Læserbrev

Knyt kommune og region bedre sammen

15. september 2017

Tusindvis af borgere falder hver eneste dag mellem to stole. Eller rettere sagt: mellem region og kommune. Især psykisk syge borgere bliver ofre for en økonomisk silotænkning i kommune og region, hvor de bliver sendt på må og få fra det ene tilbud til det andet.

Vi har set konkrete sager, hvor psykisk syge, der er indlagt på psykiatriske afdelinger, bliver sendt over i kommunale tilbud, selv om den pågældende borger er alt for farlig at have gående i et kommunalt botilbud.

Det er ikke rimeligt, at psykisk syge bliver kastebolde i systemet. Det er systemet, der fejler. Det skal laves om. Derfor skal vi have bundet regional- og kommunalpolitik langt bedre sammen.

Vi skal have fokus på en tidlig indsats for den syge borger. Og kommunen og regionen skal samarbejde om at skræddersy tilbuddene til borgeren, så vi hele vejen har borgeren i centrum – uden økonomisk kassetænkning. I forvejen koster psykiske sygdomme hvert år 55 milliarder kroner i Danmark. Derfor har vi også råd til at sætte borgeren i centrum.

På socialområdet har jeg i Københavns Kommunes socialudvalg været bannerfører for den tidlige indsats som en helt generel tilgang til borgerne. Det er godt at tage fat om en løsning af problemerne, så snart de dukker op, for med tiden bliver de blot større og dyrere, hvis vi lukker øjnene for dem.

Karina Rohrberg Jessen (V) er medlem af Københavns Borgerrepræsentation

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henrik holm hansen

god pointe der er nok at tage fat på fra mit syns punkt mener jeg det kan kun gå for langsomt med at nedlægge regionerne da statsministeren som den gang var indenrigs minister begik den kæmpe fejl at ikke at nedlægge amterne og istedet have gjort dem til kommuner så ville systemerne være væsentlig mere smidige så vi kan undgå at tabe borgere på gulvet

Henrik holm hansen

god pointe der er nok at tage fat på fra mit syns punkt mener jeg det kan kun gå for langsomt med at nedlægge regionerne da statsministeren som den gang var indenrigs minister begik den kæmpe fejl at ikke at nedlægge amterne og istedet have gjort dem til kommuner så ville systemerne være væsentlig mere smidige så vi kan undgå at tabe borgere på gulvet

Henrik holm hansen

Henrik holm hansen