Læserbrev

Markedet har plads til meget mere genbrug

Debat
2. september 2017

Forleden havde Helle Christiansen fra Kirkens Korshær et debatindlæg, hvor hun kaldte Enhedslistens forslag om at lade kommunerne drive genbrugsbutikker for sympatisk, men meget uheldigt for de hjælpeorganisationer som Kirkens Korshær skaffer indtægter ved salg af genbrug.

Jeg er enig i, at der kan opstå interessekonflikter, hvis kommunerne trænger sig ind på et område, som hjælpeorganisationer har arbejdet med i årevis. Men dels er det ikke alle steder, hvor hjælpeorganisationerne har genbrugsbutikker, og dels handler de eksisterende af slagsen kun med effekter, der er afleveret i genbrugelig stand.

Jeg tror, der er plads til både kommuner og hjælpeorganisationer, men det er klart, at man i de enkelte kommuner skal finde en fælles forståelse, så de forskellige genbrugsværksteder og -butikker kan eksistere side om side. For mig at se ligger det helt store perspektiv i, at kommunerne skal arbejde med »upcykling«, altså at man reparerer eller omdanner brugte effekter og dermed øger deres værdi.

En mulighed kunne være, at de upcyklede ting først blev sat til salg i den kommunale genbrugsbutik, men hvis det viste sig, at de ikke kunne sælges til den fastsatte pris, kan de efter nogen tid overlades til en af hjælpeorganisationernes genbrugsbutikker.

Peder Meyhoff er bestyrelsesformand for det kommunalt ejede Favrskov Forsyning.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her