Klumme

Liberal Alliance tager Erhard Jacobsens frigørelsesprojekt til nye højder

Regeringens kamp for at sænke registreringsafgiften er et stykke værdipolitik af samme kaliber som Erhard Jacobsens opgør med Socialdemokratiet i 1970’erne. Budskabet er klart: Regeringen med Liberal Alliance i spidsen frisætter middelklassens drømme fra Socialdemokratiet og venstrefløjens moraliseren
4. september 2017

Der var ingen lovord fra oppositionen, da regeringen i sidste uge foreslog, at det skal være billigere at erhverve sig en luksusbil:

»Regeringen fremlægger en Lamborghini-reform, der er rent baghjul til fællesskabet. Hvorfor give skattelettelser for mange milliarder til de rigeste i en tid, hvor mange oplever, at der skæres i skoler, sygehuse og ældre? Det er hverken det rigtige eller retfærdige at gøre,« skrev Socialdemokratiet i et facebookopslag ledsaget af en Lamborghini, der ræser af sted med en nummerplade med teksten »LØKKE«.

Socialdemokratiets fordelingspolitiske kritik overser imidlertid, at der er tale om et genialt stykke værdipolitik fra den borgerlige – og ikke mindst Liberal Alliances – lejr.  Efter boligen er bilen den største investering i en almindelig families forbrugsliv.

Når man stiger ind i sin bil, ifører man sig samtidig sin kulturelle identitet og livsstil. Det ved Liberal Alliance bedre end nogen andre – forfatteren til 1990’er-klassikeren  Hvis din nabo var en bil, Henrik Dahl, sidder trods alt i partiets folketingsgruppe.

Det kan meget vel være, at store biler primært køres af samfundets velstillede, men rigtig mange blandt de knap så rige drømmer om dem. Signalet er klart: Middelklassen har ret til en fed bil.

Du har ret til dit forbrug og din livstil, og til at ingen skal udskamme dig for den, eller sanktionere den med progressiv beskatning.

I skal ikke opdrage os

Reelt har regeringen med Liberal Alliance i spidsen taget Erhard Jacobsens klassiske kulturkamp til et helt nyt niveau. Da Jacobsen stiftede Centrum-Demokraterne, var hans analyse, at Socialdemokratiet efter først at have kæmpet for at skaffe arbejderklassen bedre løn, levevilkår og forbrugsmuligheder, havde vendt sig mod sine kernevælgere og så ned på deres forbrugsvalg. Partiet lagde familiebilen og ligusterhækken for had som et symbol på rigdom og afstumpethed.

I modsætning til socialdemokraterne foragtede Erhard Jacobsen ikke resultatet af partiets succes. Han satte sig for at frisætte arbejderklassen og dens drømme fra socialdemokraternes moraliseren. Og han forstod, at enhver socialklasse drømmer om at indtage den næste klasses symboler. Erhard så arbejderklassen som en klasse, man stræber væk fra – Socialdemokratiet så arbejderklassen som endestation.

I dag er Socialdemokratiet blevet et middelklasseparti, og Liberal Alliance har påtaget sig at frisætte middelklassens drømme fra Socialdemokratiet, som igen hævder at ville indfri dem, men reelt ser ned på dem. Det var ingen joke, at Anders Samuelsen i forbindelse med fejringen af 1. maj i 2014 erklærede, at Liberal Alliance er Danmarks arbejderparti. Nutidens arbejder er middelklassefunktionæren.

Lars Løkke Rasmusssens regering har i løbet af de seneste år flere gange vist sig parat til omgås tal og fakta særdeles kreativt.
Læs også

Siden Jacobsen kæmpede samme kamp i 1970’erne, er bilen kun blevet et endnu mere potent politisk symbol. Klimaudfordringerne har med god grund givet privatbilismen et ekstra skær af egoisme. Ejeren af den store bil sætter sin ret til at træde på speederen over fremtidige generationers muligheder for at holde hovedet oven vande.

Blandt de traditionelle borgerlige partier har der været forsøg på at skærme sig mod den kritik ved at påpege, at nye biler sviner mindre end gamle biler. Det er rigtigt, men overbevisende bliver det aldrig. Alle ved, at cyklen eller bussen er grønnere.

LA har til gengæld klogeligt gjort de grønne undskyldninger til bisætninger. Forslaget om omlægningen af registreringsafgiften har netop værdipolitisk værdi, fordi det er et opgør med den kreative klasses grønne moralisme. Den hændervridende venstrefløjs byelite. Beskeden er tydelig:

I skal ikke opdrage os. I kan have jeres økoflip og klimakamp helt for jer selv. Vores værdier er vores.

Susan Knorrenborg er Informations debatredaktør. Klummen er udtryk for skribentens egen holdning.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Christian Mondrup
Eva Schwanenflügel og Christian Mondrup anbefalede denne artikel

Kommentarer

Er det i grunden ikke besynderligt, at den mest prestigefyldte for for automobilbesiddelse slet ikke er privat bilen, men retten til en firmabil.

Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese og Mona Blenstrup anbefalede denne kommentar
Nike Forsander Lorentsen

Frisætter, ja den totala ego fundamentalisme. Det må da ende med at riktigt mange bliver så provokeret så de bliver ildrøde kommunarder i den anden ende.

@Peter Knap, næh der tager du fejl!

Den mest prestigefyldte form for automobilbesiddelse er en ministerbil med chauffør - og i modsætning til firmabilen betaler man ikke skat af at have ministerbil incl. chauffør til rådighed.

Jeg får i øvrigt stadig kvalme ved tanken om Thorning-regeringens syge hykleri: flere at de nyudnævnte halvrøde ministre mødte op på Amalienborg Slotsplads for at lade sig fotografere med deres cykel, der var vist nok endda en enkelt forældet el-bil imellem. Men derefter hyggede de sig på bagsædet af deres store Mercedes, Audi, BMW osv. Jeg har fsv. ikke nogen mod ministerbiler, men hykleri er utåleligt!

@Steffen Gliese, de biler, du tænker på, er kun dyre fordi vi har totalt latterlige bilafgifter i Danmark. Mange mennesker foretager sig i øvrigt ting, som indebærer mindst lige så meget eksistentiel tomhed som at køre i en lækker bil.

Niels K. Nielsen, Christoffer Pedersen og Peter Knap anbefalede denne kommentar

Forbrugskurven bliver billigere! Følgen: lønnen kan blive mindre med tiden. Det endelige resultat:
alligevel ingen større biler for arbejdere og den lave ende af lønmodtagere....

Niels K. Nielsen

Det er ikke korrekt at bussen altid er grønnere end privatbilen.
Ugebladet Ingeniøren har tidligere skrevet en del om de faktiske miljømæssige konsekvenser ved forskellige trafikformer:
Store tomme dieseldrevne og skattebetalte busser drøner rundt i det ganske land og forurener væsentligt mere end et tilsvarende antal passagerer fragtet i personbiler.
Nyrops skrotningspræmie blev "solgt" som et miljøtiltag, men var nok reelt et forsøg på at få flere afgifter i den umættelige statskasse, idet man i argumentationen "glemte" at medtage den miljømæssige belastning fra produktion af en ny bil, skrotning af en gammel og så det forhold, at gamle biler ikke kører nær så meget som nye. (derfor kan man nøjes med en gammel bil)

Pt. etableres der rullende museumsvogne på skinner i form af såkaldte "letbaner" i Aarhus og Odense. Gad vide hvad den samlede miljømæssige belastning er fra disse anlæg?
I øvrigt er "letbanerne" nok mest besluttet pga. prestige (yes, vi er en storby) og knap så meget pga. trafikpolitik, idet eldrevne lange busser, som Ålborg har valgt, skulle være langt billigere i alle henseender - og i sagens natur langt mere fleksible end den forældede sporvogn.