Læsetid 5 min.

Socialrådgiverne på Lærkevej er fumlende skrivebordssoldater

Engang var en socialrådgiver socialfagligt udannet og havde bevillings- og beslutningskompetence. I dag er de lægesekretærer, filmstuderende, psykoterapeuter eller håndværkere. Når man sætter folk uden nødvendig faglighed til at håndtere 225 ’tunge’ sager, går det helt galt
Jobcenteret på Lærkevej i København har været genstand for hård kritik. I juli havde foreningen Jobcenterets Ofre (FJO) kaldt til demonstration foran jobcenteret, hvor bl.a. Anna Mee Allerslev, borgmester for Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune, forsøgte at berolige borgerne.

Jobcenteret på Lærkevej i København har været genstand for hård kritik. I juli havde foreningen Jobcenterets Ofre (FJO) kaldt til demonstration foran jobcenteret, hvor bl.a. Anna Mee Allerslev, borgmester for Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune, forsøgte at berolige borgerne.

Sille Veilmark
5. oktober 2017

Jeg har som bisiddende socialrådgiver været igennem hundrede sager på jobcenteret på Lærkevej – både som offentlig ansat og som privat socialrådgiver igennem de seneste to år.

Jeg kan bevidne, at de arbejdsvilkår, som sagsbehandlerne fra centret beskriver, stemmer godt overens med virkeligheden. (»Ingen kan hjælpe en udsat ledig til en bedre fremtid på 25 minutter«, den 18. september). De har et væld af sager og for lidt tid til at tale om de vigtige ting i borgernes liv.

Alt, de kan nå, er at registrere. Spørgsmålet er, hvorfor de finder sig i at have så mange sager. I Slagelse står sagsbehandlerne i jobcentret frem og fortæller, at »de drukner« – de er gået fra de anbefalede 50 til 100 sager, på Lærkevej har de 225 sager. Det er helt uhørt at påtage sig.

Sagsbehandlere på Lærkevej har ingen bevillingskompetence, udover at anvise borgere til forløb ved anden aktør. Derudover skal de koordinere indsatsen, dvs. sørge for, at borgerens sag dokumenteres til bunds, så den kan blive forelagt rehabiliteringsteamet, der indstiller borgeren til ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension. Hvis sagsbehandleren ikke får koordineret indsatsen, risikerer borgeren at sejle rundt i systemet i årevis.

At belyse og koordinere en sag kræver en særlig indsats, for loven kræver ekstremt omfattende dokumentation: udtalelser fra steder, hvor borgeren har været i behandling, statusattester fra egen læge, speciallægeerklæringer, progressionsrapporter, funktionsevnebeskrivelser, arbejdsevnevurderinger. Dertil arbejdsprøvning/praktik i minimum tre måneder, og afslutningsvist skal borgeren forbi regionens læge.

Når alle dokumentationskrav er opfyldt, er sagen belyst, og først derefter kan der træffes afgørelse om, hvad rehabiliteringsteamet indstiller til. Det er et systematisk dokumentationsarbejde, hvor man skal have borgerne til at medvirke, og håndtere når de bliver vrede og frustrerede, fordi de ikke forstår, hvorfor de skal igennem møllen igen-igen.

Det største problem er ikke, at sagsbehandlerne ikke har tid til at tale med borgerne. Det største problem er, at sagsbehandlerne ikke formår at følge sagerne til dørs, så borgerne kan overgå til rette ydelse. Mennesker bliver kastet rundt i systemet og fastholdes på kontanthjælp i årevis.

En krammer i glasburet

Mange bliver mere syge af at være på kontanthjælp, og det tror pokker, når man ser, hvad de udsættes for undervejs.

På Lærkevej er der ikke et fast kontor, hvor borgeren møder ind. Før i tiden havde hver sagsbehandler et kontor, hvor der f.eks. hang et billede på væggen, var en blomst og en opslagstavle. I dag bliver borgeren kaldt ind i et lille tomt og upersonligt kontor, hvor sagsbehandleren har medbragt en bærbar.

Kontoret er på størrelse med et lille toilet med plads til et lille bord og to stole – rundt om er der glasruder – og for at komme igennem til kontoret, skal man ofte igennem et andet kontor, hvor der er en samtale i gang med en anden borger. Så sidder man der, to meter fra den anden samtale, med en uafskærmet glasvæg imellem sig og kan høre og se alt.

Sidst jeg var på Lærkevej med en borger, måtte vi afbryde en samtale for at nå vores tildelte glasbur. Det var åbenlyst, at det menneske, der sad der, var ved at bryde i gråd. Min borger gik ind og gav hende et kram. Der stod de så og krammede for at kunne holde det ud.

Hvide løgne

Borgerne møder generelt sagbehandlere, der ikke husker deres sag. De har ikke læst den. Der er ikke fulgt op på det, der skulle indhentes, og forløb, der kan få borgeren igennem arbejdsprøvning, er ikke booket.

Der bruges hvide løgne og lange bortforklaringer om akter, der på forunderlig vis er blevet væk: mails der må være røget i spamfiltre, telefonopkald, der er blevet foretaget forgæves flere gange – desværre var der optaget osv. Når man får aktindsigt, kan man se, at der intet er noteret eller gjort i sagen.

Man må ikke få sagsbehandlernes telefonnumre eller mailadresser, så man kan ikke kontakte dem. Det er en politik, der er på Lærkevej. Der er sparet så meget, at man bruger ’telefoniske samtaler’, hvor borgerne har ’mødepligt’ – hvis de ikke tager telefonen på en given dato, på et givent tidspunkt og er parate præcis dér, så bliver de sanktioneret og mister deres ydelse.

Jeg ved ikke, om denne praksis er lovlig, men der er åbenbart ingen grænser for juristernes tolkning af loven i Københavns Kommune.

Når en borgers sag endelig skal behandles på rehabiliteringsmødet, udspørges borgeren om alt fra de mest private til de mere formelle forhold i borgerens liv. Jeg har oplevet en mødeleder, der havde googlet en borger inden mødet og konfronterede ham med meget private ting, som var fundet på nettet.

Jeg har set en borger blive hånet for sit sprog – han var en ældre mand, der hele sit liv havde levet som gadebarn og misbruger. Teamet mente, at han var streetwise og dermed godt kunne overleve uden en førtidspension. De så fuldstændig bort fra lægefaglige udtalelser om hjerteoperationer, PTSD, livslagt misbrug, ordblindhed og manglende skolegang.

Jeg har oplevet en borger med dokumenteret hjerneskade, stamme sig igennem et rehabiliteringsmøde, fordi hun ikke kunne forstå spørgsmålene rent kognitivt. Mødet havde karakter af et forhør, og man fik mistanke om, at det skulle bevise, at hun ikke var så syg, som hun påstod.

Bekymrende fumleri

Jeg har sager, hvor der på blot ét år har været seks sagsbehandlere. Den ene mere rundforvirret end den anden. Mange sagsbehandlere er ikke uddannet inden for det socialfaglige område, og kender derfor ikke de mest elementære paragraffer, der skal til for at rådgive.

Flere taler så gebrokkent dansk, at det er svært at forstå. Borgerne bliver forlegne og tør ikke kritisere en myndighedsperson ved at indrømme, at de ikke forstår dem rent sprogligt.

Jeg har også siddet i samtaler, hvor en sagsbehandler ikke kendte forskel på psykiatri, hospital og privatpraktiserende læge. Hvor vedkommende fumlede rundt i begreberne. Borgeren blev ekstrem utryg, da journalnotaterne også bar præg af, at sagsbehandleren ikke kunne sproget.

De manglende faglige kompetencer får dem til at fremstå som skrivebordssoldater, der kun er sat til at ekspedere de syge og udsatte væk fra systemet, ved at give dem så dårlig en behandling som overhovedet muligt. Nogle af de borgere, der rent faktisk forlader systemet, ender ofte i kriminalitet eller uden forsørgelse. De figurerer ikke i statistikkerne, men tilhører mørketallet.

Når man spørger fagspecifikt, kan sagsbehandlerne ikke svare, men skal først gå til en faglig koordinator. Den faglige koordinator har den egentlige bemyndigelse til at træffe beslutninger. De ved noget om det juridiske område, men borgeren møder dem aldrig. Man kan ikke få oplyst deres navne. De er ansigtsløse beslutningstagere i borgerens sag.

Før kommunalreformen i 2007 blev man mødt af en uddannet socialrådgiver, der havde bevilling- og beslutningskompetence. Sådan er det ikke længere.

I dag er det alt fra lægesekretærer, filmstuderende, psykoterapeuter, akademikere eller faguddannede inden for service og håndværk, der er de nye socialrådgivere. Når man sætter skrivebordssoldater uden socialfaglig baggrund til at håndtere 225 ’tunge’ sager, kan det kun gå galt. Og derfor går det galt.

Puk Sabber er socialrådgiver

Striden på Lærkevej

En kamp om reformer udspiller sig på et jobcenter på Lærkevej i København. Arbejdsløse borgere demonstrerer og protesterer, mens sagsbehandlere og lokalpolitikere tager sig til hovedet over den lovgivning, de er sat til at administrere. Antallet af førtidspensioner er faldet markant som følge af de seneste års reformer på beskæftigelsesområdet. Lærkevej er stedet, hvor de politiske hensigter møder virkeligheden.

I denne serie følger Information udviklingen med fokus på Lærkevej og forskellen på tildelingen af førtidspensioner i landets kommuner.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for Jakob Trägårdh
    Jakob Trägårdh
  • Brugerbillede for Henrik Wagner
    Henrik Wagner
  • Brugerbillede for Philip B. Johnsen
    Philip B. Johnsen
  • Brugerbillede for Mads Berg
    Mads Berg
  • Brugerbillede for David Adam
    David Adam
  • Brugerbillede for Dorte Sørensen
    Dorte Sørensen
  • Brugerbillede for Vivi Rindom
    Vivi Rindom
  • Brugerbillede for Jakob Silberbrandt
    Jakob Silberbrandt
  • Brugerbillede for Anne Schøtt
    Anne Schøtt
  • Brugerbillede for Morten Balling
    Morten Balling
  • Brugerbillede for Anne Eriksen
    Anne Eriksen
  • Brugerbillede for Flemming Berger
    Flemming Berger
  • Brugerbillede for Bjarne Bisgaard Jensen
    Bjarne Bisgaard Jensen
  • Brugerbillede for ingemaje lange
    ingemaje lange
  • Brugerbillede for Katrine Damm
    Katrine Damm
  • Brugerbillede for Torben K L  Jensen
    Torben K L Jensen
  • Brugerbillede for Randi Overgård
    Randi Overgård
  • Brugerbillede for Hans Aagaard
    Hans Aagaard
  • Brugerbillede for David Zennaro
    David Zennaro
  • Brugerbillede for Ebbe Overbye
    Ebbe Overbye
  • Brugerbillede for Søren Roepstorff
    Søren Roepstorff
  • Brugerbillede for Søren Andersen
    Søren Andersen
  • Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek
    Lise Lotte Rahbek
  • Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
  • Brugerbillede for Carsten  Svendsen
    Carsten Svendsen
  • Brugerbillede for lars søgaard-jensen
    lars søgaard-jensen
  • Brugerbillede for odd bjertnes
    odd bjertnes
  • Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
    Eva Schwanenflügel
Jakob Trägårdh, Henrik Wagner, Philip B. Johnsen, Mads Berg, David Adam, Dorte Sørensen, Vivi Rindom, Jakob Silberbrandt, Anne Schøtt, Morten Balling, Anne Eriksen, Flemming Berger, Bjarne Bisgaard Jensen, ingemaje lange, Katrine Damm, Torben K L Jensen, Randi Overgård, Hans Aagaard, David Zennaro, Ebbe Overbye, Søren Roepstorff, Søren Andersen, Lise Lotte Rahbek, Niels Nielsen, Carsten Svendsen, lars søgaard-jensen, odd bjertnes og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Søren Ferling
Søren Ferling

Det var en noget bedre dækkende beskrivelse af forholdene, end vi hidtil er blevet præsenteret for. Tak for det. Min baggrund for at sige dette med en vis troværdighed er at jeg selv frem til folkepensionen har været klient på Lærkevej og forgængere i 23 år og helt sikkert ville være det endnu, hvis ikke pensionen havde reddet mig.
Jeg kan bare tilføje at det kan være endnu en del værre på alle punkter, end opridset her - og ofte er det. Jeg kom f.eks. aldrig gennem de 23 år videre end til adskillige speciellægeerklæringer, der iøvrigt blev ignoreret, og såkaldt praktik, der ikke blev vurderet eller fulgt op på - bare gentaget.
Jeg har også oplevet to gange to år, hvor kommunen bare var væk og efterfølgende angav at den ene gang var fordi min journal var blevet væk. Senere refererede de dog til den, så helt væk var den ikke.
Ja, sådan kan man opliste detaljer, men det overordnede er at kommunen er patogen.

Jakob Trägårdh, Kirsten Andersen, Søren Kristensen, Ole Kristensen, Henrik Wagner, Jakob Silberbrandt, Lasse Glavind, steen nygaard jørgensen, Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen, Karsten Aaen, Vibeke Hansen, Maria Jensen, Jørn Andersen, Henriette Bøhne, Jes Balle Hansen , Kim Houmøller, Katrine Damm, Torben K L Jensen, Britta Hansen, Steffen Gliese, David Zennaro, Søren Roepstorff, Bjarne Bisgaard Jensen, lars søgaard-jensen, Eva Schwanenflügel og Rikke Noack Skivild anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Rikke Noack Skivild
Rikke Noack Skivild

Det er nu ikke kun på Lærkevej, der er blevet lavet om til en pølsefabrik med barberblade i farsen - sådan er vilkårene i Københavns Kommune altså.
Og de, der 'blot' er arbejdsløse, risikerer at ende som psykisk belastede/syge med depressioner og angst pga. de såkaldte Jobcentre og den syge politik, der hersker i Kommunen generelt

Lad os håbe, at #AnnaAnsvarsløs snart bliver lydhør - at hun lytter og handler - om ikke for andet, så for at prøve få stemmer nok til at komme ind igen. At partiet De Radikale Venstre er stolt af hende og har valgt at lade hende opstille som spidskandidat, er mig en gåde - et parti, der bryster sig af at være på de svages side. Magt korrumperer. Kig til Næstved nu!

Kirsten Andersen, Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen, Karsten Aaen, Anne Eriksen, Jørn Andersen, Henriette Bøhne, Katrine Damm, bitten jensen, David Zennaro, Søren Roepstorff, Bjarne Bisgaard Jensen, lars søgaard-jensen, Søren Ferling, Steffen Gliese og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel

Det gør ondt langt ind i sjælen at høre om, hvor kynisk, håbløst og inkompetent Københavns kommune behandler sine syge og ledige borgere..
At det så ovenikøbet er foregået igennem årtier, som Søren Ferling skriver, er nyt for mig, og desto mere chokerende.
Som et absolut minimum burde det være fagpersoner, uddannede socialrådgivere, der håndterede de mange sager, og at der er ansat folk, der ikke engang taler forståeligt dansk eller kender de almindeligste love og paragraffer, er dybt uansvarligt.
Loven om førtids- og fleksjobreformen er et makværk, men Københavns kommune behandler sine borgere som om de var deltagere i en pervers, kafkask farce. Forhåbentligt vil kommunalvalget gøre op med de politikere, der har tilladt og opmuntret denne skandaløse praksis.
Tak til Puk Sabber for så detaljeret at beskrive disse groteske tilstande set fra socialrådgiverens synspunkt.

Jakob Trägårdh, Holger Madsen, Lasse Glavind, Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen, Karsten Aaen, Anne Eriksen, Flemming Berger, Jørn Andersen, Henriette Bøhne, Katrine Damm, Steffen Gliese, bitten jensen, Ebbe Overbye, Søren Roepstorff, Bjarne Bisgaard Jensen, Lise Lotte Rahbek, lars søgaard-jensen og Søren Ferling anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Bjarne Bisgaard Jensen
Bjarne Bisgaard Jensen

Det er muligt at de radikale bryster sig af, at stå på de svages side. Eksempler tak.

Søren Ferling, Kim Houmøller, Katrine Damm, Eva Schwanenflügel og bitten jensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for jens peter hansen
jens peter hansen

Det røde København med et kæmpe flertal til EL, SF og S behandler de svage som de ellers grådkvalt påstår de kæmper for uanstændigt. At borgmesteren er radikal fjerner ikke pletten på flertallet. EL vil helst profilere sig som grøn, hvad der jo nok giver pote hos det smarte segment, men næppe hjælper gangstativerne meget.

Søren Kristensen, Lasse Glavind, Karsten Aaen, Søren Ferling, Flemming Berger, Jørn Andersen, Henriette Bøhne, Hans Aagaard, bitten jensen, David Zennaro og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for bitten jensen

Jeg kan til fulde bekræfte, hvad Puk Sabber skriver. Hvis læserne er udholdende og mere interesseret i hvad der foregår af manipulerende, ulovlig
og nedbrydende sagsbehandling, kan de høre min 2 timers lydfil fra Lærkevej d.d.. Her forsøger 2 socialrådgivere at nedtromle 63 årige dødssyge Vladimira, der skal komme med jobønsker og forberede sig til møde med rehabiliteringsteamet.

Lasse Glavind, Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen, Knud Chr. Pedersen, Karsten Aaen, Søren Ferling, Anne Eriksen, Katrine Damm, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niels Nielsen

Jeg har åbenbart været heldig med min nuværende sagsbehandler på Lærkevej. Hun kan ikke rigtig gøre noget, andet end at føre de obligatoriske samtaler og sende mig på det årlige pipfuglekursus. Hvad hun så gør så skånsomt som muligt. Jeg genkendte hendes navn på den fælles skrivelse, der blev publiceret her i avisen for et stykke tid siden. Så ikke alle socialrådgivere er fumlende skrivebordssoldater.

Men jeg ønsker ikke at udvande den berettigede kritik af tvangsaktivringssystemet ved at hævde, at min lille Hassan er god nok. Systemet er råddent, og de ansatte, som medvirker i et så menneskefjendsk system er medskyldige, uanset hvor flinke de er.

Så i stedet vil jeg udvide kritikken lidt, til også at omfatte Ydelsesservice, som er det kontor, som står for alt, hvad der har med udbetaling af kontanthjælp at gøre.

Alle de ankesager jeg har haft, har været rettet mod Ydelsesservice, som er den myndighed, som er ansvarlig for bevillingen af kontanthjælp. Socialrådgiveren afgør om man står til rådighed for arbejdsmarkedet, hvorefter Ydelsesservice afgør, om ens økonomi berettiger til en kontanthjælp. Socialrådgiveren indberetter evt. udeblivelser fra samtale eller andre brud på forpligtelsen på at stå til rådighed, hvorefter Ydelsesservice afgør, hvor stor en sanktion, man skal straffes med. Hvis man tjener et par kroner eller modtager en pengegave, er det Ydelsesservice, man skal indberette indtægten til, så de kan trække lønnen krone for krone, uanset størrelsen af beløbet. Og de er meget nidkære i Ydelsesservice, skal jeg hilse og sige.

Al kommunikation med Ydelsesservice foregår digitalt eller telefonisk. Det er ikke muligt at få en personlig samtale, ansigt til ansigt, med en medarbejder i Ydelsesservice. Alle afgørelser foretages ud fra stive bureaukratiske kriterier, og kulance er en by i Rusland. Hvis ikke man ejer en scanner eller en telefon er man overladt til den i vore dage meget upålidelige snail mail (PostNord), hvilket kan gøre en sanktion større, da længden af sanktionen afgøres ud fra den tid der går, fra man ikke mødte frem, til man igen kontakter jobcentret. Så hvis man misser en samtale om fredagen, får man en partshøring, hvor man skal redegøre for, hvorfor man er udeblevet, og dette brev modtager man om tirsdagen eller onsdagen, og selvom man omgående henvender sig i jobcentret efter at have modtaget denne partshøring, sanktioneres man for 6 dage, for at have sovet over sig en enkelt dag.

Det eneste lyspunkt i denne tingenes tilstand er, at PostNords service er blevet så elendig, at Ankestyrelsen accepterer henvisninger til den uregelmæssige postgang som valid begrundelse for at kræve Ydelsesservices afgørelser revurderet.

PS: Selvom jeg selv er rimeligt tilfreds med min sagsbehandler - givet tingenes generelle ulykkelige tilstand - vil jeg da gerne høre din lydfil, bitten jensen. Jeg har haft mange katastrofalt dårlige sagsbehandlere før jeg fik hende, jeg har nu, og som kontanthjælpsmodtager er det altid godt at lære lidt mere om, hvordan fjenden opererer.

PPS: Når jeg skriver "fjenden" er det blot en talemåde, der skal illustrere, at relationen mellem den enkelte borger og det offentlige efterhånden har fået en karakter, hvor det er nødvendigt at tænke både strategisk og taktisk for overhovedet at få sin ret. Kommunen bruger alle midler for at tage kontanthjælpsmodtagerne i uregelmæssigheder, så det eneste forsvar er at bruge alle midler den anden vej og give dem kamp til stregen. For os på kontanthjælp er det jo bogstaveligt talt et spørgsmål om liv eller død.

Jakob Trägårdh, Holger Madsen, Henrik Wagner, Lasse Glavind, Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen, Karsten Aaen, Søren Ferling, Anne Eriksen, Flemming Berger, ingemaje lange, Kim Houmøller, Katrine Damm, Ebbe Overbye, Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek
Lise Lotte Rahbek

Niels Nielsen
"fjenden" er et passende ord for sagsbehandleren, eller "modparten", måske.
Jobcenter og borger har jo ikke samme dagsorden eller interesse.
Jobcenteret skal prresse mennesker ud i jobs og straff.. undskyld.. sanktionere deres i forvejen pauvre indkomst, hvis de ikke gør, som sagsbehandlernes system dikterer.
Hvis en borger forlader systemet - uanset årsag - kommer der blot en ny borger istedet, som sagsbehandleren skal kontrollere og sanktionere iflg. systemets regler.
Borgernes dagsorden er at overleve både Jobcenter, sagsbehandler, system og sanktioner.

De såkaldte 'samtaler' har intet med samtaler at gøre. De ligner mere forhør, hvor sagsbehandleren skal kontrollere at borgeren har gjort sin pligt ift. reglerne og sanktionere, hvis det ikke er tilfældet. Borgeren vil i langt de fleste tilfælde være yderst påholdende med oplysninger, som evt. kan føre til sanktioner eller mistanke hos sagsbehandleren om forhold, som burde sanktioneres.

Jeg tror da ssåmænd de sleste sagsbehandlere er flinke og rare mennesker i deres privatliv. På deres arbejde er de lige så låste i rollen som borgeren - men borgeren er ikke i stand til sanktionere sagsbehandleren i tilfælde af regelbrud.

Det bedste man kan gøe som borger i et møde med sagsbehandlere er at bide sig eftertrykkeligt i tungen og se at komme UD af det system, om man kan.

Lasse Glavind, Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen, Karsten Aaen, Søren Ferling, Anne Eriksen, Katrine Damm, Ebbe Overbye, Niels Nielsen, Eva Schwanenflügel og Britta Hansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Johnny Winther Ronnenberg
Johnny Winther Ronnenberg

Systemet har ikke ikke fungeret i mange år, man kan uden problemer finde mennesker der har hængt på kontanthjælp i både 20 og 25 år hvilket ikke burde kunne lade sig gøre, med den store "indsats" som systemet "leverer". "Pipfuglen" er noget af det bedste man kan blive udsat (sarkasme kan være anvendt) siger "uglen" der "taler som en leder", hvilket ikke er så mærkeligt for det var en stor del af mit arbejdsliv ;-)

Allan Stampe Kristiansen, Karsten Aaen, Søren Ferling, Anne Eriksen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Kim Houmøller
Kim Houmøller

Anne Mee Allerslev har det overordnede ansvar, som hun i den grad misligholder. At hun bliver hængt ud i andre sammenhænge, viser blot hun er komplet uegnet til et så ansvarstungt borgmesterjob. En pølsefabrik må kunne anvende hendes kompetencer!

Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen, Søren Ferling, Anne Eriksen, Bjarne Bisgaard Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Katrine Damm

Det er ikke kun i KBH forholdene er vanvittige, lad os ikke glemme det.
Loven er jo grundlæggende både upræcis, skør og umenneskelig.

Ulla Søgaard, Jakob Silberbrandt, Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen, Karsten Aaen, Søren Ferling, Anne Eriksen, Niels Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Heidi Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Ib Christensen
Ib Christensen

Når man har NPM, hvor faglighed ikke gør en egnet, hvad forventer man så at de selv ansætter/tror de behøver?

Brugerbillede for Bjarne Bisgaard Jensen
Bjarne Bisgaard Jensen

Katrine Damm.
Skulle det være en undskyldning for KK at forholdene er vanvittige andre steder. Medgiver at loven er tåbelig og menneskefjendsk ud fra dansk tradition, men det forhindrer altså ikke, at andre kommuner vælger at gå efter andre fortolkninger til borgernes bedste.
Loven rummer belæg for fortolkning, og når KK henviser til Ankestyrelsen som begrundelse for deres ekstremt stramme fortolkning, så er det blot en bekvem undskyldning for at placere aben.

Brugerbillede for Leo Nygaard

Det er politikernes ansvar at skabe et grundlag, der kan administreres (eller som slet ikke kræver særlig administration).
Man kommer ikke til månen med en nytårraket. Så erkend det og bliv nede med jordforbindelse.
Midlet er.........gæt engang !

Jakob Silberbrandt, Søren Ferling og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Katrine Damm

Nej bestemt ikke ment som en undskyldning for KK! Tværtimod!
Kun for at minde om, at samme praksis, desværre også foregår i andre kommuner.

Søren Ferling, Eva Schwanenflügel, Anne Eriksen, Lise Lotte Rahbek og Heidi Larsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Nielsen

Mange tusinde tak til Puk Sabber for denne ærlige og langt mere dækkende beskrivelse af de stærkt dysfunktionelle forhold for udsatte borgere. Jeg håber virkelig, at der i tiden fremover kommer mange flere af denne typer artikler og vil benytte lejligheden til at opfordre alle, som har lignende viden om rigets reelle tilstand til at gøre offentligheden opmærksom herpå.
Det, vi er vidne til i Puks artikel er en afstumpethed fra myndighedernes side, som vi godt ved eksisterer, men som vi behøver mere dokumentation af og konfrontation med samfundets øverst ansvarlige, altså ministrene. Hvis Puks oplysninger er korrekte - og det er de! - så må vi stille ministrene til ansvar for dette, som minimum hive dem i retten og kræve lange fængselsdomme. Nu er det nok! Socialvæsenet er totalt i opløsning, arbejdsmarkedet ligger i ruiner, sundhedsvæsenet det samme. Politikerne har i al fald siden Nyrup tilsyneladende aktivt og bevidst søgt at omforme Danmark til et Polen, Bugarien eller Rumænien. Og det er lykkedes dem godt. Danmark er efterhånden en kaotisk bananstat og i mine øjne godt på vej til at få u-landsstatus.
Psykologien på Borgen er rådden, syg, hvorfor vi borgere ingen hjælp skal forvente fra den side. Derfor er det vigtigt, at vi borgere gør mere end blot at skrive artikler og små-demonstrere, men går til værks på en måde, så politikerne presses til at genopbygge denne ruin af et land. Vi må tale om, hvordan vi bedst og hurtigst får vendt denne dødssejler og så take action. Den går ikke længere! Der må ske noget nu!

Ann Thomsen, Jørgen Kærbro Jensen, Johnny Winther Ronnenberg, Ebbe Overbye, Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen, Niels Nielsen, Karsten Aaen, Søren Ferling, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Sterling
Peter Sterling

Det står mere og mere klart at hele systemet havde været fundamentalt anderledes, hvis socialrådgiverne havde skabt systemet, langt mere retfærdigt, konstruktivt, fornuftigt, eller bare mere menneskeligt end det vi ser i dag.

Socialcenteret indeholder blevet et pseudo system, som er konstrueret ud fra det oprindelige fundament. Meningen med socialrådgiver uddannelsen var at hjælpe mennesker i nød. Men da velfærdskrigen brød ud, skete der et totalt kollaps i moral, som medførte en uhørt mangel på medmenneskelighed. Systemet er skabt til at fastholde mennesker i et uendeligt tomt loop, med en så lav indkomst som muligt, med det formål at skabe skattelettelser til de rige.

Hvor er sympatien for andre henne? Hvor er de mekanismer i samfundet som skulle stoppe disse ulovligheder? Hvordan er det muligt i 5 år at opretholde dette volds-system som tydeligt er ulovlige samt destruktivt og uhyre nedværdigende over for de mennesker som er i nød? Stammer det totale sammenbrud i moral fra de 16 års krig som de konservative kræfter startede? Hvor er sammenholdet i Danmark efterhånden?

På et eller andet tidspunkt opstod dette anti-sociale-system, og langsomt men sikkert overtog de ikke-sociale-chefer socialcentrene for at "Vende klienterne i døren", med det formål at skære ned for de udsattes indtægter, og på længere sigt skabe skattelettelser. Socialcentrene kunne på den måde give penge til de rige, inkl. cheferne selv.

"På arbejde med sygeseng" danner en mørk plet på Danmarkshistorien, og det viser nødvendigheden for en ændring over imod et demokratisk system hvor de enkelte medarbejdere får mere indflydelse. Der skal en kraftig decentralisering til, og den destruktive topstyring må fjernes, landet kan ikke længere bære New Public Manegement systemet.

NPM systemet manipulerer med vores mest primære følelse af menneskehed for at generere nedskæringer og fattigdom. NPM er den kræft svulst som har spredt sig hele vejen fra topembedsmændene og ned til socialrådgiverne, det er det som sker, når der ikke længere er plads til mennesket, at selv ikke døde klienter kan ændre ministerens holdning, så langt ude er vi nu. Ministeren siger; "Vi trækker den lige et halvt år endnu"; der er skattelettelser i døde klienter!

Ebbe Overbye, Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen, Niels Nielsen, Karsten Aaen, Søren Ferling, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Kim Folke Knudsen
Kim Folke Knudsen

Husk de politikere som har ansvaret for denne forvaltning. Stem ikke på dem til næste Kommunalvalg. Den som sætter sit kryds ved de partier, der administrerer førtidspensionsvanviddet på Lærkevej siger Ja tak til at en selv og ens egen familie skal tåle den samme behandling. Hvordan kan vi kalde Danmark for en Velfærdsstat med ovenstående beskrivelse ? Nej det er en ruin af en Velfærdsstat, som truer med at vælte ned over de stakkels borgere. Medarbejderne på Jobcenteret er gidsler i et system for en umenneskelig behandling af borgerne, der er blevet syge og handicappede. Tag din sygeseng med på arbejde og dø der BASTA. Det her er resultatet af New Public Management et ledelsesinstrument for at strømline og effektivisere den offentlige sektor. Det gavner de rige og raske, medens borgerne der søger om Førtidspension dør i glemsel. Glem ikke denne beretning, når du står i stemmeboksen til November 2017. Brug din stemmeret til at forandre til det bedre.

Mads Berg, Niels Nielsen, Karsten Aaen, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Søren Ferling

@ Niels Nielsen

"Jeg har åbenbart været heldig med min nuværende sagsbehandler på Lærkevej. Hun kan ikke rigtig gøre noget, andet end at føre de obligatoriske samtaler og sende mig på det årlige pipfuglekursus. Hvad hun så gør så skånsomt som muligt."

Det er helt rigtigt at man kan møde også den type sagsbehandlere og de skal ikke glemmes, men mange har som jeg aldrig haft en fast sagsbehandler. Jeg fik efter et par års mundtlige klager en fast det sidste års tid og dér blev jeg interviewet af en medicinstuderende i praktik på Jobcenteret.
Efter den samtale var sagsbehandleren forandret - 'ja, du kan jo ikke arbejde' - og jeg blev visiteret til ressourceteam hedder det vist. På det første møde i den afdeling kunne jo begge parter se at dette var meningsløst, når jeg skulle på pension om få måneder.
Pointen er at i de foregående over tyve år havde ingen sat sig ned og fundet ud af, hvordan det forholdt sig med mit tilfælde og, hvad der kunne gøres. Jeg har aldrig haft en såkaldt Jobplan af andet end navn - få tilfældige korte citater fra min journal og at 'praktik skal afklare min arbejdsevne'.
Ydelsesservice har jeg ikke haft så store problemer med, men for vise mentale tilstande kan de være en grim stressfaktor. I en enkelt praktik fik jeg tusind kr. før skat til nogle ekstra udgifter og dem fik jeg nogle gange, nogle gange delvist og andre slet ikke. Efter regulering var ikke mulig.
Dette var iøvrigt den mest lovende, men da der skulle evalueres og jeg måske kunne være der længere, var kommunen ikke kontaktbar i tre måneder for hverken mig, min praktiklærer eller konsulenten fra 2. aktør, så det løb ud i sandet - og ingen opfølgning.
Man kunne blive ved og ved og det ser jeg også mange gøre rundt om på nettet - ofte er teksterne lidt ustrukturerede og taler om emner på forskellige planer samtidig, men indholdet er genkendeligt for folk, der har været i systemet.

Jakob Trägårdh, Jakob Silberbrandt, Niels Nielsen, Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Søren Ferling

@ Johnny Winther Ronnenberg

"Systemet har ikke ikke fungeret i mange år, man kan uden problemer finde mennesker der har hængt på kontanthjælp i både 20 og 25 år hvilket ikke burde kunne lade sig gøre, med den store "indsats" som systemet "leverer"."

Ja, jeg er bestemt ikke enestående omend nok heller ikke typisk. Jeg har arbejdet som socialpædagog og i psykiatrien i mange år og det udvikler et vist 'klinisk blik' og når jeg sad i venteværelset var det tydeligt at der i mange medklienter ikke var meget tilbage at gøre godt med på arbejdsmarkedet og man måtte undre sig over, hvad der var gang i.

Søren Ferling

@ Bjarne Bisgaard Jensen

"Loven rummer belæg for fortolkning, og når KK henviser til Ankestyrelsen som begrundelse for deres ekstremt stramme fortolkning, så er det blot en bekvem undskyldning for at placere aben."

Dette er et kardinalpunkt. Systemets kategorisering af klienterne har stor betydning, men sorteringen sker efter nok så subjektive skøn. KK anlægger nogle af de mest negative i landet.

Politikerne siger at syge uden udsigter skal på FP, men de tillader Ankestyrelsen at handle anderledes - og det ved kommunerne. Politikerne lyver derfor lodret, hver gang de er inde på det emne.

Ebbe Overbye, Niels Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Søren Ferling

@ Peter Sterling

"Stammer det totale sammenbrud i moral fra de 16 års krig som de konservative kræfter startede? Hvor er sammenholdet i Danmark efterhånden?"

I min opfattelse ikke derfra, men fra den fælles underliggende globalisme, der både er en imperialisme og en homogenisering, der kræver ulands- og ilandsforhold alle steder på kloden.

Jakob Silberbrandt og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Søren Ferling

@ Peter Sterling

Lige lidt til ;-) Det var ikke konservative, men liberalistiske/globalistiske kræfter. NPM er blot igen en tilpasning til en teknokratisk globalisme, hvor mennesker ses som industrilandmandens produktionsdyr.

Jakob Silberbrandt, Niels Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Vivi Rindom

Det er en fuldstændig præcis beskrivelse af de faktiske forhold på Lærkevej. Det er så helt igennem grotesk, så hvis man ikke selv har prøvet det, ville man tro det var løgn. Det der i høj grad undrer mig, er at det er lovligt! Aktiv beskæftigelses indsats, min bare. Man føler sig komplet retsløs i dette vanvittige system.

Jakob Trägårdh, Søren Ferling og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Vivi Rindom, jeg forstår heller ikke at det kan være lovligt. Det har vist meget at gøre med Ankestyrelsen, som er blevet politiseret. Desuden giver domstolene altid Ankestyrelsen ret.
Men der er sikkert folk her i tråden, som ved meget mere om det end mig ?

Vivi Rindom, Søren Ferling og Mads Berg anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Marie Sanne Caroline Malmros
Marie Sanne Caroline Malmros

Et minimum krav bør være at de kender lovgivningen og kan tale dansk. Man kan godt have helhedssyn uden at have været igennem den formelle uddannelse f.eks. via sine egne erfaringer og det man har set og hørt igennem årene. Jeg forstår ikke hvorfor politikkerne ikke sætter et max krav til det antal sager en sagsbehandler kan have. Hvis ikke så er lovgivningen jo ren symbol politik på mange områder.Det er logik for burhøns.

Karsten Aaen, Søren Ferling og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Sterling
Peter Sterling

Hvis de socialt udsatte havde et valgmulighed, ville de strejke, hvorfor har socialrådgiverne ikke i det mindste råbt op ude på medierne, før nu? Hvordan kan man i 5 år acceptere disse systemer som tydeligt er ulovlige samt direkte voldelige over for de mennesker som er i nød? Har socialrådgiverne en fagforening som tager sig af andet end socialrådgivernes egne personlige problemer og løn?

Dem som træffer afgørelserne har ingen føling med dem som afgørelserne går ud over, dette går igen hele vejen op i systemet. Den form for adskillelse af følelser fra gerning fører altid til sociopatiske volds-systemer; der er i socialvæsenet indført systematisk mishandling af socialt udsatte.

Fattigdom er systematisk vold. Hvis man opretter et samfund, hvor cheferne trives i denne type destruktive magt, så skaber man også en reduktion af andre menneskers værdi, altså en ringeagt overfor andre mennesker. I medierne hører vi gentagende gange påstanden om at mennesker snyder, man sætter dem under mistanke, de stjæler, vi ser denne propaganda utroligt forstærket i samfundet i dag. Det er den type af system-vold som smitter hele samfundet, den er udbredt til hele socialvæsenet, hvor antisociale liberale chefer har overtaget socialvæsenet.

Den strukturelle indbyggede vold ved forøget ulighed, som er skabt af politikerne, forkorter livet for den nederste del af befolkningen. Hvis man ser på folkesundheden, så viser forskningen tydeligt at fattigdom er vold. Fattigdom er ikke en naturlig ting som vi behøver at acceptere, de socialt udsatte er ikke fastlåst i fattigdom, det er ikke deres egen skyld.

Den bevidste strategi for forøget fattigdom, som ligger i den neoliberalismens ideologi, er båret frem officielt af Liberal Alliance og Cepos, begge støttes økonomisk af finanssektoren og ejerne af de største virksomheder. Venstre har desuden indsat de riges lobbyfirma Cepos i De Økonomiske Vismænd. Alle medier er udsat for massiv propaganda for at øge uligheden, grådigheden har ingen grænser, tager ingen hensyn.

Vi er den generation som kunne have udryddet fattigdomen i verden, der er rigeligt med penge, men i stedet har den herskende ideologi ført til, at vi nu er nede på, at der er 5 mennesker, som har mere rigdom end den nederste fattigste halvdel af hele verdens befolkning.

Top embedsmændene lever af den økonomiske destruktive magt som er indbygget i den neoliberalismens ideologi, og tanken om, at hvis de ikke håndhæver den nedværdigende kontrol over de lavere offentlige ansatte, så mister de den politiske magt som er oparbejdet i NPM-administrationen. Særligt i ministerierne med social magt ser vi at embedsmændene har større magt end politikerne, hvilket er dræbende for demokratiet, og i højeste grad for de socialt udsatte. Kampen for demokratiet må altid føres nedefra bunden af samfundet.

NPM-administrationen er nok uden sammenligning den mest magtfulde politiske gruppe vi har set i efterkrigsårene, aldrig har landet set et så despotisk sociopatisk magtvælde. Vi taler i denne artikel om de penge som er taget fra dem som skulle have haft en anstændig indkomst de sidste 5 år, men hvor førtidspensionsloven kom i vejen. Men dette er kun toppen af isbjerget; alle de penge som er fjernet i bunden af samfundet de sidste 20 år, er ført op til de rigeste 10 % i hvilken NPM-administrationen tilhører.

Jakob Trägårdh, Bolette La Cour, Jørgen Kærbro Jensen, Trond Meiring, Vivi Rindom, Karsten Aaen, Ebbe Overbye, Niels Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Philip B. Johnsen
Philip B. Johnsen

Tusinde tak Puk Sabber og tak for kommentarerne, som er helt fantastiske, det er helt vildt at dette makværk stadigvæk foregår, den her oprejsning omtalen iver, den fortjener generationer af borgere, jeg har som mange af jer været klient på Lærkevej engang, det for 30 år siden.
Hvis ikke jeg hade haft, den pige jeg mødte kort før vi flyttede til NV, den dejlige pige, der den dag i dag er min, mødt Lars mf. fra plade og bog-bytte-handlen på Mågevej, haft en kæmpe stor option held og så vigtigst af alt, at vi flyttede fra Danmark i flere år, ville jeg sansynligvis ikke kunne være kommet videre i livet, efter et gyseligt nedværtigende og nedbrydende møde med Lærkevej.

Jeg vil anbefale alle, at reflektere godt og grundigt over den større sammenhæng også større end NPM og neoliberalismen, før end det er for sent, vi må have demokrati i Danmark, for faktum er, at alle danskere kun er, en til tre ulykker i livet fra Lærkevej.

5. E
link: https://www.information.dk/indland/2017/10/hallo-voksen-stede-5-e-kalder...

Jakob Trägårdh, Trond Meiring, Karsten Aaen, Søren Ferling, Eva Schwanenflügel og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Søren Ferling

@ Peter Sterling

"Hvis de socialt udsatte havde et valgmulighed, ville de strejke, hvorfor har socialrådgiverne ikke i det mindste råbt op ude på medierne, før nu?"

Socialrådgiverne begyndte at være under angreb fra systemet allerede i 1979, da jeg startede på et behandlingshjem og de strejkede. Det fik de lige så lidt ud af som lærerne her senere.
De er løbende kommet andre faggrupper ind som sagsbehandlere - først de kommunalt uddannede sagsbehandlere, som kommunerne selv uddanner/skoler på deres Forvaltningshøjskole.
Socialrådgivere kommer man som klient ofte kun i kontakt med ved skift af 'søjle' i systemet. De er oftest meget forstående og siger de prøver at gøre noget, men at det er håbløst.
En socialrådgiver hos en 'anden aktør' sagde at ingen fagfæller hun kendte ville arbejde på et Jobcenter.
Jeg havde også en sjov oplevelse med en af de tilfældige sagsbehandlere, som var jurist fra Balkan og var lige så rystet over systemet som mig, men på en måde også låst, fordi hendes uddannelse ikke er dansk. Hun endte med at takke mig for samtalen.
Mange at tidens sagsbehandlere har, som det er nævnt, ingen relevant uddannelse ud over et seks ugers kommunalt kursus.

Jakob Trägårdh, Trond Meiring, Lise Lotte Rahbek, Niels Nielsen, Eva Schwanenflügel, Vivi Rindom og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

STOP PRESS!!!

Nu har Ydelsesservice gudhjælpemig afslået min ansøgning om genoptagelse af kontanthjælp!

Man skulle tro at de har læst med og har tænkt at jeg lige skulle chikaneres lidt, når jeg drister mig til at kritisere deres ufejlbarlighed!

Jeg har i et par måneder levet af de penge, Anker Jørgensen i sin tid stjal fra mig, da han indefrøs mine dyrtidsportioner og oprettede Lønmodtagernes Dyrtidsfond. De er nu sluppet op, hvorfor jeg igen står uden midler.

I god tid inden pengene var brugt, indsendte jeg en ansøgning om genoptagelse af kontanthjælpen. Jeg fik tilsendt en partshøring, hvor jeg blev bedt om at indsende en udskrift over bevægelserne på min bankkonto, samt lønsedler og huslejekvitteringer. Hvad jeg så gjorde, undtagen lønsedlerne, da det er mere end tretten år siden, jeg sidst har fået en lønseddel, og jeg går ikke og gemmer på den slags.

I dag kom så afgørelsen. En masse bla bla bla, hvor de to afgørende sætninger er:

"Du har ikke ret til økonomisk hjælp".

og

"Ud fra de oplysninger vi har i din sag, vurderer vi, at du ikke har været udsat for ændringer i dine forhold samt at du ikke medvirker til din sag".

Nej der er ingen ændringer i mine forhold, jeg står stadig uden indtægter, pengene fra LD var en midlertidig ændring, og nu er jeg tilbage, hvor jeg har været de sidste tretten år, nemlig på røven.

Hvad der virkelig pisser mig af er påstanden om, at jeg ikke medvirker til min sag. Jeg har gjort som de sagde, at jeg skulle, så hvad mener de med det? Jeg kan da ikke indsende ikke-eksisterende lønsedler? Og hvordan skulle jeg kunne indsende min ægtefælles lønsedler, når jeg ikke er gift?

Det absurde er, at de kender mig, ihvertfald som et tal i systemet. Alle de oplysninger de beder mig om, har de allerede, undtagen for de seneste tre måneder. Så hvorfor slår de ikke bare op i min sag, hvor de kan se at jeg er ugift, arbejdsløs, psykisk ustabil og på alle måder berettiget til den førtidspension, som lovgivningen forhindrer dem i at give mig?

Jeg er vred nu. De skal være glade for, at jeg modtager deres afslag på en lørdag, så jeg har hele weekenden til at bearbejde min vrede. Min første tanke var at slå en eller anden ihjel, helst en medarbejder i Ydelsescenter København. Men allerede nu efter en kop kaffe overvejer jeg i stedet at købe en maskinpistol og skyde regeringen. Efter et par kopper kaffe mere vil jeg nok være i stand til at formulere en formel klage.

Problemet er, at en klage ikke har opsættende virkning. Og hvis jeg ikke betaler min husleje til den første, bliver jeg sat på gaden, for som funktionelt hjemløs bor jeg på en såkaldt ugepension, hvor man omgående bliver sat på gaden, hvis ikke man betaler.

Så vil gætte på, at når adrenalinsuset aftager om nogle timer, vil jeg blive ramt af en depression, som lykkepillerne intet kan stille op imod. Måske skulle jeg bare bryde ind på Ydelsescentret og hænge mig i en loftsbjælke og så sidde på en sky og grine af, at kommunen hænger på udgifterne til begravelsen.

Men det er vel det, de ønsker: At jeg bliver træt af det hele og begår selvmord, så de kan spare lidt på budgetterne, og den glæde under jeg dem sgu ikke.

Jeg stopper nu. Men nu ved I det: krigen er reel, og den finder sted lige i dette øjeblik. Og så undrer "vi" sig over, hvorfor "de" bliver radikaliserede. Det ville sgu da være mere underligt, hvis vi ikke blev radikaliserede, sådan som systemet og dets håndlangere behandler os.

Jakob Trägårdh, Søren Ferling, Lise Lotte Rahbek, Eva Schwanenflügel, Keld Sandkvist, Jørgen Kærbro Jensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jørgen Kærbro Jensen
Jørgen Kærbro Jensen

Hej Trond
Jeg føler med dig og kender meget vel dine tanker og reaktioner.
Håber det løser sig for dig.
Venlig hilsen

Brugerbillede for Steen Sohn

Niels Nielsen
- Jeg er vred nu. De skal være glade for, at jeg modtager deres afslag på en lørdag,

Det blev vist vedtaget for nogle år siden, at det offentlige slet ikke må sende breve ud til folk en lørdag, hvor det er umuligt at reagere. Hvis det er rigtigt, har de begået en alvorlig fejl.

Rolig, Niels - Du prøver et af de mange støttede jobs gennem Jobcentret. Drop aggressiviteten og græd en hændervridende tåre. Hvad med den med medbragt seng.

Eva Schwanenflügel

Niels, det er jo fuldstændig ufattelig kynisme det jävla ydelsescenter lægger for dagen.. Forstår tilfulde din frustration! Kan din søde sagsbehandler mon ikke hjælpe?
Hvor er det svinsk at sende dig et afslag på en lørdag.. Tror Steen har ret, det har de slet ikke lov til.
Mange tanker herfra :-)

Eva, som jeg skrev længere oppe i tråden er der vandtætte mellem den sociale, den jobcentrerede og den økonomiske indsats. Den ene hånd ved ikke, hvad den anden gør, og den tredje kører på frihjul, kun styret af økonomiske overvejelser, hvor en krone sparet er en krone tjent, og op i røven med de fattige.

Hun ville hjælpe mig, hvis hun kunne, men det er politisk besluttet, at frontmedarbejderne, som kender folk personligt (så meget man nu kan kende en ud af 200 klienter, som man kun taler med fire gange om året) og derfor kunne risikere at være "blødsødne", ikke skal tage den slags beslutninger - det foregår i stedet anonymt fra skjulte kontorer, hvor kontanthjælpsmodtagerne aldrig sætter deres ben. Hvis medarbejderne på Ydelsescentret skulle se folk i øjnene, mens de giver dem afslag, ville de af dem, som ikke er psykopater, nok få svære psykiske problemer.

Himmler bekymrede sig over personalets psykiske balance i udryddelseslejrene; man må¨sige, at Københavns Kommune har løst denne arbejdsmiljømæssige udfordring: Hvad man ikke ser, har man ikke ondt af.

Men okay, nu ved jeg da, hvad jeg skal få tiden til at gå med i næste uge: At rende fra Herodes til Pilatus. Fuck regeringen!

Jakob Trägårdh, Søren Ferling, Trond Meiring, Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Niels du har min dybeste medfølelse, jeg har selv taget turen fra syg til hjemløs, det er opad bakke hele vejen i det system :-(

Jakob Trägårdh, Philip B. Johnsen, Søren Ferling, Niels Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Niels, jeg læste godt hvad du fortalte om Ydelsescentret, men troede alligevel, at der kunne skabes kontakt via sagsbehandleren. Det kan der så åbenbart ikke, hvilket er så anstødeligt på så mange parametre, at sammenligningen med Himmler og hans ansatte er nærliggende!
Har du spurgt hos Næstehjælperne eller Jobcentrets Ofre, jeg har hørt de har frivillige der rådgiver og bisidder? Eller hvad med din Ugepensions administration? Det kan da for pokker ikke være nogens ønske at du ryger ud af din bopæl?
Jeg er meget harm på dine vegne, og ville ønske der var mere jeg kunne gøre..
De kan fanme ikke være det bekendt, de @#$/^&^/$#@ svin!

Jakob Trägårdh, Lise Lotte Rahbek, Søren Ferling og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Søren Ferling

@ Niels Nielsen

""Ud fra de oplysninger vi har i din sag, vurderer vi, at du ikke har været udsat for ændringer i dine forhold samt at du ikke medvirker til din sag".
Nej der er ingen ændringer i mine forhold, jeg står stadig uden indtægter, pengene fra LD var en midlertidig ændring, og nu er jeg tilbage, hvor jeg har været de sidste tretten år, nemlig på røven."

Du har ret til at få kontanthjælpen genoptaget. Du skal bare henvende dig igen - selvom jeg godt ved at man næsten ikke kan få sig selv til at kontakte dem.
Jeg skulle også en tid leve af min LD og en lille gammel selvpensionering.
Du har været ude for den sociale begivenhed at dine egne penge nu er opbrugt og du kan stadig ikke forsørge dig selv - så kan de ikke nægte.

Jakob Trägårdh, Philip B. Johnsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Jeg er enig med Søren Ferling og du skal ikke tage nej for et svar og hvis du kan finde en bisidder så tag en med!! Det bryder de sig meget lidt om og hvis du har en mobil så optag hele samtalen, det bryder de sig endnu mindre om og gør det demonstrativt, så er set lige før de græder ;-)

Søren Ferling, Eva Schwanenflügel, Leo Nygaard og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Philip B. Johnsen
Philip B. Johnsen

‘Demokratiets tjenere’
Socialdemokratiet ved Bjarne Corydon gjorde det klart i Deadline for nogle år siden under, hvilke grundlæggende regler de folkevalgte, er tjenere for befolkningen i demokratiet og retsstaten Danmark, et sæt af regler for dem der har gjort sig fortjent til det, hvilket først er når man er blevet økonomisk uafhængig og et sæt af regler for resten af befolkningen.

"Skattely brugt i DONG salget til Goldman Sachs, er den virkelighed vi i Danmark må leve med, sådan fungere det internationale marked."
Bjarne Corydon.

Langt de fleste borgere 99%, er under det sæt af regler der gælder, hvis borgeren er en til to ulykker i livet fra jobcenter Lærkevej eller er der allerede selvfølgelig.

Det ene sæt af regler er en forlængelse af det andet sæt af regler, sådan fungere det internationale marked, de folkevalgte ‘demokratiets tjenere’ betjener.

Johnny og andre - Du beskriver fint, hvordan systemet skaber ulykkelige mennesker på begge sider af bordet. Det kan ikke fortsætte !
Det er som en romersk galej, hvor indpiskeren adlyder order fra kaptajnen og kejseren, pisker løs på de lænkede slaver - og nogle falder om over årerne. Måske kan indpiskeren slet ikke lide det.

Tak for den moralske støtte, jeg har udtænkt en plan, som starter i morgen på Lærkevej 18. Jeg har fået at vide, at Ydelsesservice faktisk har en skranke på stedet, hvor man kan tale med et rigtigt levende menneske, (det er ikke noget, de reklamerer med), så jeg vil konfrontere en medarbejder med mine erfaringer.

Og jeg har fået styr på min vrede, så vedkommende risikerer ikke at blive udsat for fysisk vold, men måske at blive udsat for lidt godmodig sarkasme, hån, spot og latterliggørelse. Selvfølgelig tilpasset situationen. Jeg plejer at være god til at tale med mennesker, så jeg er fortrøstningsfuld.

Men det bliver op ad bakke, ingen tvivl om det.

Jakob Trägårdh, Heidi Larsen, Lise Lotte Rahbek, Philip B. Johnsen, Trond Meiring og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Søren Ferling

""Skattely brugt i DONG salget til Goldman Sachs, er den virkelighed vi i Danmark må leve med, sådan fungere det internationale marked."
Bjarne Corydon.
Langt de fleste borgere 99%, er under det sæt af regler der gælder, hvis borgeren er en til to ulykker i livet fra jobcenter Lærkevej eller er der allerede selvfølgelig.
Det ene sæt af regler er en forlængelse af det andet sæt af regler, sådan fungere det internationale marked, de folkevalgte ‘demokratiets tjenere’ betjener."

Netop - liberalismen og socialismen er i dag konvergeret til globalisme - og den sparker nedad.

Søren Ferling

"Og jeg har fået styr på min vrede, så vedkommende risikerer ikke at blive udsat for fysisk vold, men måske at blive udsat for lidt godmodig sarkasme, hån, spot og latterliggørelse. "

Alle tiders - men som du nok ved, så spar på alle former for den slags - det er hypersensitive folk. Det skal helst holdes supersimpelt.

Sider