Læserbrev

Kampen mod sexisme er heldigvis blevet moderne

Læserbrev

Finn Frandsen

3. oktober 2017

Jeg skal ikke gøre mig til dommer for, hvordan debatredaktør Susan Knorrenborg følte, da hun selv studerede statskundskab (Information, den 28. september), men jeg kan begrunde mit valg om at anmelde ’Mændenes Fredagsbar’ på økonomistudiet til Everyday Sexism Project.

Det handler ikke om de økonomistuderendes mandehørm i sig selv, eller om at jeg og de andre kritikere er en slags profeter inden for politisk korrekthed. Ej heller forsøger jeg at gøre os kvinder til ofre. Det handler om, at vi burde være kommet meget længere i forhold til at anerkende hinandens grænser. Vi skal sikre et sundt og inkluderende fællesskab på uddannelsesinstitutionerne såvel som uden for.

Jeg mener, at sexistiske og diskriminerende kommentarer generelt skaber grobund for en ’os og dem’-kultur. En sådan kultur hører ikke hjemme på universitetet, hvor der er så mange forskellige mennesker. Vi bør møde hinanden med anerkendelse og ikke med paroler som eksempelvis, ’at kvinder er for nemme’. Min grænse for, hvad jeg synes er okay at ytre på en offentlig event, blev overskredet. Det samme gør sig gældende for størstedelen af dem, jeg efterfølgende har snakket med om den konkrete problematik.

Vi har lov til at italesætte vores bekymringer for, hvad sexistiske kommentarer gør for et fællesskab. Det handler om at anerkende hinanden som individer og som medlemmer af gruppen. Det kan man ikke gennem sexistiske kommentarer.

Selvfølgelig er det helt okay, at Susan Knorrenborg ikke følte sig krænket dengang. Måske er det ikke helt usandsynligt, at hun lider af en slags sexistisk stockholmsyndrom. Hverdagssexisme er desværre stadig udbredt.

Forskellen er, at vi nu i debatten har skabt et rum, hvor det er okay at handle og råbe op. Som svar på Susan Knorrenborgs bekymring om, hvorvidt det er drænende at føle sig krænket, kan jeg kun sige, at jeg føler det modsatte. Vi, som handlende, føler os fulde af energi over at have sejret for det inkluderende fællesskab. Everyday Sexism Project og andre lignende platforme har både givet os fora til beretninger om konkrete sager og mulighed for at bruge Judith Butlers teorier i praksis. Kampen mod sexisme og andre former for diskrimination er blevet moderne, og det skader bestemt ikke nogen.

Sidsel Poulsen er statskundskabsstuderende

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Troels Ken Pedersen
  • Eva Schwanenflügel
Troels Ken Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torsten Jacobsen

"Forskellen er, at vi nu i debatten har skabt et rum, hvor det er okay at handle og råbe op. Som svar på Susan Knorrenborgs bekymring om, hvorvidt det er drænende at føle sig krænket, kan jeg kun sige, at jeg føler det modsatte. Vi, som handlende, føler os fulde af energi over at have sejret for det inkluderende fællesskab. Everyday Sexism Project og andre lignende platforme har både givet os fora til beretninger om konkrete sager og mulighed for at bruge Judith Butlers teorier i praksis. Kampen mod sexisme og andre former for diskrimination er blevet moderne, og det skader bestemt ikke nogen."

https://www.youtube.com/watch?v=O9DHgnKeAxo