Læserbrev

Det er tid til at spille racismekortet

15. august 2017

Det har i lang tid været anset for dårlig debatstil at spille racismekortet, men nu er vi desværre nået til et punkt, hvor det er nødvendigt at gøre det. Der findes partier i Danmark, som fører en racistisk politik, og det er ikke længere forbeholdt den yderste højrefløj.

Senest har Socialdemokratiet meldt ud, at de ønsker at lukke alle muslimske friskoler. Ikke blot dem, som ikke lever op til allerede eksisterende krav om demokratisk dannelse, ligestilling mellem køn og seksualitet og så videre. Nej, dem alle. Derfor bliver jeg nødt til at sige højt, at racismen har gjort sit indtog i den politiske debat.

Når Dansk Folkeparti ikke vil tildele udlændinge statsborgerskab til ikkevestlige, selv om de opfylder alle krav til punkt og prikke, så er det en racistisk politik.

Når Dansk Folkeparti og De Konservative ønsker regler om, at unge kun skal kunne konvertere til islam, hvis forældrene giver deres samtykke, så er det racistisk.

Når Socialdemokratiet vil lukke alle muslimske friskoler, uanset hvordan de drives, så er det racistisk.

Det giver ikke længere mening for mig at bruge andre udtryk. Vi skal frygte denne udvikling, og der er behov for, at den bliver modsagt og kaldt ved sit rette navn.

Anders Udengaard bor i Brande og er folketingskandidat for SF

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Christian Mondrup
  • Hans Larsen
  • Per Klüver
  • Steffen Gliese
Christian Mondrup, Hans Larsen, Per Klüver og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er virkeligt rystende at opleve, at S uden at ryste på hånden vil bryde Grundlovens bestemmelser. Og hvordan de lægger sig helt i kølvandet på DFs diskrimerende og muslimfjendtlige politik. Som jeg har forstået det, så er det de mulsimske friskoler, der hæver eleverne mest, og deres forældre er netop meget engagerede i deres børns uddannelse. Selvfølgelig skal der sanktioneres, når regler overtrædes, men kollektiv straf er helt uantagelig.

Det er virkeligt rystende at opleve, at S uden at ryste på hånden vil bryde Grundlovens bestemmelser. Og hvordan de lægger sig helt i kølvandet på DFs diskrimerende og muslimfjendtlige politik. Som jeg har forstået det, så er det de mulsimske friskoler, der hæver eleverne mest, og deres forældre er netop meget engagerede i deres børns uddannelse. Selvfølgelig skal der sanktioneres, når regler overtrædes, men kollektiv straf er helt uantagelig.