Klumme

Alle taler om ’fake news’. Men det ser ud til, at der er en nyhedsrenæssance på vej

Hos The New York Times og Washington Post har man udvidet den journalistiske stab og strides om, hvem der kan grave bedst og dybest. Nu stiger antallet af betalende abonnenter eksplosivt. Så måske har Trump slet ikke været så dårlig for medierne i USA?
Amazon.com-grundlægger Jeff Bezos købte i 2013 avisen The Washington Post. Siden da – og ikke mindst efter Trump er kommet til magten – har avisens digitale forretning og publicistiske ambitionsniveau set lovende ud

Amazon.com-grundlægger Jeff Bezos købte i 2013 avisen The Washington Post. Siden da – og ikke mindst efter Trump er kommet til magten – har avisens digitale forretning og publicistiske ambitionsniveau set lovende ud

Ritzau Foto

9. august 2017

Midt i de reelle bekymringer om udspredelsen af falske nyheder på de sociale medier er det opmuntrende at konstatere, at rigtige nyheder – altså sandfærdige nyheder – tilsyneladende er ved at komme på mode igen.

Faktisk så meget at ’gamle’ medier som de store amerikanske aviser The New York Times, Wall Street Journal og Washington Post samstemmende melder om et kraftigt stigende antal betalende abonnenter. De seneste tal er opløftende. The New York Times fik i 2016 47 procent flere digitale abonnenter, og fra Washington Post meldes der om ’eksplosiv vækst’.

Flere eksperter ser fremgangen som en slags ’nyhedernes renæssance’, som professor Joel Kaplan fra universitetet i Syracuse, New York, udtrykker det til det franske telegrambureau AFP.

»Værdien af nyheder, altså rigtige nyheder og kendsgerninger, ikke fake news, har gennemgået en dramatisk forandring i årets første seks måneder. Det har vi ikke oplevet før,« siger han og tilføjer:

»Folk er nu begyndt at gå direkte til nyhedskilden, ikke gennem andre menneskers filter.«

Før vi strækker armene i vejret og jubler, er det værd at notere, at det samlede daglige avisoplag – både digitalt og på papir – stadig falder, som det har gjort konstant de sidste 27 år, og de faldende store indtægter fra papiret er endnu ikke opvejet af de noget mindre digitale indtægter.

En af grundene til den opmuntrende stigning er tydeligvis dækningen af Donald Trumps kaotiske Hvide Hus. Lederen af The New York Times’ omfangsrige Washington-redaktion, Elizabeth Bumiller, siger i et interview i det seneste nummer af Vanity Fair direkte, at »Trump har været meget god for New York Times«.

Ikke mindst The Times og Washington Post har, siden Trump blev præsident, haft en så intens kappestrid om, hvem der kom først med dagens læk fra Trump-administrationen, at det er blevet sammenlignet med general George Pattons kamp mod sin allierede, den britiske marskal Bernard Montgomery, om at blive den første til at indtage Messina på Sicilien under Anden Verdenskrig.

Og der er ikke tale om en kamp om at skærpe eller spidsvinkle nyheder for at opnå flest klik, som man ellers har oplevet både i udenlandsk og dansk presse, men en journalistisk kamp om at skaffe sig gode kilder og grave bedre og dybere.

Begge amerikanske aviser har faktisk øget deres journalistiske stabe i det seneste år ud fra det fornuftige ræsonnement, at man ikke i en uendelighed kan spare sig til en bedre bundlinje. Ikke mindst Washington Post har her en fordel, fordi ejeren, Amazon-mangemilliardæren Jeff Bezos, har en uendelig stor pengetank, som han er villig til at bruge af for at styrke og modernisere journalistikken på sin avis.

Der er andre små bitte tegn på fremgang, også i vores del af verden. Politikens og ikke mindst Informations digitale vækst lover godt. Og den store norske avis Verdens Gang, som var en spydspids i den digitale udvikling, har for første gang præsenteret et regnskab, hvor de digitale indtægter var næsten halvdelen af den samlede omsætning.

Der er lang vej endnu, men hen imod slutningen af en grå og våd sommer er der god grund til at nyde og fremhæve de små solstrejf.

Lasse Jensen er mediejournalist. Klummen er udtryk for skribentens egne holdninger

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Alvin Jensen
  • Espen Bøgh
  • Eva Schwanenflügel
  • Peter Knap
Alvin Jensen, Espen Bøgh, Eva Schwanenflügel og Peter Knap anbefalede denne artikel

Kommentarer

Som bruger fokuserer jeg ikke så meget på indtjening, mere på troværdighed. Det er rigtigt, at der er medier, der har fået rigtig mange plusser på troværdighedsskalaen, men der er sandelig også nogle, der burde fratages enhver form for mediestøtte. Ordet er frit, men ikke nødvendigvis værdifuldt.
Fake news trives godt, som det altid har gjort. Personligt tror jeg ikke, at den almindelige omgang røverhistorier og sladder er et problem, kun irriterende.
Det farlige er, når magtfulde politiske enheder eller verdensomspændende firmaer fabrikerer Fake news for at fremme deres agenda.

Alvin Jensen, Espen Bøgh og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Ryan Klitholm

Problemet er, når falske nyheder forsøges brugt til at styre en så magtfuld nation som USA fra landets højeste post. Det var forventeligt, at medierne måtte opruste mod det; det besynderlige er, at de ikke har gjort det for længst. Overalt i verden har den yderste højrefløj, og tosser som Trump, i flere år brugt falske eller skævvredne nyheder til at score samfundsutilfredse tilhængere i store antal. Hvorfor har faktatjekning ikke været prioriteret og profileret langt mere på de nævnte redaktioner som reaktion på en udvikling, der et eller andet sted på verdenskortet på et tidspunkt måtte ende med at blive et kæmpe problem for hele verden?