Læsetid 3 min.

Hvor vover du, Kevin Spacey?

I sit forsøg på at forsvare sig mod anklager om seksuel forulempelse af en mindreårig har den amerikanske stjerneskuespiller forsøgt at aflede opmærksomheden ved at springe ud som biseksuel. Dermed har har han givet ny næring til den hæslige stereotypi om, at homoseksualitet og pædofili er nært forbundne
Spacey skader homosagen ved først at springe ud, når han beskyldes for pædofili.

Spacey skader homosagen ved først at springe ud, når han beskyldes for pædofili.

Matthias Balk
1. november 2017

Hvor vover du, Kevin Spacey?! En af de mest fortærskede stereotyper om homo- og biseksuelle mænd er, at de udgør en trussel imod børn – at de med andre ord er at sidestille med pædofile og pæderaster.

Gang på gang har denne hæslige løgn vist sig som et effektivt redskab til at legitimere systematisk forfølgelse af homo- og biseksuelle mænd. Hvilket præcis er grunden til, at Spaceys erklæring må kalde på dyb foragt.

Spacey er blevet anklaget for at have forulempet skuespilleren Antony Rapp seksuelt, da Rapp kun var et 14-årigt barn. Den Oscar-vindende Spacey afviste enhver erindring om hændelsen – og benyttede så denne anledning til at springe ud som biseksuel.

At springe ud er en skelsættende personlig begivenhed for alle bøsser – den sætter et ‘før og efter-øjeblik’. Frygt for afvisning betyder, at udspringningsakten kan være stressende, men for de fleste kommer den som en befrielse. Som en følelse af at slippe af med en enorm byrde.

At så mange nu har fået lettere ved at bekende deres seksuelle orientering har kun kunnet lade sig gøre på grund af den lange og smertefulde kamp, som generationer af LGBTQ-individer har ført, siden homoseksualitet blev kriminaliseret eller sygeliggjort i en ikke særlig fjern fortid.

Jeg vil, modsat en del LGBTQ-aktivister, ikke gå så vidt som til at insistere på, at personer med en offentlig platform har et særligt ansvar for at springe ud. Jeg anerkender selvfølgelig, at når offentligt kendte figurer springer ud, kan det hjælpe mange, som overvejer at gøre det samme. Ikke desto mindre er beslutningen i sidste ende et dybt personligt anliggende.

Skandaløs timing

Men hvordan kan beskyldninger for seksuel forulempelse af børn på nogen måde være en passende anledning til at springe ud? Kevin Spaceys timing er fuldkommen skamløs. Når berømtheder skal forsøge at inddæmme skaderne ved negative historier, råder de over et hold af erfarne pr-eksperter, der kan hjælpe dem med at formulere et modsvar. Hvad forsøger disse pr-folk at opnå under sådanne omstændigheder?

En prøvet strategi går ud på at aflede opmærksomheden ved at introducere en ny historie. I det foreliggende tilfælde handler det altså om en klient, der springer ud. Men bagslaget er spektakulært i denne sag: Spacey har skadet den minoritet, han indtil nu offentligt havde fortiet at være del af.

Har vi glemt paragraf 28, indført af Thatcher-regeringen i 1988, med dens forbud mod såkaldt promovering af homoseksualitet i skoler? Har vi glemt, hvordan lovens forsvarere legitimerede et stykke renlivet homofobisk lovgivning under henvisning til, at bøsser var afvigere og perverse individer, der truede nationens børn.

Samme besættelse ser vi gå igen andre steder. Sidst i 1970’erne fremsatte den højreorienterede californiske senator John Briggs et lovforslag om at forbyde ansættelse af bøsser og lesbiske i statens skolevæsen. Et flertal i Californiens parlament forkastede forslaget – men dets tilhængere slap alligevel afsted med at fremstille LGBTQ-personer som en trussel imod amerikanske børn.

Offentlig ydmygelse

I Putins Rusland har den mest prominente af landets homofobiske selvtægtsgrupper taget navnet Occupy Paedophilia. Den betegner sig selv som forkæmpere for børns rettigheder, idet den angriber bøsser og lesbiske eller søger at ydmyge dem offentligt. Dele af den russiske sædelighedslov bruger ’pædofile’ og ’homoseksuelle’ som synonyme størrelser.

I Ukraine søger en anden homofobisk selvtægtsgruppe, De Hvide Løver, tilsvarende at retfærdiggøre deres forfølgelse af bøsser under henvisning til disses påståede pædofili. Demonstrationer for LGBTQ-rettigheder i Polen er blevet mødt af homofobe moddemonstranter med tilråb om ’Forbyd pædofile’, mens ledende medlemmer af det regerende polske Lov- og Retfærdighedsparti har kategoriseret homoseksualitet med pædofili, nekrofili og zoofili.

Jeg tør vædde på, at vi i de kommende dage, uger og måneder vil se endnu flere hadefulde homofober knytte eksplicit an til Spaceys tilfælde i deres forsøg på vinde gehør for tvangstanken om, at LGBTQ-personer skulle repræsentere en særlig trussel for seksuelt mindreårige.

Spaceys historie vil blive brugt til at retfærdiggøre fornyet undertrykkelse og mentale og fysiske overgreb. Samtidig vil flere givetvis holde sig tilbage fra at springe ud, og flere vil føle sig afskrækket. Det hele på grund af Spaceys upassende erklæring.

Søgelyset bliver i denne tid rettet imod de magtfulde mænd, som bruger deres position til at begå sexchikane og sexovergreb. Deres ofre fortjener vores fulde opbakning og sympati. Der findes ikke nogen undskyldning – overhovedet – for disse mænds grænseoverskridende adfærd.

© The Guardian og Information. Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Du kan godt slippe for annoncerne på information.dk

Det koster 20 kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

• Brugerbillede for Troels Ken Pedersen
    Troels Ken Pedersen
  • Brugerbillede for ingemaje lange
    ingemaje lange
Troels Ken Pedersen og ingemaje lange anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Børge Neiiendam
Børge Neiiendam

Både Tømmeruppræsten Dan og den Oscarvindende Kevin, har i deres arbejdsliv leveret store mageløse præstationer.

Nu kommer deres seksuelle orientering, mere eller mindre berettiget til at overskygge den pseudovirkelighed. Og måske er låget kun skubbet lidt til side på den gryde.

Brugerbillede for David Zennaro

Arrh, uanset hvor usympatisk Kevin Spaceys handling har været, så kan han jo aldrig repræsentere andre end sig selv. Og jeg kan da godt forstå, at han benytter denne situation til at bekræfte, at han (også) er til mænd. Han har jo heller ikke forsøgt at benægte, at det har fundet sted.

Og de der idioter, som ønsker at sammenligne homosexualitet med pædofili vil nok altid være der. Jeg synes ikke, vi skal vælte hele ansvaret for deres idioti over på Kevin Spacey. I øvrigt viste det sig, at befolkningerne i Europa og USA godt kunne se forskel, da den katolske kirke i starten forsøgte at feje de pædofile præsters overgreb af som homosexuelle. Men i England har medierne en lang tradition for at forfølge homo- bisexuelle og transkønnede på en måde, som der heldigvis ikke er tradition for her. Så lad os lige få det rette perspektiv på tingene, tak.

Søren Jensen, Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Lars Bo Jensen, Bruger 205624 og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Marie Jensen

Børge N, mener du virkeligt det?
Jeg kender ikke detaljerne i beskyldningerne mod Spacek, men det jeg har hørt om Tømmerup præstens ugerninger gør at jeg finder det tvivlsomt at han har udrettet noget mageløst, der udligner hans overgreb. I det tilfælde er det kun rimeligt at hans forbrydelser overskygger hans arbejde... Det handler ikke bare om seksuel orientering, men om konkrete handlinger, der har skadet børn.

Brugerbillede for jens peter hansen
jens peter hansen

Øh der findes pædofile heteroer og homoer. Hvorfor gøre det store nummer ud af Spacey springer ud. Gamle Polanski er eftersøgt i staterne og det var vist piger han var efter etc etc

Brugerbillede for Anders Sørensen
Anders Sørensen

"Men hvordan kan beskyldninger for seksuel forulempelse af børn på nogen måde være en passende anledning til at springe ud?"

Hvordan skulle det IKKE være en passende anledning? Hvad ville alternativet være? Det er i sagens natur ikke optimalt at springe ud, fordi man bliver afsløret i forbindelse med overgreb - men det eneste alternativ ville være at benægte, at omtalte situation/overgreb havde fundet sted.

Der er altså ikke tale om, at man opportunt springer ud. Der var ingen anden udvej ud over løgn.

Mads Paluszewski-Hau, Ole Frank, mikkel schou, Steffen Gliese og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mike Statene

Og kvinder kan også finde ud af at begå overgreb på andre mennesker ... for det er det som det burde handle om at få diskuteret; at mennesker ikke skal begå overgreb på hinanden ... hvad er det her for noget ævl at bringe Information?

Gunilla Funder Brockdorff og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Troels Larsen

Jeg havde skrevet et længere indslag om artiklen, Spacey, Rapp og andet. Inden jeg kunne sende det afsted havde jeg rodet mig ud i alverdens halløjsa. Efter lidt omtanke nåede jeg frem til, at det skrevne stort set var ligegyldigt.

Næste afsnit er eneste rest fra det indslag - en art konklusion, som jeg egentlig ikke rigtig ved om er gyldig eller relevant. Sidste sætning var det, der satte lidt gang i tænkeriet, der førte mig til at slette det oprindelig indslag.

Jeg har virkelig svært ved at forstå, hvor det had, der kommer til udtryk i blandt andet det i artiklen nævnte steder kommer fra. Jeg fatter det simpelthen ikke.
Det er mit indtryk, at en sammenkædning med pædofili bruges mere som retfærdiggørelse af sit allerede eksisterende had, end fundamentet for det.

Men som sagt i første afsnit, så er det noget jeg må indse, at jeg ikke ved nok om. Links til yderligere læsning bliver modtaget med glæde. Den sidste sætning i forrige afsnit er ren gisning - jeg mangler simpelthen viden/indsigt/fakta.

Brugerbillede for Lars Bo Jensen

Kevin Spacey har da i det mindste kommet med en undskyldning, ikke at det frikender ham.

David Zennaro, Ole Frank, Søren Jensen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel

Problemet med hele Kevin Spacey-sagen er, at der har været en uunderbygget anklage fra en skuespiller fra for 30 år siden, hvor Kevin Spacey ikke husker episoden. Der er ingen egentlig undersøgelse af, hvorvidt episoden har fundet sted, før man fradømmer Kevin Spacey både International Emmy, samt indstiller Netflix-filmatiseringer af "House of Cards".
Der har før i tiden været mange anklager mod stjernene i Hollywood, eller mod politikere. Men før er de blevet 'setled', dvs afklaret mellem den forurettede og den 'alledged' komprommitterende gennem civilretten og ret generøse forlig mod ikke at fortælle offentligheden om, hvad man har været udsat for.
Det nye er nu, at alle ofre kommer til orde gennem MeeToo-kampagnen.
Men kan man så tro på 100 % af de udtalelser der bliver fremlagt uden bevis?
I Hollywood er news-værdien stor, derfor må man nødvendigvis tvivle på alle bekendelser.
I Kevin Spaceys tilfælde er der en der har været fremme. Hvis flere kommer frem må det nødvendigvis tages alvorligt.

Karsten Aaen, Mads Jakobsen, Ole Frank, Søren Jensen og Henriette Bøhne anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lars Steffensen
Lars Steffensen

"I Kevin Spaceys tilfælde er der en der har været fremme. Hvis flere kommer frem må det nødvendigvis tages alvorligt."

Det kan tænkes at spille en rolle at Spacey har holdt sin sande seksuelle identitet skjult gennem et godt langt stykke tid. Måske ikke noget, der i fremragende grad stiver hans troværdighed af.

Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel

Kevin Spacey er dømt skyldig på anklager 30 år gamle, som han ikke kan huske.
Hallo, hvor mange af det gælder ikke os andre?

Brugerbillede for Søren Jensen

Er jeg den eneste der undrer mig over at Rapp, som 14 årig er til en drukfest for voksne og efterlades alene tilbage i lejligheden med en fuld vært? En fest hvor han angiveligt skulle have kedet sig så meget at han blev siddende alene inde på soveværelset indtil alle var gået og kun Kevin Spacey va tilbage. Jeg synes det lyder underligt.

Karsten Aaen, Mihail Larsen, Mads Jakobsen, Malthe Borch, David Zennaro, Steffen Gliese, Ole Frank, Eva Schwanenflügel, Anders Reinholdt og mikkel schou anbefalede denne kommentar
Lars Steffensen

"Ifølge Kinsey havde en meget stor del af mændene i hvert fald homoseksuelle erfaringer."

Har du en kildereference for den påstand?

Brugerbillede for Mads Jakobsen

En lidt underlig sag. Vi ved ikke hvad der foregik dengang for 30 år siden. Men vi kan se resultaterne nu: Spaceys karriere er i frit fald.

Det er tydeligt at Spaceys svar på Rapps anklage var nøje gennemtænkt af hans PR folk. At springe ud som bøsse var en klassisk afværgemanøvre. At undskylde uden at indrømme synes at have været et smart træk, mediemæssigt og juridisk.

Men inden vi væmmes for meget ved alt den omtanke...

Havde Spacey reelt muligheden for at sig: "Gu' gjorde jeg ej!"? Må en liberal, blød Hollywood mand overhoved sige et "offer" imod? Jeg har i hvert fald ikke hørt om en høj profileret sag hvor det hjalp den anklagede det miste at bedyre sin uskyld.

Lars Steffensen

"Må en liberal, blød Hollywood mand overhoved sige et "offer" imod? Jeg har i hvert fald ikke hørt om en høj profileret sag hvor det hjalp den anklagede det miste at bedyre sin uskyld."

Det vil måske i høj grad afhænge om det drejer sig om et enkeltstående tilfælde eller et etableret adfærdsmønster. Hvis man har båret sig klodset og hensynsløst ad og misbrug sin mangt en enkelt gang en mørk og stormfuld nat, så er der vel gode chancer for at det går i glemmebogen og eller synes bagatel-agtigt, hvis det kommer frem mange år efter.

Hvis det er blevet et indgroet adfærdsmønster, der er gentaget igen og igen og igen gennem 30 år, så kommer det på et tidspunkt frem på en måde som har konsekvenser. Som med Harvey Weinstein. Som med Bill Cosby.

Lars Steffensen

Bemærk hvordan du slet ikke overvejer at Spacey er uskyldig. Hans PR folk har uden tvivl regnet med at folk flest ville tænke som dig. Slev hvis han ikke har gjort noget bliver han nød til at stå frem og undskylde.

Lars Steffensen

"Bemærk hvordan du slet ikke overvejer at Spacey er uskyldig."

Der er sikkert meget jeg ikke overvejer. Men jeg har flere gange talt op hvor mange gange jeg har udtrykt at Spacey er skyldig, og kommer hver gang til at antallet er nul. Men der er flere der har hævdet at de er ofre for overgreb fra Spaceys side. Og vi ved at Spacey er fuld af løgn. Og derfra kan alle så gøre op hvilken hypotese om sagen de hælder mest til.

BBC har en fyldig redegørelse for de mange forskellige anklager som Spacey nu mødes med:
http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-41829484

At "House of Cards" optagelserne er indstillet, er formentlig mest udtryk for at nogen har gjort en dyd af nødvendighed. Sådan forstået at historien var end meget langt inde i en blindgyde og at serien havde dalende seertal. Men der kan blive andre konsekvenser for Spacey, som måske er mere graverende, end at han må undskylde sin adfærd.

"Og vi ved at Spacey er fuld af løgn. "

Gør vi? Måske. Men det der var min pointe var at hvis sandheden var at han ikke gjorde noget som helst, så var hans eneste mulighed at lyve, for det er der ingen der gider at tro på i det nuværende klima.