Læsetid 3 min.

Frank Jensen taler til københavnerne som en elsker, der er ved at blive forladt

Der er en større kulturhistorie i Frank Jensens kommunalvalgsslogan ’Alt det vi har sammen’. Det lyder som omkvædet til en popsang om kærlighed, der er ved at være forbi
Socialdemokratiet synes at have skabt en by, som ikke længere vil have Socialdemokratiet, skriver Rune Lykkeberg.

Socialdemokratiet synes at have skabt en by, som ikke længere vil have Socialdemokratiet, skriver Rune Lykkeberg.

Jens Dresling
11. november 2017

Københavns overborgmester har valgt et slogan for sin valgkamp, der lyder som refrænet i en popsang om et kærlighedsforhold i opløsning:

»Alt det vi har sammen,« siger Frank Jensen til københavnerne.

Med ordene ’vi’ og ’sammen’ står det som et solidarisk motto, men det fremstår også som en bøn fra en elsker, der er ved at blive forladt: ’Husk nu alle minderne, de lykkelige nætter, de store kriser, vi kom igennem’.

»Alt det vi har sammen« betyder også: ’I må ikke forlade mig’.

Det minder om den scene i Nick Cassavettes’ vidunderlige film She’s so lovely fra 1997, hvor John Travoltas kone erklærer, at hun elsker en anden mand højere. Han synes, han har gjort alt for hende. 

»Det var mig, der trak dig op af sølet,« råber han til hende. 

Og da Travolta bliver konfronteret med den anden mand, som hans kone er blevet forelsket i, råber han, at hun var et beskadiget menneske, dengang han samlede hende op. Deprimeret og nedbrudt.

»Jeg fik hende til at droppe alkoholen og stofferne. Vi holdt endda op med at ryge sammen.«

Det sidste siger den desperate John Travolta med en cigaret i hånden. Han er ulykkelig og mener, at verden er ufatteligt uretfærdig: Han har bygget et ødelagt menneske op til en smuk middelklassekvinde. Og så siger hun, at hun elsker en vild mand uden ansvarsfornemmelse og forpligtelser. Han siger med andre ord: Alt det vi har sammen.

Således står også Frank Jensen over for en by, som ikke længere elsker Socialdemokratiet. En chokerende meningsmåling antydede før sommerferien, at Enhedslisten kunne få lige så mange stemmer som Socialdemokratiet i København. Og at socialdemokraterne skulle stå til det værste fald siden 1925.

En anden måling har siden givet dem lidt større tilslutning, men chokket har indfundet sig. Det er ikke givet, at Socialdemokratiet er det største parti i landets hovedstad, hvor de har siddet på overborgmesterposten, siden den blev oprettet i 1938. Og så tillader københavnerne sig at forlade det parti, som har givet dem en lækker europæisk metropol med broer af Olafur Eliasson og huse af Bjarke Ingels. Æstetik, økologi, tryghed og cykelstier. Havnebassin, grønne områder, store lejligheder og eksklusive madmarkeder. Der er endda kommet rygeforbud på legepladser i det offentlige rum! Så civiliseret, ren og lækker har Socialdemokratiet gjort København. Vi holdt endda op med at ryge sammen.

Frank Jensen kan som socialdemokratisk overborgmester sige til københavnerne: Det var os, der trak den her by ud af sølet. Vi nedlage baghusene og lavede grønne baggårde. Vi fik overførselsindkomsterne ud af byen og børnefamilierne til at blive og betale skat. Og så truer I med at forlade os!

Udkantens opgør med centrum

De nye borgere i det nye København er ikke optaget af den ansvarlige, kompetente ledelse, som Socialdemokratiet har tilbudt dem. De er blevet grønne og så venstreorienterede, at de foretrækker Enhedslisten, eller er så klar på politiske eksperimenter og frigørelse, at de stemmer på Alternativet. 

Socialdemokratiet synes at have skabt en by, som ikke længere vil have Socialdemokratiet.

Men københavnernes tabte kærlighed til Frank Jensen er også konsekvensen af en større tendens: I gamle dage kom civilisation fra centrum ud til udkanten. Det, man gjorde i hovedstaden, blev groft sagt efterlignet langsomt i periferien.

Ved det seneste folketingsvalg var den dominerende tendens udkantens opgør med centrum. En slags klassekamp mellem dem, der regulerer, og dem, som bliver reguleret. Mellem de moralske overlegne i centrum og vrede i periferien. Og Frank Jensens velhavende, progressive og æstetiske København er symbolet på det, som er blevet protesteret imod over hele Europa. 

På Christiansborg har Socialdemokratiet opgivet det progressive og i stedet overtaget opgøret med det. De har ikke længere en masse til fælles med intellektuelle, humanister og de grønne. De har en masse imod dem, og alliancen med Dansk Folkeparti er kulminationen på den linje. Og de danske socialdemokrater er ifølge meningsmålingerne en bemærkelsesværdig europæisk succes. De er det største parti og ikke ved at blive udslettet.

Men det er også en frygtelig politisk position, fordi de ikke længere forener det, der peger fremad, med det, der skaber retfærdighed og tryghed. Og rigtig mange københavnere ser på Frank Jensens valgplakater og hører lyden af en endnu ikke skrevet popsang om alt, vi havde sammen med socialdemokraterne, dengang de var progressive. 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Du kan godt slippe for annoncerne på information.dk

Det koster 20 kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

• Brugerbillede for Alvin Jensen
    Alvin Jensen
  • Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
  • Brugerbillede for Torben Bruhn Andersen
    Torben Bruhn Andersen
  • Brugerbillede for ingemaje lange
    ingemaje lange
  • Brugerbillede for Martin Madsen
    Martin Madsen
  • Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
    Eva Schwanenflügel
  • Brugerbillede for Tino Rozzo
    Tino Rozzo
  • Brugerbillede for Katrine Damm
    Katrine Damm
  • Brugerbillede for Frede Jørgensen
    Frede Jørgensen
Alvin Jensen, Niels Nielsen, Torben Bruhn Andersen, ingemaje lange, Martin Madsen, Eva Schwanenflügel, Tino Rozzo, Katrine Damm og Frede Jørgensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Maria Jensen

Ja, hver gang jeg går forbi de plakater, så prøver jeg at komme i tanke om noget, som Frank Jensen og jeg har sammen. Men jeg kan simpelthen ikke komme i tanke om noget. Det eneste, jeg forbinder med ham, er, at han engang slikkede en underordnet i øret til en julefrokost. Og det er simpelthen ikke nok til at bygge et forhold på.

Alvin Jensen, Henrik Rasmussen, Niels Nielsen, Eva Schwanenflügel, Helene Kristensen, Henrik Wagner, Janus Agerbo, Marianne Stockmarr, Trond Meiring, Arne Albatros Olsen og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Maria Jensen

Ja Søren, det er noget værre noget. Nu var vi ellers alle sammen enige om, at det er rigtig flot at turde opføre sig som et svin. Og så kommer de, det går ud over, og siger, at de slet ikke kan lide det i virkeligheden! Hvor er det altså bare strengt! De er også bare rigtig tarvelige, ja de er!

Alvin Jensen, Henrik Rasmussen, Niels Nielsen, Eva Schwanenflügel og Niki Dan Berthelsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Arne Albatros  Olsen
Arne Albatros Olsen

Han kan vel umuligt hentyde til jobcenter Lærkevej, for det sted er jo kommunen,når den er allerværst.

Alvin Jensen, Henrik Rasmussen, Niels Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niki Dan Berthelsen
Niki Dan Berthelsen

Jeg kan ikke lade være med at tænke på lærernes lock-out hvergang jeg ser noget med Soc. Dem.

Palle Yndal-Olsen, Alvin Jensen, Henrik Rasmussen, Niels Nielsen, Torben Bruhn Andersen, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Helene Kristensen, Thomas Petersen, Nanna Kinch, Karsten Lundsby og Rune Hjelm anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niels-Simon Larsen
Niels-Simon Larsen

“Jeg sætter menneskere højere end padder og frøer”, sagde Frank. Det samme gælder sikkert for insekter, og derfor lider naturen, og derefter lider vi - når bestøverne er forsvundet. Derfor skal Frank stemmes ud. Håber at det bliver det, der sker.

Palle Yndal-Olsen, Alvin Jensen, Niels Nielsen, Per Torbensen, Eva Schwanenflügel, Trond Meiring, Helene Kristensen, Mette Poulsen, Kim Houmøller og Rune Hjelm anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Rune Hjelm

I USA ejer lige nu 3 mennesker lige så meget som halvdelen af USA's befolkning. 160 millioner.
I Danmark er det ikke helt så ekstremt, da der er flere i toppen, som deles om rigdommen, men trenden er den samme, og det er med Socialdemokratiet som skildervagt.

Stormløbet mod de fattige er snart forbi. De er blevet tvunget ud af byerne. De er tvunget så langt ned i knæ økonomisk, at de ikke kan udpines mere. Men de rige vil have mere, og derfor begynder det nu at gøre ondt oppe i middelklassen, og det er derfor først nu, vi begynder at se en effekt.

Alvin Jensen, Niels Nielsen, ingemaje lange, Anders Reinholdt, Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel, Trond Meiring, Helene Kristensen og morten rosendahl larsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben K L  Jensen
Torben K L Jensen

De radikale støtter Frank Jensen - der kan med rette tale om et skæbnefællesskab.

Alvin Jensen, Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mette Poulsen

Ud på røv og albuer og hjem til Ålborg med dobbelt a.
Jeg er med Fælleden hele vejen og så har man kun Enhedslisten og Alternativet at vælge imellem.

Alvin Jensen, Henrik Rasmussen, Eva Schwanenflügel og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Tino Rozzo

Hatten af for Rune Lykkeberg: Den vinkling er simpelthen genial.

Alvin Jensen, Henrik Rasmussen, Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel og Thomas Petersen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Martin Madsen

S i København, forbinder jeg mest med magtfuldkommenhed, nepotisme og svigt af de svageste.

Alvin Jensen, Henrik Rasmussen, Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben K L  Jensen
Torben K L Jensen

Er der ikke nogen der kan fortælle mig hvordan man linker artikler,youtube osv. i Information?

Eva Schwanenflügel og Helene Kristensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel

Stakkels Frank, det er så synd for ham, at folk ikke bryder sig om den socialdemokratiske/radikale politik længere. Borgerne har i flere år råbt op om de forbistrede forhold på kommunens jobcentre, protesteret mod cementeringen af Amager Fælled, og de groteske prestigebyggerier, der skal forestille boligpolitik. De er bare blevet så trætte af at prøve at tale for døve øren, at nu er det nok. Det hjælper nok heller ikke p forholdet, at Socialdemokratiet på Borgen har forlovet sig med DF.
Rigtigt set af Rune Lykkeberg, en ret genial vinkling, som Tino Rozzo også skriver.

Alvin Jensen, Henrik Rasmussen, Karsten Lundsby og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Toke Andersen

Frank Jensen blev valgt sidste gang med sloganet >København for københavnerne< hvor efter han gik målrettet igang med at omgøre byen og især Vesterbro - hvor jeg boede - til en klam turistfælde, hvorfra vi der havde boet der i årtier, flygtede med benene på nakken, men som horder af tilflyttede jyder følte sig godt hjemme i, velsagtens fordi det nu minder dem om Århus eller lignende provinshuller.
Fuck dig Frank! Fuck dig SÅ meget!

Mette Poulsen, Alvin Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Kjeld Jensen

Frank Jensen i spidsen for økonomiudvalget og BR vedtog med virkning fra 1.april en ændring i reglerne for frikøb fra hjemfaldspligt. Denne ændring, der kom uannonceret og vedtaget på et lukket møde, betyder at omkring 1000 boligejere i København pludselig skal betale et langt højere beløb for at frikøbes. Det betyder for mange af disse boligejere,at de nu er teknisk insolvente og ikke har råd til at sælge deres bolig, eksempelvis i forbindelse med skilsmisse, familieforøgelse, flytning til en anden del af landet mm.Dette problem havde de ikke før ændringen, hvor økonomien var kendt. Ingen i BR stemte imod og mange af medlemmerne, som nu er på valg, forstår ikke problematikken i beslutningen. Dette gælder også flere af spidskandidaterne, både på højre og venstrefløj. Og Frank Jensen vil helst ikke høre om det. Jo, så vi er nogle stykker, der har noget sammen, nemlig hjemfaldspligt.

Brugerbillede for Søren Kristensen
Søren Kristensen

Måske skulle man indføre noget der hedder hjemstavnspligt. Det ligger lidt i ordet hvad det går ud på.

Brugerbillede for Michael Friis

Til Mette Poulsen, Toke Andersen, Søren Kristensen
Jeg synes ikke, at det er i orden at "bashe" Frank, forbi han er jyde.
Tænkt over hvilken reaktion - inklusiv din egen - der ville komme, hvis tilsvarende blev skrevet om en der ikke er barnefødt i Danmark.
Gå efter bolden, ikke manden (m/k).

Brugerbillede for Kjeld Jensen

Kære Toke Andersen. Jeg kom til København fra Jylland i 1973, og har boet her siden Det må du så have undskyldt.
Forøvrigt syntes jeg, at det var rart, at København ikke lignede provinsen

Brugerbillede for Mette Poulsen

@ Michael Friis - selvfølgelig er ok at gå efter manden; han er politiker, som profilerer sig på sin person og så er det selvfølgelig i orden at kritisere ham og ikke kun hans politik.
Et af de store problemer med politikere som Frank Jensen er netop at de ikke har et personligt forhold til den by, hvor de søger politisk arbejde. Han har bare fået sig en bolig i byen lige nøjagtig lang tid nok til at kunne søge jobbet. Der er en manglende respekt for byens historie og det nuværende og fremtidige borgere, samtidig med at der ønskes en stor magt over byen og byens borgere, og denne magt tjener ikke byen eller borgerne - den tjener Frank Jensen, som bare pisser op og ned af det hele ved at presse på for at ophæve en fredning af et af de få naturområder, der er i området. Det kan godt være, han har sat den lidt på pause officielt men det har da ikke afholdt ham fra at lade den gå videre til Christiansborg, så fredningen kan ophæves ad den vej.