Læserbrev

Dårlige læsere er også samfundsskabte

18. september 2017

Med års mellemrum bliver læseproblemer taget op i avisernes overskrifter. Nu senest med artikler i Information: »Dårlige læsere er et voksende problem,« den 4. september om manglende læsefærdigheder på arbejdsmarkedet.

Men nyheden er gammel, og indsatsen fortsat kun symptombehandling. Tilbage i 2001 viste en undersøgelse, at mere end tre fjerdedele af 3F’s medlemmer havde alvorlige læseproblemer.

En ikke uvæsentlig del af problemet er selve begrebet ordblindhed. Lidt ligesom med de mange børnepsykiatriske bogstavdiagnoser. For selvfølgelig findes der reelt autistiske børn, men ikke nødvendigvis lige så mange som alle dem med bogstavdiagnoser.

Selvfølgelig findes der neurofysiologisk betingede læsevanskeligheder, men ikke nødvendigvis lige så mange som alle dem med læseproblemer.

I begge tilfælde overser man samfundsskabte årsager som en væsentlig del af forklaringen.

For de svage læseres vedkommende en håbløst forældet teknisk-alfabetisk læsestart svarende til den måde, børn måtte lære at læse på for 1.000 år siden, før skriften fik adskillelse mellem ordene. I tilfældet børn og unge med psykiske problemer den nye politikerstyrede læringsagenda i førskolealderen, hvor professor i udviklingspsykologi Dion Sommer ser en sammenhæng med den foruroligende stigning i antallet af angst og depressive lidelser hos unge.

På præcis samme måde er der en sammenhæng mellem det store antal dårlige læsere og den test- og målstyrede sprogpædagogik i førskolealderen. Den naturlige indfaldsvinkel til skriftsproget sammen med små børn er meningsfulde ord med en betydning, der optager barnet her og nu.

Har man først én gang set en lille dreng holde sine ordkort med »mor« og »far« kærligt ind til sig, forstår man mulighederne i en helt anden børnevenlig og lystbetonet læsestart end den nuværende golde lyd- og bogstavtilgang.

Bogstaver og lyde skal børn nok få lært, hvis de voksne tager udgangspunkt i skriftbilleder af ord, børnene er vilde med. Hvis far tager et ord som »målmand« og tilbyder den femårige lilleputspiller at læse, hvad der står, når drengen dækker forskellige dele af ordet, så bare se løjer! Nu er bogstav-lyd-indlæring pludselig blevet morsom leg.

Man kan roligt konkludere, at samfundets hidtidige læsepædagogiske indsats ikke har haft den ønskede virkning, måske snarere tværtimod. Så hvad med lidt nytænkning?

Kjeld Kjertmann, Hørsholm

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu