Klumme

Jo, Mette Frederiksen, der er faktisk fedt i London

’Der er da ikke fedt i London,’ påstod Socialdemokratiets Mette Frederiksen i sin tale til partisoldaterne i weekenden, hvor hun brugte det multikulturelle London som et skræmmeeksempel på det samfund, hun ikke ønsker sig. Det er et dårligt eksempel, for byen er indbegrebet af tolerance og ordentlighed
Ifølge Mette Frederiksen hænger londonere – som disse, der krydser en gade i bydelen Shoreditch – ikke sammen.

Ifølge Mette Frederiksen hænger londonere – som disse, der krydser en gade i bydelen Shoreditch – ikke sammen.

Mark Henley

19. september 2017

LONDON – Som regel er det de samme tre ting – vejret undtaget – folk brokker sig over i London. Byen er: 1) for dyr, særligt boligmarkedet, 2) for stor, det tager for lang tid at rejse til og fra arbejde og venner, og 3) transportsystemet slår for ofte fejl.

Hvad jeg derimod sjældent hører Londons indbyggere klage over, er, at der er for mange fremmede, og at dette har skabt en by, »hvor mennesker ikke hænger sammen«, som Socialdemokratiets forkvinde Mette Frederiksen påstod i sin tale på weekendens kongres.

Frederiksen vil bruge det ufede London som et skræmmebillede: Så galt kan det gå, hvis ikke vi sørger for at have en stram udlændingepolitik. I London bor vi indvandrere nemlig i parallelsamfund med vores »egne normer, regler, mad, sædvaner«; vi »går ikke i skole sammen«, og vi kender ikke hinanden, siger hun.

Desværre for hende er det – ud over at være forkert – også et rigtig dårligt eksempel. Mest fordi hovedparten af os, der bor i London, elsker byen og synes, den er overordentlig fed netop på grund af dens multikulturelle og tolerante karakter.

Nu er jeg selvfølgelig selv immigrant, kunne man indvende, men jeg vil vove at påstå, at mine britiske medborgere bor her af nogenlunde samme grund.

I sidste års EU-afstemning stemte hele 28 af Londons 33 bydele Remain – topscoreren Lambeth med 79 procent – hvilket er svært at tolke anderledes end som en klar afvisning af den indadvendte, fremmedfjendske tone, der prægede debatten.

Det er denne vished om, at byens britiske befolkning ønsker og værdsætter os, som har fået mange af os EU-migranter til at blive på trods af Brexit.

Mette Frederiksen advarer altså danskerne imod at skabe et samfund som London, hvor immigranter er værdsatte og ønskede, som bl.a. borgmester Sadiq Khan har gentaget igen og igen.

Ikke parallelsamfund

Som Brexit-afstemningen viser – også London-resultatet – så er verden naturligvis ikke sort-hvid. Ikke alle i London synes, immigration er et gode.

Mette Frederiksen har ret i, at byen til en vis grad er opdelt – særligt bor de ultrarige adskilt fra middelklassen og den fattigste del af befolkningen i en ghetto i midten af byen.

Der er også koncentrationer af befolkningsgrupper i forskellige dele af London. I min del af London er der for eksempel et stort polsk samfund. I Ealing, lidt længere mod vest, er det indiske samfund forholdsvis stort. Og der er de fattigere områder i Østlondon, hvor nye immigranter traditionelt har søgt til, fordi det er billigt.

På trods af dette er det kategorisk forkert at tegne et billede af, at der er skarpe grænser mellem de forskellige etniske grupper; at pakistanere lever isoleret fra somaliere, der lever isoleret fra briterne.

I mine døtres folkeskole er der over 30 nationaliteter, der dog er forenet ved, at de alle på nær ganske få også er britiske statsborgere.

Børnenes forskellige nationaliteter bliver i høj grad udnyttet i undervisningen og fejret på skolen gennem ’international nights’ med mad, musik og klædedragter fra mange dele af verden, ligesom både jul, ramadan og diwali bliver fejret. Det betyder ikke, at muslimske piger ikke ofte søger sammen med andre muslimske piger, mens middelklassebørnene ofte finder hinanden. Men børnene nærer tydeligvis en fundamental respekt for hinanden og deres forskelligheder.

Jeg er stolt og imponeret over, hvor meget mine børn på 9 og 11 år ved om andre religioner, kulturer, sprog, kulinariske traditioner og så videre. Længe var de desuden fuldstændig farveblinde – de tænkte ikke over, at én klassekammerat var sort, en anden hvid og en tredje brun. Først i de seneste år, hvor de er blevet gamle nok til at lytte til de voksnes politiske debat, er det gået op for dem, at der er nogen, for hvem hudfarve og religion er et problem. Som regel ryster de uforstående på hovedet.

Jeg vil vove at påstå, at det blandt andet er deres London-opvækst, hvor de er i daglig kontakt med børn fra andre kulturer, der har fostret denne indbyggede tolerance.

Det er da fedt!

Mette Rodgers er Informations London-korrespondent. Klummen er udtryk for skribentens holdning

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Niels Duus Nielsen
  • Colin Bradley
  • Flemming Berger
  • Eva Schwanenflügel
  • Anders Sørensen
  • Ervin Lazar
  • Michael Friis
  • Alvin Jensen
  • Tommy Andreasen
  • Olaf Tehrani
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Jørn Vilvig
  • Robert Ørsted-Jensen
  • Jan Damskier
  • Holger Madsen
  • Erik Karlsen
  • Hans Larsen
  • Henrik Brøndum
  • Arne Albatros Olsen
  • Steffen Gliese
  • Fouad Fartous
  • Grethe Preisler
  • Bo Stefan Nielsen
  • ingemaje lange
  • Katrine Damm
  • Heidi Larsen
Niels Duus Nielsen, Colin Bradley, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Anders Sørensen, Ervin Lazar, Michael Friis, Alvin Jensen, Tommy Andreasen, Olaf Tehrani, Bjarne Bisgaard Jensen, Jørn Vilvig, Robert Ørsted-Jensen, Jan Damskier, Holger Madsen, Erik Karlsen, Hans Larsen, Henrik Brøndum, Arne Albatros Olsen, Steffen Gliese, Fouad Fartous, Grethe Preisler, Bo Stefan Nielsen, ingemaje lange, Katrine Damm og Heidi Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bo Stefan Nielsen

Tak, Mette Rodgers!

Og enig, London er - på trods af den enorme økonomiske ulighed - i dén grad en fed by. Om Mette Frederiksen beklageligvis er ignorant hvad angår den by, hun har valgt at trække frem som eksempel, eller om kommentaren mon er resultat af en doven taleforfatters research på The Sun og Den Korte Avis, er svært at vide. Men det er godt nok ikke nogen anbefaling af hende som alternativ til den siddende racistiske regering, at hun så eklatant går fejl af det forbilledligt multikulturelle samfund, millionbyen London nu engang er.

En studietur er stærkt anbefalet :)

Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Jørgen Lerche Nielsen, Johnny Winther Ronnenberg, Alvin Jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Thomas Christensen, Steffen Gliese, Michael Friis, Ryan Klitholm og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Og så er der jo også lige den detalje, at der bor og lever godt og vel halvanden gang så mange mennesker i metropolen London alene som i hele kongeriget Danmark tilsammen. Og borgerne i London for flertallets vedkommende behersker det samme sprog til lidt mere end husbehov, som resten af UK's befolkning betjener sig af, uanset hvor i verden deres forældre og bedsteforældre så ellers er født og har trådt deres børnesko .... ;o)

Jørn Andersen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Johnny Winther Ronnenberg, Vibeke Hansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Steffen Gliese, Michael Friis og Ryan Klitholm anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Hvor provinsielt og pinligt kan det snart blive! Jeg har selv boet og arbejdet i London og i New York for mange år siden, og attraktionen ved disse byer var for mig netop, at der mødte jeg hele verden.

Eva Schwanenflügel, Jørgen Lerche Nielsen, Ervin Lazar, Olav Bo Hessellund, Jens Winther, Alvin Jensen, Olaf Tehrani, Steffen Gliese, Michael Friis, Ryan Klitholm og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar

en plat udtalelse fra Frederiksens side.
Men nu er hun jo nok Ikke specielt interesseret i at sige noget positivt om noget multikulturelt, slet ikke når samarbejdet med DF tages i betragtning.

Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar
Thomas Rasmussen

Mette Frederiksen er for længst holdt op med at have hjerte med i noget af det hun mener. Hun siger, hvad der er opportunt i øjeblikket. Inden længe hører vi hende nok rose London til skyerne i en anden sammenhæng. Måske demokrat, men desværre ikke social.

Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, Steffen Gliese, Jan Damskier og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar

Mette Rodgers springer trods alt let og elegant hen over den ubestridelige kendsgerning, at London med sine 10 millioner borgere i sandhed også har fået voldsomme problemer gennem årene med de talrige multikulturelle samfund, når vi taler om hård kriminalitet og muslimske parallelsamfund med omfattende social kontrol, og hvor mennesker lever med de islamiske sharialove, og hvor man overhovedet ikke respekterer demokratiet som politisk styreform med ens lovgivning for alle, men tværtimod foragter demokratiet med hver fiber i kroppen.

Den ene rapport efter den anden i forskellige anerkendte internationale tænketanke fortæller løbende om et London, hvor politiet længe har erklæret adskillige muslimske parallelsamfund som ”no go-zoner”, hvor de er ude af stand til at opretholde lov og orden i henhold til Storbritanniens demokratisk vedtagne love, der naturligvis bør være ens for alle, uanset etnisk, kulturel og religiøs baggrund.

Ja, det er da fedt, at Mette Rodgers` børn er i kontakt med børn fra andre kulturer, at netop dèt har opfostret en indbygget tolerance hos hendes unger, men hun får det til at lyde som om, at etniske danske børn kunne lære en masse af hendes, når vi taler om begreber som mangfoldighed og tolerance samt respekt, skønt danske børn er noget af det mest tolerante over for børn af anden etnisk herkomst.

Imidlertid skal begreber som mangfoldighed og tolerance samt respekt jo helst fungere begge veje, og det er under ingen omstændigheder tilfældet i adskillige af de opbyggede muslimske parallelsamfund, hverken i Storbritannien eller andre europæiske lande som blandt andet Danmark, hvor man ikke tolererer ikke-muslimer fra de etniske majoritetsbefolkninger i sin nærhed, og hvor respekten for begreber som ligestilling og ytringsfrihed samt de øvrige borgerrettigheder overhovedet ikke eksisterer.

Mon ikke det er hvad Mette Frederiksen fra Socialdemokratiet mener?

Christel Larsen, Henrik Andersen, Jørn Andersen, Charlotte Svensgaard, Per Torbensen, Mette Poulsen, Bjarne Frederiksen, Kim Houmøller, Morten Clausen, Henrik Hansen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

Jeg er også Londoner og stolt af det, og er enig i at Mette Frederiksen har begået en brøler.

Men hvorfor virker mange ting så bedre? For det første kommer der jo folk fra de varme lande med penge på lommen til London, de kunne naturligvis ikke drømme om at sætte deres ben i København, og de gider jo heller ikke udsættes for racisme, ej heller overfor deres unger i skolen.

For det andet skal man altså arbejde for at tjene til føden. Der er også socialhjælp etc. men det er sgu ingen fest, derfor giver de fleste den en skalle.

For det tredie er det London, havnebyen der ligesom havnebyerne København og Amsterdam er mere vandt til folk fra andre lande igennem generationer, end mere landfaste "essex-people", sønderjyder og bønder i Gelderland.

Karsten Aaen, Johnny Winther Ronnenberg, Jens Winther, Robert Ørsted-Jensen, Steffen Gliese og Michael Friis anbefalede denne kommentar
Henrik L Nielsen

Jeg har de sidste parmåneder boet en times tid fra London. Og jeg har boet i UK de sidste mange år. Og jo, London er ret fed!

Lad os håbe Mette Rodgers vender tilbage med flere spændende artikler om det multikulturelle ... Hvad man end mener om det, bliver vi/ man nok nødt til at indse, at det er sådan udviklingen vil blive..

Flemming Berger, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Hvad fanden er det for en by der i 2017 lader 90 mennesker indebrænde af sparehensyn midt i Londons rigmandskvarter. FED BY.

Anne Mette Jørgensen, Charlotte Svensgaard, Per Torbensen, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Bjarne Frederiksen, Bo Stefan Nielsen, Kim Houmøller og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Henrik L Nielsen

Torben K L Jensen

Det var ikke byen der tillod det. Det er muligt der kan placeres et politisk ansvar, men det er mere sandsynligt at det var firmaerne bag renoveringen det har begået fejl.

Uanset hvor tragisk ulykken var, så er det jo ikke byens skyld men højest tænkeligt nogle få menneskers grådighed vi skal pege fingre af.

Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Peter Andersen og Michael Friis anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Henrik - du vrøvler eller forstår du ikke hvad jeg siger? Det er på det nærmeste tragikomisk at den store ulighed i London viser sig på den groteske måde. Og det har i allerhøjeste grad noget med Boris Johnson,administrationen og London at gøre. Og lad dog være med at undskylde en grov forbrydelse - det klæder ingen.

Karsten Aaen, Per Torbensen, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Kim Houmøller, Henrik Leffers, Steffen Gliese og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

@Torben K L Jensen

Grenfeld Tower var en frygtelig ulykke, men brandsikkerheden i United Kingdom eller i London, er ikke værre end i resten af Europa, herunder Danmark. Undersøgelsesdommeren er lige gået i gang, skal han ikke have lov til at placere ansvaret og så kan vi amatører kommentere bagefter?

Eva Schwanenflügel, Johnny Winther Ronnenberg, Karin Hansen, Jens Winther, Bjarne Bisgaard Jensen og Michael Friis anbefalede denne kommentar

Men meget er jo allerede kendt, Henrik Brøndum: at det var en beklædning af bygningen, der var anbragt for at forskønne den pga. klager fra de omliggende rigmandskvarterer, der gav den fatale skorstenseffekt, som ville have været undgået med et ganske lidt dyrere brandsikret materiale, at de var udsatte installationer af sikkerhedsudstyr, der gjorde branden ukontrollabel, at det var det konservative bystyres konkrete forringelser af sikkerheden, der overhovedet gjorde branden mulig.
Lad os håbe, at den bliver husket, og at folk stemmer med fornuften næste gang.

Karsten Aaen, Anne Mette Jørgensen, Eva Schwanenflügel, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Bjørn Pedersen, Henrik Leffers, Torben K L Jensen, Kim Houmøller og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Christian Lucas

Hvad er det for noget provisielt pis? Der ER fedt i London og restauranterne er bedre og billigere. Især det indiske. Hvis Socialdemokraterne vil være strammere på udlændinge området så sig dog det i stedet for at trække bukserne ned og skide på en af verdens elskede multikulturelle byer. Hvor er det lavt...

Karsten Aaen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese og Jens Winther anbefalede denne kommentar
Christian Lucas

Jeg boede i Harrow, mange indere og tamilere. Fedt sted. Mette, det er så skuffende det der.

Fortsæt da bare med at rose det multikulturelle himmerige. Fortsætter det også her, ender det med Pernille Vermund som statsminister, eller en anden med endnu mere rabiate synspunkter.
I London overvejer man hver dag hvilken vej man tager på arbejde. Det samme gør nogle sågar i København. Det endte med Brexit. Gad vide om det samme ikke kommer til at ske her?
Vi ser verden forskelligt, da vore levevilkår er meget ulige!

Henrik Andersen, Anne Mette Jørgensen, Per Torbensen, Thora Hvidtfeldt Rasmussen og Bjarne Frederiksen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Jo London er fed, men den er også et billede på uligheden i samfundet. Det er altid sjovest at kunne benytte de multikulturelle muligheder i verdensbyen og glemme optøjer og fattigdommen.

Anne Mette Jørgensen, Eva Schwanenflügel, Per Torbensen, Torben K L Jensen, Thora Hvidtfeldt Rasmussen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Bo Stefan Nielsen

Torben K L Jensen

Ja det var en forfærdelig forbrydelse at blæse på brandsikkerheden og underklassen. Den forbrydelse har efterladt såvel Boris Johnsons administration som en hel række andre aktører - ikke mindst den grådige udlejer - med blod på hænderne. Den slags er hverken en naturkatastrofe ude af menneskelige hænder eller et uforudseeligt uheld - det er klassekamp fra oven, blot og bart. Præcis som det da også var, da bystyret op til og under OL i 2012 behandlede almindelige arbejdere og fattige - især etniske minoriteter - som skidt, der bare skulle fejes ud af byen. Da jeg var hos nogle venner i Bow i det socioøkonomisk fattige, men menneskeligt rige og mangfoldige East London, var der placeret jord-til-luft-missilramper på tagene af boligblokkene, almindelige mennesker blev chikaneret, uvilkårligt anholdt og overvåget ud i det latterlige af de knap 50.000 sikkerhedsfolk og 13.500 soldater, der var sat ind i byen - især hvis du var mørk i huden. Gaderne og tube-stationerne blev 'cleaned up' for ludere, narkomaner, romaer og hjemløse, og hele boligblokke blev tømt for fattige og magtesløse beboere, der blev deporteret til det værste slum flere hundrede kilometer fra det glamourøse korporative glimmer. På venstrefløjen var man klare i spyttet og protesterede vildt mod hvad der meget korrekt blev kaldt brutal lyn-gentrificering og 'accumulation by dispossession' ('tilvækst gennem fordrivelse') - eller helt kort: tvangsfordrivelse med profit for øje.

Derfor tillader jeg mig også at understrege, hvad jeg skrev i mit indlæg i toppen af tråden: at London er en fed by TIL TRODS FOR(!) den brutale ulighed. En ulighed der helt rigtigt blev sat i gruopvækkende relief i Grenfell Tower i juni. En ulighed, Jeremy Corbyn spiddede ved en mindebegivenhed ved ulykkesstedet i dagene efter, da han tørt bemærkede, at det da kunne undre, at der endnu ikke var sørget for genhusning af samtlige overlevende beboere, når der dagligt spenderes tusinder af pund på at installere forretningsmænd og andre, hvis fly aflyses eller er forsinkede, på byens mange hoteller.

Hvad der blandt andet gør London til en fed (ja, bevidst ordvalg som modsvar til Mette F) by, er jo for pokker dens verdensberømte multikultur og forbilledlige tolerance og social og antiracistisk solidaritet og civilsamfundsmæssig mobilisering i ude blandt helt almindelige londonere af alle farver og baggrunde. Der er masser at holde af ved London, selvom det også er en millionby med problemer. Og derfor er Mette Frederiksens udtalelse så pinlig.

Niels Duus Nielsen, Katrine Damm, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Johnny Winther Ronnenberg, Olav Bo Hessellund, Torben K L Jensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Bo Stefan Nielsen

Men Mette Frederiksen kunne jo også bare sige, at "der er jo ikke fedt i" det ærkesocialdemokratiske København, som også har en ret stor andel indvandrere og muslimer. Hvis hun altså ikke var endnu en populist, der foretrækker at skræmme med eksempler ude fra og dyrke "danskhed" religiøst.

Torben K L Jensen

For lige at afslutte fra min side. Jeg var på studietur med Teknisk Skole Kolding i London og omegn midt under Thatcher-regimet hærgen i 80´erne og jeg oplevede mismodet,opgivelsen på flere pubs dengang der endnu fandtes arbejderkvarterer i byen - altså lige efter Mrs. Thatcher´s krig mod fagforeningerne og indførelsen af den neo-liberale agenda og oplevelsen af mismodet har nok gjort gjort mig mig vred, mega-vred og den har jeg aldrig opgivet. Sorry folks - den oplevelse glemmer jeg aldrig.

Anne Mette Jørgensen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Bo Stefan Nielsen, Trond Meiring, Per Torbensen og John S. Hansen anbefalede denne kommentar

Brexit symboliserer et oprør imod den måde politik bliver ført på. Både venstre- og højrefløj oparbejdede før Brexit for meget vrede og frustration over ikke at have nogen indflydelse på den førte politik overhovedet. Hvordan kan man, hvis man er magtesløs, agere konstruktivt for at svare på disse følelser?

Venstrefløjens oprør handlede om uligheden som i UK er stigende, generation efter generation er fastlåst uden mulighed for forbedringer på det sociale område. Den ringe sociale mobilitet samt det dårlige sociale sikkerhedsnet, har skabt et ekstremt grimt samfund; hvis forældrene er fattige, bliver du også fattig.

Dette ligner et fastlåst klasse system som er forudbestemt ved fødslen, eller rettere et usynligt men cementeret kastesystem. Dette opretholdes af visse magtfulde faktorer, i særdeleshed fordi de rige arver deres rigdom, og pga. at penge avler penge. "Særligt bor de ultrarige adskilt fra middelklassen og den fattigste del af befolkningen i en ghetto i midten af byen".

Højrefløjens oprør førte til en populistisk mobilisering, som er meget destruktiv for landet, med angreb på andre befolkningsgrupper. Specielt går det ud over svagere grupper af samfundet, men ikke ud over de rige eller magtfulde.

Paradoksalt nok ser vi at netop de konservative endte med at vinde det næste valg efter Brexit, og situationen i UK er forværret. De forskellige befolkningsgrupper er nu yderligere marginaliserede, hvilket har været planen hele tiden. Magten kan kun bibeholdes hvis de forskellige befolkningsgrupper ikke samarbejder, men hvis man tværtimod kan få dem til at frygte og hade hinanden.

Mette Frederiksen isolerer sig fra de partier yderst på venstrefløjen som normalt er Socialdemokraternes parlamentariske grundlag, dette forhindrer hende fra nogensinde at blive statsminister, medmindre planen er en S DF V regering. Hvis det sidste er tilfældet, følger Danmark i det selvdestruktive Uk spor med yderligere ulighed, Socialdemokratiet deles i to dele, og vi ryger ud af EU.

Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel, Torben K L Jensen, Johnny Winther Ronnenberg, Trond Meiring og Bo Stefan Nielsen anbefalede denne kommentar

@Henrik Brøndum - Det er direkte usandt at brandsikkerheden i Danmark er lige så ringe som i England. Det vil være strengt forbudt at isolere beboelsesejendomme i D.K. med plastic af denne billige type. Dette materiale bliver kun brugt til isolering af frysehuse. Desuden var brandsikkerheden så ringe med uisolerede gasrør, at det er en skandale. En borgmester der er så inkompetent, bør naturligvis væltes/gå af. Men det er vel bare London i en nøddeskal?

Per Torbensen, Henrik Andersen, Anne Mette Jørgensen, Steffen Gliese og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

@Kim Houmøller og ulrik mortensen

Der er altid forskelle hvis man ser på et isoleret område. Hvis man ser på hvor mange der omkommer i ildebrande om året i forhold til befolkningstallet er UK ikke dårligere end DK.

Dermed ikke sagt, at ulykken ikke bør have konsekvenser, men jeg vil høre hvad undersøgelsesdommeren finder ud af og hvilke konsekvenser det får, før jeg har flere meninger.

Der er andre langt mere alvorlige ulemper for de dårligst stillede af det mere ulige UK samfund. Eksempelvis at det er tilladt at bo i kælderen, dårligere ernæring, lange arbejdsdage etc. - men det er selvfølgelig ikke så spektakulært og pressevenligt.

Karsten Aaen, Niels Duus Nielsen, Anne Mette Jørgensen, Johnny Winther Ronnenberg, Flemming Berger og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Hvis man nu tager det helt til spidsen (kunne) man med hendes udtalelser og Sass-Larsen ideer med DSB se som en anerkendelse af Jeremy Corbyn´s succes med Labours opgør med Tony Blair og New Labour. Altså en bevidst afvisning af Helle Thorning-Schmidt og Bjarne Corydon´s politik. I sidste ende en afvisning af det radikale venstre som deltager i en regering. Hun kunne så vælge SF som en regeringspartner der har prøvet det på den hårde måde.

London er en klynge af landsbyer. Det er ikke noget nyt. London er etnisk blandet - de fleste steder uden problemer. Det store problem er de mega-rige absentee owners.

Ole Brockdorff du dementerer stort set alt hvad Mette Rodgers fortæller os. Hvad er din baggrund for at kunne det? Bor du også i London?

Torben K L Jensen - nu handler denne artikel jo slet ikke om Grenfeld tragedien, men om at problemerne forbundet med indvandring kan bliver taklet fornuftigt og når ikke nødvendigvis overhovedet op i lejren antydet af Frederiksens ubegavet retorik og det skinger hysteri af hendes nye DF venner. Der er himmelråbende ulighed og desperat fattigdom i London. Jeg tror ikke Mette Rodgers er blinde overfor det. Disse problemer skyldes en kynisk neoliberale politik der plager landet og har gjort det siden Thatchers tid. Denne politik resulterer bl. a. i meget dårlig kvalitets boligbyggerier til dem der ikke tæller for noget. Men det var bare ikke det artiklen handler om

Steffen Gliese, Ebbe Overbye, Bo Stefan Nielsen, Niels Duus Nielsen og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar
Henrik Andersen

Nu er vi mange der holder af gamle København som den er, både indbyggermæssigt og arkitektonisk. Alle storbyer/hovedstæder behøver ikke at udvikle sig til multikulturelle metropoler
hvor byens egen oprindelige charme drukner i en mangfoldighed der slår over i brogede.

Chokerende så mange der forsvarer et samfund, der tillader mordbrand på sagesløse. Der er INGEN tilsyn i dette vidunderlige samfund, der er så ulige, at det er at sammenligne med Indien og deres kaster!

Kim Houmøller - hvad har de to ting med hinanden at gøre? Som briter er jeg den først til at bebrejde og begræde den forfærdelige neoliberale decimering af mit land, som jeg nu også kan se ligeledes er i fuld sving i DK, og ingen tvivl om at byggesjusk og farligere livsvilkår for dem der ikke har råd til at sikre sig ordentlige boliger ville være typiske konsekvenser af den type af udvikling (afvikling). Men at kalde Grenfeld for mordbrand er forrykt. Og det er overhovedet ikke hvad artiklen handler om. Trods alt har London formået at skabe en interkulturelle harmoni som demonstrerer at Frederiksens ævl om de massive problemer indvandring fører med sig er et spøgelse hun efterhånden ser idet hun ligger for meget i seng med tumperne fra DF.

Steffen Gliese, Henrik Brøndum, Johnny Winther Ronnenberg og Bo Stefan Nielsen anbefalede denne kommentar

@Colin Bradley - i mine øjne er det en gemen mordbrand, når man benytter stærkt brandbare materialer i en bygning. Kun spørgsmål om tid før en katastrofe indtræffer. Kan godt forstå du bliver stødt, når dit fædreland i den grad bliver hængt ud. Men det er helt fortjent!

Bjørn Pedersen

Jeg forstår ikke begejstringen for indvandrings-multikulturalisme a lá den amerikanske, australske, etc. For mig at se, er der udelukkende én grund til at vi er begyndt at omfavne dette koncept som værende et moralsk imperativ:

At der er nogle i Europa, der gerne vil kopiere amerikansk kultur. En underbevidst accept af at magt er lig ret. USA er magtfuldt, ergo må dets kultur, værdier og institutioner være værd at kopiere. Det er en ældgammel tendens. At dem på et ringere magt-niveau kopierer dem på et højere. Det gjorde man da Frankrig var en stormagt, da Storbritannien var det, det gjorde romernes naboer i oldtiden, osv.

I dag kopierer danske liberalister og konservative ideer om minimalstaten fra den amerikanske højrefløj, og kulturradikale og progressive danskere kopierer racialisering af kultur og klasse, der kendetegner den moderne amerikanske venstrefløj samt at ideen om et indvandringsmultikulturelt samfund, er lig med "fremskridt". Amerika som epicentret for fremskridt.

Henrik Brøndum

@Bjørn Pedersen

Da jeg var ganske ung var det almindeligt med udtryk som "finner har let til kniven", "risgnaskere", "nu kniber det for de små jødedrenge", "halenegere", "det sydlandske temperament" .... etc. Jeg tror deres eksistens beroede på nogen ængstelighed ved det fremmede. Som Londoner oplever du i vidt omfang lige meget skidt og kanel, fra mange forskellige racer og nationale baggrunde, måske har denne slags oplevelser været med til at gøre disse skældsord mindre fremherskende?

Selvfølgelig er der problemer med nogen, men det er lidt sværere at skråle med på "og gotens hjelm og hjerne brast ...." når du har købt et udmærket jakkesæt af ham.

Dermed ikke være sagt at alt er tilladt. I London taler vi engelsk (med mig som en undtagelse, der driller med at tale tysk eller fransk når de indfødte driller mig med en stave- eller udtalefejl), vi står i kø til bussen (ja danskere, det gør man) og vi siger "sorry" selvom vi ikke mener det. The square mile har fundet ud af at deres Bowlerhatte var lidt for aparte, så mon ikke burkakvinderne snart følger trop?

Colin Bradley, Steffen Gliese, Niels Duus Nielsen og Johnny Winther Ronnenberg anbefalede denne kommentar
Johnny Winther Ronnenberg

Henrik Brøndum

Af en led kapitalistisk lejesvend er du den "mindst ringe" for i det mindste almindelige mennesker ;-)

Jeg ved ikke hvorfor jeg liker dig, men der er nok en grund et eller andet sted ;-)

"Keep on trucking".

Steffen Gliese, Henrik Brøndum og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

@Henrik Brøndum
Jeg voksede op i Maribo på Lolland i midt til slut halvfemserne og indtil '02. Der var et par, bogstavelig talt, tyrkiske familier, men det var også omfanget af det ikke-dansk-etniske befolkningssammensætning. Og sjovt nok var det alligevel ikke velanset at ytre de fraser, der åbenbart var almindelige hvor du kommer fra, og det var da slet ikke accepteret at være racist. Så hvis du skulle have den tanke at man kun kan være kulturelt tolerant, eller endda kultur-relativist, hvis man er en metropolitansk kosmopolit, vil jeg påpege at du tager grueligt fejl.

Hvis jeg vil lære hvordan det er for en basker at være baskisk, en tibetaner at være tibetansk eller en Marokkaner at være marrokansk, så er det bedst indblik jeg kan få at hans kulturelle virkelighed, den geografiske virkelighed hvor hans egen kultur er den der dominerer, hvor den har hjemme. Ikke den hvor han blot er en indvandret minoritet. Ellers er det jeg lærer, jo blot hvordan det er være hans minoritet i min kultur, i den kultur han ønsker at blive en del af. Hvad er fint nok, hvis han vil være en del af min stamme. Ellers foretrækker jeg - for så vidt muligt - at lærer ham at kende i en virkelighed hvor han er majoriten, hvor han har magten, hvor han ikke skal indordne sig de værdier og love, jeg lever under.

Og så lige hvad de "mange forskellige racer" i London, angår: Medmindre du har neanderthalere og indonesiske hobitter til naboer, så vil det ikke være andre racer i London du oplever skidt og kanel fra. Den slags eksisterer ikke. Der findes kun kulturer og personligheder. At tro på menneskeracer er at acceptere racisme.

Bjørn Pedersen

Ih, hvor ville det være rart om man kunne få en countdown på bare to minutters til at rette ens stave og grammatikfejl... Håber det alligevel er læsbart.

Henrik Brøndum

@Bjørn Pedersen

God pointe, med at opleve kulturen der hvor den kommer fra. For at glæde de kommentatorer der godt kan lide at høre om småborgervaner, kan jeg oplyse at jeg også foretrækker at køre i åben Ford Mustang på Ocean Drive i Miami Beach, og helt sikkert kommer til at gære det igen når de har fået ryddet op efter Irma. Men sådan en metalkasse er bare til besvær i London, så jeg er enig. Jeg synes ikke, jeg skriver at andre kulturer KUN kan opleves i cosmopoler, hvis det kan læses sådan beklager jeg.

Du har også ret i, at jeg er racist eller ond om du vil. Det tror jeg vi alle er, og er for gang skyld enig med Sørine Gottfredsen om at tidsånden næsten har fået os til at glemme det. Jeg har dog et stort personligt ansvar for at bekæmpe min egen racisme, og håber jeg kan bidrage lidt til at andre også tøjler deres. At gå så vidt som til at hævde, at et ord eller et begreb ikke eksisterer, synes jeg dog er en farlig vinkel. Betyder det også der ikke er noget der hedder "black is beautiful" ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_is_beautiful

Jeg er meget uenig, og fra mit eget liv (som det er så populært at referere til i tidens debat) kan jeg oplyse, at jeg i starten af dette årtusinde mødte en kvinde i London der var langt mere intelligent end mig selv, og havde en så vidunderlig personlighed, at jeg bare var nødt til at gifte mig med hende. Den dag i dag er jeg så bare nødt til at leve med den kendsgerning, at hun er blændende smuk - herunder sort med rødder i "Sub-saharan Africa", som der lægges stor vægt på i familien. (Alt det der med Marroko, Egypten etc. som Afrika er en fordrejning af det "rigtige" Afrika). Når jeg er på familiebesøg i troperne, er det specielt lidt ude på landet, den største fornøjelse for ungerne at råbe: "Hello musumbu" , hvilket direkte oversat betyder: "Hej hvide!" Du får altså svært ved at overbevise mig om at racer ikke eksisterer, at vi ligesom ungerne ude på landet, måske har en tendens til at tillægge dem for stor betydning kan være, og der er det igen, at jeg mener at bl.a. cosmopolen London gør sit til at skrue ned for betydningen af vores medfødte forskelligheder, især dem på ydersiden.

Johnny Winther Ronnenberg og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

@Henrik Brøndum
En forestilling om race, i Vesten især, eksisterer skam. Det benægter jeg ikke. Det gør ideen om at jøder kontrollerer verden også, såvel som at der er folk der tror på at jorden er flad, at amerikanerne forfalskede månelandingen, og at franskmænd er "surrender monkeys". Eller at alle nyheder, der tegner en mindre flatterende portræt af den nuværende amerikanske præsident er "fake news".

Ideen om at mennesker kan inddeles i racer er en europæisk ide fra d. 18. århundrede, så at påstå at vi "alle" skulle være racister er forfejlet. Vi kan alle have en tendens til en frygt for det fremmede, ja, men ideen om at vores forskelle retfærdiggøre prædikatet "race", som om vi var forskellige hunde eller kvæg, dét er en beviseligt farlig vinkel, der har ført til race-baseret slaveri, industrialiseret folkemord og "White Man's Burden" kolonial-imperialistisk tænkning.

Det du beskriver om dit besøg i Afrika, er ikke et bevis på at der findes racer. At vi har små forskelle i hudfarve, kraniestruktur og øjenlågsform er ikke nok til at tale om at mennesket kan inddeles i forskellige racer. Hudfarve er hudfarve, ikke race. En sort labrador bliver jo heller ikke til en anden hunderace end en gul labrador på basis af farven på dens pels. Så ja, naturligvis er der noget der hedder black is beautiful, og jeg kan i det aalborgske bybillede jævnligt se at der er noget om snakken, men sort er ikke race. Det er bare farven på pelsen.

Når din svigerfamilie råber "musumbu" til dig, tiltaler de dig ved din hudfarve. Din kone er ikke et menneske af en anden race, hun er et menneske punktum, bare med en anden hudfarve og så åbenbart også en afrikansk kultur. Det gør hende ikke til et andet "slags" menneske, det gør hende blot til et menneske med en anden kultur og hudfarve end din egen.

Du er ikke racist. Du tror du er fordi du tror at fysiske forskelle mennesker i mellem, kan/bør kaldes "race" forskelle, og fordi du - som alle andre - har fordomme om fremmede mennesker i et eller andet omfang. At være racist er ikke blot at tro på racer, selvom det naturligvis er fundamentet, det er også at tro på at ens egen race er i toppen af race-hierakiet. Medmindre du ser ned på din egen kone, tvivler jeg altså på at du skulle være racist.

Medfødte ydre forskelligheder formindskes ved hjælp af et fælleskulturelt samlingsgrundlag. Er man accepteret som en del af stammen af de andre stammemedlemmer, og føler man solidaritet med sin nye stamme, og ønsker man at indordne sig de normer og værdier der kendetegner sin nye stamme, så ER man del af den nye stamme. Det har hudfarve kun ændret på i det korte interval begyndende med opfindelsen af menneskehedens inddeling i racer.

At tale om menneskers forskelle med det samme ord som vi bruger om forskellen mellem forskellige racer af kvæg, hunde eller fugle, burde simpelthen være noget vi burde været gået væk fra i det 21. århundrede.

Henrik Brøndum, Johnny Winther Ronnenberg, Niels Duus Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Kim Houmøller - jeg er slet ikke ked af at du hænge mit land ud for discount politik for de fattige. Jeg gør selv ligeledes. Jeg er stødt over din begrebsvoldtægt.

Jeg vil i det mindste give MF ret i at det ikke VAR fedt i London i 1998 hvor jeg tilbragte et par uger medens jeg lod som om at jeg søgte arbejde i EU - fordi DK diskriminerede og som det stadig væk gør utilpassede dygtige immigranter, 2G-indvandrere eller hvad man nu man måtte kalde dem, jeg er helst for PERLER!!! Under min jobsøgnings process nød jeg at opleve Geneva, Lausanne, Paris, Nice - som jeg havde svært ved at forlade - Luxemburg og måtte afbryde medens jeg var ved at tage til Amsterdam hvorfra jeg videretog min rejse i 1999 efter et halvt års ophold i det lille lorte land. Nej, jeg ville ikke tage til London igen, det var og er måske stadig for stort, forurenet, larmende, dyrt og eksotisk for en provinsiel dansk-tyrker som mig.

Nej det var ikke Nice men Cannes som jeg havde det så svært med at forlade, det var så nemt at integrere sig i EU's ydmyge STARLING by. Formidabel mad & service til økonomiske priser, himmelsk og syrefri regn flere timer flere døgn i træk, glade og venlige "sydlændinge"... Den Absolutte Antitese af Kolde og Sure Norden ;-)

Henrik Brøndum

@Bjørn Pedersen

Vi bliver nok ikke enige, men tak for præciseringen med forskellen mellem forestillingen om noget og så selve eksistensen.

Lidt uden for skiven, tror jeg ikke, at nogen racer er bedre end andre, men samtidig er der ingen tvivl om at jødernes andel på 40 pct af alle Nobelpriser og nul komma et eller andet af den globale befolkning, udelukkende skyldes, at de har været forbudt adgang til mange erhverv. De har bare flere med blændende begavelser, men det gør dem ikke bedre eller giver dem ret til nogen fordele.