Læserbrev

Demokrati er ikke haram

Debat
4. november 2017

Der er ikke længe til kommunalvalget, og mange muslimer i Danmark spørger nu sig selv, om de kan tillade sig at deltage i demokratiet ved at gøre brug af deres stemme. Det sker blandt andet, fordi Hizb ut-Tahrir og andre radikale grupper atter propaganderer på de sociale medier og i offentligheden. De opfordrer ihærdigt danske muslimer til ikke at stemme, da det skulle være »haram« – altså forbudt ifølge islam.

Heldigvis er der kun tale om et mindretal af den danskmuslimske minoritet, der har så uforsonlige holdninger – men de er med til at bremse integrationen.

Det er bemærkelsesværdigt – ja, nærmest ironisk – at se, hvordan ekstremistiske foreninger dag efter dag kan udtrykke deres utilfredshed med demokratiet og politiske beslutninger, men alligevel nægter at deltage i den demokratiske proces, der har givet dem selv samme talefrihed.

Jeg ser absolut ingen modsætning mellem at være muslim og demokrat: Demokratiet giver mig netop retten til at ytre min mening, protestere, hvis jeg er uenig med magthaverne og dyrke min tro i overensstemmelse med Grundlovens religionsfrihed.

At afgive sin stemme til både kommunal- og folketingsvalget indikerer, at man som dansk statsborger ønsker at deltage, tage ansvar og kæmpe for sine medborgeres velvære og rettigheder. Det bør man netop også gøre som muslim, hvis man betragter Danmark som sit hjemland, hvilket jeg formoder, de fleste af os gør.

Jeg er træt af det forvrængede billede af muslimer, der er blevet skabt af ekstreme højrefløjspolitikere godt hjulpet på vej af medierne. Det er derfor på tide, at vi sætter en bred skillelinje mellem almindelige demokratiske muslimer og islamister.

Min tro, islam, forpligter mig til at være aktiv i det samfund, jeg lever i og er en del af. Hvis vi nogensinde skal videre i debatten, er vi nødt til at anerkende, at man som muslim i Danmark kan bibeholde sin tro, efterleve den og samtidig også være en aktiv del af et samfund, der bygger på demokrati og frihedsrettigheder. Disse to ting strider ikke imod hinanden, men går derimod hånd i hånd.

Så kære danske muslimer: Husk at tage ansvar og bruge jeres stemme til kommunalvalget.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her