev er oversat fra norsk af redaktionen. Carl Müller Frøland er forfatter

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu