Kommentar

Jeg er innovativ, innovativ, innovativ, innovativ

Var det i virkeligheden moderne kunst, da en 24-årig mand sidste weekend aflagde Aros et besøg og skrev på museets værker med en sprittusch?
18. november 2017

Søndag blev en 24-årig mand anholdt for hærværk på kunstmuseet Aros i Aarhus. Der antydes, at denne mand enten har mentale problemer og/eller var påvirket af stoffer eller alkohol.

Hvis det er tilfældet, er det måske urimeligt at tale om kunst i forbindelse med episoden/hærværket på Aros – på den anden side var outsiderkunst som Ovartaci egentlig ikke noget af det hotteste for et par år siden?

Men anskuer man det som kunstneriske handlinger – uden dermed hverken at billige eller fordømme disse handlinger – er det interessant, hvad der foregik.

Først ridser den unge mand en politibil uden for museet. I september 2016 kunne de besøgende på Aros ridse en Lamborghini med en nøgle som en del af den norske kunstner DOLKs værk »Low Key«. Aros’ medieglade direktør, Erlend G. Høyersten, var første mand med nøglen, og det afstedkom følgende højstemte udmelding på museets facebookprofil:

»Indtil for få minutter siden var dette blot en ganske almindelig Lamborghini, men med museumsdirektør Erlend G. Høyerstens mellemkomst er bilen nu blevet et kunstværk. Det er i hvert fald tanken bag norske DOLKs værk »Low Key«, der tematiserer absurd rigdom, hvor en i forvejen temmelig dyr bil bliver endnu mere værd ved at blive skamferet og pludselig bliver et kunstværk. Du kan selv komme forbi og give en ridse med fra på lørdag, hvor udstillingen No Man is an Island - The Satanic Verses åbner.«

Høyersten er altså en slags alkymist, hvis mellemkomst »ganske almindelige Lamborghinier« (findes det overhovedet, ganske almindelige Lamborghinier?) forvandles til kunstværker.

Kunne det tænkes, at den unge mand med sin nøgle – eller hvad han nu har brugt til at ridse politibilen med – har skabt et stats- og magtkritisk kunstværk? Eller i det mindste udført en stats- og magtkritisk handling?

Ja, jeg ved det ikke, og ingen har øjensynligt spurgt manden.

Meningsløshed

Inde på museet fortsatte den unge mand sin vandalisme/kunstneriske skaben ved blandt andet at skrive »LOL« på et af de 112 syltetøjsglas med indvolde fra en slagtet hest, der stammer fra Bjørn Nørgaards hesteofring i 1970.

LOL synes på sin vis at være en ligeså meningsløs kommentar til Nørgaards værk som så mange andre igennem tiderne. I hvert fald lykkedes det ikke i sin tid for Nørgaard at sætte fokus på Vietnamkrigens grusomheder, som det ellers var hans intention i forbindelse med den blodige aktion. De fleste danskere vendte sig i stedet mod Nørgaard og det, de opfattede som en meningsløs aflivning af et dyr i kunstens navn.

Den unge mand fra Aros har ifølge det oplyste skrevet med rød sprittusch på mindst tre kunstværker. Hvilke værker, der er tale om udover Nørgaards, er desværre ikke oplyst.

På væggene har manden blandt andet skrevet »Jeg er innovativ« og underskrevet sig med signaturen L. Men ser man nærmere på det skrevne, står der faktisk »Jeg er innovativ« efterfulgt af tre gentagelsestegn. Innovationen bliver altså forbløffende hurtigt til repetition. Og netop det synes faktisk at være en ganske glimrende beskrivelse af de faktiske forhold i kunstverdenen.

Uwe Max Jensen er kunstteoretiker. Han blev selv anholdt på Aros i januar 2006, da han udførte værket »at hæve vandstanden i en skulptur af Olafur Eliasson« ved at urinere i Olafur Eliassons vandfaldsskulptur Waterfalls

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Hans Aagaard
  • Eva Schwanenflügel
Hans Aagaard og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu