Læserbrev

Vi har skabt et fejlgenererende sundhedsvæsen

24. oktober 2017

Den dag min lille datter efter et halvt års alvorlig sygdom pludselig blev erklæret rask, var der noget, der føltes helt forkert. Men jeg takkede den tydeligvis fortravlede børnelæge for det glædelige budskab.

Nu kunne min lille pige alligevel begynde i vuggestue sammen med andre børn, og jeg kunne vende tilbage til mit lægejob efter endt barsel. Jeg bad tilfældigvis om en udskrift af de seneste notater, da jeg gik forbi sekretærerne.

På vej hjem kiggede jeg i papirerne og opdagede til min overraskelse, at det nyeste notat indeholdt oplysninger om, at der var stærke holdepunkter for, at min datter led af en immundefekt og derfor ikke måtte komme i dagpleje eller vuggestue. Lægen havde lavet en fejl. Han havde sagt, at hun var rask.

Jeg var skuffet og vred, men næsten endnu værre var det, at jeg følte mig ramt af frustration og afmagt på vores faglighed, fordi jeg som læge udmærket vidste, hvilke urimelige forhold børnelægen arbejdede under.

Flere tusinde læger har på de social medier reageret på dom mod kollega, som ved landsretten er blevet dømt for grov eller gentagen forsømmelighed i forbindelse med behandlingen af en patient.
Læs også

Måske var det ham, der stod med to mands arbejde netop den dag. Måske havde han dækket ind for lægemangel alt for længe. Hvem ved? Men helt sikkert er det, at det lige så vel kunne have været sket for mig. Det er sket, at jeg har taget fejl – og det kommer jeg formentligt til igen. Desværre.

Vi har fået skabt et fejlgenererende og dysfunktionelt system, hvor der ikke er tilstrækkelig forståelse for, hvad der er menneskeligt muligt at honorere, alt imens politikerne foregøgler befolkningen, at alt er muligt i verdens bedste sundhedsvæsen. Ingen politikere tør indse, at systemet er sygt. I stedet sender de tvivlsomme kontroldelegationer på jagt efter offerlam – som vi så det i Svendborg-sagen for nyligt.

Læs også

Man kan ikke straffe sig til at vride 100 procents perfektion ud af et udpint system, hvor end man gerne vil. Men man kan vise sit engagement, sætte en ærlig dagsorden, respektere fagligheden og turde prioritere skarpt i stedet for at nære den kollektive løgn om verdens bedste sundhedsvæsen ved at udstede utopiske udrednings-og behandlingsgarantier.

Der må og skal findes en balance mellem opgavemængden og de tilgængelige ressourcer. Der må og skal være forståelse for, at ikke alt, hvad der skinner i et regneark, nødvendigvis kommer til at fungere i den komplekse kliniske virkelighed.

Det handler til syvende og sidst om patientsikkerhed. Det handler om at behandle vores patienter anstændigt. #detkuhaværetmig

Anne Mette Gajda Harbo er læge i Hasselager

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• René Rose
  • Philip B. Johnsen
  • Lise Lotte Rahbek
  • lars søgaard-jensen
  • Eva Schwanenflügel
René Rose, Philip B. Johnsen, Lise Lotte Rahbek, lars søgaard-jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Anne Mette Gajda Harbo

Uha, dit indlæg sætter sagen fra Haslev i relief.

2 børn døde, 2 andre børn har fået organtransplantation - og familien havde forinden været hos egen læge, været på Næstved Hospital og haft besøg af vagtlægen.
Denne vagtlæge afviste at tilse det yngste barn, der senere døde.
Han ville kun tilse den ældste datter - hun døde også.

Philip B. Johnsen

Skat betales for opretholdelse af demokrati og det danske velfærdssamfund, men politikere modarbejde demokratiet, politisk understøtte økonomisk skattesvindel og forhindre en bæredygtig fremtid for vores børen over hele verden.

Folketinget fyrede alle Skat's bedste folk, helt bevist før EDB systemet kunne overtage deres arbejde, efterfølgende har Folketinget systematisk sikret sig, at det fortsat ikke var muligt at ansætte kvalificeret personale, på trods af Folketinget var velvidende om, at der var meget store gevinster for samfundet ved, at ansætte skattefolk.

Velkomme til New Public Management og den neo-liberalismens konkurrencestat.
Gælden til SKAT udgør pt mere end DKK 100 milliarder.

"Skatteminister Karsten Lauritzen (V) holder ferie. Hans pressechef oplyser til JydskeVestkysten, at den manglende inddrivelse er Skats ansvar og ikke noget politisk."

Men sandheden var og er 'religiøs politisk fokusering' på besparelser.
3/2015 "Statsrevisorerne kritiserer skarpt, at Skatteministeriet ikke har sikret rammer og grundlag for en tilfredsstillende opgaveløsning i SKAT. SKATs drift og styring er ikke tilstrækkelig effektiv og sikker.

"Skattely brugt i DONG salget til Goldman Sachs, er den virkelighed vi i Danmark må leve med, sådan fungere det internationale marked."
Bjarne Corydon

“Hvis handlen ikke gennemføres, vil EU give Danmark bøder, for uretmæssig forhaling af handelen"
Bjarne Corydon

“EU-lande har modarbejdet kontrol med skattesnyd.”
Link: https://www.information.dk/telegram/2017/10/kofod-eu-lande-modarbejdet-k...

Fra link:
Offshore “shell company”.

Panama Papers: a special investigation
Mossack Fonseca: inside the firm that helps the super-rich hide their money.

According to the US economist Gabriel Zucman, 8% of the world’s wealth – a vast $7.6tn (£5.3tn) – was stashed in tax havens.
Zucman estimates the loss in global tax revenues at $200bn per year. That includes $35bn in the US and $78bn in Europe.

Link: https://www.theguardian.com/news/2016/apr/08/mossack-fonseca-law-firm-hi...

Politikere beskytter skatteunddragelse i EU.
LUXLEAKS (Luxembourg leaks)
Link: http://www.thepressproject.net/luxleaks_en/details.php?aid=68854

De anklagede afslørede, hvordan den EU politiske beskyttede skatteunddragelse, har hjulpet multinationale selskaber med systematisk skatteunddragelse, der undergraver vores skattefinancierede velfærdssamfund og straffes for hjælpen.

Link: http://www.dr.dk/nyheder/udland/kritikere-uacceptabelt-skyde-budbringere...