Klumme

Det er ikke høje DR-lønninger eller unfair licensfinansieret konkurrence, der truer de danske medier på livet. Truslen kommer fra Facebook og Google

Truslen mod de danske medier kommer fra de globale mediegiganter, der suger milliarder af kroner og data ud af markedet, og som via algoritmer og egne retningslinjer prioriterer stoffet
Det er ikke høje direktørlønninger, der truer den danske medieverden. Truslen er globaliseringen også kendt som Google, Facebook og snart Amazon.

Det er ikke høje direktørlønninger, der truer den danske medieverden. Truslen er globaliseringen også kendt som Google, Facebook og snart Amazon.

Marcio Jose Sanchez

20. september 2017

Samtlige medieordførere glimrede ved deres fravær i onsdags, da et par hundrede medieinteresserede i Eigtveds Pakhus i København lyttede til gennemgangen af en ny rapport, der burde afstedkomme en fundamental ændring af den hysteriske mediedebat, som flere politikere og mange danske dagblade har ført igennem længere tid.

Rapporten er udarbejdet af Mandag Morgen i samarbejde med forskere fra CBS og Aalborg Universitet. Den handler om globaliseringen af den danske mediebranche, og det er ikke læsning for sarte sjæle eller dem, der mener, at det alvorligste problem i den danske mediebranche er DR, og derfor forsøger at få debatten før det kommende medieforlig til at handle om direktørlønninger, genudsendelser eller licensens størrelse.

Rapporten fastslår, at globaliseringen truer de danske mediers eksistens. Truslen er helt konkret, og der kan sættes navne på: Google, Facebook og snart Amazon. De to førstnævnte truer ikke blot økonomien ved at suge milliarder nærmest skattefrit ud af det danske mediemarked; de er også godt på vej til at kontrollere distributionen, og ikke mindst Facebook truer den redaktionelle frihed ved at anvende sine egne retningslinjer til at prioritere og censurere indhold.

Herudover suger de milliarder af personlige og private oplysninger ud af brugerne og ud af danske medier, hver gang vi klikker på en nyhedsartikel. De sociale mediers eksistens og dominans har, ifølge rapporten, ændret indholdet og journalistikken. Ikke nødvendigvis til det bedre.

Vi ved allerede, at de klassiske nyhedskriterier er blevet tilføjet et nyt, nemlig ’performance-kriteriet’; kommercielle logikker overtager de journalistiske. En nyhed, der skaber mere trafik, flere klik og genererer mere datatrafik, er en god nyhed. Uanset væsentlighed.

Hvor bliver debatten af? 

Den alvorlige trussel fra udlandet har fået både interesseorganisationen Danske Medier og Dansk Journalistforbund til at efterlyse handling. Gerne fælles handling fra både politikere og medier.

Tovholderen for undersøgelsen, Mandag Morgens Lisbeth Knudsen, lagde ikke fingrene imellem: »Vi er på vej ind i en platformskrig, som handler om, hvem der ejer kunden. Det gør den, der ejer platformen,« sagde hun og tilføjede senere i Mediawatch, at platformskrigen »er helt ude af de danske mediers kontrol«.

Rapporten, der er bestilt af Kulturstyrelsen, har vakt opsigt – også i udlandet. Den store norske mediekoncern Schibsteds publicistiske direktør, Torry Pedersen, roste rapporten og advarede i meget bastante toner mod den stigende kontrol med distribution og datastrømme, som de amerikanske giganter har fået.

»Da de store olieselskaber i sin tid blev alt for store, svarede USA’s lovgivere med at regulere dem,« sagde han, »data er den nye olie, men det er langt mere kompliceret at regulere.«

Nogle få journalister fra mediefagpressen har givet rapporten omtale, Mennesker og medier på P1 kaldte rapporten en gyser. Men Presselogen på TV2 News omtalte den ikke, og heller ikke i dagbladene skaber den de store overskrifter, den burde. Jyllands-Posten ville hellere skrive om DR’s høje lønniveau, selv om avisens journalister gennemsnitligt tjener mere end DR’s. Også mediepolitikerne glimrer ved deres fravær.

Læs også

Kun kulturminister Mette Bock mødte op, da rapporten blev præsenteret, og jeg har ikke set nogen chokerede reaktioner på rapportens dystre perspektiver fra politikerne. Men mediepolitik er jo værdipolitik, som Venstres Britt Bager har sagt.

Værdipolitik handler om holdninger, ikke om kendsgerninger. Set i det perspektiv kan ’gyseren’ om globaliseringen af danske medier forsvinde lydløst ud af debatten. Men hvis politikerne læser den og tager den alvorligt, bør den føre til en nytænkning af både mediestøtte og mediepolitik. Man kan håbe. Og håbet beskæmmer som bekendt ingen.

Lasse Jensen er mediejournalist. Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Arne Lund
  • Ejvind Larsen
  • Hans Jørn Storgaard Andersen
  • Eva Schwanenflügel
  • Torben K L Jensen
  • Niels Duus Nielsen
  • Michael Kongstad Nielsen
  • Christian Mondrup
  • David Zennaro
  • Kurt Nielsen
  • Erik Nissen
Arne Lund, Ejvind Larsen, Hans Jørn Storgaard Andersen, Eva Schwanenflügel, Torben K L Jensen, Niels Duus Nielsen, Michael Kongstad Nielsen, Christian Mondrup, David Zennaro, Kurt Nielsen og Erik Nissen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ikke høje lønninger men en haatigt voksende forskel mellen de rigeste og de fattigste er en seriøs trussel mod det stabile samfund. Læg der til middelklassens stadig mere usikre tilværelse og et af nobles over almuen toner frem i horisonten.
Lad tv og radio bestå, men smid journalisterne ud. Deres plads er i dagspressen.
Giv så mediet til kunstnere og pædagoger, pædagoger kan sagtens være folk som hjernemadsen og andre højt uddannrde personer, med noget på hjertet og lønkrav som os andre.

Steffen Gliese, Flemming Berger og Kirsten Lindemark anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Truslen kommer fra Facebook og Google, står der i manchetten. Og samtidig kan man læse, at Information optæller populariteten af, hvor mange gange Lasse Jensens ord deles. F.eks. på Facebook. Pt. er det 12 gange. Jeg tager mig til hovedet, hver gang jeg møder disse opgørelser (en del artikler "deles" dog ikke. De er nok for kedelige.), som næppe kan have andet formål end for dagbladets side at finde ud af, hvorledes man kommer på Facebook m.fl. Deles artiklen tilstrækkeligt mange gange på Facebook, fjernes abonnementskravet også, så enhver kan læse gratis med.

Bjarne Bisgaard Jensen, Ejvind Larsen, Hans Aagaard, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Michael Kongstad Nielsen og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Jørgen M. Mollerup

Kun en tåbe bruger Facebook. Rækker man Fanden en lillefinger, tager han som bekendt hele hånden. Det bliver avisernes død at bruge Facebook.

Michael Kongstad Nielsen, Jens Falkenberg, Ejvind Larsen, Hans Aagaard, Niels Duus Nielsen og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Johnny Winther Ronnenberg

Jeg er ikke nogen stor fan af Lasse Jensen, men jeg mener at hans pointer om medier ofte er virkeligt rammende for tiden.

Nu mangler jeg bare, at han tager "den mindst ringe" i at publicere "fake news", inden de selv opdager det og beklager, hvilket de i øvrigt ikke gør online, men kun i papirudgaven ;-)

Torben K L Jensen

Lasse Jensen bestyrer et radioprogram om netop journalistik og medier i P1.
Hvis han ikke er troværdig - det er han - hvem så.

Søren Kristensen

Nå så truslen kommer fra Facebook og Google, jamen så´ det da helt i orden med de der vanvittige lønninger. Nej, truslen komme fra dem der fx vælger at droppe X-faktor, uden at spørge licensbetalerne. Danmarks Radio og TV-2 er heldigvis stadig hele landets dagligstue og det medfører nogle forpligtelser som kan forekomme ret banale, også kaldet public service. Men ikke desto mindre. Er der ikke stemning for X-faktor, så er det også helt fint med mig. Men som betaler vil jeg bare gerne lige spørges.

Michael Kongstad Nielsen

Er det ikke de danske medier, der selv har inviteret Facebook m.v. indenfor?
Går man fx. ind på
https://www.information.dk/
bliver man mødt på forsiden øverst til højre med:
"Information på Facebook"
144 tusinde personer synes godt om dette.
Opret en konto og se, hvad dine venner synes godt om.

D.v.s at samarbejdet med Facebook giver Information cirka 144.ooo potentielle daglige læsere. Abonnenterne tæller vist nok cirka 27.000, så der ligger forklaringen vel.

At Information så til dels afgiver styringen over, hvad der promoveres, reklameres for og så videre, er prisen. Meget tvivlsom pris, for at udvide kontaktnettet på den måde, er jeg enig med Lasse i. Information har måske stærk nok moral til at modstå krav om nye journalistiske kriterier, men har de store medier det?

Jørn Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Arne Lund, Ejvind Larsen, Hans Aagaard, Thomas Østergaard og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar

Medieordførernes - inkl. SD's tilpasning til DF - hysteri er ganske enkel når de drager i leding mod DR. DR er statslig, og kan derfor slagtes. Google, Fjæsbog m.fl. er privatkapitalistiske foretagender og dem er der ingen, der tør/vil røre. Dette er glæden ved at leve i et liberalt samfund, Watson.

Der er jo ikke noget, der forhindrer den europæiske medieindustri i at lave et facebook, der passer til os. Sjovt, at det ikke falder dem ind at stå klar, når Facebook om lidt begår hybris og bliver erstattet af noget andet og bedre.

Jens Falkenberg

Det er hverken Facebook eller Google der er truslen. Det er de kommercielle medier der er den største trussel for sig selv.
Først skærer man ned på fagjournalister til journalistiken rammer et rædselsfuldt niveau. Da man så finder ud af at det ikke giver flere læsere indfører man betalingsabonnement på hjemmesideversionen for at opretholde omsætning.
Jeg ked af det på mange danske mediers vegne, men der er bare for meget meningsstof og for lidt kvalitetsjournalistik. Og meningsstoffet er i øvrigt gratis på Facebook..

Johnny Winther Ronnenberg

Jens Falkenberg
20. september, 2017 - 21:19

"Og meningsstoffet er i øvrigt gratis på Facebook."

Nej det er det netop ikke, der er betalings mure overalt, muligvis undtagen "the guardian" som den "mindst ringe" citerer til det kvalmende ;-)

Problemer Facebook ikke har: mismanagement af (offentlige) midler, manglende kontakt med deres brugere og at de lader sig påvirke politisk. Men det har rapporten måske ikke "fundet".

Verden er nu som den er, og tv - radio med fast programflade går døden i møde. Græd over det, hvis føler for det.
Konkurrencen er størst fra streaming.
Vil DR overleve vi ældres langsomme uddøden, må DR flytte sig frem for at hulke over tabte tiders storhed.

Michael Kongstad Nielsen

David Joelsen
21. september, 2017 - 07:33
Det er muligvis rigtigt, at Facebook ikke lader sig påvirke politisk, men den omvendte vej er ikke rigtig. Allerede på grund af pengehensynet påvirker Facebook gerne brugerne politisk.

Peter Knap
21. september, 2017 - 18:29

Artiklen handler ikke om tv - streaming. Den handler om Facebook og Google m.m.´s indflydelse på dansk medieverden.