Læserbrev

Ikke alle skal have en uddannelse

Debat
28. oktober 2017

 

Folkeskolen skal rumme alle – og det for enhver pris åbenbart. Inklusionstankegangen koster på arbejdsmiljøet og påvirker i høj grad også de stakkels unge mennesker, der ikke hører til i den almindelige folkeskole. Men vi har set, hvordan skiftende regeringer har fokuseret på uddannelse for uddannelses skyld. Uden uddannelse er der jo ingen fremtid, skal man forstå.

Jeg husker, hvordan vi i gamle dage havde ufaglærte arbejdsmænd. I dag er ufaglært arbejde intet værd, hvis du spørger regeringen. Det signal betyder, at vi mangler ufaglært arbejdskraft ude i den virkelige verden fjernt fra Christiansborg. Samtidig har vi mennesker gående, der ikke magter mere skole, men alligevel tvinges til en uddannelse, de ikke kan gennemføre.

Hvorfor vækker vi ikke arbejdsmanden til live igen og lader de unge mennesker smage på virkeligheden, giver dem nogle succesoplevelser og hjælper dem videre i livet? Nogle vil givetvis ikke være arbejdsmænd resten af livet, men det kan give dem motivation til at videreuddanne sig, hvis det er det, de vil.

Folkeskolens princip om lighed for alle er et misforstået hensyn. For vi er jo ikke alle ens. I stedet bør vi dyrke vores forskellighed. Så kan vi nemlig langt bedre lave tilpassede uddannelsestilbud, så ikke-bogligt stærke elever får nogle mål, de rent faktisk kan opnå. For som det er nu, forsøger man at presse dem ned i en kasse, de ikke passer i. Lever man ikke op til idealet, bliver man stemplet som dum – og til sidst tror man selv på det.

Stop det. Alle hverken kan eller skal tage en uddannelse. Lad os give dem en anden mulighed.

Ingvald á Kamarinum, specialskoleleder, Fjordskolen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Johnny Winther Ronnenberg

Man må aldrig give op på specialskolebørn, de har krav på andet og mere end en førtidspension, det samme har bogligt svage elever, det må tage den fornødne til at give dem færdigheder nok til, at de kan tage en faglig uddannelse, på trods af de nederlag de har haft i grundskolen.

Man skal også give plads til dem, der er anderledes.
Ikke kun de musisk begavede.
Nej skolen har været og er måske stadigvæk en læreanstalt.
For megen læren og for lidt forståelse.
Og dem, der ikke kan lære det der er "in", de kan bare - - -
Måske har jeg været for meget ”ved sien af”.
Uden hjælp fra mine forældre var det aldrig gået og den hjælp får de fleste ikke.
Læs om Den Dumme Dreng på https://wp.me/s1RKWc-43
Og hjælp de andre, dem der ikke passer til systemet.