Læserbrev

Lede politikere valgt på politikerlede

Debat
29. september 2017

Under den tyske valgkamp var jeg med mine højskoleelever til en debat, hvor en kandidat fra AfD blev spurgt, om der var nazister i hans parti. Uden at fortrække en mine sagde han koldt: »Det kan jeg ikke afvise.« Ikke mere. Ikke: »Vi smider dem ud, hvis de giver den slags holdninger tilkende.« Ikke: »Vi tager afstand fra dem.«

Nu er showet begyndt: AfD’s formand har forladt partiet i protest mod, at det er et protestparti. En hoppede fra partiet allerede dagen efter valget. Selv om det er grimt gjort, glæder jeg mig over hvert eneste mandat mindre, den højreekstreme partigruppe kan råde over. Og den politikerlede, dets vælgere føler, kan nu ramme partiet selv. Bedst var det naturligvis, hvis politikerleden ikke fandtes, men AfD’s antidemokrater er ikke svaret.

Der er heldigvis 87 procent af tyskerne, der stemte på andre partier, så demokratiet skal nok bestå. Men det kræver oplyste og engagerede samfundsborgere. Sådan nogle som de unge, jeg arbejder med.

Peter Westermann er regionsrådskandidat i hovedstaden for SF.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Desværre er I alle sammen med til at skabe grobund for en ekstrem højrederejning.
Den "nødvendige" politik, forankret i neoliberal økonomisk teori, som SF har været med til at promovere i Thorning - regeringen, med talrige reformer, den skaber nød og fattigdom!! Lidt som Versailles-traktaten gjorde!

Politikerleden puster I også kraftigt til selv, ved at optræde som en urørlig klasse, som ikke blevet ramt selv af de hårde økonomiske reformer, der forarmer dele af befolkningen!

Frede Jørgensen, Egon Stich og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Det allerværste er dog skinhellige politikere!

Johnny Winther Ronnenberg og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar