Læserbrev

Hvorfor tror I ikke på det onde i præsten?

7. oktober 2017

I mandags begyndte retssagen mod den tiltalte præst i Retten i Holbæk. Det var specialanklager Anja Lund Liin, som fra anklageskriftet oplæste, at politiet var blevet »bestormet med henvendelser fra lokalområdet«.

Borgere mente, at den tiltalte præst »under ingen omstændigheder« havde begået overgreb på børn. Bevismaterialet er omfattende mod præsten, som er tiltalt for at have begået 30 kriminelle forhold i sit virke som præst, herunder grove seksuelle krænkelser af børn og misbrug af præstegerningen.

Præsten nægter sig uskyldig i sidstnævnte.

Flere har kommenteret, at hovedpersonen i DR’s kontroversielle dramaserie Herrens Veje er for karikeret. Derfor spørger jeg nu:

Hvorfor har I svært ved at tro på det onde i præsten? Folk har ikke svært ved at tro, at en god pædagog kan være et ondt menneske. Men at en god præst kan være et ondt eller dysfunktionelt menneske, er ubegribeligt – hvorfor?

Lars Mikkelsen spiller den tosidede præst: En karismatisk præst, som er elsket og respekteret af lokalsamfundet, men et menneske med et ukontrolleret alkoholmisbrug. Af både folkekirkens præster og borgere er Lars Mikkelsens karakter blevet kaldt »svært genkendelig«, en karikatur og »helt hen i vejret«.

Jeg er vokset op med en alkoholmisbrugende stedfar, der var præst. Jeg forsøgte i sin tid at blive fjernet fra hjemmet gennem kommunen, men blev mødt af en rungende mistillid. En mistillid, som fulgte med, når jeg – og senere min mor – fortalte om hans misbrug. Det gjaldt både fremmede, men også venner og familie.

I dag er han stadig præst, og jeg ser stadig skepsis i folks øjne, når jeg fortæller min historie.

Min stedfar var elsket af lokalsamfundet, medlem af Rotary og velfungerende i sit embede. Enten kendte de lokale ikke hans forkærlighed for alkoholens procenter, eller også accepterede de den stiltiende. Han har, ligesom Lars Mikkelsens karakter, været kandidat til et bispeembede.

Så ja, kære kritikere, en alkoholmisbruger kan sagtens være kandidat til et bispeembede, uden at journalister lugter snapsen. Og nej, Johannes er ikke en karikatur uden gang på Jorden – han sidder i en præstegård på Sjælland.

Signe Emilie Willesen Smith, Svinninge

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Troels Ken Pedersen
  • Eva Schwanenflügel
Troels Ken Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu