Kommentar

Sammen med DF har vi socialdemokrater en chance for at redde velfærden

Løkke giver os kortsigtet udlændingepolitik, håbløs socialpolitik og systematisk nedbrydning af velfærdstaten. Med De Radikale fik vi det samme. Derfor skal vi socialdemokrater naturligvis kigge til DF
Debat
23. september 2017

Den værste træthed har lagt sig, og mine ører er holdt op med at hyle efter en weekend på storsnakkende og fantastisk S-kongres, og det er tid til at gøre status.

Jeg er en del af baglandet i Socialdemokratiet. Jeg er ikke folkevalgt – har ingen politiske poster, men er bare menigt medlem på tiende år. Jeg kvinde og offentlig ansat – så alt i alt; jeg er indbegrebet af er det socialdemokratiske bagland.

Et af de helt store debatemner på weekendens kongres var kvoteflygtningene og det muligt kommende samarbejde med DF. Det er bemærkelsesværdigt, hvordan Venstre år efter år i ugen op til den socialdemokratiske kongres kan sætte kvoteflygtningene på dagsorden.

Og man må bare konstatere: Det lykkedes igen i år. Men noget har ændret sig. Faktisk har meget ændret sig det sidste år. Som Information så korrekt citerede mig for i mandagens avis, ville jeg for et år siden hellere smækkes med en våd søndagsberlinger, end jeg ville sidde i regering med DF. Sådan har jeg det ikke længere.

Træt af Løkkes narrestreger

Efter endnu et år hvor Lars Løkke har skåret i den danske velfærdsstat, lavet kreative skatteudregninger og andre narrestreger, er jeg klar. Klar til at samarbejde med DF – og gå i regering med dem, om nødvendigt.

For med Løkke som statsminister får vi en kortsigtet udlændingepolitik, en håbløs socialpolitik og en systematisk nedbrydning af den danske velfærdstat i et tempo, som får mit socialdemokratiske hjerte til at styrtbløde.

Med DF som parlamentarisk grundlag har vi stadigt en chance for at redde den danske velfærdsstat. Vi kan give ældreområdet et substantielt løft, give vores nødlidende sygehuse kunstigt åndedræt og hjælpe vores unge til en god og solid uddannelse i stedet for at udsulte produktionsskolerne.

Med DF som parlamentarisk grundlag vil vi også få en langsigtet udlændingepolitik. Det socialdemokratiske bagland deler på dette område i højere grad holdning med DF end med De Radikale.

Socialdemokraterne vil ikke have åbne grænser, vi er trætte af muslimske friskoler og bandemedlemmer på offentlig forsørgelse. Her er vi mere enige med DF end med De Radikale.

Socialdemokraterne har på linje med DF fået nok af mange af De Radikales og EU's mærkelige tiltag, og vil gerne lægge lidt afstand til hele den europæiske synkronisering, der foregår i EU – ikke at vi skal følge i briternes spor, men vi kan måske godt kigge på lidt på, hvad den fri bevægelighed gør ved vores arbejdsmarked herhjemme.

Her er jeg også ret sikker på, at Socialdemokratiet har mere tilfælles med DF end med de grænseoverskridende radikale.

Slut med ’sådan er det jo’

Og ja ja, »stuerene bliver DF aldrig« – det er det citat, man bliver mødt med, hver eneste gang vi har den her debat. Men come on; vi er kommet videre end det.

Et citat, der står mig mere klart, er Margrethe Vestagers »sådan er det jo«, som hun sagde, mens hun mejede hen over vores allesammens velfærdstat. Kald mig ung, historieløs og uvidende – men jeg husker dagpengedebatten tydeligere end debatten op til Nyrups opsang til de ikke-stuerene DF’ere.

Jeg husker, hvordan vi skuffede vores medborgere. Dem, der havde sat deres kryds ved os i håbet om en bedre dagpengeløsning.

Så ja – socialdemokraterne er klar til at samarbejde med DF. Og som i alle andre samarbejder må man forhandle og gå på kompromis. Men det er Socialdemokratiet klar til – så det eneste tilbagværende spørgsmål er, om DF også er klar. For de kan ikke køre på frihjul med en S-ledet regering.

For at sådan et samarbejde skal kunne fungere, må DF tage ansvar. Så jeg håber virkelig, at DF mener business – og at snakken om et samarbejde ikke bare er spin, der skal få Venstre til at hoppe og danse på Thulesen Dahls mindste vink, og for at få Liberal Alliance til at blive endnu mere top-skattelettelse-frustreret, end partiet allerede er. Men hvis DF er klar – så er vi også klar.

Efter Thorning-årerne, hvor man som socialdemokrat skulle forsvare radikal politik som sin egen, led min tillid til det gamle parti et knæk. Det er helet, men har efterladt et ar. Og det stikker i arret, når diskussionen falder på kvoteflygtningene.

Men Socialdemokratiet har ændret sig siden Thorning. Jeg stoler på Mette Frederiksen. Jeg stoler på min formand, når det kommer til at forhandle med DF. Jeg stoler på, at hun ikke giver køb på mine socialdemokratiske værdier, når hun sætter sig til forhandlingsbordet med DF.

Bette Bjerregaard er cand. jur. og medlem af Socialdemokratiet

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Sammen med DF...
Vis mig dine venner, og jeg skal fortælle dig, hvem du er.

Arne Lund, Søren Andersen, Torben Skov, Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen, Flemming Berger, Poul Anker Sørensen, Katrine Damm, Frede Jørgensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Ebbe Overbye og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

- Jeg stoler på, at hun [Mette F] ikke giver køb på mine socialdemokratiske værdier, når hun sætter sig til forhandlingsbordet med DF.

Har hun da ikke gjort det for længst?

Toke Andersen, Søren Andersen, Torben Skov, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek, Karsten Aaen, Ebbe Overbye og Flemming Berger anbefalede denne kommentar

Bette Bjerregaard synes ikke at være klar over, at netop DF stemte for nedsættelsen af ydelsen til de unge mennesker på landets produktions-skoler, DF har hver eneste gang stemt for blå økonomisk neoliberal politik, skattelettelser til de (aller)rigeste i det her land. Ude i kommunerne stemmer DF gang på gang sammen med de borgerlige partier, når der skal skæres i hjemmehjælpen til de ældre.

Og jeg er sådan set lettere ligeglad med, om Socialdemokratiet ikke kan lide muslimske friskoler, for her i landet har vi en grundlov, hvor mindst to paragraffer forhindrer SD og DF i at lukke muslimske friskoler!

Nå, så Socialdemokraterne vil ikke have åbne grænser - gad vide, om Bette Bjerregaard overhovedet ved, hvad hun taler om her? Ved hun måske, at de åbne grænser i Europa betyder, at hun kan købe spanske manchego-oste i Irma, italienske pølser i specialbutikker i København, græske oliven i Føtex eller Bilka, franske vine i Rema1000 mm. og mv.

Bette Bjerregaard synes heller ikke at vide, at de åbne grænser i Europa betyder, at dansk landbrug frit kan eksportere grise, svine og kyllinge og og oksekød til hele Europa - uden told og moms. Og uden lastbiler holdende ved den tyske grænse i timevis fordi de skal vise toldpapirer. Dette syn husker jeg nemlig tydeligt fra min barndom og ungdom i 1960erne og 1970erne. Ligeså synes Bette Bjerregaard også helt at glemme, at den danske industri frit kan eksportere dens varer til alle lande i Europa - netop på grund af de åbne grænser i Europa.

Ift. til de åbne grænser i Europa er det sådan, at arbejdsgiverne har mulighed for at hente f.eks. arbejdere fra Italien, Polen mm. og mv. til bl.a. DK, hvor de udfører arbejde på f.eks. Letbanen i Aarhus eller Metroen i København. Netop fordi der jo ikke er kvalificeret kompetent arbejdskraft her i DK til at lave den slags arbejde. Og i modsætning til hvad DF, og nu åbenbart også DF hævder, ja så bor 80-90 procent af cirka 12.000-13.000 arbejdere, der kommer fra Øst og Centraleuropa altså her i landet; de arbejder også de fleste af dem under danske overenskomstforhold. Og uden dem havde vi slet slet ikke kunnet bygge alle de ting, vi har bygget i de seneste 10 år - og skal bygge i de næste 10 år.

Man kan ikke, på grundlovens grund, i DK tage kontanthjælp fra folk, bare fordi de er medlem af en bande! Og en sidste ting er den her: Mette Frederiksen's reform af kontant-hjælpen og hendes reform af førtidspensions-reformen, hvor alle skulle arbejde det som de kunne, også selvom de var syge, er altså ikke radikal(e venstres) politik, men god klassisk socialdemokratisk politik. Sådan som den kom til udtryk i bogen 'fremtidens forsørgelsesvæsen' af bent rold andersen, skrevet i 1970.

Heri skrev han, Bent R. A, nemlig, at alle skal deltage i arbejdsmarkedet, vil de ikke det, og er syge,e enten fysisk eller psykisk, ja så skal der stå en hær af professionelle personer parat til at hjælpe dem tilbage på arbejdsmarkedet, læger, psykologer, pædagoger.....

Bjarne Bisgaard Jensen, Arne Lund og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Kære Bette Bjerregaard, du har fået blår i øjnene. DF er det største svindlerparti næst efter Venstre, og vil altid spille jer ud mod hinanden. De vil aldrig være Socialdemokratiets parlamentariske grundlag. For de har aldrig tænkt sig at deltage på venstrefløjen. Tværtimod vil de sørge for, at Socialdemokratiet kommer mere og mere på dybt vand, og i sidste ende overlades til druknedøden.
I vil altid komme til at halse efter deres maniske udlændingestramninger, som blandt andet hidtil har medført integrationsydelsen, kontanthjælpsloftet, 225-timers reglen, og senest et forslag om begrænsning af børnechecken, som vil gå ud over et stort antal danskere i udkantsområderne.
Indførelsen af reformen om førtidspension og fleksjob blev gennemført af Mette Frederiksen, og kan således ikke tilskrives de Radikale. Skattelettelserne blev gennemført under skarp protest af jeres daværende parlamentariske grundlag, Enhedslisten. Salget af DONG fik regeringen til at bryde sammen, med SF's kollaps.
Syndelisten er således lang.
For at genoprette den tillid, er Socialdemokratiet pinedød nødt til at genoprette troen på, at I vil velfærdssamfundet, og ikke Nationalstaten.
Det er et farligt spil at satse på DF.

Torben Skov, Karsten Aaen, Tino Rozzo, Lise Lotte Rahbek, Ebbe Overbye, Bjarne Bisgaard Jensen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Socialdemokratiet burde genoptage deres alliancer med venstrefløjspartierne, for her er der stemmer.
Mange veletablerede udlændinge stemmer jo til højre, fordi de ikke vil tilhøre 'den lavere bistandsyder' som en ufaglært eller arbejdsløs.
Hvis I skal have indvandrerkvinder ud på arbejdsmarkedet, handler det om at fortælle om muligheder istedet for begrænsninger, som gør dem bange. Tro mig, de er skræmte.
Socialdemokratiet bør tale for integrationen, ikke imod den.

"Kald mig ung, historieløs og uvidende....."
Jamen, så gør jeg det.

Arne Lund, Torben Skov, Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Der er én koalition, der kan og vil køre Danmark i sænk - etisk, moralsk og økonomisk: En koalition mellem S og DF.

Der er virkelig meget Bette Bjerregård ikke ve, eller har sat sig ind i. Det er derfor ret ubarmhjertigt, at Inf. lader hende begå strip tease i spalterne. Hav dog lidt medfølelse med hende.
Forklaringen på hans mange huller i alm. viden om politik, kan findes på hendes hjemmeside, der handler om BetteBetteBette, og dernæst om mode, tøj, eyeliners og smart livsstil blandt unge kvinder. Kan avisens læsere så med rimelig forvente, at der også skulle blive plads til tanker om det parti, hun er medlem af? At hun ved, hvad hun taler om?
I betragtning af hvor mange kvalificerede indlæg, der afvises af Inf., så er det uforståeligt, at spaltepladsen skal bruges på Bette Bjerregårds kandestøberier.
Med mindre hensigten er at vise, hvad der rører sig blandt yngre vælger?

Jens Winther, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar