Folk

FOLK

23. oktober 2017

Henning Tjørnehøj

Den utrættelige arbejderhistoriker er i år fyldt 80. Men det afholder ham ikke fra at lave cd’er og holde foredrag om aktuelle emner med vidtrækkende perspektiver. Dette efterår: 500-årsjubilæet for Luthers reformation og 100-året for Lenins revolution.

Demokrater

Tjørnehøj finder det misvisende, når jubeltilhængere gør Martin Luther til en af forudsætningerne for nutidens demokrati. Tjørnehøj fremhæver, at Luther hadede jøder voldsomt og i øvrigt prædikede, at folket frem for alt er pligtig at lyde magthaverne.

Bønder

Tjørnehøj påpeger, hvordan Luther påtog sig ansvar for drabet på 100.000 bønder under en opstand i 1525: »Det var mig, der beordrede, de skulle slås ihjel. Al deres blod er på mine skuldre. Men jeg henviser til vor Herre Gud, som befalede mig at gøre det.«

Antileninister

Henning Tjørnehøj har heller ikke noget til overs for sovjetrevolutionens Lenin, som han ser som en svoren fjende af demokratisk arbejderbevægelse. Tjørnehøj var med til at få flyttet en statue af Lenin ud af Arbejdermuseets bygning og ud i dens baggård.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu