Læserbrev

Demokrati er godt, selv når det er skidt

Debat
28. november 2017

Det nyligt overståede kommunalvalg var det første, jeg for alvor engagerede mig i. Det afstedkom både gode og dårlige oplevelser.

Blandt de dårlige kan nævnes nedsættende kommentarer om muslimer, udlændinge og lignende. Desuden blev jeg udsat for personlige nedgørende kommentarer og mobning. Dog havde jeg også gode og høflige diskussioner med mennesker, som jeg var uenig med. Jeg modtog ligeledes et væld af positive og opmuntrende kommentarer samt ’synes godt om’-tilkendegivelser på min facebookside.

Det, der har fyldt mest, har dog – udover de positive personlige oplevelser – været det befriende aspekt i at deltage i et valg i et folkestyre, som godt nok ikke er perfekt, og som kan og skal udvikles og forbedres, men som trods alt er demokratisk.

Demokrati er en gave, som jeg siger oprigtigt tak for. Det gør jeg som en, der har oplevet udemokratiske systemer, hvor korrekt optælling af stemmer og sandfærdige valgresultater ikke er selvfølger. Godt nok har jeg og andre, som ikke er født her i landet, ikke været med til at opbygge demokratiet.

Det har vores forældre eller bedsteforældre heller ikke. Men i dag yder vi vores bedste og håber, at demokratiet og det demokratiske engagement vil være en selvfølge for vores børn.

Reza Javid er førstesuppleant til Odense Byråd (Ø)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her