Læsetid 2 min.

Det er ikke dine egne penge, du betaler i skat

Læserbrev
13. september 2017

Carl Andersen fra Liberal Alliances Ungdom skrev i sit læserbrev i Information den 7. september, »at Socialdemokratiet insisterer på, at borgerne ikke kan beholde bare lidt af egne penge«. Det er et tydeligt billede på, at der er gået noget galt i den måde, vi tænker skat på. Vi taler om skattepengene, som var det lommepenge, der blev flået op af vores sparegris. Det er bare ikke sådan, det forholder sig.

Det er ikke, fordi jeg ikke forstår ideen om, at de penge, man tjener, partout er ens egne – jeg er bare ikke enig. Det er jeg ikke, fordi jeg mener, at det er en tilbagebetaling til velfærdssamfundet for alle de gange, man måtte have benyttet sig af dets sikkerhedsnet. Tanken om, at skattepengene bliver taget fra den enkelte borger, er nærig og usund.

Debatten bliver af blå blok desværre altid centreret om, at skattelettelser betyder, at vi får lov til at beholde flere af vores egne penge. Skattepolitikken bliver her degraderet til en fordelingspolitisk størrelse. Det er synd, når den i virkeligheden er fundamentet for overhovedet at kunne udbrede værdipolitik.

Det, der bliver glemt i ligningen, er, at vi alle sammen indgår i et større økonomisk system. Et system, som favner os fra fødslen og følger os hele livet. Et system, der sikrer os adgang til blandt andet skolegang og uddannelse, sygehusvæsen og retssikkerhed. Og det her system er jo ikke sådan en distanceret, gudelignende størrelse. Den er os alle sammen: Når vi i fællesskab hjælper til, går på arbejde og betaler vores skat.

Selvfølgelig får man ikke pengene retur krone til krone i velfærd. Sådan fungerer et solidarisk samfund ikke. Men man får noget, der er bedre, og noget, der ikke kan gøres op i kroner og øre – og som rigtig mange andre lande skuler langt efter. Man får et trygt samfund. Det er dét, man mister, hvis man foretager en sådan privatisering af velfærden, som Carl Andersen og andre snakker om. Det er bare ikke det værd.

Så nej, skatten er ikke bare penge, der bliver taget fra os. Skatten er et sikkerhedsnet, der bliver givet til os. Og hvis man skærer i skatten, så ryger velfærden altså med.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for ingemaje lange
    ingemaje lange
  • Brugerbillede for Søren Andersen
    Søren Andersen
  • Brugerbillede for Roselille Pedersen
    Roselille Pedersen
  • Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
    Eva Schwanenflügel
  • Brugerbillede for Torben K L  Jensen
    Torben K L Jensen
  • Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
  • Brugerbillede for Maj-Britt Kent Hansen
    Maj-Britt Kent Hansen
  • Brugerbillede for Margit Tang
    Margit Tang
  • Brugerbillede for Hans Larsen
    Hans Larsen
  • Brugerbillede for Toke Andersen
    Toke Andersen
  • Brugerbillede for Dorte Sørensen
    Dorte Sørensen
  • Brugerbillede for Ebbe Overbye
    Ebbe Overbye
  • Brugerbillede for Peter Knap
    Peter Knap
ingemaje lange, Søren Andersen, Roselille Pedersen, Eva Schwanenflügel, Torben K L Jensen, Niels Nielsen, Maj-Britt Kent Hansen, Margit Tang, Hans Larsen, Toke Andersen, Dorte Sørensen, Ebbe Overbye og Peter Knap anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Dorte Sørensen
Dorte Sørensen

Husk alle de mia. kr. som blev udbetalt til svindlere, som ikke blev indrevet eller som "smarte" virksomheder og personer fik gemt i skattely var blevet inddraget , hvis ikke Kristian Jensen og Fogh Rasmussen havde beskåret og omlagt SKAT.

Roselille Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Dagmar Holdensen
Dagmar Holdensen

Da jeg var 7-8 år troede jeg, at det man betalte i skat var de penge, man havde til overs, når alle ens udgifter var betalt. Jeg var vistnok klar over, at det i min familie ikke var noget stort beløb.

Brugerbillede for Jens Winther

Fie Hækkerups læserbrev er et totalt fejlskud! Der er jo ingen fornuftige mennesker - heller ikke Carl Andersen - der taler om, at vi ikke skal betale skat, at vi ikke skal have velfærd, at vi ikke skal have et solidarisk samfund.

Regeringens forslag til skattelettelser er - ligesom de skattelettelser, SR-regeringen gennemførte - marginale justeringer. Og glem ikke, at der - uanset skattelettelser - fortsat budgetteres med stigende offentlige udgifter.

At disse marginale skattelettelser og en lille reduktion i stigningen af de offentlige udgifter skulle være udtryk for manglende solidaritet eller et ønske om at afskaffe velfærdsstaten er nonsens.

Dorte Sørensen

Jens Winther er det ikke en bedre fremtidssikring af Danmark ved at bruge pengene på velfærd - bedre uddannelse, sundhedsvæsen, osv samt ikke mindst tryghed til den enkelte ved arbejdsløshed, ulykker, sygedom osv. - end at give dem til skattelettelser og dermed gøre velfærdssikkerhedsnettet med endnu større huller. Vil det ikke føre til flere "parallelsamfund" som Løkke Rasmussen ellers er ud og sige, at han og regeringen vil mindske?

ingemaje lange, Roselille Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Jo, det er dine penge, du betaler i skat. Hvis ikke du havde tjent disse penge, ville du ikke skulle betale skat. Skat er den del af dine indtægter, du afleverer til fællesskabet og som disponeres af fællesskabet. For de af vores penge vi afleverer i skat, leverer fællesskabet en række ydelser, sikkerhed (politi, militær og retsvæsen), uddannelsesmuligheder, sundhedsydelser, infrastruktur og meget andet, som er forudsætningen for et velfungerende moderne samfund - og så leverer fællesskabet hjælp til dem, der ikke selv kan klare sig.

Så længe vi har et skattesystem, som indebærer andet end "kopskat" (dvs. alle mennesker - uanset indtægt - betaler samme skat), så vil der være et fordelingspolitiks element i det at opkræve skat. Men hvad er der galt i at "indrømme" det, Fie? Det kan jo ikke være anderledes - "kopskat" er jo ikke rimelig.

@Dorte Sørensen, nu budgetteres der jo so sagt med øgede offentlige udgifter - trods mulige skattelettelser. Så der bliver altså flere penge til en række gode og fornuftige formål.

Synes du at alle de penge, de offentlige bruger, anvendes fornuftigt? Det synes jeg ikke - og de udgifter, der ikke anvendes til noget fornuftigt, kunne man jo starte med at spare væk.

Det reducerer ikke velfærden, hvis man siger, at SKAT ikke skal bruge i hundredevis af millioner til nye logoer, bare fordi SKAT bliver opdelt i syv styrelser! Det reducerer ikke velfærden, hvis man undlader at bruge milliarder på at flytte offentlige styrelser og museer rundt i landet. Det ville ikke reducere velfærden, hvis regionerne købte ét, fælles IT-system i stedet for flere forskellige.

Dorte Sørensen

Jens Winther men budgetterne dækker jo ikke befolkningsudviklingen , prisstigningerne osv.- med andre ord der bliver mindre og mindre per elev, ældre osv.......
De 2 pct effektivisering i det offentlige har fundet sted så mange år, at grænsen er nået så folk bliver stressede og går ned - hvilket er en dyr løsning for at få folk til at løbe hurtigere og hurtigere.
IT-løsningerne er ikke gået så godt og slet ikke når politikerne har regnet med "gevinsten" længe før de er kommet op at køre og nogle er jo aldrig kommet op at kører.

Ja tænk hvis SKAT ikke var blevet omlagt og beskåret så havde "vi" haft mange mia. kr. at gøre godt med.
Med andre ord politikerne har handlet overilet og dumt - Hvis det ikke har været med fuldt overlæg for at få Minimalstaten ind ad bagdøren.

Brugerbillede for Torben Lindegaard
Torben Lindegaard

@Fie Hækkerup

Det er en totalt forrykt overskrift -
som forhåbentlig ikke er din egen; men opfundet af den lokale redaktionssekretær.

Lad mig straks indrømme det - jeg var en stor bewonderer af dine oldeforældre - Per & Grethe - og al det er vel både en forbandelse og velsignelse for dig; men pas på de redaktiossekretærer !!

@Dorte Sørensen, det lyder som den sædvanlige klagesang! Og tænk, hvis ikke SKAT havde sovet i timen og bare bevidstløst betalt penge ud til svindlere. Det skete ikke på grund af manglende ressourcer, men fordi de snorksov. Det var 90% af anmodningerne om tilbagebetaling af udbytteskat, der var svindel! De burde ikke være svære at finde - bare træk en enkelt ud af bunken, så var den med 90% sandsynlighed svindel.

Det 2% krav til effektiviseringer, som offentlige institutioner er blevet stillet overfor i de senere år, komme jo oven på årtier, hvor bevillingerne bare er blevet hævet bevidstløst år efter år. Hvilke effektiviseringskrav tror du, at vi i det private erhvervsliv stillet overfor? 2%? Hahahaha..

Mht. IT-løsninger, så er det SKAT selv, der har beskrevet systemernes specifikationer og har fået milliarder til at købe dem for. Og når bevillingen så blev overskredet, så fik de bare nogle flere milliarder. Det kan umuligt have givet SKAT-medarbejderne stress!

Det er det samme på hospitalerne. Ja, der er nogle der løber rundt - og så er der alle dem, der sidder og kigger ud i luften og taler om overbelægning, som mest består i, at man anbringer senge med patienter ude på gangen, mens der står tomme stuer (for ellers kan man jo ikke se, at der er overbelægning - den forklaring fik jeg af en sygeplejerske)!.

Hvis vi hvert år øger bevillingerne - som det er sket tidligere - så kommer vi aldrig slendrianen til livs. Så bliver det kun værre.

Brugerbillede for Anders Holm

Jo, alle de penge du tjener, er dine egne. Det er godt og elskværdigt at hjælpe andre, og langt langt de fleste mennesker ville med glæde give 20-30% af deres indkomst til de fattige, af egen fri vilje. Synd at det skal ske under tvang som det gør i dag.

I øvrigt er det en skrøne, at man ikke kan bygge veje og hospitaler uden statens penge. De bedste hospitaler er private og masser af infrastruktur bliver bygget privat. Som eksempel kan nævnes London Bridge samt utallige broer i USA. Altsammen bygget og finansieret for private midler (mange senere solgt).

Og med hensyn til dette argument:

"Og fra et andet perspektiv kan man vel ikke tale om ’egne penge’, før man har gjort sig fri af det system – hvilket ville indebære, at man selv havde betalt for den daginstitution, skolegang og uddannelse, som man har været en del af."

Dette er blot et spørgsmål om hønen og ægget. Hvem kom først. Så længe staten tager ens penge med magt, har man jo ikke råd til selv at betale for daginstitution. Personligt ville jeg klart foretrække selv at handle direkte med mine børns skoler og daginstitutioner, mod at slippe for skat.

Man bør altid have muligheden for at sige Nej Tak til ethvert fællesskab. Det modsatte er tyranni.

Dorte Sørensen

Jens Winther det er desværre ingen klagesang.
SKAT har skåret næsten halvdelen af deres ansatte, de IT systemer som politikerne lovede ville kunne klare opgaverne slog ikke til og det mest uhyggelige politikerne havde taget effektiviseringerne med IT-systemerne for givet før de var færdige og havde vis at de kunne klarer opgaven. Ligeledes var der flytte cirkus til Kristian Jensens opstillingskreds Ringkøbing. Resultatet var at SKAT mistede mange gode og dygtige medarbejder.
Så bør Løkke Rasmussens Strukturreform også nævnes, den tog skatteinddrivningen væk fra kommunerne.

Hvorfor skal de offentligt ansatte nedgøres.? De fleste gør et stort og godt arbejde selv om deres rammer ændres hele tiden af politikerne. I mine øjne bliver det dyrt for samfundet , hvis de ansatte ikke får ordenlige arbejdsforhold og må gå hjem med stress osv.

Ligeledes er der ikke afsat penge i budgetterne, der opvejer udviklingen i den ældre befolkningsgruppe - der lever længere -og antal børn, som folk også er begyndt at få flere . I mine øjne bliver det også dyrt for samfundet, hvis "vi" ikke sætter penge af til uddannelse og ordenlige pasningsforhold osv....

Hvis "vi" skal tale om klagesang - så er du selv rigtig god med din over de offentlig ansatte.
mvh.

Eva Schwanenflügel, Niels Nielsen og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niels Nielsen

Hvor kommer pengene fra? I princippet er det jo staten, der har udstedt dem, og så må det jo også være staten, der ejer pengene. Hvis jeg lavede mine egne penge ville det være mine, men det er forbudt.

Så at opkræve skat er jo bare, at staten forlanger nogle af de penge tilbage, som den selv har trykt. Og bemærk, der er jo ikke tale om at staten har foræret os pengene som en gave, blot står staten som garant for, at de iøvrigt værdiløse metalstykker, papirlapper og digitale bits, som vi bruger for nemheds skyld, kan byttes med rigtige varer og tjenesteydelser.

Som sædvanlig har de borgerlige fået tingene vendt på hovedet. Tak til Fie Hækkerup for at påpege libertarianernes uvidenhed og deraf følgende vanvid.

Brugerbillede for Torben K L  Jensen
Torben K L Jensen

Tænk velfærdsydelser af enhver art ind i de neo-liberale regnemodeller som skattelettelser og du vil få en retvisende udregning om hvordan det står til med arbejdsmarkedet og arbejdsudbud.
Fuldstændig i stil med gratis psykolog-hjælp i England. En anden ting er skattelettelser i bunden vil øge forbruget - mens en investering i bedre institutioner vil bedre arbejdsmiljøet og livskvaliteten samtidig med at det trækker penge ud af forbruget og mindsker risikoen for ophedning.

Johnny Winther Ronnenberg og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel

Misundelse er det, LA beskylder folk for, når folk argumenterer for solidaritet.
Men er det ikke netop misundeligt at kræve flere penge, end man selv har brug for, på bekostning af de som intet har?

Brugerbillede for Steffen Gliese

Skat er noget, som virksomheder betaler, fordi de får lov til at lukrere på samfundet og borgerne for at gøre private rige.

@Steffen Gliese, du synes at over se to forhold:

1. Det er personskatter og moms (der reelt kun betales af personer), der laverer langt den overvejende del af skatteprovenuet.

2. De største kapitalister (kapitalejere) er pensionskasser og ATP - dvs. reelt de fleste ganske almindelige danskere.

Brugerbillede for Christoffer Pedersen
Christoffer Pedersen

Gad vide hvorfor jeg får en skatteopgørelse over noget jeg har betalt af penge der ikke var mine...overskriften er lidt gak