Debatten om mediechefernes løn er som taget ud af forargelsens klassiske drejebog

Den oppiskede forargelse over generaldirektør Maria Rørbye Rønns millionløn har medført forargelse over nogle chefredaktørers hemmeligholdte lønninger. Som så mange andre forargelsessituationer, er det svært at finde holdbare og konkrete argumenter for hverken den ene eller den anden forargelse
13. september 2017

Der er mange – alt for mange – billige point at hente i den mere og mere forvirrende debat om cheflønninger i medieverdenen. Først kom en millionaftrædelsesordning for DR-mediedirektør Gitte Rabøl i dagspressen – ikke mindst fordi DR’s bestyrelsesformand i længere tid talte helt sort.

Det medførte at DR-toplønningerne (som i årevis har været offentligt tilgængelige) igen kom i søgelyset. Lønninger betalt af offentlige midler er altid godt stof.

Så blev nogle politikere »chokerede« over DR-generaldirektørens løn (3,7 millioner kroner inklusiv pension). Normalt chokeres man, hvis man får helt nye oplysninger, ikke over tal, der i flere år har stået i DR’s årsregnskab. Ligesom de samlede vederlag til bestyrelse og direktion i alle andre medievirksomheder er tilgængelige for de, der gider at kigge efter.

Så kom anden bølge: De ansvarshavende chefredaktører i dagspressen, der konstant kræver åbenhed af alle andre, kom i skudlinjen. Nu var der politikere, der var chokerede over chefredaktørernes hemmeligholdte lønsedler.

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for Viggo Okholm
    Viggo Okholm
  • Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
  • Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
    Eva Schwanenflügel
  • Brugerbillede for Torben K L  Jensen
    Torben K L Jensen
  • Brugerbillede for Oluf Husted
    Oluf Husted
Viggo Okholm, Niels Nielsen, Eva Schwanenflügel, Torben K L Jensen og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Steen Sohn

Man har vel lov til at undre sig over at topcheferne i mediebranchen henter millioner i løn og bonusser, uden at man skal beskyldes for forargelse og misundelse - samtidig med at de samme chefer i stigende grad lader freelancere udføre arbejdet for minimale honorarer.

Karen Nygård, Tino Rozzo, David Zennaro, Mogens Holme, Steffen Gliese, Danny Ocean, Kim Houmøller og Jens Falkenberg anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Bjarne Bisgaard Jensen
Bjarne Bisgaard Jensen

Jeg forbeholder mig retten til at blive rigtig godt gammeldags forarget, når den selvudnævnte elite med glæde smasker skatteborgernes penge i sig uden nogen synlig modydelse overhovedet. Hvor er den troværdige og kildekritiske presse henne. Det er vel det de får statsstøtte til at være, elle .rer der her en skjult dagsorden.

jørgen djørup, Mogens Holme og Danny Ocean anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Randi Christiansen
Randi Christiansen

"Det totale åbenhedssystem eksisterer stadig i Sverige, men blev afskaffet i Danmark. Der er nok ikke mange chancer for, at det nogensinde genindføres, selv om det kunne afmontere mange spekulationer. Til gengæld kunne det afføde en diskussion om ulighed, som nogle for alt i verden ikke bryder sig om.

Skulle man blive forarget, ville det så være på et oplyst grundlag. Nu kan man så bare blive forarget, fordi hykleriet både hos politikere og nogle chefredaktører er til at tage og føle på."

Oplyst grundlag? Der er i hvert fald ingen tvivl om, at den almindelige licensbetaler med en dansk gennemsnitsløn kan blive noget konsterneret over lønniveauet. At det er endnu højere i den private sektor, bliver det ikke bedre af, tværtimod.

Karen Nygård, David Zennaro, Bjarne Bisgaard Jensen, Peter Knap, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel og Danny Ocean anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel

Hvis politikerne vil have større åbenhed omkring støttekroner, kunne de passende selv gå forrest, og oplyse os borgere om, hvem der giver dem partistøtte, og hvor meget de i alt modtager.

jørgen djørup, Karen Nygård, Randi Christiansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Niels Nielsen, Mogens Holme og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for jens peter hansen
jens peter hansen

Partistøtte er jo ikke til privatforbrug. Journalister hykler når de er oprørte over direktørerne i fx medicinalindustriens mega løn. De er bare misundelige.

Brugerbillede for Steffen Gliese

Cheflønninger er simpelthen for høje. Det er jo ikke folk, der ejer, men folk, der er lønmodtagere - og som vel får så høj løn for netop at skabe en afstand til de øvrige lønmodtagere i foretagendet.
Man savner den tid, hvor folk valgte job af interesse - og hvor Information var ejet af medarbejderne.

David Zennaro, Bjarne Bisgaard Jensen, Viggo Okholm, Eva Schwanenflügel, Johnny Winther Ronnenberg og Mogens Holme anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Karen Nygård

DEBAT/LÆSERBREV TIL INFORMATION Fredag d. 8.9.2017
Vanvittige lønninger i mediebranchen
En enlig folkepensionist uden anden pension får pr. måned kr. 12.711,00 før skat og dertil en ”ældrecheck” på kr. 16.900,00 om året. Altså godt 13.000,00 kr om måneden før skat/kr. 156.000,00 om året.
Rune Lykkeberg får kr. 115.000,00 kr. om måneden før skat. Andre i
mediebranchen får mere, DR giver direktøren ca. 3,5 mill. om året. Det betaler vi til via licensen, som jo er ret stor for mange indtægter.
Det er fuldstændigt ude af proportioner. Hvad i alverden bilder I jer ind?
Ansæt flere journalister i stedet. Giv os bedre avis mv. Gør avisen billigere, så flere kan læse den.
Som abonnent på Information betaler jeg kr. 4.800,00 om året + via skatten til avisen/lønningerne.
Jeg er folkepensionist nu og jeg har abonneret på avisen i mange år.
Information skriver sig ind i historien som en modstandsavis , jeg tror, Børge Outze roterer.
Når jeg har været væk nogle dage, har jeg doneret til krisecentre for at hjælpe. Og Information takker ;(
Poul Madsen, EB, talte i radioen om misundelse. Hvor er det nemt! Jeg har bare ikke lyst til at betale til griske mennesker. Ingen er så mange penge værd. Ikke engang mig.
Så mit abonnement på Information ophører med udgangen af den periode, jeg har betalt for, medmindre der kommer andre boller på suppen. I får altså lige en chance til.
Karen Nygård, Århus

Kære Karen
Tak for dit indlæg.
Jeg må desværre takke nej i denne omgang. Vi modtager nemlig hver dag mange flere indlæg og kronikker, end vi kan få plads til i avisen. Vi er taknemmelige for de mange forslag, men det betyder desværre også, at vi af pladsgrunde ofte er nødt til at afvise en stor del – uanset at de er både gode og relevante.
Bedste hilsner, Bjarke Due Gunslev, Dagbladet Information
Hej Bjarke
Tja, jeg var nok blevet overrasket, hvis mit indlæg var blevet bragt!
Så jeg vil lige gentage en pointe fra en tidligere henvendelse, (som heller ikke blev bragt) nemlig, at billederne fylder så meget, at der ikke er plads til tekst - her altså læserbreve mv.
Dårlig undskyldning altså.
Vil I en debat med læserne, så giv plads. Det er ikke nok med login og Facebook.
Husker I, at jeg i mit indlæg opsiger mit abonnement med udløbet af den periode, jeg har betalt for? Venlig hilsen, Karen Nygård, Århus

Jeg kunne ikke bringe korrespondancen i sin helhed, så derfor er den bragt i flere dele.
Jeg er da ked af, at Inf. synes at være glad for at slippe af med mig.
Jeg har ellers givet mange gode penge gennem årene.
Hvad mener I andre?
Karen

Brugerbillede for Randi Christiansen
Randi Christiansen

Mon ikke vi indtil videre må være tilfredse, hvis vi i det mindste kan se, at vigtige emner kommer på dagsordenen. Såfremt man synes, at synsvinkler mangler, er der debatspalterne og fb tilbage. Synes man ikke, det er nok, eller kan man heller ikke her komme igennem med pointer, man finder vigtige, må man jo forholde sig til det, men kan nok ikke forvente, at avisen ændrer redigerings-eller lønpolitik - med mindre der i omgivelserne sker en større holdningsændring, som avisen ikke kan eller vil ignorere.

Vi må nu konstatere, at information ikke ønsker at agere som enhedslisten, hvis lønpolitik jeg personligt og samfundsmæssigt finder både ærligst og mest hensigtsmæssig.