Læsetid 4 min.

I førtidspensionsdebatten trækker de stærkeste offerkortet

Mens syge mennesker bliver endnu mere syge af dehumaniserende ressourceforløb, er sagsbehandlerne mest optagede af at forbedre deres egne arbejdsforhold
30. september 2017

En ulige modstandskamp udkæmpes i disse år. Dét, vi i skolen kaldte ’feje hold’. Vi kan også kalde det for de ’reformramte mod rov’.

Hver dag sidder jeg på første parket og betragter kampen. Store dele af kampen kæmpes på de sociale medier, hvor jeg dagligt ser mine medmennesker blive udskammet og hånet. Jeg ser ord og lovgivning, der står på sagsbehandlernes og lovgivernes side.

Jeg ser syge mennesker, der får frataget deres værdighed og livsgrundlag. Når jeg spørger, om sagsbehandleren kan se sig selv i øjnene, får jeg at vide, at jeg ødelægger den gode stemning og tone.

Jeg ser sagsbehandlere, der sender dødssyge mennesker i arbejdsprøvning, men som tilsyneladende går mere op i deres egne arbejdsforhold. Medgivet; de er horrible, men er det ikke endnu mere horribelt, at syge borgere bliver kørt på hospitalet i ambulance fra det arbejdssted, som sagsbehandleren har beordret den syge borger hen til?

»Vi har intet at skamme os over. Vi passer blot vores arbejde,« siger sagsbehandlerne. Enkelte vælger at vise i protesterne, at de er på borgernes side, men hovedparten er tavse eller ser sig selv som ofre for borgernes modstand mod ydmygelser. De ser sig som passive videreformidlere af en dehumaniserende politik.

Spørgsmålet er så, om vi og sagsbehandlerne en skønne dag kommer til at kæmpe på samme side. Sådan for alvor. Jeg har svært ved at tro det.

Trækker offerkortet

Jeg ser politikere og sagsbehandlere, der scanner de sociale medier for mishandlede og frustrerede mennesker, der i lukkede grupper lufter deres vrede. Når sagsbehandlere og politikere gør det, så har de naturligvis retten på deres side.

Man må som politiker og ansat i en kommune gerne indgå i dialog med borgerne på de sociale medier. Man må også godt antyde, at den nedslidte bare skulle tage sig sammen. Man har retten til at komme med gode råd i en tone, der antyder, at det menneske, man taler til, tydeligvis har et problem med at forvalte eget liv og økonomi. Man har ret til på de sociale medier at håne og ydmyge – også i de lukkede virtuelle rum, der er forbeholdt de syge.

Når en syg efter en periode med hån og ydmygelser i afmagt skriver: »Du skulle fandme selv prøve at falde ned fra et stillads« eller noget i den retning, så kan socialrådgiveren eller politikeren trække offerkortet med retten på sin side. For hverken medarbejdere eller politikere skal føle sig truet.

Men de politikere, der benytter den slags debatmetoder, der fører til de her udtalelser og efterfølgende politianmeldelser, overskrifter i medierne og politisk spin på syge menneskers afmagt, skal vide, at de udstiller deres egen mangel på et moralsk kompas.

Hvis man som medarbejder eller politiker scanner nettet for at finde udtalelser, der kan skrives kronikker om eller rejses tiltaler på baggrund af, så skaber man martyrer og helte blandt kronisk syge mennesker. Hvis man som politiker kun kan fremme sin politiske karriere ved at skabe sig selv en offerplatform på syge menneskers bekostning, udstiller man sig selv som et sølle skrog.

Hvis man som medarbejder har brug for at fremhæve, at man har det hårdt, og at man er ked af, at borgerne truer og håner, så får man både sympati og retten på sin side, men man udstiller også sine egne faglige mangler.

Kampen for retfærdighed kan ikke stoppes med rå magt og tiltaler mod syge og desperate borgere. Den kamp, I ønsker at vinde, kan I ikke vinde gennem rå magt og kontrol. Myndigheder har aldrig kunnet vinde en værdi- eller frihedskamp med rå magt og kontrol. Kun gennem oprigtig forståelse og nysgerrighed over for forskellige synspunkter når vi frem til en fælles forståelse.

Overhånden har ansvaret

Ansvaret for relationen ligger hos den voksne. Det er en sætning, vi bruger i folkeskolen, hver gang der har været en konflikt mellem en voksen og et barn. Den bliver brugt, når et barn har losset en lærer i afmagt eller har råbt luder eller lortekælling. Det gælder, fordi et barn er et barn, men også fordi det er læreren, der har ’overhånden’.

I jobcenteret og på de sociale medier er det voksne, der taler sammen, men det gør ikke relationen lige. Medarbejderen i kommunen, byråds- eller folketingspolitikeren har overhånden – og overhånd forpligter. Hovedansvaret for debatten, sproget og den relation, der skabes, ligger derfor hos dem.

Spørgsmålet er, hvad politikere og medarbejdere på landets jobcentre vælger. For valget er jeres og kun jeres. Det er jer, der sidder med magten og med mulighederne for at skabe et værdigt samfund for alle borgere. Vælger I det til, eller vælger I det fra?

Linda Villadsen er folkeskolelærer og medstifter af Næstehjælperne.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Du kan godt slippe for annoncerne på information.dk

Det koster 20 kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

• Brugerbillede for Vivi Rindom
    Vivi Rindom
  • Brugerbillede for Torben K L  Jensen
    Torben K L Jensen
  • Brugerbillede for Jonathan Larsen
    Jonathan Larsen
  • Brugerbillede for Torben Ethelfeld
    Torben Ethelfeld
  • Brugerbillede for Jakob Silberbrandt
    Jakob Silberbrandt
  • Brugerbillede for Ann Thomsen
    Ann Thomsen
  • Brugerbillede for ulla enevoldsen
    ulla enevoldsen
  • Brugerbillede for Søren Andersen
    Søren Andersen
  • Brugerbillede for Anne Schøtt
    Anne Schøtt
  • Brugerbillede for Søren Rehhoff
    Søren Rehhoff
  • Brugerbillede for Frede Jørgensen
    Frede Jørgensen
  • Brugerbillede for Bjarne Bisgaard Jensen
    Bjarne Bisgaard Jensen
  • Brugerbillede for Katrine Damm
    Katrine Damm
  • Brugerbillede for David Zennaro
    David Zennaro
  • Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
  • Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek
    Lise Lotte Rahbek
  • Brugerbillede for Dorte Sørensen
    Dorte Sørensen
  • Brugerbillede for Ebbe Overbye
    Ebbe Overbye
  • Brugerbillede for Heidi Larsen
    Heidi Larsen
  • Brugerbillede for Hans Larsen
    Hans Larsen
  • Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
    Eva Schwanenflügel
  • Brugerbillede for Grethe Preisler
    Grethe Preisler
Vivi Rindom, Torben K L Jensen, Jonathan Larsen, Torben Ethelfeld, Jakob Silberbrandt, Ann Thomsen, ulla enevoldsen, Søren Andersen, Anne Schøtt, Søren Rehhoff, Frede Jørgensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Katrine Damm, David Zennaro, Niels Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Dorte Sørensen, Ebbe Overbye, Heidi Larsen, Hans Larsen, Eva Schwanenflügel og Grethe Preisler anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel

Stærkt skrevet, Linda!
Så sandt som det er sagt : Overhånden har i sidste ende ansvaret. Både for relationen og debattonen.
Det er ulækkert at scanne sociale medier med formålet at håne eller kontrollere syge mennesker.

Torben K L Jensen, Mads Berg, kjeld jensen, ulla enevoldsen, Søren Andersen, Ryan Klitholm, Christel Larsen, Peter Andreas Ebbesen, Tue Romanow, Rasmus Henningsen og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Søren Kristensen
Søren Kristensen

Bare det ikke skal forstås sådan at socialrådgiverne slet ikke må ytre sig om fx hvor lidt tid de har til den enkelte borger, hvilke strikse regler de er sat til at administrere eller for så vidt også hvordan det går med at omsætte loven til praksis , uden at det opfattes som selvisk eller misbrug af overhånden. Og jeg skal ikke gøre mig klog på om de rammer bolden hver gang. Men hvis vi vil diskutere arbejdsmarkeds/socialpolitik på et oplyst grundlag har vi også brug for deres indspark i debatten. Når det er sagt skal socialrådgiverne selvfølgelig opføre sig etisk korrekt og de bør om nogen vide hvad det indebærer; de er i hvert fald blevet undervist i det. Det er bl.a. derfor det er værd at lægge mærke til når socialrådgiverne faktisk en sjælden gang imellem blander sig.

Lars Peter Simonsen, steen nygaard jørgensen, Karsten Aaen og Johnny Winther Ronnenberg anbefalede denne kommentar