Læserbrev

Der er gået inflation i ordet ’perker’

7. november 2017

Forleden på mit gymnasium fortalte en klassekammerat, hvordan hendes kæreste var blevet overfaldet dagen forinden, men at der heldigvis kom en ’perker’ og hjalp ham.

Mine øjne fangede min anden venindes; hendes forældre er fra Iran. Da vi var på vej tilbage til klasselokalet, tog hun fat i mig og sukkede, at det ikke var en kamp, hun orkede at tage. Jeg nikkede genkendende. For ordet ’perker’ er desværre blevet fast inventar i mange danskeres sprog.

Jeg er selv halvt palæstinenser, men med mine blå øjne og lyse hud kan jeg let ligne en almindelig rugbrødsdansker. Jeg husker min kørelærer udbryde forbavset: »Er du perker?«, efter at have læst mit efternavn i sine papirer.

Men nej, jeg er ikke ’perker’. Jeg er dansker som alle andre med rødbederødt pas og bopæl i dette land.

Ordet perker er efterhånden blevet blåstemplet som en måde at referere til ikkeetniske danskere. Slår man ’perker’ op i Politikens Ordbog, afslører det lille »neds.« dog, at der er tale om en nedsættende betegnelse. Alligevel oplever jeg på hverdagsbasis i gymnasiet, hvordan ’perker’ bliver brugt som en fællesbetegnelse for alle med arabiske rødder.

Der er gået inflation i ordet, og det skaber et ’dem’ og et ’os’, der desværre bidrager til det polariserede samfund, som Danmark er på vej til at blive.

Men hvad skal man så kalde ikkeetniske danskere i daglig tale? Min klassekammerat kunne jo have forsøgt sig med:

»Men heldigvis kom der et menneske og hjalp min kæreste.«

Lena Omari, Brønshøj

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Christian Mondrup
  • Niels Duus Nielsen
  • Frede Jørgensen
Eva Schwanenflügel, Christian Mondrup, Niels Duus Nielsen og Frede Jørgensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjarne Agerskov

Ordet er vel i ingenmandsland lidt ligesom det engelske nigger som ret upassende er fast inventar i al rnb og rap og bruges både positivt og negativt al efter konteksten.

På et eller andet tidspunkt mister disse ord sin oprindelige betydning men indtil da vil folk blive ved med at blive kede af at høre dem.

Niels Duus Nielsen

Det er med perker som med nigger - internt i den benævnte gruppering kan det bruges som en identitetsskabende faktor, uden for gruppen er det forbudt (politisk ukorrekt).

En måde at overkomme problemet på er ved at omfavne ordet og tage det til sig og bruge det om sig selv. Jeg er træt af at blive kaldt for en bums, så jeg er begyndt at kalde mig selv for en bums, hvorefter folk altid bedyrer, at de skam ikke opfatter mig som en bums, selv om jeg ligner. Mine indvandrervenner kalder mig for perker, hvilket i de kredse er en hædersbetegnelse, der kun bruges om velintegrerede danskere, der forstår, at kultur, sprog og nationalitet er tre forskellige ting.

Sproget er foranderligt, men det kræver, at det bruges bevidst, hvis vi vil gøre minusord til plusord.

Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Johnny Winther Ronnenberg

"Jeg vil have tiltalen, perker, slettet!"

Det ville jeg også godt, men det har heddet perker siden midten af tredserne hvor folketinget besluttede at vi havde brug for mere arbejdskraft og inviterede til indvandring for at sikre arbejdsstyrken ;-)

Når det hedder perker så skyldes det at danskere ikke vidste hvor hverken Tyrkiet eller Pakistan lå, så derfor kom de alle fra Perkistan i folkemunde ;-)

Det eneste det siger om debatten er at danskerne er dummere end døre ;-)

Niels Duus Nielsen, Trond Meiring og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det nedsættende ord 'perker' er afledt af en sammenstilling af to forskellige etniske grupper, nemlig persere (iranere), og tyrkere. Det blev oprindeligt brugt som et skældsord overfor de 'gæstearbejdere' Danmark selv inviterede, som Johnny Winther Ronnenberg er inde på.
Når en gruppe selv tager nedsættende betegnelser til sig, og bruger dem i fx musik, er det KUN der det anses som værende i orden, mens andre der ikke er indforståede med gruppens historiske bagage er totalt platte, hvis ikke ligefrem disrespektfulde og/eller racistiske, når de bruger ord som 'nigger' eller 'perker', for de har ingen smertelige minder og referencer til fortidens overgreb.
Det er derfor chokerende, at dette ord har nået almen anerkendelse og udbredelse i samfundet.