Information har i juli og august meget dygtigt afsløret de umenneskelige levevilkår, som førtidspensionsreformen fra 2013 har påført mange borgere – ikke mindst i København.
Der er to politikere, som i særklasse bør huskes for deres omsorgssvigt og kynisme – Mette Frederiksen (S) og Anna Mee Allerslev (R). De bærer et særligt personligt ansvar for at havde ødelagt tilværelsen for så mange mennesker og familier.
Mette Frederiksen foreslog og gennemførte som beskæftigelsesminister den katastrofale reform i 2013. I dygtig spindoktorindpakning blev intentionen bag reformen præsenteret som en hjælp til, at flere – specielt unge under 40 år – kunne blive en del af fællesskabet i arbejdslivet.
Der var ikke et øje tørt, men den reelle dagsorden var en ganske anden. Muligheden for at få førtidspension skulle begrænses til et absolut minimum.
Stort set alle, der ikke er i stand til at arbejde, skal nu trækkes igennem årelange arbejdsprøvninger, aktiveringstilbud og ressourceforløb med et ene formål at undgå at tildele dem den førtidspension, som ethvert fornuftvæsen kan se, er den bedste og eneste mulighed for de pågældende.
Dermed kunne man holde disse forsvarsløse mennesker på en lavere offentlig ydelse i mange år og spare et milliardbeløb, som S, De Radikale og SF brugte til skattelettelser – herunder til sænkning af topskatten. Et billede, som sætter hykleriet i den dagsaktuelle politiske skattedebat i relief.
Kynisme på højeste niveau
Som førtidspensionsreformen er formuleret, kan kommunen tildele en borger førtidspension, hvis det er dokumenteret eller helt åbenlyst, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved deltagelse i arbejdsprøvninger, ressourceforløb, aktiveringer eller andre foranstaltninger – alt sammen afklaret inden for fem år.
En borger skal deltage i sådanne forløb, medmindre det er åbenlyst, at de ikke kan forbedre tilknytningen til arbejdsmarkedet – med andre ord: hvis vedkommende ingen arbejdsevne har, og der ikke er udsigt til, at vedkommende kan få det.
Og her toner Anna Mee Allerslevs ansigt så tydeligt frem. Hun har for borgerne i Københavns Kommune valgt den strengest mulige fortolkning af loven. Kommunen trækker alvorligt syge og invalide mennesker igennem fuldstændigt meningsløse arbejdsprøvninger og ressourceforløb i årevis uden den mindste udsigt til forandring. Formålet er naturligvis at spare kommunen for en masse penge. Det er kynisme på højeste niveau.
Personligt ansvar
Anna Mee Allerslev siger, at »Christiansborg har ansvar for loven« – ja, naturligvis, men hun har til gengæld ansvaret for udmøntningen af loven.
Anna Mee Allerslev siger: »Jeg er en lus mellem to negle« – nej, hun har ansvaret for udmøntningen af loven.
Anna Mee Allerslev siger, at Ankestyrelsen giver Københavns Kommune medhold – ja, Mette Frederiksens forbandede reform kan desværre fortolkes så umenneskeligt, som Anna Mee Allerslev har valgt i København.
Men det er Anna Mee Allerslevs kyniske valg – andre kommuner bliver ikke underkendt, fordi de vælger at tolke reformen meget lempeligere og undlader at trække alvorligt syge borgere igennem årelange udsigtsløse ressourceforløb. Disse kommuner respekterer lægefaglige vurderinger, der fastslår, at et menneske ikke kan arbejde.
I Københavns Kommune har man ansat et korps af folk, der har til opgave at underkende sådanne lægefaglige vurderinger – og det er med Anna Mee Allerslevs fulde accept og anerkendelse.
Sammen med Mette Frederiksen bærer Anna Mee Allerslev et klippetungt personligt ansvar for at have ødelagt tilværelsen for mange, mange mennesker og familier siden 2013. Det er desværre blevet et af Radikale Venstres mest markante fodaftryk i denne valgperiode i Københavns Kommune.
Torben Lund er tidligere sundhedsminister for Socialdemokratiet.
Der er to ting, der ikke er godt i politisk debat.
Det ene er, når en tidligere minister blander sig i debatten.
Det andet er, når en sådan kloger sig ...
T. Lund havde problemer med Helle Thorning-Schmidt, da hun kom til Bruxelles i 1999 og han var partiets topfigur. Men han blev sat på plads af en yngre kvinde, der kunne sit internationale - og det har han vist ikke helt glemt.
Men til indholdet:
Mette Frederiksen var en blændende god beskæftigelsesminister og gennemførte især førtidspensionsreformen med bravour og stærke socialdemokratiske aftryk.
T. Lund glemmer, at det var en S-ledet regering bestående af 3 partier, hvoraf især SF var det mest spændende i nyere dansk, politisk historie. Alene derfor var reformen så social, som tænkes kan - og med det klare sigte, at få hjulpet mennesker i arbejde, som havde svært ved det.
Hvem ønsker at gå på førtidspension som 39-årige?
Hvilke unge ønsker at gå på kontanthjælp som 28-årige?
De skal naturligvis have al den hjælp, de har behov for, så de kan fungere i et aktivt samfund.
At T. Lund så også beskylder S, SF og R for at ville skattelettelser - som jeg kalder skatteomlægninger til fordel for de dårligst stillede - det viser, at han er gået helt agurk.
Måske de to damer skulle tage til Århus, og blandt andet deltage i dette arrangement , og lære lidt om menneskesyn, og arbejdsmarkedet, også lade dem fred, dem som ikke kan https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10213116385400303&id=1114182416
Uanset baggrund har T. lund vel ret til at give sin mening til kende. Det er ikke forbudt at blive klogere.
Når nu alle i klogeåger ved der er sparet penge savner jeg baggrund. Hvis man alene ser på kommunernes/københavn m.f , så er det muligt. Men hvis man nu gad indregne hvad det koster, at indhente utallige lægeattester, private aktører, og ikke mindst en kæmpe belastning i tid og handling for regionerne, så tvivler jeg på, at det i den store kasse (skatteyderne ) er en besparelse. det savner jeg et regnestykke på.
Regeringen både før og nu ser enøjet på problemet.
Nu vil kloge ågerne sikkert påstå, at det kan man ikke give et eksakt svar på, mens de samme folk er rigtig dygtige til at regne fremtiden ud. Hvordan hænger det sammen?
En del socialdemokrater har vist svært ved at se sig selv i deres gamle parti. Tidligere socialminister Bent Rold Andersen tog i sin høje alderdom det skridt at melde sig ind i Enhedslisten.
En erkendelse af politiske fejlskud, af store dimension, som bla førtidspensions - og fleksjob reformerne, kan være et særdeles klogt politisk træk, over for vrede vælgere.
I dag bliver syge medmennesker tvangsbevilget fleksjob ned til 900 sekunder om ugen.
https://www.k10.dk/showthread.php?t=30224
Efter adskillige såkaldte arbejdsprøvninger, udført fra indkøbtehospitalssenge. Med diagnoser som Parkinson og andre progressive diagnoser.
I dag mener den øverste sociale myndighed, Ankestyrelsen gennem udsendte Principafgørelse 108-13, "Gældende" at tvang i den sociale sagsbehandling berettiger stop af sygedagpenge, hvis borgeren er utryg og afviser følgende behandlingstilbud:
ETC, Elektrochok,
tvangsindtagelse af psykofarmaka,
at tabe sig
operation for lumbale diskusprolapser
Som embedsmænd med et pennestrøg har gjort risikofrie.
https://www.k10.dk/showthread.php?t=27836
Principafgørelse 108-13 "Gældende"
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=160588
Udsendt af Ankestyrelsen, som borgernes eneste mulighed for at anke sine modtagne ulovlige afgørelser, som selvsamme myndighed ofte taber ved de civilretslige domstole:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=31037
Ført af fagforeninger og ressourcestærke.
Domme & retspraksis
https://www.k10.dk/showthread.php?t=26515
Så stort TAK til Torben Lund, som i den grad viser sin styrke og påtager sig ansvar, for at rette op på forhold, der i den grad ødelægger mennesker og familier, som de færreste raske forestiller sig.
I håb om, at især Socialdemokratiet vågner op og påtager sig et ansvar for sine patienter/vælgere
Med venlig hilsen
@Hans Jørgen!
Du skyder ved siden af - og afslører, at du lang fra forstår situationens alvor for de mennesker som er ramt af disse reformer.
Det lyder måske ubehageligt at sige, det ved jeg. Men jeg ønsker faktisk for alle tilhængere/forsvarere af de to reformer, at de selv må få helbredsproblemer som kvalificerer dem til mindst fem år på den kontanthjælpslignende ressourceforløbsydelse.
Hans Jørn Storgaard Andersen
Som jeg husker Torben Lund så har han tidligere sagt fra over for socialdemokraternes ledelse, når de gik for langt mod højre.
Hvorfor byggede M Frederiksens ikke førtidspensionsreformen videre op med den tidligere gældende regel med at førtidspensionister kunne få sat pensionen i stå, hvis de fandt en arbejdsgiver der ville ansætte dem eller fandt anden beskæftigelse og herefter havde ret/mulighed til at genoptage førtidspensionen , hvis de ikke længere magtede arbejdet.
Med andre ord førtidspensionisterne har længe haft muligheden for at få en tilknytning til arbejdsmarkedet - de blev ikke sat passigt ud, men de havde trygheden i at de kunne falde tilbage til førtidspensionen , hvis de ikke kunne klare arbejdet.
Jeg forstår ikke at M Frederiksen ikke udbyggede disse regler . Hun kunne også ha' sat krav til arbejdsgiverne. Men nej førtidspensionisterne skulle til den ene arbejdsprøvning efter den anden både med og uden seng. Mener du virkelig at det var en god reform?
I dag sparer Norddjurs Kommune på budgettet ved at stoppe ressourceforløb og bevilge førtidspensioner - det har de gjort 250 gange de sidste to år og ligger nu i top med bevilling af førtidspensioner -sagstallet pr sagsbehandler er faldet fra 90 til de anbefalede 50 og der er frigivet ressourcer på jobcenteret kan gøre det et jobcenter skal matche ufaglærte med lokale virksomheder og opkvalificering - Forandringer e blev fært til dørs af FN dygtig politiker Ulf Harbo Enhedslisten - men Jan Petersen den socialdemokratiske borgmester er stolt ig glad - selv om det gjorde ondt i starten da skandalen rullede - lad os håbe flere kommunale politikere får styr på budgettet - Det vil koste job i ISS og Falck og Quick Care der er storleverandører til kommunernes endeløse tvangsaktivering - men hvad de finder vel noget andet at tage sig til
Ulf Harbo har travlt for tiden med at udbrede Modellen fra Norddjurs der sparer på budgettet ved at stoppe meningsløse ressourceforløb - bevilge førtidspensioner frigøre ressourcer til at matche raske arbejdsløse med lokale virksomheder og samtidig sikre kommunen et bedre skattegrundlag - - tryghed og vækst fremfor frygt og misvækst - Ulf Harbo afslørede i TV2 Lorry at Kø engang er værst og udstillede Anna Mee Allerslev som uansvarlig borgmester - https://www.tv2lorry.dk/artikel/jysk-lokalpolitiker-koebenhavn-er-den-va...
Leo Nygaard
Der er ingen, Der bliver rige I Danmark uden at have haft fordele af Der Danske velfærdssystem! Der er ingen, Der lever I Danmark, som ikke drager fordele af Der Danske velfærdssystem!
Vuggestuer, børnehaver, folkeskole, tilskud til privatskoler og efterskoler, SFO, sport, musikskoler, SSP, klubber, specialskoler, sundhedsplejerske, skoletandlæge, gratis lægehjælp, gratis uddannelse til alle osv osv osv!
Vi er allesammen en del af vores samfund og vi bidrager Alle med hvad vi Kan!
Yder efter evne og nyder efter behov!
Det gælder også de mennesker, I kalder "Svage"!
Mange af dem er blevet nedslidte af mange år med hårdt fysisk arbejde - De har måske passet dine børn eller din gamle faster - indtil ryggen ikke kunne mere!
Andre har fået psykiske men af fx at være udsendte som soldater I krigszoner - for Danmark!
Det er værd at huske, at velfærdssystemet er vores allesammens "sikkerhedsnet" og Der er ingen Der ønsker at havne I det, men det Kan ske for os Alle!
Jeg betaler min Skat uden brok - og jeg vil med glæde betaler mere - hvis jeg synes pengene bliver brugt fornuftigt!
Jeg Kan godt forstå at det Kan være hårdt at måtte undvære en Lamborghini - eller at måtte springe en skiferie over et år, men det Kan måske også være sundt?
Mette Frederiksen var beskæftelsesministeren fra helvede. Hvordan pokker er mishandling af samfundets svageste "bravour og stærke socialdemokratiske aftryk"?
Hans Jørn Storgaard Andersen - Og hvorfor må en tidligere minister ikke blande sig i debatten. Også sådanne har ytringsfrihed som du og jeg. Desuden kan en tidl. minister - ikke alle gør det - tilføre debatten nyttigt ud fra erfaring og indsigt.
Det er vel ikke sådan, at det er fordi Torben Lund angriber sit gamle parti, at så må han ikke blande sig?
Førtids- og fleksjobreformen er politisk makværk. De mange advarende høringssvar blev stort set ignoreret, da loven blev vedtaget, og igennem 5 år har vi kunnet følge de forfærdelige konsekvenser den har haft for udviklingshæmmede, handicappede, psykisk syge, fysisk syge og nedslidte mennesker.
Den har med sine uklare formuleringer gjort det muligt for kommunerne at skævvride før hævdvundne retsprincipper, for at kunne fastholde den syge borger på kontanthjælp i årevis, eller tvangsudskrive ham/hende i 'åbenbart formålsløse' ressourceforløb på ubestemt tid. Retssikkerheden er en by i Rusland, ulovlige afgørelser mere reglen end undtagelsen.
Ingen syge borgere burde være underlagt tvang og torturlignende praksis, såsom 'sengepraktik, at blive kaldt til samtale i Jobcentret når man er i kræftbehandling, at få fejet speciallægeerklæringer af bordet af såkaldte 'lægekonsulenter' man aldrig har mødt, at blive presset til operationer, at tage 'lykkepiller' - som har vist sig at være depressions- og selvmordsfremmende, at få den meningsløse gummidiagnose 'funktionslidelse' der slet ikke er anerkendt, etc, etc.
Over 70 mennesker er døde i ressourceforløb, og mørketallet er større.
Hvis det er 'storslået Socialdemokratisk politik', er der virkelig noget Socialdemokratiet har misforstået!
Eva S
Jeg er da helt enig i din kommentar men måske ikke så meget i "Hvis det er ’storslået Socialdemokratisk politik’, er der virkelig noget Socialdemokratiet har misforstået!"
Jeg tror ikke, Socialdemokratiet har misforstået noget. De vil det her. Passer fint ind deres neoliberale lobhudling og Bjarne Corydon (Don Corydone) og hans konkurrencestat.
Mette Frederiksen og Anna Mee Allerslev har ødelagt livet for hinanden, og fru Frederiksen skal have stjålet en antik symasine, tre flasker rødvin og en komplet årgang af Allers af fru Allerslev, som på sin side skal have saboteret Frederiksens BHer, hendes skridttæller, Pokemon og elektriske tandbørste (med baglænsfunktion og radio), skriver Ekstrabladet.
Trond Meiring, he he he ;-)
Knud C. P.
Nej, jeg er skam godt klar over, at Socialdemokratiet overhovedet ikke har misforstået noget..
Det var egentlig ment sarkastisk, i forhold til det første indlæg her i tråden, hvor Hans Jørn Storgaard Andersen hylder Mette F. og Socialdemokratiet således :
"Mette Frederiksen var en blændende god beskæftigelsesminister og gennemførte især førtidspensionsreformen med bravour og STÆRKE SOCIALDEMOKRATISKE AFTRYK". (Mine caps).
Den analyse er jo mildest talt i modstrid med de barske realiteter. Og der er rigtig mange vælgere, der aldrig vil glemme, hvem der koldt og kynisk gennemførte reformen, netop på grund af de aftryk den har efterladt sig.
Nogle mennesker har bare deres på det tørre og mangler forståelse for de, der ikke har det!
Dorte Sørensen skrev for snart længe siden og stillede nogle spørgsmål, som jeg gerne besvarer.
Som jeg husker Torben Lund så har han tidligere sagt fra over for socialdemokraternes ledelse, når de gik for langt mod højre.
Jeg spekulerer ikke i højre/venstre - men er imod at tidligere ministre blander sig i en aktuel politisker gøren og laden. Lund har ingen indsigt i S-ledelsen eller -gruppens arbejde.
Hvorfor byggede M Frederiksens ikke førtidspensionsreformen videre op med den tidligere gældende regel med at førtidspensionister kunne få sat pensionen i stå ...
Mette F havde ikke hånds- og halsret over alt i den reform, som blev vedtaget af et meget stort flertal. Men jeg husker hende nævne, at der var enormt mange A4-sider i den sag.
Jeg forstår ikke at M Frederiksen ikke udbyggede disse regler . Hun kunne også ha’ sat krav til arbejdsgiverne. Men nej førtidspensionisterne skulle til den ene arbejdsprøvning efter den anden både med og uden seng. Mener du virkelig at det var en god reform?
Som jeg husker det, var det afgørende at give et tilbud, så mennesker kunne komme i arbejde. Det var altafgørende. At processen kan være lang og besværlig, det er ærgerligt - det burde kunne klares hurtigere.
Hun nævnte engang, at især unge burde tage imod de tilbud, der kom - selvom det krævede, at de skulle stå tidligt op om morgenen og måske køre til et praktiksted 5 km fra bopælen. Det har vist noget med pligt og ret at gøre ...
Arne Lund skrev: "Og hvorfor må en tidligere minister ikke blande sig i debatten. Også sådanne har ytringsfrihed som du og jeg. Desuden kan en tidl. minister - ikke alle gør det - tilføre debatten nyttigt ud fra erfaring og indsigt."
Jeg har hørt de gamle S-ministre ret ofte fortælle om nutidens politik på møder og lign., og det er ikke en oplevelse at høre på. De har simpelt hen ikke haft mulighed for at følge med i Folketingsgruppens arbejde - længere er den historie ikke.
Det er vel ikke sådan, at det er fordi Torben Lund angriber sit gamle parti, at så må han ikke blande sig?
Lund meldte sig selv ud af partiet - uden at jeg kender årsagen. Dvs. nu kan en tidl. S-minister gør yderligere skade på partiet, og så finder jeg det rimeligt at give ham modsvar.
Det gælder fsv. alle tidligere ministre - herunder også statsministre. Helle Thorning-Schmidt har ikke udtalt sig herom før nu - om Nyrups evindelige angreb mod DONG-aftalen. Hun går ikke engang i detaljer, men antyder blot, at tidligere S-formænd som Nyrup og Lykketoft ikke var specielt hjælpsomme for hende.
Min vurdering er, at de følte sig overset - fordi de engang havde spillet større roller.
Men tiden går, og igen kan det tænkes, at de heller ikke følger så godt med i aktiv politik.
Det lyder, som Torben Lund har et personligt problem med de to piger. Hvis dette er sådan (hvad jeg bestemt ikke ved med sikkerhed), virker det ufint at smæde pigerne til i en sådan artikel. Omvendt er det godt at få en erfaren partifælles syn på sagen, at få information om sagen fra en, som har arbejdet med politik indefra. Så artiklen er vel både godt og skidt?
"Hvem ønsker at gå på førtidspension som 39-årige?"
Dem som er så syge at de hverken kan sidde eller ligge uden store smerter, de vil gerne have førtidspension som 18-årige, fremfor at lide i pinefulde 22 år. Ofte vil de gøre selvmord inden.